Eng geluid uit motor (nu is hij echt stuk)

Gestart door ed, 07-02-2005 16:07:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thuur

Misschien ben ik wat vroeg, maar is er al nieuws Ed?


Mijn mentale steun heb je in ieder geval!


Gr 8)

Zippo

Citaat van: thuur op 14-02-2005 15:48:40
Misschien ben ik wat vroeg, maar is er al nieuws Ed?


Mijn mentale steun heb je in ieder geval!


Gr 8)

Die van mij ook!
Ik heb net bijna 'tzelfde achter de rug..... :-\

Zippo

Zippo

Citaat van: Ludo op 14-02-2005 19:26:26
we wachten allemaal met spanning op antwoord. (helaas)

Citaat van: Zippo op 14-02-2005 19:16:00
Ik heb net bijna 'tzelfde achter de rug..... :-\

wat dan?.
kom kom, gooi het maar in de groep.  ;)

Je loopt achter Ludo! ;D
Dat was rond de kerst!

)()()sT

Ik heb dit topic een tijdje niet gevolgd, en heb nu even 3 pagina's terug zitten lezen... Ik leef ook met je mee Ed!!!

Ik heb een tijdje terug een vraag gesteld over een fluitend geluid aan de distributiezijde in de 850 van mn pa... Ik hoorde dat voor het eerst met warme motor, na een stukje flink doorstampen op de snelweg... Erna heb ik er met een vriend eens goed naar staan luisteren en wij dachten dat het ergens in de richting van dynamo, waterpomp, spanrollen o.i.d. te maken had... De distributieriem is inmiddels vervangen met alle toebehoren en het geluid is weg....
Maar... na die eerste constatering hoorde ik het erna alleen bij KOUDE motor, als een zoevend geluid meelopen met het toerental van de motor...
Het zal er wel niks mee te maken hebben, maar het viel me ineens weer in toen ik net las dat jij het geluid ook met koude motor had...

In ieder geval succes met alles!!!

Groeten Joost

Volvo comfort

Ed,

Ik kan me voorstellen dat je enorm in de stress zit..

Het is gewoon klote dat je wagen bij de garage staat en je niet weet wat er mee is.. en wat het je gaat kosten...

We wachten in ieder geval met je mee en duimen voor je...

gr .Koos

Johann

Citaat van: ed op 12-02-2005 23:03:42
Vanaf 99 (zoals Johann al zei) is er een extra oliekoeler geplaatst direct op de carterpan. Er lopen twee koelslangen naartoe vanaf de radiateur. Deze heb ik niet, en dus geen motorolie koeler.

Elke turbo heeft een olie koeler!
De oudere modellen hebben 'm in de radiator zitten aan de stuurpomp kant!!
De AT koeler zit aan de versnellingsbak kant!!
De leidingen van de olie koeling lopen dan vanaf net naast de krukas poelie naar de vanuit de auto gezien rechter kant van de radiator, een onderaan en de andere niet onder de koelwater slang.
De latere modellen hebben een koeler aan de achterkant van 't blok tegen de carterpan aan.

Zie hier het rechthoekige blok met koelwater aansluiting onder aan de foto,



Het zou mij werkelijk verbazen als die expert van jouw daar geen notie van heeft.... Maar de kop zal er alwel vanaf zijn en de buit weer binnen..

@Ludo,

De post komt in België echt laat of niet?  ;D


JCviggen

Waren nu echt de drijfstangen krom bij Zippo? last time I asked was het nog niet echt conclusief namelijk
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Reitse

#52
Citaat van: Ludo op 14-02-2005 22:39:32
Citaat van: Johann op 14-02-2005 22:19:26
@Ludo,

De post komt in België echt laat of niet?  ;D


het lijkt onwaarschijnlijk  ;D , maar hier is me écht iets ontgaan.  ???
er is meerderen wat ontgaan denk ik... iig het gehele verhaal van een motordemontage is hier niet langsgekomen...

ed

Even een update, en het is een "schokkend" verhaal.
Ik ben vanmiddag even langs de dealer gereden om mijn zonnebril uit de auto te halen. Uiteraard even gekeken hoe het ermee stond. Kop eraf, en deze lag al bij de koppenspecialist om te laten vlakken en te bekijken of er een scheur in zit.
Het vreemde was dat er één kopbout los zat (gebroken). Op deze plek was overigens niets op de koppakking van lekkage te zien, dus het kan zijn dat de bout gebroken is bij demontage. Het zijn rekbouten, dus volgens mij is het niet vreemd dat deze stuk gaan bij demontage.
Ik heb tegen de werkplaatschef gezegd dat meerdere mensen het verhaal dat mijn auto geen oliekoeler heeft tegen spreken, en dat ik er zelf ook niet zo zeker van was. Vervolgens wijs ik hem de koeler aan in de motorruimte die nu erg mooi toegankelijk en zichtbaar is. "Tsja inderdaad je auto heeft inderdaad een oliekoeler" hoor ik van de chef. Ik heb dus gevraagd of hij die direct wil testen, en als deze stuk is we echt een probleem hebben. Als de koeler het probleem is (waar ik inmiddels 99% van overtuigd ben) zal dit een lastige kwestie worden, maar aangezien ik meerdere malen heb aangegeven eerst de koeler en de turbo te bekijken denk ik niet dat het billijk is dat ik deze reparatie betaal. Dit wordt dus een verhaal met een staartje, maar ik ben dus nu al weer wat minder in de stress, omdat er met mijn motor dus niets fout is gegaan.
Ik wil niet op de zaken vooruit lopen, maar je moet er als klant wel bovenop zitten blijkbaar. Ik houd jullie op de hoogte van deze inmiddels "sappige soap".

Overigens is het verhaal van Zippo mij ook totaal vreemd, dus even een update? Overigens vreemd, want normaal ontgaat me op het "tech" gedeelte geen één onderwerp.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Reitse

Ed, probeer bij die test van die oliekoeler te zijn...

JCviggen

Ed

zo zie je maar hoe goed je de "experts" steeds in het oog moet houden...ze verzekeren je altijd wel dat ze weten waar ze mee bezig zijn maar toch...klanten die minder technisch zijn zouden sowieso met de rekening zitten opgescheept!

Over Zippo z'n T-5R weet ik enkel dat er een andere motor is ingegaan wegens (misschien) kromme drijfstangen. Ik neem aan dat dit geen geclassificeerde informatie is! Ik ben ook erg geinteresseerd of het nu echt de stangen waren...
Stage eleventy by backyard tuning


Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

M a r c

Citaat van: ed op 10-02-2005 12:00:25
En de dealer ziet me al aankomen met een ruilblok van de sloop.

Is niks mis mee hoor, heb ik enkele jaren geleden ook gedaan. Een compleet motorblok (met in- en uitlaatspruitstukken, injectors en turbo) via Vege-motoren uit Spijkenisse gekocht voor hetzelfde geld waar je via Volvo alleen maar een draaiend gedeelte voor had. En mijn Volvo-dealer heeft dat gewoon keurig voor me ingebouwd.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

M a r c

Citaat van: ed op 14-02-2005 23:28:48
Even een update, en het is een "schokkend" verhaal.
Ik ben vanmiddag even langs de dealer gereden om mijn zonnebril uit de auto te halen. Uiteraard even gekeken hoe het ermee stond. Kop eraf, en deze lag al bij de koppenspecialist om te laten vlakken en te bekijken of er een scheur in zit.
Het vreemde was dat er één kopbout los zat (gebroken). Op deze plek was overigens niets op de koppakking van lekkage te zien, dus het kan zijn dat de bout gebroken is bij demontage. Het zijn rekbouten, dus volgens mij is het niet vreemd dat deze stuk gaan bij demontage.
Ik heb tegen de werkplaatschef gezegd dat meerdere mensen het verhaal dat mijn auto geen oliekoeler heeft tegen spreken, en dat ik er zelf ook niet zo zeker van was. Vervolgens wijs ik hem de koeler aan in de motorruimte die nu erg mooi toegankelijk en zichtbaar is. "Tsja inderdaad je auto heeft inderdaad een oliekoeler" hoor ik van de chef. Ik heb dus gevraagd of hij die direct wil testen, en als deze stuk is we echt een probleem hebben. Als de koeler het probleem is (waar ik inmiddels 99% van overtuigd ben) zal dit een lastige kwestie worden, maar aangezien ik meerdere malen heb aangegeven eerst de koeler en de turbo te bekijken denk ik niet dat het billijk is dat ik deze reparatie betaal. Dit wordt dus een verhaal met een staartje, maar ik ben dus nu al weer wat minder in de stress, omdat er met mijn motor dus niets fout is gegaan.
Ik wil niet op de zaken vooruit lopen, maar je moet er als klant wel bovenop zitten blijkbaar. Ik houd jullie op de hoogte van deze inmiddels "sappige soap".

Dat is dus altijd het vervelend aan zoiets. De 'experts' beginnen aan je auto te sleutelen zonder dat je erbij kunt zijn en vanwege tijd en ruimtegebrek 'moet' je het wel door hun laten doen. Ze hebben er dus hoogstwaarschijnlijk al voor niks de kop afgehaald..... En ook maar meteen weggebracht? En waarom moet die gevlakt worden? Als er geen sporen zijn van een doorgeslagen koppakking dan is controleren toch voldoende? Als het motorblok niet tikt of lekt is er meestal met het blok zélf niks aan de hand. Daarom altijd eerst de componenten checken, die zijn het zwakste. Maar enfin, sterkte met de afhandeling en ik hoop dat je snel weer rondrijdt, dan is al dit leed weer snel vergeten  :)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Johann

Citaat van: Ludo op 14-02-2005 22:39:32
Citaat van: Johann op 14-02-2005 22:19:26
@Ludo,

De post komt in België echt laat of niet?  ;D
het lijkt onwaarschijnlijk  ;D , maar hier is me écht iets ontgaan.  ???

Is ook niet aan de orde in deze thread.

Wat wel aan de orde is is het feit dat een blokwissel wel eens de goedkopere oplossing kon zijn. Je zou een "ruil" motor kunnen nemen of er een bij kopen.
Natuurlijk moet je maar afwachten wat je krijgt maar de in en uitbouw moet met een dag of anderhalf lukken met een ervaren monteur.
Dit natuurlijk als het echt de motor is.

Ed heeft gewoon een rotsituatie. Eeen bijgeluid welke de waterpomp zou suggereren, een pluim welke richting turbo aangeeft een een olieborrelend reservoir welke een oliekoeler of lekke koppakking zou aangeven...

Volgens de laatste berichten is 't dus niet de koppakking geweest.
Vreemd dat de kop voor vlakken weg is, volgens mij mag je die koppen niet vlakken.. :o Dit omdat ze aan twee kanten in lijn liggen. Als een kop krom is moet er een nieuwe op. VADIS heeft richtlijnen voor het in volgorde loshalen van een kop van de buitenste kopbouten naar binnen. Doe je dit in de verkeerde volgorde dan heb je kans dat je met een kromme kop blijft zitten. Ga je die vervolgens vlakken aan 1 kant dan liggen de nokkensassen niet meer in lijn op het moment dat je de kop aanhaalt.

ed

#59
Ik zit inderdaad in een rotsituatie, maar de dealer denk ik nog meer. Ik heb wel vier maal gevraagd of ze zeker wisten dat er geen oliekoeler in zat, omdat ik ervan overtuigd was dat deze de oorzaak was. Dit kon ik ook onderbouwen omdat het olieverlies zo enorm snel is gegaan. Bij een kapotte koppakking gaat het allemaal veel geleidelijker, zeker als het alleen maar een lekkage van olie naar water betreft. Daarnaast heb ik aangegeven dat het geluid van de waterpomp er al heellang in zat, en naar mijn idee niets met deze olielekkage van doen heeft.
In dat opzicht heeft de dealer gewoon de verkeerde conclusie getrokken, en ik denk niet dat ik verplicht ben om voor de kosten van de cilinderkop op te draaien. Ik denk dat we daar wel uit komen. Maar nogmaals, laat ik niet op de zaken vooruit lopen. Het zou natuurlijk kunnen dat de kop gescheurd is.

Overigens wel topinfo Johann, dat die kop niet gevlakt mag worden. Ik zal daar ook achteraan moeten voordat het fout gaat.
Kan ik dat zelf ook in Vadis vinden, of is dat Vadis dealer info?

Reitse,

De dealer moet toch het probleem oplossen, en hoe ze die lekkende koeler dicht krijgen zonder dat je dat aan de buitenkant kan zien weet ik niet hoor. Een nieuwe radiateur valt behoorlijk in het oog.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!