De CrossZeeuw

Gestart door Taranis, 20-08-2014 21:13:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Chris

Leuk verslag Ronald! Ziet eruit als een gezellig en mooi tripje :).

Jammer van de problemen met de auto. Gelukkig niet dramatisch en oplosbaar ;), maar toch voelt dat niet zo met nog zoveel km's voor de boeg. Spreek je snel!

Bouke

Mooi verslag met heerlijk sarcasme er in  ;D  zo zie je maar weer dat elke auto zo zijn gebreken heeft helaas. Gelukkig heb je het weer gehaald :eusa_dance:

Taranis

Citaat van: big ben op 16-09-2014 21:35:24
Heb het al wel vaker gezegd, je zou schrijver moeten worden  ;)  8).
Een plezier om jou/ jullie belevenissen weer te lezen met de nodige "bourgondische" versnaperingen  :eusa_clap:. ;D.

Dank je wel ;)  :-[

Citaat van: StefanCJ op 16-09-2014 21:41:01
Mooi sjips van je motorprobleem, dat soort dingen gebeuren vaak op ongelukkige momenten. Verder leuk reisverslag, enkel jammer van de vis  :evil:.

Dat is wel een beetje de clou ja: als het me 30 kilometer van huis gebeurd was, had ik er wel om kunnen lachen. Nu was ik er op een bepaald moment wel een beetje klaar mee. Gelukkig vanmiddag reparatie dus vanavond met gierende banden naar huis denk ik :evil: (liever dat het direct na de reparatie weer uit elkaar spettert dan 3 maanden later)

Die vis was trouwens erg lekker  :eusa_drool:

Citaat van: maruska op 16-09-2014 21:59:06
mooi verslagje weer ! Beetje noodloop, ach, is weer eens wat anders ;D Werd je niet ingehaald door vrachtwagens ? hahahaa

Ik kreeg wel wat lichtseintjes dat ik eens op moest schieten ja... sorry, mijn stomme hok ging gewoon niet harder.
Nog nooit zo zuinig door Duitsland gereden trouwens: gemiddeld 7,6l/100km.

Citaat van: The Volvoboy op 16-09-2014 22:01:20
In hoeverre is je stuur nog heel? :eusa_shifty: :P

Ik ben zuinig op mijn sportstuurtje dus dat is nog heel ;)

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 16-09-2014 22:45:11
Zolang je een volgende keer nog wil komen....

Als je dat hok aan een minPool verkoopt, ff flink doorspaart dan mag jij de eerste optie hebben op Old Faithful zodra ik hem kwijt wil... :eusa_whistle:

Mooi verslag Ronald, en tot hopelijk snel weer ziens.

Waarom zou ik dat niet willen? :)

Inderdaad graag tot snel weer ziens. Een TDI... hm.... nee, voorlopig is het D5-power. Mocht m'n huidige N de geest geven voordat een NN binnen bereik is, dan is 't wel leuk voor een tijdje. Maar ik zou niet meer definitief terug willen.

Ik heb gisterochtend even in pa's nieuwe aanwinst gezeten. Nog niet gereden want ze stonden op het punt te vertrekken maar dat zat toch wel heel veel beter dan z'n oude XC60. Benieuwd hoe het rijdt, als dat een beetje bevalt dan is 't een mooie opvolger voor over een jaartje of 5 :angel: (altijd blijven dromen, zien we tegen die tijd wel weer, wie weet heb ik dan al een mooie XC70NN gevonden)

Citaat van: elianmars op 16-09-2014 22:56:43
Net even in de auto gesprongen. Zie WhatsApp  :)

Dank je wel!

Voor de overige forummers: vrijdagavond hebben Ewout en ik een kleine speurtocht op internet uitgevoerd en hebben uitgevonden dat de transmissieolietemperatuur (mooie voor Wordfeud) niet beschikbaar is via OBD maar via Canbus. Die laatste meters zijn niet te vinden of niet betaalbaar.
De motorolietemperatuur is bij sommige auto's wel via OBD beschikbaar, vandaar dat ik even aan Marcel gevraagd heb of hij met zijn bluetooth dongel icm Torque eens wilde kijken of die data beschikbaar is. Zo ja, dan was het een mooie oplossing geweest maar het blijkt dat Volvo de motorolietemperatuur niet via OBD maar via Canbus uit laat lezen.

Tenzij iemand ergens een mooie meter vandaan weet te toveren die deze data via Canbus uit kan lezen, ben ik bang dat het toch weer geklooi met draadjes en sensoren onder de kap gaat worden. De enige besparing is dan de koelvloeistoftemperatuursensor aangezien de koelvloeistoftemperatuur wel keurig via OBD uit te lezen is.

Citaat van: Snellebaksteen op 16-09-2014 23:42:16
Jeetje wat een verhaal weer!
Lekke pakking, spiegelglaasje, 700 km stuurbijten en dan ook nog alcoholvrij bier!!
Heb jij een ongeluksmagneetje ingeslikt toen je klein was?

Niet dat ik weet maar ach, het is weer mooie blog-vulling :)

Nieuw richtingaanwijzerglaasje voor in de spiegel is besteld, de instapverlichting heb ik rechts al eens vastgekit en dat nu links ook maar gedaan.

Citaat van: Sbv op 17-09-2014 07:59:15
Die buizen onder blok door zijn bagger. Heb bij beide V70n D5's ze al kapot gehad en helaas doe je er onderweg niets aan. Bij een awd kom je er zonder brug eigenlijk gewoon echt niet bij.
Het is naar mijn idee een zeer matige constructie die beter in alu gemaakt had kunnen worden met fatsoenlijke koppelingen. Nu een plastic buis met dikke pakking en een klem die je niet te strak kan aandraaien anders draai je de buis kapot

Ja alleen heb jij de lange buis (nummer 15) aan de voorkant stuk gehad. Daar kun je nog enigszins bij zonder brug. Pa heeft ook 2 van die dingen kapot geblazen op Shrek.
Nu heb ik het deel stuk wat jij nog niet vervangen had.

Achteraf is alles makkelijk lullen maar jammer dat Volvo die auto (bij wijze van spreken) niet 30 euro duurder gemaakt heeft en dit deel inderdaad in aluminium uitgevoerd heeft.

Citaat van: Chris op 17-09-2014 08:31:21
Leuk verslag Ronald! Ziet eruit als een gezellig en mooi tripje :).

Jammer van de problemen met de auto. Gelukkig niet dramatisch en oplosbaar ;), maar toch voelt dat niet zo met nog zoveel km's voor de boeg. Spreek je snel!

Komt goed! Nog een paar duizend kilometer tot de volgende onderhoudsbeurt. Als je nog zo lang kunt wachten, kunnen we 't combineren :)

Citaat van: Bouke op 17-09-2014 08:38:51
Mooi verslag met heerlijk sarcasme er in  ;D  zo zie je maar weer dat elke auto zo zijn gebreken heeft helaas. Gelukkig heb je het weer gehaald :eusa_dance:

Zonder een beetje zelfspot ben je nergens toch ;)
Met een nieuwe auto kun je zoiets net zo goed hebben als met een 7 jaar oude dus ja, elke auto heeft wel wat. Op naar het volgende tripje, dan mag de N in de herkansing :eusa_dance:

Taranis

Citaat van: Taranis op 17-09-2014 11:38:25
Voor de overige forummers: vrijdagavond hebben Ewout en ik een kleine speurtocht op internet uitgevoerd en hebben uitgevonden dat de transmissieolietemperatuur (mooie voor Wordfeud) niet beschikbaar is via OBD maar via Canbus. Die laatste meters zijn niet te vinden of niet betaalbaar.
De motorolietemperatuur is bij sommige auto's wel via OBD beschikbaar, vandaar dat ik even aan Marcel gevraagd heb of hij met zijn bluetooth dongel icm Torque eens wilde kijken of die data beschikbaar is. Zo ja, dan was het een mooie oplossing geweest maar het blijkt dat Volvo de motorolietemperatuur niet via OBD maar via Canbus uit laat lezen.

Tenzij iemand ergens een mooie meter vandaan weet te toveren die deze data via Canbus uit kan lezen, ben ik bang dat het toch weer geklooi met draadjes en sensoren onder de kap gaat worden. De enige besparing is dan de koelvloeistoftemperatuursensor aangezien de koelvloeistoftemperatuur wel keurig via OBD uit te lezen is.

Volgens mij ben ik er met deze toevoeging wel: http://www.plxdevices.net/product_info.php?name=SM-Fluid-Temp-with-2-sensors-(1/8-NPT,-300F/150C)&model=SMFLUID_2sensor&prod=PLX-0072&osCsid=1035a63bad7be19e184281c89749e814

En dan nog een extra sensor voor de automaatbak.

Dan alleen nog een carterplug en een automaatbakplug scoren met 1/8 NPT inwendige draad voor de sensor. Iemand een idee waar ik die vandaan kan toveren? Liever een kant-en-klare oplossing dan zelf een gat moeten boren+tappen in de bestaande pluggen, tenzij het niet anders kan.

elianmars

Ik heb bij Conrad het verloopje voor de carterplug besteld.
Is wel van koper, dus niet te hard aandraaien. Op advies van Ludo dit verloop met teflontape erin gedraaid, aangezien koper los kan raken.

elmarconi

Citaat van: Taranis op 17-09-2014 11:38:25
Voor de overige forummers: vrijdagavond hebben Ewout en ik een kleine speurtocht op internet uitgevoerd en hebben uitgevonden dat de transmissieolietemperatuur (mooie voor Wordfeud) niet beschikbaar is via OBD maar via Canbus. Die laatste meters zijn niet te vinden of niet betaalbaar.
De motorolietemperatuur is bij sommige auto's wel via OBD beschikbaar, vandaar dat ik even aan Marcel gevraagd heb of hij met zijn bluetooth dongel icm Torque eens wilde kijken of die data beschikbaar is. Zo ja, dan was het een mooie oplossing geweest maar het blijkt dat Volvo de motorolietemperatuur niet via OBD maar via Canbus uit laat lezen.

Tenzij iemand ergens een mooie meter vandaan weet te toveren die deze data via Canbus uit kan lezen, ben ik bang dat het toch weer geklooi met draadjes en sensoren onder de kap gaat worden. De enige besparing is dan de koelvloeistoftemperatuursensor aangezien de koelvloeistoftemperatuur wel keurig via OBD uit te lezen is.

Eens babbelen met Bob van Volvotech? Die hebben ervaring met Canbus.
--
Autogas Inside . . .

Broabander

EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

viking_in_shorts

Jeetje! Plotseling kwam ik erachter dat er foto's van m'n huis genomen worden en gepost in bloggen waarvan ik niet eens het bestaand af wist ?! Nou - bedankt dan maar denk ik.

Maar - dat van de terugweg had ik nog niet meegekregen. Is best wel bagger ! Ik geloof dat ik 'm had laten staan en de ANWB had gebeld. Dan maar in de cabine naar huis - kan je iig een Duits biertje drinken..

Was leuk je weer te zien in ieder geval, kom vooral weer langs als je in de buurt bent :eusa_dance:

Ennuh - ik had nog wel wat biertjes in huis staan, als Ewout graag bier mét alcohol had willen hebben ;)


en ps: die foto is van vóórdat je van de boot af kwam rijden

Sbv

Citaat van: elmarconi op 17-09-2014 14:04:24
Citaat van: Taranis op 17-09-2014 11:38:25
Voor de overige forummers: vrijdagavond hebben Ewout en ik een kleine speurtocht op internet uitgevoerd en hebben uitgevonden dat de transmissieolietemperatuur (mooie voor Wordfeud) niet beschikbaar is via OBD maar via Canbus. Die laatste meters zijn niet te vinden of niet betaalbaar.
De motorolietemperatuur is bij sommige auto's wel via OBD beschikbaar, vandaar dat ik even aan Marcel gevraagd heb of hij met zijn bluetooth dongel icm Torque eens wilde kijken of die data beschikbaar is. Zo ja, dan was het een mooie oplossing geweest maar het blijkt dat Volvo de motorolietemperatuur niet via OBD maar via Canbus uit laat lezen.

Tenzij iemand ergens een mooie meter vandaan weet te toveren die deze data via Canbus uit kan lezen, ben ik bang dat het toch weer geklooi met draadjes en sensoren onder de kap gaat worden. De enige besparing is dan de koelvloeistoftemperatuursensor aangezien de koelvloeistoftemperatuur wel keurig via OBD uit te lezen is.

Eens babbelen met Bob van Volvotech? Die hebben ervaring met Canbus.
Denk zo dat het niet goed gaat komen met Ronald dan

elmarconi

#69
Oh, iets dat ik/men niet weet?  ???

--edit--
Ik lees hier en daar idd wat oud zeer...  :-\
--
Autogas Inside . . .

Taranis

Citaat van: elianmars op 17-09-2014 13:54:06
Ik heb bij Conrad het verloopje voor de carterplug besteld.
Is wel van koper, dus niet te hard aandraaien. Op advies van Ludo dit verloop met teflontape erin gedraaid, aangezien koper los kan raken.

Ok, tnx. Zal daar ook mijn licht eens opsteken :)

Citaat van: viking_in_shorts op 17-09-2014 15:18:50
Jeetje! Plotseling kwam ik erachter dat er foto's van m'n huis genomen worden en gepost in bloggen waarvan ik niet eens het bestaand af wist ?! Nou - bedankt dan maar denk ik.

Als je er aanstoot aan neemt, is de foto zo weer weg hoor...

Citaat van: viking_in_shorts op 17-09-2014 15:18:50
Maar - dat van de terugweg had ik nog niet meegekregen. Is best wel bagger ! Ik geloof dat ik 'm had laten staan en de ANWB had gebeld. Dan maar in de cabine naar huis - kan je iig een Duits biertje drinken..

Laten staan leek me meer gezeik dan gewoon maar doortuffen in de hoop dat ie 't ging halen tot huis. Dat Duitse biertje drink ik dan wel een ander keertje ;)

Citaat van: viking_in_shorts op 17-09-2014 15:18:50
Was leuk je weer te zien in ieder geval, kom vooral weer langs als je in de buurt bent :eusa_dance:

Ennuh - ik had nog wel wat biertjes in huis staan, als Ewout graag bier mét alcohol had willen hebben ;)

Komt goed :)

Citaat van: viking_in_shorts op 17-09-2014 15:18:50
en ps: die foto is van vóórdat je van de boot af kwam rijden

Ik wilde geen foto van jouw wijnbestelling posten in een blog waarvan je 't bestaan niet af wist :eusa_whistle:

Citaat van: elmarconi op 17-09-2014 15:30:01
Ik lees hier en daar idd wat oud zeer...  :-\

Klopt. Ieder z'n meug, anderen zullen vast prima tevreden zijn over Bob. Ook geen zin om er nog verder over uit te wijden maar nee, bedankt voor het meedenken maar ik ga Bob er niet naar vragen ;)

Vanmiddag na het werk naar Olov gereden voor de reparatie. Geparkeerd naast een auto die heeeeel dicht bij de roetmeeuw op de productieband heeft gestaan:



Een heel mooie V70 classic in het zwart, TDI, 285.000 km, automaat, werd net voor ruim 1000 euro aan verspijkerd aan nieuwe koplampen en een grote beurt. Onbeschadigd lederen interieur, schuifdakje, vrijwel onbeschadigde carrosserie, altijd binnengestaan en goed verzorgd... :eusa_drool:

Het vervangen van het resonatorhuis + pakkingen ging niet heel geheel zonder slag of stoot. Het nieuwe resonatorhuis bleek ondanks hetzelfde onderdeelnummer circa 2-3 millimeter korter. Als het huis goed op de turbo zat, dan paste de leiding onderdoor het blok niet meer. Uiteindelijk opgelost door die leiding ook maar los te halen, eerst het huis vast te zetten en toen de leiding. De laadslang blijkt helemaal niet op deze auto te zitten :eusa_doh:

Hier de veroorzaker van alle ellende:



Aan de oranje pakkingen zie je overblijfselen van de palletjes die in het resonatorhuis moeten vallen wat op zijn beurt niet meer helemaal de originele vorm had, de opening was niet meer helemaal rond. Blijkbaar is het al eens goed warm geweest.

De beschermkap over de stuurpomp is ook meteen van het rammeltje verlost (de monteur stoorde zich er ook aan) en de spiegel zit weer netjes in elkaar. De auto lijkt z'n vermogen weer terug te hebben al was het te druk om 'm echt even uit te proberen. Dat komt wel eens als het rustig is. Ik hoor nog wel een lichte sis maar dat kan ook tussen mijn oren zitten en gewoon het normale geluid van de turbo zijn.

Ik had er vanavond geen tijd meer voor voordat 't donker was dus dat komt later wel maar ik moet nog wel even een afdruk verwijderen:



Volgens Bouke op te lossen met wat wasbenzine dus dat gaan we meemaken :)

FGG


Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

viking_in_shorts

Foros weghalen? Nee - een heads up dat je weer was begonnen met schrijven was leuker geweest ;)
Maar dat hoeft nu ook niet meer ...

elmarconi

Citaat van: FGG op 17-09-2014 21:26:47
Citaat van: elmarconi op 17-09-2014 15:30:01
Oh, iets dat ik niet weet?  ???

Ja, dat kan. ::)
Dat weet ik. Maar nu weet ik het  :eusa_dance:  ;D
--
Autogas Inside . . .

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 17-09-2014 11:38:25
Citaat van: Ewout Schalkwijk op 16-09-2014 22:45:11
Zolang je een volgende keer nog wil komen....

Als je dat hok aan een minPool verkoopt, ff flink doorspaart dan mag jij de eerste optie hebben op Old Faithful zodra ik hem kwijt wil... :eusa_whistle:

Mooi verslag Ronald, en tot hopelijk snel weer ziens.

Waarom zou ik dat niet willen? :)

Het is niet de eerste keer dat er iets stuk gaat aan je auto op weg terug naar huis. Misschien is het wel de bedoeling dat je altijd de auto's achter laat en weer naar huis vliegt. :eusa_whistle:

die TDI klonk wel heel leuk. Is die voor weinâgh te koop?


Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein