Automaat (1992) stand L toch 2e versnelling

Gestart door janwillem7, 11-05-2015 13:11:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

janwillem7

Beste forummers,
Weer even een vraag. Bij onze automaten kun je tijdens het rijden kiezen voor stand L. Als je dit doet bij een snelheid rond de 60km/uur dan pakt de bak de 2e versnelling.
Zakt de snelheid dan verder terug...  zo rond de 40km/uur.. dan gaat de bak terug naar de 1e versnelling.

Nu zijn er momenten dat de derde versnelling net te hoog is... de eerste versnelling te laag.. en je dus in de tweede versnelling zou willen blijven rijden ondanks dat je zo rond de 40/km/uur rijdt. Denk aan een lang klaverblad met een aanhanger.

Als ik de 3 selecteer...  dan zoekt de bak de hoogste versnelling.. dus de 3e. Maar dan maakt ie te weinig toeren om de lange bocht rond te trekken. Met de kick down kan ik dan wel terugschakelen. Maar dat resulteert toch in de 1e versnelling voor drie seconden om vervolgens weer in de 3e verder te gaan.

Wat ik wil is die hele lus in zo'n klaverblad op een normale snelheid kunnen rijden (zo rond de 40/45km/uur dus) met een passende versnelling (de tweede dus). Ik dacht dat dat mogelijk was door een bepaalde combinatie van de pook en de winterstand/sport -econ. schakelaar...  maar ik ben vergeten hoe ook weer. Ik hoop dat er hier op het forum nog gebruikers zijn die het nog wel weten.
Bedankt weer!!

RoelNL

Als de bak in L staat gaat deze automatisch naar de laagste versnelling dit gaat bij circa 40 km/h 1x in de 1e versnelling gaat deze niet meer omhoog naar de 2e versnelling hiervoor zul je dus naar de keuze 3 moeten op versnellingsbak schakelaar en vervolgens iet meer snelheid moet houden dan die 40 km/h zodat je niet terug gaat naar de 1e versnelling bijv. 50km/h dan gaat het prima.

Nadeel van de ouderwetse automaat...

Het maakt niks of de bak in S-stand staat van S/E/W schakelaar, in de S stand gaat de automaat gewoon veel sneller een versnelling terug en ga je veel vaker in de kickdown functie zonder dat je daadwerkelijk de kickdown gebruikt.

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

pcpg.janssen

Ik was afgelopen week ook bezig met dit vraagstuk en volgens mij is dit het recept om de bak in de tweede versnelling te houden:
Zorg dat je begint in economie (niet in sport).
Zet je winterstand aan en trek vervolgens je pook naar L.

De winterstand zal verhinderen dat de bak terugschakeld naar de eerste versnelling.

Hou er wel rekening mee dat je wat snelheid moet maken voordat je de pook weer terug brengt naar D, omdat je winterstand idealiter volgens mij de derde versnelling wilt gebruiken en dus snel zal opschakelen als deze de kans krijgt.

RoelNL

In de winterstand heb je veel meer slip op je koppel-omvormer, zal vanmiddag is kijken wat er gebeurd met mijn versnellingen al zou die bij jou misschien op een iets andere manier geregeld zijn dan bij mij.

Wat ik nog weet is dat in de W stand mijn auto bijna niet vooruit gaat ivm de hoeveelheid slip, of dit in de 1e of 2e is weet ik even niet.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

yannickdv

Winterstand is in zn 2 optrekken. Maakt niet uit in welke stand te pook staat.

Ik merk altijd bij afremmen op de motor, dat als ik hem in de sportstand zet, hij pas erg laat terug schakelt naar zn 1 in de L. Dus een van de twee mogelijkheden kan.

W in L of S in L. Allebei maken ze dan gebruik van de 2e versnelling. Voordeel van de S is dat hij wel automatisch terugschakelt naar de 1 als het echt te langzaam gaat. Is ook beter voor je bak om wat meer toeren te draaien onder zware belasting.
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

mehn

Winterstand in L = 2, winterstand in 3 of D = 3.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: