Auteur Topic: De CrossZeeuw  (gelezen 222368 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

de Boeing

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
  • 855R AUT Lpi
Re: De CrossZeeuw
« Reactie #2595 Gepost op: 12-09-2021 11:24:33 »
Genoeg te doen dus? gelukkig  :evil: ;D

Taranis

  • Ik ben eco-moe.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 12790
  • Geslacht: Man
  • '11 XC70 D5 AWD, '00 C70 2.4t conv.
Re: De CrossZeeuw
« Reactie #2596 Gepost op: 25-10-2021 11:48:28 »
Leuk! Eindelijk weer wat te doen dus ;) behalve het eeuwige geklus wat je dus net achter de rug hebt?

Veel woon en sleutel plezier gewenst :)

Bedankt :) Dat eeuwige geklus gaat nog wel even door denk ik: het meeste is gedaan maar als je een huis met achterstallig onderhoud koopt, dan weet je dat je niet klaar bent als je er in trekt. En sommige zaken kom je echt pas tegen als je er woont.

Geniet van jullie nieuwe huis, de foto’s zagen er veelbelovend uit :)

Groetjes,
Een imbeciel :P

;D

;D

Bedankt :D

Ik hoor wel als je hulp met klussen nodig hebt en ook als je met je boot aan de slag gaat. Je hebt nu zo een mooie steiger achter het huis, daar hoort wel een boot bij. Min 46 ft daar de grootste die ik zag 45 ft was

Ik heb me wel ingeschreven voor m'n vaarbewijs :eusa_whistle:

Grind helpt inderdaad uitstekend om de problemen te negeren ;D Minder rijden maar wel een V8 klinkt ook als een goed voornemen!

Goed bezig daar!


Mooie upgrade! 8)

Genoeg te doen dus? gelukkig  :evil: ;D

Dank jullie wel :) En jazeker: genoeg te doen! Gelukkig lukt ook nog niet alles in 1x, dat houdt het "leuk".

Afgelopen dinsdag de XC naar de dealer gebracht voor de terugroepactie (gordel) en het vervangen van de keerring van het differentieel. Ondanks een ruim genomen opgave omdat de assen blijkbaar nogal erg vast kunnen zitten (kan het me niet voorstellen, die zooi is bij deze auto al te vaak los geweest), kwam de monteur melden dat het niet ging lukken vandaag want het was teveel werk. Wel moest ik er niet te lang mee doorrijden omdat ie zweette.... tja, daarom zit ik hier te wachten tot jij dat fikst :eusa_wall:
Uiteraard netjes mijn beklag gedaan en morgen mag ie in de herkansing :)
Nee, vandaag hebben zelfs etterbakjes uit Zeeland gelijk... :eusa_wall:

Taranis

  • Ik ben eco-moe.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 12790
  • Geslacht: Man
  • '11 XC70 D5 AWD, '00 C70 2.4t conv.
Re: De CrossZeeuw
« Reactie #2597 Gepost op: 30-11-2021 20:12:02 »
En inmiddels een maandje en maar 1000 kilometer verder, bleek vandaag het differentieel keurig droog tijdens de APK-keuring:



De APK-keuring bleek een fluitje van een cent: goedgekeurd zonder opmerkingen en zonder steekproef. Bizar dat er met 10 jaar en bijna 3 ton op de teller nog nergens speling op het onderstel zit. Vermoedelijk is dat wel de grootste vooruitgang ten opzichte van de N.
Sinds de vorige keuring maar liefst 2.013 kilometer gereden, oftewel iets meer dan een euro per kilometer aan wegenbelasting als ie niet een deel van het jaar geschorst was geweest ;D

Al voor de eerste lockdown had ik nieuwe gloeibougies besteld maar omdat de auto toch stil gezet werd, die ergens in een doos gemikt waar ik na de verhuizing nog aardig naar heb moeten zoeken maar ze een paar weken geleden samen met Sbv vervangen. Stelde eigenlijk niets voor: tegen de verwachting in, ging alles keurig los. De kunststof buis boven over de motor is in de kliko geëindigd en vervangen door een nieuwe, zonder Polymax ;D Als je die buis er af hebt, blijkt niet alleen dat je makkelijk bij de 5 gloeibougies kan (dat was bij de ouwe TDI's wel anders) maar ook dat je dus lekker je kabelboom aan het doorschuren bent. Uiteraard voorzien van de nodige duct tape om verdere schade te voorkomen:



Omdat de zoektocht naar een V8 op een erg laag pitje staat (wat moet ik met een auto als ik er toch maar 2.000 kilometer per jaar mee rij....) binnenkort nog wat achterstallig onderhoud aan de XC70 wegwerken.

En.... omdat het mode lijkt te zijn (sorry Vulk :-* ) ook maar een aanhangerT aangeschaft aangezien we daar nu de plek voor hebben en altijd moeten lenen is nu eenmaal niet ideaal. De D5 mag aan de bak:



Aangezien 't een staalverzinkt chassis is met aluminium borden, mag ie voorlopig lekker buiten blijven staan en mag de C70 gewoon blijven :angel: (ideetje Vulk? :D )
Ooit moet er naast het huis wel een keer iets van een berging komen te staan waar ie in mag maar eerst binnen alles op orde voordat we aan de buitenkant van het huis gaan klussen.
Nee, vandaag hebben zelfs etterbakjes uit Zeeland gelijk... :eusa_wall:

henry classic v70

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11081
  • Geslacht: Man
Re: De CrossZeeuw
« Reactie #2598 Gepost op: 01-12-2021 09:22:36 »
ik heb mijn aanhanger ook buiten staan, mijn ervaring is dat wanneer de bodemplaat hier en daar wat beschadigingen heeft na verloop van tijd toch vocht opneemt en gaan rotten. Duurt wel even voordat dit helemaal is doorgerot hoor maar gebeurt dus wel.
Daarom heb ik er een simpele afdekplaat voor gemaakt: frame van Douglashout met daar op polycarbonaat platen
De oude plaat staat tegen de muur, was zo'n polyester golfplaat maar breekt op termijn kapot vandaar een nieuwe sterkere


Jerra

  • BeunhaasInWording
  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 217
  • Geslacht: Man
  • Leer elke dag bij
Re: De CrossZeeuw
« Reactie #2599 Gepost op: 01-12-2021 09:41:00 »
Ik leen die van mijn schoonvader vaak en die staat altijd buiten, nooit overdekt en ook dekselloos.
Inderdaad de bodemplaat is altijd nat, al 10 jaar, maar nog lang niet rot, het is vooral de kabelboom die achteruit lijkt te gaan door het vocht.
'97 --- 854 A2 --- T-5 2.3   --- AT --- 4tonner --- Dark Olive Pearl --- RijdendeRoffel (binnenkort te koop)
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0 --- MT --- 3tonner ---Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5  --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel

'75 --- Honda SS50Z
'85 --- Honda XBR500

Snellebaksteen

  • Dummy's love Volvo's
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 4358
  • Geslacht: Man
  • 855 RIP. V70 D5 nu.
Re: De CrossZeeuw
« Reactie #2600 Gepost op: 01-12-2021 11:45:13 »
Mooie kar!

Mijn aanhanger is ondertussen al 40 jaar oud, hij  staat ook altijd buiten. Ik heb hem al zeker 25 jaar.
Zo 1 keer per 10 jaar vervang ik de bodem gewoon met osb plaat die ik goed in de beits zet. Met een duurdere betonplex plaat zou ik het wel 15 jaar uithouden denk ik.
 Osb kost geen drol en als ik dan toch bezig ben loop ik alle andere zaken ook even langs. Lagers, banden, verlichting en koppeling. De laatste keer heb ik alle verlichting vervangen voor LED. Ideaal.
Afgelopen jaar heeft hij al 7500 km probleemloos achter de D5 gehangen.

Nomore Kliko Koereur, Dark D5 Driver now.
Saaie Silver S40 on the Side.

Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11090
  • Geslacht: Man
  • Het blijft een familiewagen!
Re: De CrossZeeuw
« Reactie #2601 Gepost op: 01-12-2021 15:50:02 »
Ja buiten zetten heb'k al overwogen, alleen is het zeer onpraktisch hier omdat de tuingarage achter een lange oprit staan.
Dus zou ik eigenlijk de aanhanger binnen moeten zetten en dan de auto buiten. En in die optiek zou een carport dan wel mogelijk zijn...

Taranis

  • Ik ben eco-moe.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 12790
  • Geslacht: Man
  • '11 XC70 D5 AWD, '00 C70 2.4t conv.
Re: De CrossZeeuw
« Reactie #2602 Gepost op: 28-12-2021 11:51:28 »
Voor degenen die zin hebben om eens lekker gefrustreerd te raken: trek er eens een voorbumper van een NN XC af. En dan terug monteren :eusa_wall:

Vorige week samen met Sander de parkeersensoren aan de voorzijde vervangen. 1 was al jaren stuk maar nu de 2e ook stuk ging, was het tijd ze te vervangen. Met dank aan de tip van Sbv dat je bij Winparts gewoon originele Valeo's kunt bestellen voor nog niet de helft van het geld van de dealer na korting, 4 mooie nieuwe Valeo's er in gezet.

Dat was het werk niet maar deze autist had besloten dat ie na 6 jaar de beschadigde onderlip van de bumper niet meer trok... :eusa_whistle: Die was al beschadigd toen ik de auto kocht maar toen vond ik 200 euro voor een stukje plastic echt teveel. Dat vind ik nu nog maar ik kon het niet meer aanzien :D Gelukkig knalde junior er deze week met z'n loopauto tegenaan en zit de eerste kras er alweer op ;D (junior heeft nu nog 9 vingers over)

Volgens Vida trek je de lip er zo af en klik je de nieuwe er zo weer op. De praktijk is weerbarstiger maar na een lunchpauze en een half uurtje klooien zat alles mooi terug. Natuurlijk nog wat plaatjes, eerst de bumper eraf:



Parkeersensoren vervangen, bumper er terug op zonder de nieuwe lip nog:



Stukje plastic.... verf was duur blijkbaar:



Meteen nog even de ABS controller uit de C geschroefd die met dank aan Thuur alweer gereviseerd terug in het Zeeuwsche ligt en de warmtepomp die volgens de installateur niet aan internet kon, aan het internet gehangen. Dank Sander :eusa_clap:

Volgende job wordt het herstellen van de bestuurdersstoel: ik dacht dat ik alles binnen had maar bij het demonteren van de stoel kwamen we tot de ontdekking dat de kussens met ringetjes vast zitten en tie-wraps lijken niet echt een optie. Die ringetjes blijken dus varkenskrammen te heten die je voor 1,23 euro per stuk bij de dealer kunt bestellen of online een zakje van Midlock met 100 van die dingen voor 3,96 euro. Dat was een lastige keuze (dank aan de dealer voor de tip ;D ).

Afgelopen jaar heeft hij al 7500 km probleemloos achter de D5 gehangen.

Ben je aannemer geworden? ;D
Ik zal blij zijn als de XC dit jaar 7500 kilometer haalt: met al dat thuiswerken staat ie braaf in de garage voor de kachel oud te worden...
Nee, vandaag hebben zelfs etterbakjes uit Zeeland gelijk... :eusa_wall:

Snellebaksteen

  • Dummy's love Volvo's
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 4358
  • Geslacht: Man
  • 855 RIP. V70 D5 nu.
Re: De CrossZeeuw
« Reactie #2603 Gepost op: 04-01-2022 14:43:58 »
Lekker bezig hoor!
Best een flink klusje zo'n bumper. Blij dat ik geen sensoren heb. Mijn neus staat altijd strak tegen m'n garage deur aan omdat mijn oprit te kort is de V70 te lang is.

Ik heb zoveel met de kar achter de auto gereden doordat ik het huis van m'n schoonvader in Steenwijk leeg moest halen. En ik heb een gestrand motorclub lid opgehaald in de Jura, ben een weekendje naar de Ardennen geweest naar vrienden en heb een lading stookhout opgehaald.

Nomore Kliko Koereur, Dark D5 Driver now.
Saaie Silver S40 on the Side.