Gooooeeedddd... heeft iets te lang geduurd maar hier ook weer wat nieuws. Allereerst de C70: de APK-meneer had gelijk, schijnbaar hebben Adriaan en ik niet goed opgelet deze zomer, het hitteschild zat inderdaad los. Irritant maar goed, vastgedraaid en klaar. Bizar overigens om te zien hoe het borgschroefje vervormd is:


Verder was de accu van de C70 laatst ineens helemaal dood. Die was al niet meer helemaal fris toen ik de auto van )()()st kocht dus heeft het nog verrassend lang volgehouden. Nu vervangen door een iets zwaardere 70Ah accu: hopelijk is de accu dan niet meteen plat als je het dak een keertje dicht doet zonder de motor te laten lopen.
Waarom moest de C70 dan in de winter van stal? Nou... komende zomer wil deze jonge papa natuurlijk wel chickies kijken met z'n zoon maar de C70 heeft geen isofix

Niet dat dat onoverkomelijk is maar zo'n base is wel echt superhandig. Gelukkig hebben we daar onze ruwe zeebonk voor die graag wilde helpen. De bekende klusschuur:

Ooit was het een linkse isofix beugel voor het eerste type S60. Na een half dagje passen, meten, slijpen, lassen, nog eens passen en nog eens meten en wat meer lassen en slijpen:

Past mooi op de originele boutgaten zodat er niet in de auto geboord hoeft te worden en lassen zagen we ook niet echt zitten in de nabijheid van de subwoofers:

Even proefpassen (ja de hoofdsteun ontbreekt nog, die had ik er thuis alvast uitgehaald):

Helemaal goedgekeurd, dus thuis mocht de directeur ook proefpassen:

Helemaal goed

Daar gaan we van genieten deze zomer, vooral omdat zoals het er nu uit ziet, de XC70 nog wel een tijdje stil blijft staan. Ik heb de auto half maart 2020 geschorst toen duidelijk werd welke impact Corona zou hebben. Inmiddels zijn we bijna 11 maanden verder en staat de auto nog stil: we doen eigenlijk alles met de V40XC. De cabrio komt deze zomer weer van stal en aangezien we voorlopig toch nog nergens heen gaan/mogen/kunnen, blijft de XC70 voorlopig stil staan.
Om te zorgen dat de XC70 wel meteen rijklaar is als we besluiten de schorsing op te heffen, het ding in december APK laten keuren. Mooie smoes om er meteen weer eens in te rijden: naar de APK mag wel tijdens de schorsing. Helaas blijkt de XC70 zelfs stilstaand kapot te kunnen gaan


De linkeraandrijfaskeerring van het achterdifferentieel is lek. Geen wereldschokkende reparatie (iets meer dan 200 euro), wel irritant dat de boel weer uit elkaar moet. Voorlopig laat ik het even zo: we rijden er toch niet in. Mocht ie uit de schorsing komen dan maar even het peil in de gaten houden tot de keerring vervangen is.
Tot zover de nieuwtjes... dan heb ik ook nog een hulpvraag aan de experts op dit forum. Ook al hoort de auto hier niet thuis, de technische kennis is hier vele malen groter dan op Volvo-forum. Sinds een paar weken heb ik een 2006 V50 2.4 handhark van een vriend staan. Ma's oude auto om precies te zijn. Het ding kwam binnen met zo weinig vermogen dat ik 'm amper nog de garage in kreeg maar inmiddels rijdt ie weer vrij aardig.
Er zijn echter een paar kleine irritante dingetjes die ik maar niet opgelost krijg. De belangrijkste daarvan is zekering F35 die er op schijnbaar totaal willekeurige momenten uitfikt. De evap klep is maar 4 tientjes dus die hebben we preventief vervangen (die gaan vaker bij V50's), de thermostaat was toch al versleten dus meteen nieuwe temperatuursensor erin gezet en de luchtmassameter was vakkundig gemold door iemand met goede bedoelingen die met draaiende motor stekkers aan het trekken was geweest onder de kap omdat het airbaglampje brandde

(die bewuste stekker zit onder de bestuurdersstoel

).
Inmiddels een paar ritten gemaakt met de auto die prima gingen, tot vandaag: het motormanagementlampje ging weer branden omdat zekering F35 er ineens weer uitfikte, zelfs bij stilstand: enkel de motor op contact was al voldoende om de zekering er onder m'n handen uit te laten fikken (wel grappig om te zien

).
Nu heb ik eens zitten googlen en kwam dit topic tegen:
https://www.swedespeed.com/threads/2010-s40-blowing-fuse-35.202288/Op zich zou het kunnen verklaren dat uitgerekend vandaag de zekering er weer uit fikt: het is vandaag rond de nul graden en de auto stond buiten dus het zou zo maar kunnen dat het verwarmingselement van de carterventilatie "bij" kwam. Nu is de eigenaar van de auto gelukkig van het soort "het moet gewoon goed zijn" dus ik had al eens in Vida zitten kijken of ik dat verwarmingselement los kon vervangen maar kom bij de carterventilatie niet verder dan dit:

Vraag aan de experts: denk ik in de goede richting of moet ik dit defect elders zoeken en als ik goed denk, wat kan ik hier aan vervangen?
Andere schijnbaar schier onoplosbare storing: de radio doet het niet. De foutcodes wijzen volgens de dealer op een kapotte infotainment control module maar die is dus nieuw niet meer leverbaar

Bij de grotere Volvo-modellen als de XC90 gaan die modules wel vaker en willen clubs als ETS1 die echt wel repareren maar aan de V50 wil niemand beginnen

Mijn schoonvader was zo lief om de module open te halen en opnieuw te solderen waarna in elk geval het bootscreen weer verschijnt:

Verder gebeurt er vrij weinig. Vanmiddag naar Stouten autodemontage in Oosterland gereden die een ICM hebben liggen voor het goede bouwjaar maar die deed helemaal niets: zelfs de klimaatinstellingen werden niet op het scherm getoond.
Nu staan er op Ebay nog wel nieuwe modules voor rond de 700 dollar maar voordat we daar aan beginnen: zijn er hier mensen met betere ideeën?

En o ja, forummen doen we tegenwoordig samen

