De CrossZeeuw

Gestart door Taranis, 20-08-2014 21:13:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Taranis

Gooooeeedddd... heeft iets te lang geduurd maar hier ook weer wat nieuws. Allereerst de C70: de APK-meneer had gelijk, schijnbaar hebben Adriaan en ik niet goed opgelet deze zomer, het hitteschild zat inderdaad los. Irritant maar goed, vastgedraaid en klaar. Bizar overigens om te zien hoe het borgschroefje vervormd is:





Verder was de accu van de C70 laatst ineens helemaal dood. Die was al niet meer helemaal fris toen ik de auto van )()()st kocht dus heeft het nog verrassend lang volgehouden. Nu vervangen door een iets zwaardere 70Ah accu: hopelijk is de accu dan niet meteen plat als je het dak een keertje dicht doet zonder de motor te laten lopen.

Waarom moest de C70 dan in de winter van stal? Nou... komende zomer wil deze jonge papa natuurlijk wel chickies kijken met z'n zoon maar de C70 heeft geen isofix :eusa_doh:
Niet dat dat onoverkomelijk is maar zo'n base is wel echt superhandig. Gelukkig hebben we daar onze ruwe zeebonk voor die graag wilde helpen. De bekende klusschuur:



Ooit was het een linkse isofix beugel voor het eerste type S60. Na een half dagje passen, meten, slijpen, lassen, nog eens passen en nog eens meten en wat meer lassen en slijpen:



Past mooi op de originele boutgaten zodat er niet in de auto geboord hoeft te worden en lassen zagen we ook niet echt zitten in de nabijheid van de subwoofers:



Even proefpassen (ja de hoofdsteun ontbreekt nog, die had ik er thuis alvast uitgehaald):



Helemaal goedgekeurd, dus thuis mocht de directeur ook proefpassen:



Helemaal goed :D Daar gaan we van genieten deze zomer, vooral omdat zoals het er nu uit ziet, de XC70 nog wel een tijdje stil blijft staan. Ik heb de auto half maart 2020 geschorst toen duidelijk werd welke impact Corona zou hebben. Inmiddels zijn we bijna 11 maanden verder en staat de auto nog stil: we doen eigenlijk alles met de V40XC. De cabrio komt deze zomer weer van stal en aangezien we voorlopig toch nog nergens heen gaan/mogen/kunnen, blijft de XC70 voorlopig stil staan.

Om te zorgen dat de XC70 wel meteen rijklaar is als we besluiten de schorsing op te heffen, het ding in december APK laten keuren. Mooie smoes om er meteen weer eens in te rijden: naar de APK mag wel tijdens de schorsing. Helaas blijkt de XC70 zelfs stilstaand kapot te kunnen gaan ::)



De linkeraandrijfaskeerring van het achterdifferentieel is lek. Geen wereldschokkende reparatie (iets meer dan 200 euro), wel irritant dat de boel weer uit elkaar moet. Voorlopig laat ik het even zo: we rijden er toch niet in. Mocht ie uit de schorsing komen dan maar even het peil in de gaten houden tot de keerring vervangen is.

Tot zover de nieuwtjes... dan heb ik ook nog een hulpvraag aan de experts op dit forum. Ook al hoort de auto hier niet thuis, de technische kennis is hier vele malen groter dan op Volvo-forum. Sinds een paar weken heb ik een 2006 V50 2.4 handhark van een vriend staan. Ma's oude auto om precies te zijn. Het ding kwam binnen met zo weinig vermogen dat ik 'm amper nog de garage in kreeg maar inmiddels rijdt ie weer vrij aardig.

Er zijn echter een paar kleine irritante dingetjes die ik maar niet opgelost krijg. De belangrijkste daarvan is zekering F35 die er op schijnbaar totaal willekeurige momenten uitfikt. De evap klep is maar 4 tientjes dus die hebben we preventief vervangen (die gaan vaker bij V50's), de thermostaat was toch al versleten dus meteen nieuwe temperatuursensor erin gezet en de luchtmassameter was vakkundig gemold door iemand met goede bedoelingen die met draaiende motor stekkers aan het trekken was geweest onder de kap omdat het airbaglampje brandde :eusa_wall: (die bewuste stekker zit onder de bestuurdersstoel ::) ).
Inmiddels een paar ritten gemaakt met de auto die prima gingen, tot vandaag: het motormanagementlampje ging weer branden omdat zekering F35 er ineens weer uitfikte, zelfs bij stilstand: enkel de motor op contact was al voldoende om de zekering er onder m'n handen uit te laten fikken (wel grappig om te zien :) ).

Nu heb ik eens zitten googlen en kwam dit topic tegen: https://www.swedespeed.com/threads/2010-s40-blowing-fuse-35.202288/
Op zich zou het kunnen verklaren dat uitgerekend vandaag de zekering er weer uit fikt: het is vandaag rond de nul graden en de auto stond buiten dus het zou zo maar kunnen dat het verwarmingselement van de carterventilatie "bij" kwam. Nu is de eigenaar van de auto gelukkig van het soort "het moet gewoon goed zijn" dus ik had al eens in Vida zitten kijken of ik dat verwarmingselement los kon vervangen maar kom bij de carterventilatie niet verder dan dit:



Vraag aan de experts: denk ik in de goede richting of moet ik dit defect elders zoeken en als ik goed denk, wat kan ik hier aan vervangen?

Andere schijnbaar schier onoplosbare storing: de radio doet het niet. De foutcodes wijzen volgens de dealer op een kapotte infotainment control module maar die is dus nieuw niet meer leverbaar :eusa_wall:
Bij de grotere Volvo-modellen als de XC90 gaan die modules wel vaker en willen clubs als ETS1 die echt wel repareren maar aan de V50 wil niemand beginnen :eusa_think: Mijn schoonvader was zo lief om de module open te halen en opnieuw te solderen waarna in elk geval het bootscreen weer verschijnt:



Verder gebeurt er vrij weinig. Vanmiddag naar Stouten autodemontage in Oosterland gereden die een ICM hebben liggen voor het goede bouwjaar maar die deed helemaal niets: zelfs de klimaatinstellingen werden niet op het scherm getoond.
Nu staan er op Ebay nog wel nieuwe modules voor rond de 700 dollar maar voordat we daar aan beginnen: zijn er hier mensen met betere ideeën? :)

En o ja, forummen doen we tegenwoordig samen 8)


Vulk


Snellebaksteen

Mooi geklust met die isofix zo!
En wat een leuk plaatje met de kleine op schoot.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Emiel

F35 is idd carterventilatie.

Taranis

Dank u :) Bij deze besteld.

Citaat van: Snellebaksteen op 31-01-2021 00:07:17
Mooi geklust met die isofix zo!
En wat een leuk plaatje met de kleine op schoot.

Tnx :D
Aandacht van papa is op dit moment de heilige graal voor uk, tot jaloezie van mama ;) Zal nog wel eens veranderen.... en dan is die ouwe gewoon stom.

henry classic v70



Hahahaha schitterend!!  :eusa_dance: :eusa_clap:
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Taranis

Citaat van: Emiel op 02-02-2021 12:41:44
F35 is idd carterventilatie.

Dank voor de tip, dat was dus inderdaad het winnende antwoord :)

Dezelfde auto heeft het probleem dat de radio alleen (af en toe) nog het "High performance" boot screen laat zien maar zwijgt verder in alle talen.
Het display heb ik al open gehad (mijn schoonvader althans) en opnieuw gesoldeerd maar dat was niet het winnende antwoord. In de glasvezelkabel zie ik rood licht branden dus ik ga er voor het gemak even van uit dat de FM antenne het nog doet. Laatst deed de radio het spontaan weer toen ik er een cd in duwde. Toen ik er vanmiddag een cd in duwde, kreeg ik die niet meer terug maar zodra ik op de "cd" of eject knop druk, valt het hele display uit.

Kan ik er voorzichtig van uit gaan dat de boel met een nieuwe cd-speler weer werkt of moet ik het in een andere hoek zoeken? Van de antwoorden op volvo-forum en andere fora word ik niet heel veel wijzer :eusa_think: Sommigen wijzen naar de USB-aansluiting maar die heeft deze auto niet ::)

Taranis

Inmiddels dit jaar alweer een paar honderd kilometer met de C getoerd. Meteen na het beëindigen van de schorsing, brandde het SRS lampje. Uitlezen bracht geen foutcodes maar enkel een netwerkfout aan het licht. Na een tijdje gereden te hebben "verdween" deze ook vanzelf weer :eusa_shifty:

Toen na een tijdje het SRS lampje weer ging branden en dus niet stuk bleek de auto weer aan Vida gehangen. Uitlezen bracht foutcode SRS-422 aan het licht, oftewel de rechter SIPS bag. Volgens de handleiding in Vida de stekker onder de stoel schoongemaakt en terug gezet en na het resetten van de foutcode was het lampje zowaar enkele dagen uit :eusa_think:

Afgelopen weekend ging ie weer branden dus vandaag vol goede moed de stekker nog eens schoon gemaakt maar helaas mocht dat dit keer niet baten. Wel is de netwerkfout terug:



Verder ook geen begeleidend schrijven, niets :eusa_think: Op "UPDATE" drukken resulteert alleen in een nieuwe ronde uitlezen met hetzelfde eindresultaat.

De legenda is dan wel weer duidelijk:



Gek genoeg heb ik juist wel "power seats" dus dat "PSL" en "PSR" niet gemonteerd zouden zijn, is wel beetje raar.

Wie o wie herkent dit en waar moet ik zoeken?

Taranis

Zoals de meesten weten, zijn wij een week of 5 geleden verhuisd naar een iets groter huisje. Dit jaar stond dus vooral in het teken van de verbouwing die aan de verhuizing vooraf is gegaan, naast natuurlijk wennen aan het leven met 3.

Om die reden is er weinig tot niets aan de auto's gedaan maar uiteraard heeft de APK daar geen boodschap aan dus zowel de V40XC als de C70 mochten op voor de (ook voor de V40 inmiddels jaarlijkse) keuring. Zoals wel een beetje verwacht, was dat voor de V40 meer een formaliteit en een compliment over de staat van de auto. Zoals óók wel een beetje verwacht, was een verse APK bij de C70 ietsje minder vanzelfsprekend. Uiteindelijk wel gekregen maar wel moeten beloven voor volgend jaar mijn huiswerk te doen:
- SRS lampje brandt nog steeds :eusa_whistle: Na z'n vakantie zet m'n schoonvader een nieuwe stekker onder de stoel in de hoop dat dat het probleem oplost.
- Katalysator is op z'n eind... maar daar ga ik lekker niks aan doen tot ie er op afgekeurd wordt :angel:
- Te groot verschil in remwerking achter. Een paar ferme tikken op het linkerachterwiel deed wonderen maar dit is een mooi moment om de remmen achter wellicht ook wat te upgraden: dat eeuwige gepiep word je zeker bij een cabrio een beetje geschift van
- Speling op het stuurhuis. Al een paar jaar maar inmiddels begint het, ondanks dat het nog nét kon voor de APK, irritant te worden tijdens het rijden
- Lekke uitlaat... maar die houdt nog wel even met gun gum totdat de katalysator echt niet meer door de APK komt en dan gewoon vanaf de turbo naar achter een mooie RVS puupe :evil:
- Rubbers van de achteras  :'( Voor die laatste ga ik de hulp van een paar forummers in moeten roepen, daarvoor ontbreekt me de kennis en de kunde. Ik moet er nog even over nadenken maar ik denk dat ik, tenzij iemand een beter idee heeft, voor de Ewout-tactiek ga door een achteras buiten de auto voor te bereiden en die er in 1x onder te zetten.

En dan de XC70. Die heeft dit jaar al 3,5 kilometer gereden! Van het oude huis naar het nieuwe huis... en staat daar inmiddels weer plantenbak te spelen:



Als we dit najaar niet weer met z'n allen thuis zitten door een paar imbecielen die zich weigeren te laten vaccineren (ja ik heb een uitgesproken mening over alles ;D ), mag ie na dik 1,5 jaar schorsing als het goed is dit najaar weer eens in beweging komen al zal het aantal kilometers amper nog in de schaduw van het "pre-corona"-tijdperk kunnen staan: waar ik voorheen naar een locatie toe moest voor een overleg, kan er tegenwoordig ineens heel, heel veel via Microsoft Teams. Betekent dat ik er nog langer mee kan doen of dat de stap naar iets leuks met een V8 wat kleiner is: de stap naar een elektrische auto is mij te groot.

Helaas is ook de XC70 niet vrij van onderhoud: reeds op de nominatie stonden nieuwe gloeibougies maar toen de plastic intercoolerbuis spontaan verbrokkelde onder mijn zeer subtiele vingertjes, ben ik daar maar mee opgehouden: dat komt wel als de garage voldoende leeggeruimd is (verhuisdozen uitgepakt) om de boel daar uit elkaar te halen en te kunnen laten staan tot de juiste onderdelen binnen zijn. Het differentieel van de achteras lekt nog steeds (heerlijk dat grind, zie je niks van :evil: ) en de stoel is ook doorgezeten.

Oftewel: komende winter + voorjaar moet er gewoon weer gesleuteld worden. Ook wel weer eens leuk :D

Jerra

Leuk! Eindelijk weer wat te doen dus ;) behalve het eeuwige geklus wat je dus net achter de rug hebt?

Veel woon en sleutel plezier gewenst :)
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

)()()sT

Geniet van jullie nieuwe huis, de foto's zagen er veelbelovend uit :)

Groetjes,
Een imbeciel :P

;D

Sbv

Ik hoor wel als je hulp met klussen nodig hebt en ook als je met je boot aan de slag gaat. Je hebt nu zo een mooie steiger achter het huis, daar hoort wel een boot bij. Min 46 ft daar de grootste die ik zag 45 ft was

V70R^2

Grind helpt inderdaad uitstekend om de problemen te negeren ;D Minder rijden maar wel een V8 klinkt ook als een goed voornemen!

Vulk

Goed bezig daar!

Emiel

Mooie upgrade! 8)