Eng geluid uit motor (nu is hij echt stuk)

Gestart door ed, 07-02-2005 16:07:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johann

Citaat van: ed op 10-02-2005 11:06:54
Net even gebeld door de dealer. Ze hebben hem gestart, en er komt een heel slecht geluid uit cilinder 1. Ze vermoeden een gescheurde kop, of zelfs cilinder. In het laatste geval moet er een ruilblok in :'( :'(

Holymoly, had ik helemaal nog niet gelezen..
Misschien is een blok van de sloop een goede optie?

Citeer
Overigens zit er volgens de dealer helemaal geen oliekoeler in mijn auto, alleen voor de automaat. De handgeschakelde heeft dat wel. Zal wel een ruimteprobleem zijn.

Voor de automaat zit er een koeler aan de andere kant van de radiator, verder is deze identiek aan de handbak radiator.

jaap

Mooi klote Ed als dat werkelijk waar is.
Is het rijden op gas hierop ook van invloed ?

Sucses
jaap
Rijden in een V70R is zo mooi !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ed

Ben net even bij de auto wezen luisteren naar het slechte geluid uit cilinder 1. Dit is hetzelfde geluid wat ik hoor als de auto echt koud is, een soort huilend geluid. Dit heeft niets met de storing te maken en zit er al heel lang in.
De turbo kon het volgens de werkplaatschef niet zijn, aangezien de motor niet rookt oid. Het blok loopt verder heel netjes, zoials ik gewend was.

Het vreemde is dat er geen koelvloeistof in de olie zit, maar alleen olie in de koelvloeistof volgens de werkplaatschef, en dat komt bijna nooit voor.

Hij heeft een symtoombeschrijving naar Duitsland gestuurd met een vraag of hier meer informatie over is, maar daar konden ze er niet veel mee. Het feit dat er geen koelvloeistof in de olie zit brengt hun op een dwaalspoor. Zelf weet ik niet hoe ik dat moet plaatsen. Ik denk dat afhankelijk van waar het lek zit en de oliedruk hoger is dan de waterdruk er vanzelf olie in de koelvloeistof komt en niet omgekeerd.

Ze gaan nu de kop eraf trekken, omdat er geen andere mogelijkheid van storing is. In het ergste geval is er een cilinder gescheurd (wand olie-koelwater), en moet er dus een nieuw blok in.

Voorlopig staat iedereen dus een beetje met de handen in het haar omdat de storing dus blijkbaar nooit voorkomt. De chef gaf zelfs aan dat hij persoonlijk nog nooit een kapotte koppakking had meegemaakt op dit type blok, dus ik neem aan dat hij er niet zomaar aan zal beginnen als hij niet zeker wist dat dat het probleem kon zijn.

Johann,

Jij zegt dat er bij de automaat een koeler aan de andere kant van de radiator zit, is deze dan ook watergekoeld? Volgens de dealer (niet de werkplaatschef) heeft deze auto geen motorolie koeler.

een ruilblok van de sloop is geen optie. Ik heb echt geen tijd, en nog geen ruimte om dit zelf te doen. En de dealer ziet me al aankomen met een ruilblok van de sloop.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

JCviggen

De kop er af trekken is meteen een mooie kost...ik zou toch eerst even willen weten zwart op wit welke radiator er nu precies in je auto zit en of het echt niks anders kan zijn alvorens het blok open te gooien
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

ed

#34
Dat ben ik wel met je eens, maar ik heb denk ik geen keuze. En als later blijkt dat het mijn turbo is geweest mogen ze het bedrag voor reparatie van de kop terug storten. Je mag toch verwachten dat de dealer kennis van zaken heeft!

Maar ik weet eerlijk gezegd ook niet zo goed wat te doen. Het liefst zou ik alles zelf doen, maar ik ben bang dat je daar toch wel wat speciaal gereedschap voor nodig hebt. Daarnaast heb ik momenteel erg weinig tijd. Ik ben net verhuisd, en de garage staat helemaal vol met zooi. Bovendien ben ik afhankelijk van mijn auto vwb mijn werk, dus eigenlijk moet hij zo snel mogelijk weer rijden.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Volvo comfort

Das balen Ed,

Ben je net verhuisd kan je dit er ook nog mooi even bij hebben...

Zal wel een aardig kosten plaatje worden..

Ik hoop dat je voor coulance in aanmerking komt...

veel sterkte..

Ik ben benieuwd naar de uitkomst

gr.  Koos

Jeroentjuh

Radiateur kun je toch zo zien, ff kijken hoeveel aansluitingen erop zitten ;)

En dat geluid bij cilinder 1, weet je zeker dat het niet je waterpomp is?

ed

Jeroentje,

Ja, ik denk dat het de waterpomp is. De WP-chef was er ook van overtuigd dat het niets met de storing te maken had, alleen was hij op het verkeerde been gezet doordat geluid icm de storing.
Komt het wel vaker voor dat een waterpomp zo'n huilend geluid maakt bij koude motor? Tijdens de sleuteldag heb ik twee spanrollen vervangen, maar de waterpomp voelde goed, geen speling en hij draaide ook vrij. Ik begreep ook dat de waterpompen bij de benzine modellen bijna niet voorkomen.
Ik kan op dit moment niet bij de auto (staat bij de dealer), dus kijken of er een koeler op zit lukt niet. Ik zal eens in Vadis kijken. Moet er toch wel in staan denk ik.

Kooz,

Coulance denk ik niet tenzij eruit komt dat de cilinderkop bijvoorbeeld een gietfout heeft. Aangezien mijn R op LPi loopt, en Volvo Nederland dat niet ondersteunt geef ik dat weinig kans.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

jaap

Rijden in een V70R is zo mooi !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ed

Jaap,

Ze gaan er maandag aan beginnen. Ze gaan dan de kop eraf halen. Ik heb toch wel de nodige info verzameld, oa dat bij een automaat de koeler in de radiateur voor de automaat gebruikt wordt. Vanaf 99 (zoals Johann al zei) is er een extra oliekoeler geplaatst direct op de carterpan. Er lopen twee koelslangen naartoe vanaf de radiateur. Deze heb ik niet, en dus geen motorolie koeler.
De enige mogelijkheid die overblijft is dus de kop (pakking) of de cilinders. Het is natuurlijk "hopen" dat het slechts de pakking is, maar gezien de snelheid waarop de olie in het koelreservoir is gepompt zou het beste een scheur kunnen zijn. Hoe dan ook een prijzige geschiedenis. Het wordt pas echt vervelend als ze niets aan de kop of de pakking kunnen vinden. De enige mogelijkheid is dan dat het in de cilinders zit, en dan houdt het voor de dealer op. Ze zetten er dan een nieuw blok in, maar verder reviseren doen ze niet. Ik weet nog niet wat ik dan doe. Ben al bij de hypotheker geweest :-\

Als de kop gescheurd is wordt het ongeveer 2500 euro, alleen de pakking iets van 1500 euro. Als er een nieuw blok in moet ben ik zeker niet onder de 6000 euro klaar. Geen bedragen waar je vrolijk van wordt dus, en nogmaals weet ik niet wat ik dan moet doen, want dat is wel serieus veel geld.

Ik zal maandag wel meer horen, want ik denk wel dat ze in een dag de kop kunnen demonteren, en kijken of het de pakking is geweest, of dat er een scheurtje in de kop zit.

Als er nog suggesties zijn hoor ik het graag.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Rad


ed

Dank je. Het is alleen al prettig dat je je ellende hier kwijt kan!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

reneetje

Ik zal wel eigenwijs zijn , maar waarom (als check) niet eerst de turbo er achter weg schroeven?
Kijk eens in het inlaattraject als deze niet vol met olie zit?
Is dt allemaal niet verontrustend dan moet het wel in de kop zitten (wat ik nog steeds niet geloof)
Ik verdenk nog steeds de turbo helemaal met het gegeven van die rookgebeurtenissen in Oudehaske en dat jij als enige in Oudehaske een prestatie neer zette die boven het gemiddelde was.
Hoe strak staat die wastegate bij jouw, want als daar mee gedraaid is zou mij veel verklaren......... ::)

iig
Sucses

Rene :-\

ed

Reneetje,

Ik ben het helemaal met je eens, maar als de turbo stuk is moet hij behoorlijk roken, of moet er in elk geval iets te merken zijn geweest van inhouden oid, en dat is niet het geval. En komt geen rook uit de uitlaat.

Ik heb overigens wel aan de werkplaatschef gemeld dat hij de turbo eerst goed na moet kijken voordat de kop eraf gaat.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

jaap

Citaat van: ed op 12-02-2005 23:03:42
Jaap,

Ze gaan er maandag aan beginnen. Ze gaan dan de kop eraf halen. Ik heb toch wel de nodige info verzameld, oa dat bij een automaat de koeler in de radiateur voor de automaat gebruikt wordt. Vanaf 99 (zoals Johann al zei) is er een extra oliekoeler geplaatst direct op de carterpan. Er lopen twee koelslangen naartoe vanaf de radiateur. Deze heb ik niet, en dus geen motorolie koeler.
De enige mogelijkheid die overblijft is dus de kop (pakking) of de cilinders. Het is natuurlijk "hopen" dat het slechts de pakking is, maar gezien de snelheid waarop de olie in het koelreservoir is gepompt zou het beste een scheur kunnen zijn. Hoe dan ook een prijzige geschiedenis. Het wordt pas echt vervelend als ze niets aan de kop of de pakking kunnen vinden. De enige mogelijkheid is dan dat het in de cilinders zit, en dan houdt het voor de dealer op. Ze zetten er dan een nieuw blok in, maar verder reviseren doen ze niet. Ik weet nog niet wat ik dan doe. Ben al bij de hypotheker geweest :-\

Als de kop gescheurd is wordt het ongeveer 2500 euro, alleen de pakking iets van 1500 euro. Als er een nieuw blok in moet ben ik zeker niet onder de 6000 euro klaar. Geen bedragen waar je vrolijk van wordt dus, en nogmaals weet ik niet wat ik dan moet doen, want dat is wel serieus veel geld.

Ik zal maandag wel meer horen, want ik denk wel dat ze in een dag de kop kunnen demonteren, en kijken of het de pakking is geweest, of dat er een scheurtje in de kop zit.

Als er nog suggesties zijn hoor ik het graag.


Weinig tot geen suggesties Ed, maar die turbo rookte in O`haske wel een verrekt zware pijp.
Ik wacht het wel af wat je morgen schrijft, ik ben reuze nieuwschierig.
Sucses morgen Ed.

jaap
Rijden in een V70R is zo mooi !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!