Auteur Topic: De CrossZeeuw  (gelezen 206039 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Taranis

  • Ik ben eco-moe.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 12756
  • Geslacht: Man
  • '11 XC70 D5 AWD, '00 C70 2.4t conv.
Re: De CrossZeeuw
« Reactie #2580 Gepost op: 30-01-2021 16:35:02 »
Gooooeeedddd... heeft iets te lang geduurd maar hier ook weer wat nieuws. Allereerst de C70: de APK-meneer had gelijk, schijnbaar hebben Adriaan en ik niet goed opgelet deze zomer, het hitteschild zat inderdaad los. Irritant maar goed, vastgedraaid en klaar. Bizar overigens om te zien hoe het borgschroefje vervormd is:





Verder was de accu van de C70 laatst ineens helemaal dood. Die was al niet meer helemaal fris toen ik de auto van )()()st kocht dus heeft het nog verrassend lang volgehouden. Nu vervangen door een iets zwaardere 70Ah accu: hopelijk is de accu dan niet meteen plat als je het dak een keertje dicht doet zonder de motor te laten lopen.

Waarom moest de C70 dan in de winter van stal? Nou... komende zomer wil deze jonge papa natuurlijk wel chickies kijken met z'n zoon maar de C70 heeft geen isofix :eusa_doh:
Niet dat dat onoverkomelijk is maar zo'n base is wel echt superhandig. Gelukkig hebben we daar onze ruwe zeebonk voor die graag wilde helpen. De bekende klusschuur:



Ooit was het een linkse isofix beugel voor het eerste type S60. Na een half dagje passen, meten, slijpen, lassen, nog eens passen en nog eens meten en wat meer lassen en slijpen:



Past mooi op de originele boutgaten zodat er niet in de auto geboord hoeft te worden en lassen zagen we ook niet echt zitten in de nabijheid van de subwoofers:



Even proefpassen (ja de hoofdsteun ontbreekt nog, die had ik er thuis alvast uitgehaald):



Helemaal goedgekeurd, dus thuis mocht de directeur ook proefpassen:



Helemaal goed :D Daar gaan we van genieten deze zomer, vooral omdat zoals het er nu uit ziet, de XC70 nog wel een tijdje stil blijft staan. Ik heb de auto half maart 2020 geschorst toen duidelijk werd welke impact Corona zou hebben. Inmiddels zijn we bijna 11 maanden verder en staat de auto nog stil: we doen eigenlijk alles met de V40XC. De cabrio komt deze zomer weer van stal en aangezien we voorlopig toch nog nergens heen gaan/mogen/kunnen, blijft de XC70 voorlopig stil staan.

Om te zorgen dat de XC70 wel meteen rijklaar is als we besluiten de schorsing op te heffen, het ding in december APK laten keuren. Mooie smoes om er meteen weer eens in te rijden: naar de APK mag wel tijdens de schorsing. Helaas blijkt de XC70 zelfs stilstaand kapot te kunnen gaan ::)



De linkeraandrijfaskeerring van het achterdifferentieel is lek. Geen wereldschokkende reparatie (iets meer dan 200 euro), wel irritant dat de boel weer uit elkaar moet. Voorlopig laat ik het even zo: we rijden er toch niet in. Mocht ie uit de schorsing komen dan maar even het peil in de gaten houden tot de keerring vervangen is.

Tot zover de nieuwtjes... dan heb ik ook nog een hulpvraag aan de experts op dit forum. Ook al hoort de auto hier niet thuis, de technische kennis is hier vele malen groter dan op Volvo-forum. Sinds een paar weken heb ik een 2006 V50 2.4 handhark van een vriend staan. Ma's oude auto om precies te zijn. Het ding kwam binnen met zo weinig vermogen dat ik 'm amper nog de garage in kreeg maar inmiddels rijdt ie weer vrij aardig.

Er zijn echter een paar kleine irritante dingetjes die ik maar niet opgelost krijg. De belangrijkste daarvan is zekering F35 die er op schijnbaar totaal willekeurige momenten uitfikt. De evap klep is maar 4 tientjes dus die hebben we preventief vervangen (die gaan vaker bij V50's), de thermostaat was toch al versleten dus meteen nieuwe temperatuursensor erin gezet en de luchtmassameter was vakkundig gemold door iemand met goede bedoelingen die met draaiende motor stekkers aan het trekken was geweest onder de kap omdat het airbaglampje brandde :eusa_wall: (die bewuste stekker zit onder de bestuurdersstoel ::) ).
Inmiddels een paar ritten gemaakt met de auto die prima gingen, tot vandaag: het motormanagementlampje ging weer branden omdat zekering F35 er ineens weer uitfikte, zelfs bij stilstand: enkel de motor op contact was al voldoende om de zekering er onder m'n handen uit te laten fikken (wel grappig om te zien :) ).

Nu heb ik eens zitten googlen en kwam dit topic tegen: https://www.swedespeed.com/threads/2010-s40-blowing-fuse-35.202288/
Op zich zou het kunnen verklaren dat uitgerekend vandaag de zekering er weer uit fikt: het is vandaag rond de nul graden en de auto stond buiten dus het zou zo maar kunnen dat het verwarmingselement van de carterventilatie "bij" kwam. Nu is de eigenaar van de auto gelukkig van het soort "het moet gewoon goed zijn" dus ik had al eens in Vida zitten kijken of ik dat verwarmingselement los kon vervangen maar kom bij de carterventilatie niet verder dan dit:



Vraag aan de experts: denk ik in de goede richting of moet ik dit defect elders zoeken en als ik goed denk, wat kan ik hier aan vervangen?

Andere schijnbaar schier onoplosbare storing: de radio doet het niet. De foutcodes wijzen volgens de dealer op een kapotte infotainment control module maar die is dus nieuw niet meer leverbaar :eusa_wall:
Bij de grotere Volvo-modellen als de XC90 gaan die modules wel vaker en willen clubs als ETS1 die echt wel repareren maar aan de V50 wil niemand beginnen :eusa_think: Mijn schoonvader was zo lief om de module open te halen en opnieuw te solderen waarna in elk geval het bootscreen weer verschijnt:



Verder gebeurt er vrij weinig. Vanmiddag naar Stouten autodemontage in Oosterland gereden die een ICM hebben liggen voor het goede bouwjaar maar die deed helemaal niets: zelfs de klimaatinstellingen werden niet op het scherm getoond.
Nu staan er op Ebay nog wel nieuwe modules voor rond de 700 dollar maar voordat we daar aan beginnen: zijn er hier mensen met betere idee├źn? :)

En o ja, forummen doen we tegenwoordig samen 8)

Nee, vandaag hebben zelfs etterbakjes uit Zeeland gelijk... :eusa_wall:

Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11055
  • Geslacht: Man
  • Het blijft een familiewagen!
Re: De CrossZeeuw
« Reactie #2581 Gepost op: 30-01-2021 19:48:12 »
Ha machtig! :)

Snellebaksteen

  • Dummy's love Volvo's
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 4332
  • Geslacht: Man
  • 855 RIP. V70 D5 nu.
Re: De CrossZeeuw
« Reactie #2582 Gepost op: 31-01-2021 00:07:17 »
Mooi geklust met die isofix zo!
En wat een leuk plaatje met de kleine op schoot.
Nomore Kliko Koereur, Dark D5 Driver now.
Saaie Silver S40 on the Side.

Emiel

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 9281
  • Geslacht: Man
  • S60 & S70 AWD
    • NordicTurbo.nl
Re: De CrossZeeuw
« Reactie #2583 Gepost op: 02-02-2021 12:41:44 »
F35 is idd carterventilatie.

Taranis

  • Ik ben eco-moe.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 12756
  • Geslacht: Man
  • '11 XC70 D5 AWD, '00 C70 2.4t conv.
Re: De CrossZeeuw
« Reactie #2584 Gepost op: 02-02-2021 12:43:42 »
Dank u :) Bij deze besteld.

Mooi geklust met die isofix zo!
En wat een leuk plaatje met de kleine op schoot.

Tnx :D
Aandacht van papa is op dit moment de heilige graal voor uk, tot jaloezie van mama ;) Zal nog wel eens veranderen.... en dan is die ouwe gewoon stom.
Nee, vandaag hebben zelfs etterbakjes uit Zeeland gelijk... :eusa_wall:

henry classic v70

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11046
  • Geslacht: Man
Re: De CrossZeeuw
« Reactie #2585 Gepost op: 03-02-2021 14:33:34 »


Hahahaha schitterend!!  :eusa_dance: :eusa_clap:

Taranis

  • Ik ben eco-moe.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 12756
  • Geslacht: Man
  • '11 XC70 D5 AWD, '00 C70 2.4t conv.
Re: De CrossZeeuw
« Reactie #2586 Gepost op: 20-02-2021 18:59:23 »
F35 is idd carterventilatie.

Dank voor de tip, dat was dus inderdaad het winnende antwoord :)

Dezelfde auto heeft het probleem dat de radio alleen (af en toe) nog het "High performance" boot screen laat zien maar zwijgt verder in alle talen.
Het display heb ik al open gehad (mijn schoonvader althans) en opnieuw gesoldeerd maar dat was niet het winnende antwoord. In de glasvezelkabel zie ik rood licht branden dus ik ga er voor het gemak even van uit dat de FM antenne het nog doet. Laatst deed de radio het spontaan weer toen ik er een cd in duwde. Toen ik er vanmiddag een cd in duwde, kreeg ik die niet meer terug maar zodra ik op de "cd" of eject knop druk, valt het hele display uit.

Kan ik er voorzichtig van uit gaan dat de boel met een nieuwe cd-speler weer werkt of moet ik het in een andere hoek zoeken? Van de antwoorden op volvo-forum en andere fora word ik niet heel veel wijzer :eusa_think: Sommigen wijzen naar de USB-aansluiting maar die heeft deze auto niet ::)
Nee, vandaag hebben zelfs etterbakjes uit Zeeland gelijk... :eusa_wall: