De CrossZeeuw

Gestart door Taranis, 20-08-2014 21:13:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

de Boeing

Genoeg te doen dus? gelukkig  :evil: ;D

Taranis

Citaat van: Jerra op 03-09-2021 17:34:18
Leuk! Eindelijk weer wat te doen dus ;) behalve het eeuwige geklus wat je dus net achter de rug hebt?

Veel woon en sleutel plezier gewenst :)

Bedankt :) Dat eeuwige geklus gaat nog wel even door denk ik: het meeste is gedaan maar als je een huis met achterstallig onderhoud koopt, dan weet je dat je niet klaar bent als je er in trekt. En sommige zaken kom je echt pas tegen als je er woont.

Citaat van: )()()sT op 03-09-2021 17:43:55
Geniet van jullie nieuwe huis, de foto's zagen er veelbelovend uit :)

Groetjes,
Een imbeciel :P

;D

;D

Bedankt :D

Citaat van: Sbv op 03-09-2021 20:58:55
Ik hoor wel als je hulp met klussen nodig hebt en ook als je met je boot aan de slag gaat. Je hebt nu zo een mooie steiger achter het huis, daar hoort wel een boot bij. Min 46 ft daar de grootste die ik zag 45 ft was

Ik heb me wel ingeschreven voor m'n vaarbewijs :eusa_whistle:

Citaat van: V70R^2 op 03-09-2021 22:27:29
Grind helpt inderdaad uitstekend om de problemen te negeren ;D Minder rijden maar wel een V8 klinkt ook als een goed voornemen!

Citaat van: Vulk op 04-09-2021 08:10:56
Goed bezig daar!


Citaat van: Emiel op 08-09-2021 21:50:19
Mooie upgrade! 8)

Citaat van: de Boeing op 12-09-2021 11:24:33
Genoeg te doen dus? gelukkig  :evil: ;D

Dank jullie wel :) En jazeker: genoeg te doen! Gelukkig lukt ook nog niet alles in 1x, dat houdt het "leuk".

Afgelopen dinsdag de XC naar de dealer gebracht voor de terugroepactie (gordel) en het vervangen van de keerring van het differentieel. Ondanks een ruim genomen opgave omdat de assen blijkbaar nogal erg vast kunnen zitten (kan het me niet voorstellen, die zooi is bij deze auto al te vaak los geweest), kwam de monteur melden dat het niet ging lukken vandaag want het was teveel werk. Wel moest ik er niet te lang mee doorrijden omdat ie zweette.... tja, daarom zit ik hier te wachten tot jij dat fikst :eusa_wall:
Uiteraard netjes mijn beklag gedaan en morgen mag ie in de herkansing :)

Taranis

En inmiddels een maandje en maar 1000 kilometer verder, bleek vandaag het differentieel keurig droog tijdens de APK-keuring:



De APK-keuring bleek een fluitje van een cent: goedgekeurd zonder opmerkingen en zonder steekproef. Bizar dat er met 10 jaar en bijna 3 ton op de teller nog nergens speling op het onderstel zit. Vermoedelijk is dat wel de grootste vooruitgang ten opzichte van de N.
Sinds de vorige keuring maar liefst 2.013 kilometer gereden, oftewel iets meer dan een euro per kilometer aan wegenbelasting als ie niet een deel van het jaar geschorst was geweest ;D

Al voor de eerste lockdown had ik nieuwe gloeibougies besteld maar omdat de auto toch stil gezet werd, die ergens in een doos gemikt waar ik na de verhuizing nog aardig naar heb moeten zoeken maar ze een paar weken geleden samen met Sbv vervangen. Stelde eigenlijk niets voor: tegen de verwachting in, ging alles keurig los. De kunststof buis boven over de motor is in de kliko geëindigd en vervangen door een nieuwe, zonder Polymax ;D Als je die buis er af hebt, blijkt niet alleen dat je makkelijk bij de 5 gloeibougies kan (dat was bij de ouwe TDI's wel anders) maar ook dat je dus lekker je kabelboom aan het doorschuren bent. Uiteraard voorzien van de nodige duct tape om verdere schade te voorkomen:



Omdat de zoektocht naar een V8 op een erg laag pitje staat (wat moet ik met een auto als ik er toch maar 2.000 kilometer per jaar mee rij....) binnenkort nog wat achterstallig onderhoud aan de XC70 wegwerken.

En.... omdat het mode lijkt te zijn (sorry Vulk :-* ) ook maar een aanhangerT aangeschaft aangezien we daar nu de plek voor hebben en altijd moeten lenen is nu eenmaal niet ideaal. De D5 mag aan de bak:



Aangezien 't een staalverzinkt chassis is met aluminium borden, mag ie voorlopig lekker buiten blijven staan en mag de C70 gewoon blijven :angel: (ideetje Vulk? :D )
Ooit moet er naast het huis wel een keer iets van een berging komen te staan waar ie in mag maar eerst binnen alles op orde voordat we aan de buitenkant van het huis gaan klussen.

henry classic v70

ik heb mijn aanhanger ook buiten staan, mijn ervaring is dat wanneer de bodemplaat hier en daar wat beschadigingen heeft na verloop van tijd toch vocht opneemt en gaan rotten. Duurt wel even voordat dit helemaal is doorgerot hoor maar gebeurt dus wel.
Daarom heb ik er een simpele afdekplaat voor gemaakt: frame van Douglashout met daar op polycarbonaat platen
De oude plaat staat tegen de muur, was zo'n polyester golfplaat maar breekt op termijn kapot vandaar een nieuwe sterkere

600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Jerra

Ik leen die van mijn schoonvader vaak en die staat altijd buiten, nooit overdekt en ook dekselloos.
Inderdaad de bodemplaat is altijd nat, al 10 jaar, maar nog lang niet rot, het is vooral de kabelboom die achteruit lijkt te gaan door het vocht.
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Snellebaksteen

Mooie kar!

Mijn aanhanger is ondertussen al 40 jaar oud, hij  staat ook altijd buiten. Ik heb hem al zeker 25 jaar.
Zo 1 keer per 10 jaar vervang ik de bodem gewoon met osb plaat die ik goed in de beits zet. Met een duurdere betonplex plaat zou ik het wel 15 jaar uithouden denk ik.
Osb kost geen drol en als ik dan toch bezig ben loop ik alle andere zaken ook even langs. Lagers, banden, verlichting en koppeling. De laatste keer heb ik alle verlichting vervangen voor LED. Ideaal.
Afgelopen jaar heeft hij al 7500 km probleemloos achter de D5 gehangen.

Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Vulk

Ja buiten zetten heb'k al overwogen, alleen is het zeer onpraktisch hier omdat de tuingarage achter een lange oprit staan.
Dus zou ik eigenlijk de aanhanger binnen moeten zetten en dan de auto buiten. En in die optiek zou een carport dan wel mogelijk zijn...

Taranis

Voor degenen die zin hebben om eens lekker gefrustreerd te raken: trek er eens een voorbumper van een NN XC af. En dan terug monteren :eusa_wall:

Vorige week samen met Sander de parkeersensoren aan de voorzijde vervangen. 1 was al jaren stuk maar nu de 2e ook stuk ging, was het tijd ze te vervangen. Met dank aan de tip van Sbv dat je bij Winparts gewoon originele Valeo's kunt bestellen voor nog niet de helft van het geld van de dealer na korting, 4 mooie nieuwe Valeo's er in gezet.

Dat was het werk niet maar deze autist had besloten dat ie na 6 jaar de beschadigde onderlip van de bumper niet meer trok... :eusa_whistle: Die was al beschadigd toen ik de auto kocht maar toen vond ik 200 euro voor een stukje plastic echt teveel. Dat vind ik nu nog maar ik kon het niet meer aanzien :D Gelukkig knalde junior er deze week met z'n loopauto tegenaan en zit de eerste kras er alweer op ;D (junior heeft nu nog 9 vingers over)

Volgens Vida trek je de lip er zo af en klik je de nieuwe er zo weer op. De praktijk is weerbarstiger maar na een lunchpauze en een half uurtje klooien zat alles mooi terug. Natuurlijk nog wat plaatjes, eerst de bumper eraf:



Parkeersensoren vervangen, bumper er terug op zonder de nieuwe lip nog:



Stukje plastic.... verf was duur blijkbaar:



Meteen nog even de ABS controller uit de C geschroefd die met dank aan Thuur alweer gereviseerd terug in het Zeeuwsche ligt en de warmtepomp die volgens de installateur niet aan internet kon, aan het internet gehangen. Dank Sander :eusa_clap:

Volgende job wordt het herstellen van de bestuurdersstoel: ik dacht dat ik alles binnen had maar bij het demonteren van de stoel kwamen we tot de ontdekking dat de kussens met ringetjes vast zitten en tie-wraps lijken niet echt een optie. Die ringetjes blijken dus varkenskrammen te heten die je voor 1,23 euro per stuk bij de dealer kunt bestellen of online een zakje van Midlock met 100 van die dingen voor 3,96 euro. Dat was een lastige keuze (dank aan de dealer voor de tip ;D ).

Citaat van: Snellebaksteen op 01-12-2021 11:45:13
Afgelopen jaar heeft hij al 7500 km probleemloos achter de D5 gehangen.

Ben je aannemer geworden? ;D
Ik zal blij zijn als de XC dit jaar 7500 kilometer haalt: met al dat thuiswerken staat ie braaf in de garage voor de kachel oud te worden...

Snellebaksteen

Lekker bezig hoor!
Best een flink klusje zo'n bumper. Blij dat ik geen sensoren heb. Mijn neus staat altijd strak tegen m'n garage deur aan omdat mijn oprit te kort is de V70 te lang is.

Ik heb zoveel met de kar achter de auto gereden doordat ik het huis van m'n schoonvader in Steenwijk leeg moest halen. En ik heb een gestrand motorclub lid opgehaald in de Jura, ben een weekendje naar de Ardennen geweest naar vrienden en heb een lading stookhout opgehaald.

Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Taranis

Citaat van: Snellebaksteen op 04-01-2022 14:43:58
Ik heb zoveel met de kar achter de auto gereden doordat ik het huis van m'n schoonvader in Steenwijk leeg moest halen. En ik heb een gestrand motorclub lid opgehaald in de Jura, ben een weekendje naar de Ardennen geweest naar vrienden en heb een lading stookhout opgehaald.

Dat verklaart ;D Steenwijk is niet echt naast de deur nee!

Afgelopen weekend stond Sbv weer eens op de stoep voor een klusje wat al een hele tijd moest gebeuren: de stoelzitting van de XC vernieuwen. Na bijna 3 ton was het beste daar behoorlijk af en kwam ik steeds lager te zitten. Nu een en ander nog leverbaar is, maar een setje nieuwe vullingen + stoelverwarmingsmatjes besteld. Auto buiten, stoel eruit, stoel lekker binnen in de warme garage en op het gemakje uit elkaar pulken. We hadden een klein beetje hard hoofd in de bekledingskrammen maar met de juiste tang (dank aan de dealer voor het uitlenen) is het eigenlijk een klusje van niks. De zitting lag er zo naast:



Daarna met 2 verder pulken: 1 de bekleding van de rugleuning naar boven oprollen, de ander knipt de krammen door:



Op 17 januari 2011 had operator 411 even een off-day of hij kon überhaupt niet lassen :P



Daarna in omgekeerde volgorde alles weer terug in elkaar zetten wat echt wonderbaarlijk vlotjes ging. En omdat we toch bezig waren maar meteen een nieuwe hoofdsteun met een nieuw leertje gemonteerd: dat was goedkoper dan het leerverfsetje dus geen lastige keuze.



Alles terug in de auto gemonteerd en dan ontdek je dat het een super dankbaar klusje is: het zit echt veeeeeeel beter :D :eusa_clap:

Verder is het wagenpark onverwachts iets uitgebreid. Afgelopen dinsdag kwam 's ochtends echt onmundig vroeg per auto-ambulance deze vriend "aanlopen":



1998 saffron C70 coupé T-5 automaat met iets minder dan 280k op de teller. Een collega had 'm "over": lees geen ruimte meer voor, stond al een maand of 8 buiten vol te regenen en te wachten op sloop. Ik zoek nog een andere achteras om te prepareren voor de cabrio alleen zat er dus nu nog een coupé aan vast. Ware het niet dat ik na een proefritje al vrij snel overtuigd was dat ie nog te goed is om te slopen: op een fuseekogel met speling en een kapotte ABS controller na mankeert er aan het onderstel zo goed als niks, de airco doet het, de cruise control doet het, motor en bak schreeuwen om verse vloeistoffen maar het eerste proefritje hebben ze met glans overleefd: klikkerdeklik. Alles in het kader: als het na 8 maanden stilstand bij het eerste ritje trappen heel blijft, is 't een goeie en anders heb ik een goeie achteras voor de cabrio gescoord :)

Er zit een nieuwe turbo op (een originele Volvo zelfs), een nieuwe dynamo, nieuwe radiateur... 2 minpunten zijn de beschadigde en verroeste koets die dringend aandacht nodig heeft en het daardoor onwijs geschimmelde interieur.

Dichtgekitte roestschade bovenaan de voorruit:



Verder hebben de deuren beide schade en 1 dorpel+spatbord. 1 deur is zo krom dat het raam niet meer lekker sluit dus na 8 maanden buiten staan, krijg je dan dit:



Los van het feit dat alles zeiknat is, stinkt het ook naar de beroemde dode hond. Na een tip van Sbv alles met groene zeep en de hogedrukreiniger schoongemaakt, hangt nu een paar dagen te drogen en dan weer terug in de auto. Tzt nog eens nieuwe bekleding scoren als het een blijvertje blijkt te zijn en alles weer waterdicht is. Eerst volgende maand samen met onze zeebonk er een nieuw stukje in lassen zodat ie met wat geluk ook zonder kit waterdicht is (en dus de garage uit kan die met 2 C70's wel vol is) en het interieur wat opleuken met werkende schakelaars (de helft mist of is stuk). Gelukkig zette Mario nog dezelfde avond een C70 in onderdelen online :D en heeft Ludolfs-magazijn Sbv ook het nodige in voorraad om er voor relatief weinig weer een leuke auto van te maken.

Laatste plaatje: loodmenie en dan nog roesten (onderaan de deur):



Voorlopig blijft ie maar wat ik er voor plannen mee heb, weet ik eigenlijk zelf ook niet :P

Menno3274

Lekker bezig. Ziet er nog best goed uit en loopt vlot door. Een goed zittende stoel is altijd erg prettig :)

Sbv

De stoel was een leuke klus om te doen. Rugleuning nog nooit gedaan maar met wat geduld wel te doen.

De C70...tja, er kan wel wat van gemaakt worden maar kijk uit dat je niet al je ziel en zaligheid erin steekt. Ik denk met wat simpele ingrepen dat je kan kijken of het wat voor je is. Waterdicht is wel prio 1 en de rest zou ik kijken wat er nog te vinden is aan gebruikte delen. Desnoods zet je het ding een keer bij mij neer dan zal deze Ludolf wel in zijn magazijn kijken, al weet ik niet exact wat er op welke stapel ligt. Binnenkort heb je vakantie dan breng je hem maar te logeren

KIM

Ah je hebt die gouden gewoon gekocht?
Danielle had in de app al gestuurd dat je was wezen rondrijden.

Lekker bezig!

Taranis

De proefrit was nadat ik 'm al ongezien had gekocht ;D

Al was de aanschafprijs zó laag dat het ding in mijn ogen meer te geef was.

Snellebaksteen

Dus omdat je haast niet meer rijdt koop je er een auto bij.
Ik vind het een goede redenering.
;D

Ik heb laatst ook de stoel van de V70 gedaan, was best een leuk klusje inderdaad. Ik zal mijn blog ook weer even bijwerken.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.