uitgelijnd, maar trekt naar rechts

Gestart door jvommen, 29-01-2005 20:24:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

thuur

Ik mag dan wel (helaas) geen R hebben, maar mijn auto trok na vervanging van draagarmrubbers en uitlijning ook behoorlijk naar rechts (voorbanden waren pas nieuw en alle velgen gebalanceerd). Pas sinds 'nieuwe' velgen (lees: de originele) en de oorspronkelijke bandenmaat spoort het karretje nu als een trein.


Gr 8)

bart

Ik heb er de Potenza S03 pole position onder en die behoren tot de beste banden (na misschien het niet meer gevoerde S02 modelletje)
maat 215/40/17
max load 487 kg
Top model van Bridgestone voor de snellere en zwaardere autos.

Gewicht voorkant auto 1040 Kg ??
Lijkt me wat veel voor een auto van totaal1400-1450 Kg
In any case, volgens mij is de load niet de reden van niet sporen

jvommen

Yep, jullie hebben allemaal gelijk....het lag niet aan de banden... Wat blijkt, onderste draagarm van het rechter voorwiel was krom. Een nieuwe onder gezet, en probleem verholpen!!! Hij loopt weer zo recht als maar kan. Wel jammer dat het zo lang heeft geduurd voordat dit gevonden is. Ik heb wel een beetje verstand van auto's (en dacht dus ook dat een 4 punts uitlijning ook de voor en achterbanden meet ten opzichte van elkaar; met rechter voorwiel stond een halve centimeter verder naar achteren t.o.v. mijn linker wiel...).

Gelukkig maar! Ik kan nu lekker weer met "losse" handjes rijden!

thuur

Citaat van: 855R op 05-05-2005 19:06:30
Yep, jullie hebben allemaal gelijk....het lag niet aan de banden... Wat blijkt, onderste draagarm van het rechter voorwiel was krom. Een nieuwe onder gezet, en probleem verholpen!!! Hij loopt weer zo recht als maar kan. Wel jammer dat het zo lang heeft geduurd voordat dit gevonden is. Ik heb wel een beetje verstand van auto's (en dacht dus ook dat een 4 punts uitlijning ook de voor en achterbanden meet ten opzichte van elkaar; met rechter voorwiel stond een halve centimeter verder naar achteren t.o.v. mijn linker wiel...).

Gelukkig maar! Ik kan nu lekker weer met "losse" handjes rijden!


Mooi man!! En fijn dat je het even meldt! ;)

Weet je ook de oorzaak van die scheve arm? Een keer een stoeprandje gepakt met 50? Vorige eigenaar? ....


Gr 8)

b0nkolok

Wie weet overigens de uitlijnspecificaties/-grenzen van de diverse 850 en V70 modellen? Of, waar zijn die te vinden? Als ik de mijne laat uitlijnen roepen ze "klaar" en krijg ik een velletje papier met veel gegevens erop (camber, caster, sporing, KPI etc.) van een V70 awd. Wanneer ik verschillen zie en vraag of dat wel 'snor' zit krijg ik een schouderklopje met de woorden "hij is weer prima!".
Toegegeven, de kar trekt nooit naar links of rechts, ook niet met remmen, maar toch, je wil wel eens het fijne weten.
Tot slot: wielen achter uitlijnen schijnt erg moeilijk te zijn, of niet?
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

denkweb

Zo... een eigen Potenza RE040 topic met de exacte verschijnselen die ik nu ondervind!

Erg grappig om te lezen. Mij is inderdaad ook medegedeeld dat de RE040 niet geschikt is voor de auto (850 Tdi sedan '96). Vreemd genoeg heb ik me JUIST deze band laten verkopen voor deze auto.

Normaal rijdt ik met een willekeurige band 30.000 tot 45.000km.
Nu rijdt ik met de RE040's 21.000km en zijn ze compleet scheef afgesleten; ondanks diverse pogingen eea uit te lijnen (zou goed moeten zijn) stuurt de auto sterk naar links. De auto voelt zwaar onplezierig aan.

Na diverse discussies met de leverancier overeengekomen dat ik na het verslijten van deze banden op een fraaie korting op de volgende banden kan rekenen; maar ik denk dat hij nog niets verder over de brug mag komen.

Aankomende week dus maar eens een paar bandjes uitzoeken en gelijk ook de draagarmen maar gaan vervangen... weet ik zeker dat alles weer tip/top in orde is!   ;)

Paul-S70R

Wat ook nog wel eens wil helpen, vooral bij Michelin is... de weergave 'dot' aan de buitenzijde monteren.

Lindert Bogers

Check je bandenspanning?

Het naar rechts trekken kan veel verschillende oorzaken hebben, banden zijn er 1 van maar niet de grootste, denk bv aan je stuurkogel(s) of iets onder spanning terug vastgezet waardoor het iets wat scheef zit.

Joachim1

Bijde draagarmen vernieuwen en goed uit laten lijnen dan moet het gewoon rechtdoor gaan met de handen van het stuur en met remmen.

Zippo

Citaat van: Sjonie. op 11-02-2007 11:02:23
Bijde draagarmen vernieuwen en goed uit laten lijnen dan moet het gewoon rechtdoor gaan met de handen van het stuur en met remmen.

Denk niet dat je 't daar alleen mee red!
Stuurinrichting, kogels, banden, rubbers vd schokbrekers en ga maar door...

Joachim1

Tja als je echt alles 100 wil hebben wel maar draagarmen doen al heel veel.
Ben blij dat ik die voorste zooi al vervangen heb,maar dat heb ik bij elke auto die ik kocht de eerste week gedaan,gewoon standaart kogels rubbers banden remmen vloeistofjes vernieuwen  ;D

Zippo

Citaat van: Sjonie. op 11-02-2007 12:33:32
Tja als je echt alles 100 wil hebben wel maar draagarmen doen al heel veel.
Ben blij dat ik die voorste zooi al vervangen heb,maar dat heb ik bij elke auto die ik kocht de eerste week gedaan,gewoon standaart kogels rubbers banden remmen vloeistofjes vernieuwen  ;D

Is toch onzin!
Wie zegt dat 't nodig is...

Joachim1

Ja dat zijden ze bij de dealer en specialist ook huh? veerzitingen nee nog nooit meegemaakt!  net als de remmen die 9 van de 10keer aanlopen piepen en krom zijn!
De meeste auto,s zijn niet echt up to date onderhouden is mijn ervaring.
Er is altijd wel iets mis met de stuurkogels fusees ashoesje stabilisatie stang of rubbers en als ik de boel dan los heb pleur ik gewoon alles er weer netjes nieuw onder,zijn ook anderen die dit in stapjes doen natuurlijk maar vroeg of laat moet je deze punten toch vervangen want ze slijten toch wel.
Alles nieuwe geeft ook een goed gevoel en 1 compromie ofzo   ;D
(kan ook een tik van mij zijn hoor  ;) )

lange







Eigenlijk betekent het beetje naar rechts lopen dat je auto perfect is uitgelijnd.
Daar de bolling van de weg meestal naar rechts afloopt (waterafvoer) betekent dit dat de auto die richting gaat volgen.
Mijn ervaring is wel dat hoe breder de banden, hoe gevoeliger voor spoorvorming etc.
Maar ook hoe breder de banden worden hoe gevoeliger voor de juiste gewichts en snelheidsindicateis, dat blijkt nu maar weer!
[/quote]



gelukkig er zijn ook mensen die aan de WEG denken

als een auto perfekt is uitgelijnd dan trekt hij iets naar rechts
en zelfs de eerste 850 is achter ook uittelijnen
(ps wel eens van subframe versteling gehoord)
mensen ga voor het uitlijnen van een auto naar een uitlijn spesialist
of voor de mensen die weten waar ik werk kom naar soest en heb geduld
uitlijnen is geen klusje van een paar minuten
de portemonnee was leeg dus de Volvo weg.
auw auw auw
een Suzuki ignis terug gekocht

lange

Citaat van: Joachim1 op 11-02-2007 12:33:32
Tja als je echt alles 100 wil hebben wel maar draagarmen doen al heel veel.
Ben blij dat ik die voorste zooi al vervangen heb,maar dat heb ik bij elke auto die ik kocht de eerste week gedaan,gewoon standaart kogels rubbers banden remmen vloeistofjes vernieuwen  ;D



beetje overdreven maar vleoistoffen JA daar ben ik voor
remvloeistof zou om de 2 jaar verplicht vervangen moete worden
de portemonnee was leeg dus de Volvo weg.
auw auw auw
een Suzuki ignis terug gekocht