Hoofdzekering #14 brand door.

Gestart door Petrus64, 02-03-2015 13:08:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Petrus64

Goedemiddag allemaal,

De V70 classic heeft al een tijdje dat nr 14 van de hoofdzekeringen door brand. Zodra je er een zekering instopt vonkt het gelijk.
Wat zekert deze nr 14? In het boekje staat alleen de AC vermeld. Maar die doet het gewoon.
Ik mis ook verder niks aan elektrisch gebeuren. Alles doet het volgens mij, behalve dat de voorste lambda sonde nu vervangen moet worden.  
Iemand een idee?

Grtz
Peter

maruska

ik kom in het wiring diagram tegen dat het voor de verwarmbare spiegels en de verwarmde achterruit is. direct vonken is wel apart. staat dan blijkbaar geactiveerd. staan die 2 voorgenoemde schakelaars uit ? Verwissel je een zekering met de sleutels uit contact ? Anders heb je een "lopende" plus. (Een continue plus). Ik gok dan op draadbreuk ergens vanaf de accu richting zekeringkast.
En wat voor zekering doe je erin ? hoeveel Ampere ?
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Petrus64

Ja wisselen met sleutels uit contact. De spiegels en achteruit verwarming is 1 knop bij mij. die staan gewoon uit.
Er moet een 15a in maar zelfs een 30a brand door.

Ik zal een naar de bedrading van de accu naar de kast kijken of ik daar wat aan zie. Kan me voorstellen dat daar een doorschuurplek zou kunnen zitten.

Petrus64

#3
Ziet er allemaal netjes uit voor zover ik het kan zien.  :eusa_think:

RoelNL

Doorbranden betekent volgens mij een soort van kortsluiting in het stroomschema. Ik zal beginnen de apparaten die de op het schema geschakeld zijn aan de zekering te controleren of er iets te zien is of eventueel loskoppelen en kijken of het dan nog steeds doorbrand.

Hopelijk kun je het makkelijk vinden.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Petrus64

Als ik je goed begrijp moet ik kijken naar de andere zekeringen of er daar ook kapotte zijn en die dan loshalen om te kijken of ie nog doorbrand?

maruska

nee, eerst ervoor zorgen dat de aangesloten delen geen stroom kunnen trekken. achterruit verwarming is een stekker achter je klepbekleding, spiegels via de stekker achter je deurpaneel. als die los zijn, nogmaals proberen. pas op met te grote zekeringen. ze zijn uitgemeten voor een bepaald doel.
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

RoelNL

Nee je kan het beste stroomscheme van zekering 14 gaan nalopen want deze brand heel de tijd door, er moet dus iets mis zijn in dat stroomcircuit waardoor de zekering doorbrand. De zekeringen doen hetzelfde werk als thuis in meterkast om brand/kortsluiting te voorkomen vliegen de stoppen eruit zodat de bekabeling niet in de fik gaat.

Je kan mijn inziens het beste de spiegelverwarming en achterruitverwarming gaan controleren of deze nog goed geschakeld zitten of de schakelaar inderdaad.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

V70geRwin

Als hij al doorbrand zonder dat ze ingeschakeld zijn dan zit het al voor de schakeling mis.
Omdat het knettert denk ik dat er gewoon kortsluiting wordt gemaakt op het moment dat de zekering er in gaat.
Achterruit en spiegels gaan vast via een relais omdat het stroomvreters zijn.

FF het schema zoeken!

maruska

#9
relais 106 iig... en 208



Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

maruska

plaatjes zijn wat iel. onderste jpg is relais 208 degene waar alles doorheen gaat (middelste grote blok) bij activatie met schakelaar (linker grijze blokje in de onderste rij van 4).
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Petrus64

#11
Ik probeer het een beetje te volgen hier maar het is me nog niet duidelijk wat ik moet doen precies. Ben electrisch echt een Noob... :eusa_whistle:

Loop ik nu het risico dat de auto af brand? ???

Lichtje van de schakelaar voor spiegels en ruiten brand gewoon als ik die aan zet. Volgens mij werkt het ook gewoon allemaal.

maruska

check relais 208 onder je schopplaat eens. Ik denk dat daar eerder het probleem zit. je schakelaar activeert alleen maar dat relais. dat daar een lichtje op brandt, zegt niets over de stroomvoering als geheel. Check daarna relais 106 ook nog even. Hoe ? ruik er gewoon eens aan. een verbrand relais kun je heel goed ruiken.
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

mehn

Citaat van: maruska op 02-03-2015 15:28:16
plaatjes zijn wat iel.

Als je erop klikt worden ze groter ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

maruska

Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R