[VOLVO 850 CLUBMEETING] Meten is weten. Goes. Zaterdag 18 oktober 2014

Gestart door Volvo 850 Club Nederland, 10-08-2014 13:05:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn_B

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

leons850

"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Boeijke

Iedereen heeft als het goed is een mail gehad met de tijden.

Eerder komen mag natuurlijk altijd. En probeer een beetje ruim op tijd te zijn.  ;)

Helaas niet iedereen een email adres ingevuld. Die heb ik dus uit de ledenlijst gehaald. Hoop dat dan dan wel de goede zijn.

Willem

Marijn Degens

Citaat van: Boeijke op 15-10-2014 23:10:31
Iedereen heeft als het goed is een mail gehad met de tijden.

Eerder komen mag natuurlijk altijd. En probeer een beetje ruim op tijd te zijn.  ;)

Helaas niet iedereen een email adres ingevuld. Die heb ik dus uit de ledenlijst gehaald. Hoop dat dan dan wel de goede zijn.

Willem

Voor de duidelijkheid:

Tijd naam

10.00 Koen Schipper

10.25 Jan de Leeuw

10.50 Marijn Degens

11.15 Maarten Zijlstra

11.40 Martijn Botermans

12.05 Eric Lamme

12.30 Patrick van den Boomen

12.55 Maarten van den Bogaard

13.20 Leon Lagemaat

13.45 Pieter Postma

14.10 Sebastiaan Schutten

14.35 Broer Schutten

MrCain

Kom morgen wel ff kijken!
Neem nog een taart mee voor de liefhebbers  :P

Ben wel benieuwd = komen zo te zien een paar zware jongens.....Bank gaat 't taai krijgen  ;D
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Marijn Degens

Was een leuk event, gezellig en mooie opkomst!

Mijn resultaat:


peteRRR

He,..gezellig al die cijfers. ;D

Krukas of wiel BHP,s/NM ?

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

855T5+

Op de graphs is alles wiel pk's en Nm's.
De correctieverhoging om tot een voor deze rollenbank redelijk betrouwbare fabrieks/folder cq. krukaswaarde te komen is +15 procent, zo heb ik me laten vertellen. De "echte" waardes zijn als op de graphs.

Vandaag is een bijzondere pk grens overschreden, maar daarover door de eigenaar of organisator later meer!
Volvo: Mutatis Mutandis

koen.s

Was een leuke meeting, mooie cijfers voorbij zien komen  :eusa_clap:

MrCain

Het was zeker een leuke gezellige en vooral op het laatst een indrukwekkende dag!
Weer mensen in het "echt" gesproken, toch eens leuk om er een gezicht bij te zien!

Zelf niet gerold maar als het volgend jaar weer is dan gaan we 's kieken wat het resultaat gaat zijn  ;D
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Boeijke

Leuke en gezellige meeting geweest.
Dank alle deelnemers voor de aanwezigheid en de gezelligheid.

En een speciale dank aan Ruud voor de ontvangst en zijn kundigheid.  :eusa_clap:

855T5+

Dit zijn mijn resultaten, nou ja resultaten, metingen sec. Hieronder zie je hoe een standaard T-5 uit 1995 zich houdt na 19 jaar.
Mijn T-5 is nog helemaal standaard, dus 15G, standaard downpipe, standaard uitlaatsysteem, alles standaard zoals af-fabriek.
Wel alles Stage 0, dus nieuw, behalve de turbo dan. Dus nieuwe bougies, alle slangen vervangen door nieuwe siliconen,
nieuwe bougiekabels, nieuwe verdelerkap, rotor, etc. (maar oude bobine...).
Nieuwe benzinedrukregelaar. Nieuwe lambdasonde. Nieuw benzinefilter achter.
Nieuwe sappen (motorolie, koelvloeistof, automatische "bakolie").
Kortom standaard. En dat valt tegen!

Klik op het plaatje voor een grotere weergave. Kenteken: LH-NN-37. km-stand: 242.570. Datum: 2014.10.18.
Hoe lees je zoiets?
Om te beginnen was de schaal nog ingesteld op de vorige auto die in de buurt van de 400 wielpk kwam,
dus ik kom niet over de helft van de schaal.
Op het volgende plaatje is dat beter, maar daar zijn weer andere opvallende zaken.
Bovenin staan de curves voor wielkoppel en wiel pk. Onder de bijbehorende AFR waardes.
Ik heb zowel op benzine als op LPG getest, dus daarom alles dubbel.
In het bovenste gedeelte zie je vier curves, twee aan twee voor resp. benzine en LPG.
De snel oplopende en daarna dalende curves zijn de Nm curves.
De langzaam oplopende curves zijn de pk curves.
Benzine zijn de rode curves, LPG zijn de blauwe curves.
Daaronder staan de AFR curves: benzine is rood, LPG is blauw.
De empirische correctiefactor om te komen tot redelijk betrouwbare krukas-waardes is
voor zowel de Nms als voor de pks +15% voor deze rollenbank.

Waarnemingen en conclusies:
LPG is krachtiger dan benzine bij mij (bij standaard Euro95).
Benzine AFR is belachelijk rijk, dus de ECU stuurt veel te veel benzine naar binnen.
Dat schijnt volvo standaard zo uit te leveren, want het houdt de turbo in leven
gedurende de garantieperiode (zo gaat het verhaal).
Dat de consument teveel benzine tankt kost Volvop immers niets.
Het kan dus beter, maar niet universeel voor alle markten in de wereld.
Het verbruik is hiermee wel belachelijk (te) hoog,
hetgeen overeenkomt met mijn ervaring, helaas.
Op LPG is dit beter, maar nog steeds te rijk.
Op benzine zijn er ongeveer 199 krukas pk´s over van de nominale 225 (oh dear).
Op LPG blijven er nog ca. 213 krukas pks over, een verlies van ca. 12 pk (oh dear).
Maar deze standaard ECU heeft behalve problemen met te rijk afgesteld staan en dus verbruik, ook nauwelijks een kick-down.
Beschouw dit echter als base-line voor een standaard T-5 ter vergelijk met het volgende.

Dat is wel anders bij de tweede (chipped) ECU die ik meegenomen had en mocht testen (tegen extra betaling).
Ook deze is bedoeld voor een volledige standaard T-5 setup. Dus alleen de software is anders.
De curves van de vorige graphs staan er ook weer in, maar nu zijn de schalen aangepast aan mijn zwakkere waardes  ::)

Er blijven nog steeds te weinig krukas pks over en nog steeds staat deze ECU te rijk, maar is marginaal beter, vooral op LPG.
De ECU kon niet getest worden vanaf lage toerentallen omdat deze ECU, i.t.t. de standaard ECU wel een goed kick-down kent.
Dat zie je aan de curves die heel snel oplopen vanaf lage toerentallen, dat gaat dan in te lage versnelling.
De andere curves zijn wel vanaf 3 gemeten, maar dus bij een veel hoger start toerental.
Pks vallen dus wat tegen, maar het aantal Nms is wel toegenomen.
Vooral de extreem vlakke vorm van de curve in combinatie met de werkende kick-down,
maakt dat de auto nu toch veel rapper is bij acceleratie en tegelijk
over een heel groot toerengebied heel soepel (krachtig) aanvoelt/is, voor een standaard t-5 dan :eusa_boohoo:
In de praktijk rijdt dit dus compleet anders als de standaard ECU: zeg maar met een smile op m´n gezicht  ;D
"Uiteraard" heb ik gerold op standaard Shell-Euro95 en standaard Shell-LPG.
Iemand tijdens de meeting vertelde mij dat ik op benzine een aanzienlijke (+15 procent)
verbetering zou hebben gehad als ik op basis van de zeer rijke afstelling
ca. 2/3e Euro95 met 1/3e E85 zou mengen. Ook is tanken op Competition102 geopperd.
Ik weet echter niet of de Volvo tegen dit goedje kan
(qua motor, benzineleidingen, filters, pomp, etc.), dat ben ik vergeten te vragen.

OK, het is geen 300 pk :eusa_wall:, integendeel (slechts ca. 221... :eusa_wall:),
maar daar ging ik ook niet voor, ik blijf immers standaard  :eusa_angel:
Kortom, met een chippie krijg ik de fabrieksspec er bijna uit,
een forse portie soepelheid en eindelijk kick-down wanneer ik dat wil.
That´s it folks  :'(.

Voor de pk monsters: er waren er genoeg vandaag! :eusa_clap: :eusa_clap:

McCain: bedankt voor de taart!

Ik vond het een geweldige ervaring vandaag, hartelijk dank aan de deelnemers!
Volvo: Mutatis Mutandis

peteRRR

Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

855T5+

Enkele "random" impressies (klik de plaatjes voor een 720p filmpje):


Van standaard T-5 (minste pks) (10MB)....



tot het record-beest van de dag (meeste pks) (8MB).(NB: er was nog een heftigere run met deze auto, in de toerenbegrenzer) :o

en zo nog vele meer, waaronder een andere die net niet bij die laatste kwam (een familie-aangelegenheid ;D).
Volvo: Mutatis Mutandis

koen.s

Heeft er toevallig iemand een filmpje van mijn auto gemaakt?
De mijne is niet goed gelukt  :(