De CrossZeeuw

Gestart door Taranis, 20-08-2014 21:13:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Taranis

De foto's...

Alles lag al zo'n beetje los toen Sander arriveerde met de verenklem, maar in je eentje de schokdemper+fusee+draagarm vanonder de auto halen is geen doen:



In de recordtijd (voor ons ;D) van 45 minuten de schokdemper gewisseld en zowaar het plastic veerpootlager in 1x goed afgesteld.

Een bakkie koffie en daarna door met de volgende patiënt:



Terwijl Sander aan het stoeien was met de kabelboom, was ik aan het stoeien met de Ewout-stops:



Ik was er 1 al verloren en de andere verkeerde ook in staat van ontbinding dus het was wel tijd voor 2 nieuwe. Ik wil niet het risico lopen dat de auto zwaar beladen richting Noorwegen te ver inveert.

Uiteindelijk was de kabelboom eruit:



Je ziet de 158 euro er bijna aan af  :-X

Na nog wat gemopper van Sander tijdens het verwijderen van de clipjes uit het kofferdeksel ;D, was 't klusje eigenlijk vrij snel gepiept.

Eerst binnenkort een retourtje Noorwegen en dan een beurtje :)

Chris

#436
Zo, even je blogje bijgelezen :).

Danielle ook weer blij met d'r nieuwe dempert ;). Goed bezig geweest weer. Fijn ook dat het vervangen van de kabelboom gelukt is en een groot deel van je foutmeldingen weg zijn, dat wegklikken wordt ook zo vervelend :P.

AQS is bij mijn 'nieuwe' N ook kapot, volgens mij is ie dat standaard als de auto meer dan 150k heeft gelopen ;). Ze zouden hem vervangen, nu las ik hem voor de vakantie uit met Vida maar de foutmelding komt weer op. Dus of hij is alleen gereset, of hij is weer kapot (wellicht vervangen door een gebruikte?). Ik vind eigenlijk dat dit onder garantie mag worden gedaan, volledige garantie is volledige garantie en het zit erop dus moet het doen. Mocht het toch moeilijk worden wellicht toch nog eens die groupbuy doen ;).

Citaat van: Taranis op 10-09-2015 13:06:13
Citaat van: elianmars op 10-09-2015 10:33:07
AQS was al defect toen ik de wagen kocht. Ik kan er prima mee leven ;D

Dat de sensor stuk is, kan ik ook wel mee leven. Waar ik niet mee kan leven is dat om die reden de radiateurfan ook van de leg is en op de vreemdste momenten gaat staan blazen. Vida geeft ook aan dat dat met de AQS-sensor te maken heeft en ik wilde dat eigenlijk niet geloven, totdat Chris met z'n S60 hetzelfde probleem had. Daar de AQS-sensor vervangen en de fan loeide niet meer op de domste momenten :eusa_think:


Dat dus! Ik had verder ook het rare euvel dat de linkerkant loeiheet werd terwijl rechts koude lucht werd geblazen. Ireen kon dat niet heel erg waarderen. Los van haar irritatie vond ik dat zelf ook wel vrij irritant. Daarbij was heet ook echt heet... ook niet altijd even lekker.

Voor wat betreft die 280k en het kapot gaan van dingen. Ik naderde die stand met de S en ook die begon steeds meer kuren te vertonen... dat zou toeval kunnen zijn, maar ik denk dat zo tussen de 250k en 300k de meeste onderdelen hun beste tijd echt wel hebben gehad, ook enigszins afhankelijk van rijstijl en gebruik van de auto.

Gelukkig heeft de nieuwe N nog net de 2 ton niet aangetikt, ik kan dus nog even ;D.

Taranis

Citaat van: Chris op 11-09-2015 18:14:37
Danielle ook weer blij met d'r nieuwe dempert ;). Goed bezig geweest weer. Fijn ook dat het vervangen van de kabelboom gelukt is en een groot deel van je foutmeldingen weg zijn, dat wegklikken wordt ook zo vervelend :P.

Het 'READ' begint inmiddels van de knop af te slijten  :eusa_shhh:

Citaat van: Chris op 11-09-2015 18:14:37
AQS is bij mijn 'nieuwe' N ook kapot, volgens mij is ie dat standaard als de auto meer dan 150k heeft gelopen ;). Ze zouden hem vervangen, nu las ik hem voor de vakantie uit met Vida maar de foutmelding komt weer op. Dus of hij is alleen gereset, of hij is weer kapot (wellicht vervangen door een gebruikte?). Ik vind eigenlijk dat dit onder garantie mag worden gedaan, volledige garantie is volledige garantie en het zit erop dus moet het doen. Mocht het toch moeilijk worden wellicht toch nog eens die groupbuy doen ;).

Niet te lang wachten dan met die groupbuy. Ik heb vandaag prijs opgevraagd. Ik wil de 330.000 km beurt uitvoeren nadat we naar Noorwegen geweest zijn en dan ook meteen de AQS sensor vervangen.

Verder een afspraak gemaakt om de stuurwieleenheid te vervangen zodat ik van de "Anti skid service vereist" en "Four-C tijdelijk uit" foutmeldingen verlost ben en de auto ook weer juist ingrijpt op het moment dat je een glijertje maakt op gladde ondergrond. Wel zo fijn met wat ritten richting winterse oorden op het programma voor komende winter.
Het lijkt op exact dezelfde storing als ik destijds met de XC had dus ik gok erop dat precies dezelfde reparatiemethode dan ook werkt: enkel de stuurwieleenheid vervangen. Vermoedelijk is 1 van de 9 fotodiodes in de stuurwieleenheid stuk waardoor de stuurstand niet meer bekend is.
De monteur had destijds aangegeven dat ik beter ook meteen de contactrol kon vervangen omdat die ook niet het eeuwige leven hebben maar voor het geld durf ik de gok wel te wagen: de stuurwieleenheid kost 211 euro excl. montage en software, de contactrol 237. Misschien verkeerde zuinigheid maar dat gaan we dan merken.

Taranis

Citaat van: Wijnand op 25-07-2015 17:40:58
Ha Ronald, afhankelijk van waar de roest in de achterportieren zit zou ik niet met tectyl aan de slag gaan maar met de producten van Fluid Film. Dat spoelt isoleert de roest en stopt het proces ook daadwerkelijk. Het spul kruipt werkelijk overal waar het maar komen kan (zelfs omhoog) en bereikt veel meer dan tectyl. Moet er nog lak overheen dan zou je e.e.a kunnen bewerken met rustyco gel. Ook dat stopt en verwijdert roest en dan kan je het daarna weer van lak voorzien.

Is het voordeel van een 30 jaar oude 240 op de inrit... je leert ineens veel over roestpreventie  ;D.

Nogmaals dank voor de tip! Wat een geweldig spul :D

Als echte man test ik zoiets natuurlijk niet op de auto maar op de geroeste radiator in de badkamer :eusa_whistle:
Twee uur na het opbrengen was alle roest verdwenen en naar een paar dagen zie je echt weer gewoon keurig zwart staal :eusa_clap: (wat ik dus nog even een keertje met Hammerite weg moet werken)

Vandaag dus de deurrubbers van alle portieren los getrokken. De roest is niet erger geworden lijkt het maar stoppen en voorkomen van méér roest is natuurlijk altijd beter dus alle randjes van de portieren waar de deurrubbers in zitten lekker volgeklodderd met Fluid Film NAS. Wat een heerlijk simpel te verwerken product  8)
Het fungeert blijkbaar ook prima als glijmiddel want de deurrubbers gleden er een stuk makkelijker terug in.

Volgens de site beschermt Fluid Film NAS 6 jaar tegen corrosie. Zo lang zal ik niet wachten met nog eens kijken maar als eens in de 1-2 jaar een beetje klodderen rotte portieren voorkomt, dan vind ik het helemaal prima.

@ Chris: als je wil doen we jouw portieren ook, zo gebeurd en ik heb nog 95% van de flacon over :)

Vulk

Waar heb je dat spul gevonden? :)

Wijnand

Graag gedaan Ronald, fijn om te lezen dat het zo bevalt!

@vulk: Dries Bakkenes in Barneveld is importeur in Nederland en verkoopt het ook via zijn webshop: www.volvoklassiekerswebshop.nl. Versturen naar België is geen probleem.

Marc O.

Goede tip. Ik heb ook een ietwat roestige radiator in de badkamer. Eens kijken of ik die kan redden met dit spul.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Ewout Schalkwijk

Ook hier een liter van het spul aangeschaft. Tot nu toe dik tevreden. Erg makkelijk te verwerken. :D

Ben benieuwd hoe het er na de winter uit ziet.


Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Snellebaksteen

Goeie tip!
Ik heb een langzaam wegrottend Trabantje op de oprit staan.
De D5 roest zo langzaam, dat moet ie maar overleven.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Marc O.

Citaat van: Snellebaksteen op 03-10-2015 20:33:28
Ik heb een langzaam wegrottend Trabantje op de oprit staan.

Die zijn toch van gerecyclede plastic emmers gemaakt? ;D
...The Nile isn't just a river in Africa...

Bouke

Goed spul dus dat ga ik ook maar is bestellen :eusa_dance:

Sbv

Citaat van: Bouke op 04-10-2015 06:37:09
Goed spul dus dat ga ik ook maar iseens bestellen :eusa_dance:
;D

)()()sT

Dus als ik het goed begrijp smeer je het gewoon over roest, of moet je het eerst "open maken?"
Ik heb wat plekjes boven de voorruit waar onder de lak al wat bobbelt. Dat wil ik graag bewerken voor de winter.

Ewout Schalkwijk

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Citaat van: Vulk op 03-10-2015 17:23:06
Waar heb je dat spul gevonden? :)

Ik heb het hier besteld: www.fluidfilm.nl
De verzending verliep niet geheel vlekkeloos maar is uiteindelijk goed gekomen (geld wel overgemaakt maar verzending bleef uit, een spuitbus fluidfilm kado gekregen voor het ongemak dus dat is dan weer netjes).

Citaat van: Snellebaksteen op 03-10-2015 20:33:28
Ik heb een langzaam wegrottend Trabantje op de oprit staan.

Zonde van het Trabantje  :-\

Citaat van: )()()sT op 04-10-2015 09:12:08
Dus als ik het goed begrijp smeer je het gewoon over roest, of moet je het eerst "open maken?"
Ik heb wat plekjes boven de voorruit waar onder de lak al wat bobbelt. Dat wil ik graag bewerken voor de winter.

Volgens de site kan beiden. Ik heb het eerst open gemaakt omdat ik zeker wilde weten dat de roest bereikt wordt.

@ Bouke: leer het nou EENS :evil:

:-*