Flips V70 - 666K - Frankenstein is jarig

Gestart door pcpg.janssen, 15-05-2015 14:51:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pcpg.janssen

Na inmiddels een jaar hier te hebben rondgehangen en bijna 45.000 kilometer te hebben gereden in de V70 die ik de mijne mag noemen, wordt het toch eens tijd om alle veldslagen te gaan bijhouden.

Op 31 maart 2014 heb ik de Volvo gekocht van een particulier met 345.000 kilometers op de teller. Omdat ik eigenlijk geen budget had, maar toch snel een auto (liefst een Volvo op LPG) nodig had, viel het oog op dit exemplaar. De vorige eigenaar was niet erg van het onderhoud en dat was te zien: auto was smerig, liep matig op LPG, kleine deukjes en krassen, veel kleine mankementjes... Maar voor 900 euro kon ik in ieder geval een paar maanden vooruit, dus wie weet wat de toekomst zou brengen.

Bij thuiskomst de auto gewassen en voorzien van een tijdelijke radio, zodat ik er in ieder geval even mee door kan. Zo stond de wagen er toen bij:



Direct bougies en een luchtfilter besteld, samen met de bovenste motorsteun en een setje nieuwe ruitenwissers, zodat dit snel vervangen kan worden.

pcpg.janssen

12 April 2014 - Grote beurt bij 359.000 km
En het was nodig!

Luchtfilter


Bougies (uiteraard origineel Volvo)


Nieuw motorsteun:

pcpg.janssen

16 April 2014 - 360.000km aangetikt
Toch een mooi moment, zoveel nullen op je dashboard. Op naar de 400K!

pcpg.janssen

16 April 2014 - Kleine reparaties en de HU-1205 ingebouwd bij 360.000km
Zoals in de openingspost al verteld, zat de auto vol met kleine mankementjes. Diverse lampjes werkten niet:


Plasticjes ontbraken


Dit ziet er al beter uit:


Kofferbak sloot niet goed, dus het slot maar vervangen:


Om het allemaal mooi af te maken, nieuw Bosch flatblade ruitenwissers:


En de HU 1205 geplaatst, inclusief Grom Audio module met aansluiting voor iPod/iPhone.

V70geRwin

Hij is nu gelukkig in goede handen zo te zien, veel plezier ermee  :eusa_clap:

pcpg.janssen

27 april 2014 - Puls voor de LPG installatie elders aftappen

Zoals in de eerste post verteld, liep de wagen op LPG niet al te goed. Soms sloeg de motor gewoon af tijdens het rijden. De ene keer op de snelweg, de andere keer in de bebouwde kom. Zie ook dit forumtopic.

Citaat van: volvov70forum.nl/topic.php?t=8190Helaas loop ik tegen het probleem aan dat de gasinstallatie soms afslaat. De ene keer gebeurt dit na 5 kilometer, dan andere keer na 100. Soms als je 50 rijdt, soms als je 120 rijdt. Soms als het regent, soms als de zon schijnt. Kortom: daar is geen touw aan vast te knopen.

Op het moment dat het gebeurd, laat de gasknop zien dat de tank leeg is, gaat het motormanagement lampje aan en heb je gedurende enkele seconden totaal geen brandstof toevoer. Na een paar seconden schakelt de wagen terug naar benzine en kun je weer normaal rijden. Na het opnieuw starten van de motor, is het motormanagement lampje uit en kan ik weer op gas rijden.

Afgelopen week heb ik rustig alle contacten los gehaald, alles schoongemaakt en voornamelijk de stroomvoorziening nagelopen. Dit is allemaal keurig in orde. Helaas gaf dit geen verbetering.

Ik heb met Vogels gebeld en die gaven aan dat het mogelijk dat het probleem zeer waarschijnlijk veroorzaakt wordt, omdat het toerentalsignaal nu wordt afgetapt van de min-pool van de bobine. Als de ontsteking of de bobine doorslaat, dan zou er een piekspanning in het systeem ontstaan. Op dat moment raakt de computer het toerental kwijt en dan is het dus uit met de pret op LPG.

De tip die ik kreeg was om het toerental uit een meer betrouwbare bron af te tappen. Nu is mijn vraag: waar kan ik dit doen?

En mocht iemand een zelfde ervaring hebben gehad, maar een andere oplossing, dan hoor ik dit natuurlijk ook graag.

Als oplossing kreeg ik van Vogels kreeg ik de volgende email:
CiteerDe bruine draad is de toerental opnemer van de AEB175. Als er de ontsteking doorslaat, dan ontstaat er een piekspanning in het systeem of het doorslaan van de bobine.

Door deze piekspanning verliest de aEB175 zijn toerental en schakelt het systeem terug naar benzine.   Om dit te voorkomen zou het toerental van een meer betrouwbare bron worden afgetakt.

Als de wagen een enkele bobine heeft zit er vaak een voorschakelmodule aan de bestuurderszijde tegen het zijscherm linksvoor in de motorruimte.

Op deze module zit een ontstoord signaal wat in een afgeschermde massakabel gaat.  Als je bij de module de zwarte mof over de stekker trekt na deze stekker eerst los te hebben gemaakt, kun je de bruine draad aan deze toerentaldraad verbinden. Dan zou het probleem opgelost kunnen zijn.

Als je pech hebt kan ook door de piekspanning de AEB175 defect raken, dus beter niet te lang wachten.

Gewapend met deze kennis, heb ik de bekabeling dus iets aangepast.


Daar komt-ie dus te zitten:

pcpg.janssen

7 mei 2014 - Ontsteking vervangen bij 362.000km
Helaas bleef de auto niet goed lopen op gas. Nog steeds op onregelmatige en onvoorspelbare momenten uitvallen op gas. Op benzine had ik echter nergens last van. Voor de zekerheid heb ik toen de ontsteking eens aangepakt:

Nieuwe rotor (onder zie je de oude)


Nieuwe verdelerkap en bougiekabels (de oude liggen er nog naast)


Ook de bobine zelf vervangen met een goed werkend, gebruikt exemplaar.

pcpg.janssen

#7
11 juni 2014 - Airco verdamper en navigatie bij 365.000km

De airco deed het niet toen ik de wagen kocht en er zat ook geen druk meer op. Hij bleek ook lek als een mandje. Jammer, want dat betekend in een V70 een lekkere dag werk. De stoute schoenen maak aangetrokken en gewapend met een laptop met het Volvo850Forum en Vida maar eens aan de gang gegaan.



Omdat de hele zaak toch uit elkaar was, heb ik direct van de mogelijkheid gebruik gemaakt om een VDO Dayton PC5200 navigatiesysteem in te bouwen. Dit systeem werkt met SD kaarten en is tamelijk vlot. Groot voordeel is dat het de snelheidspuls van de auto zelf kan gebruiken en dus ook in tunnels kan doorrekenen waar je bent.

Hier liggen nu de GPS antennes van de HU-1205 en de VDO Dayton PC5200. (voor de oplettende kijker: deze foto is inderdaad later genomen)

pcpg.janssen

1 juli 2014 - Remleidingen voor en handrem achter bij 367.000km
De auto netjes op tijd aangemeld voor de APK en helaas een paar punten te pakken:
Lichtbeeld van 1 koplamp was niet goed (makkelijk: nieuwe koplamp erin)
Remleidingen waren niet meer goed
Handrem deed het niet

Dus, lekker een dagje naar de Heining Hobby hal in Amsterdam. Heerlijke plek om te werken en altijd een hoop behulpzame mensen in de buurt.


De remleidingen zaten helaas muurvast en na flink wat trek en duwwerk een luchtsleutel gepakt. Dat was een stom idee  :eusa_wall:  De metalenremleiding onder de auto compleet opgedraaid. Dus die moet nu ook vervangen worden.


De handremmen waren gelukkig een minder grote uitdaging.

pcpg.janssen

18 juli 2014 - Pollenfilter vervangen bij 369.000km

Na de toestand met de remleidingen, maar eens een simpel klusje gedaan: Interieur/pollenfilter vervangen. En het was nodig:

pcpg.janssen

1 september 2014 - Nivomats plaatsen bij 373.000km
Met een weekje Parijs met het vriendinnetje in het vooruitzicht, wilde ik toch graag dat de wagen achterin wat beter omhoog bleef als er wat in de kofferbak lag. Dus een setje nivomats gescoord, nieuwe topmounts gehaald en weer naar Amsterdam.

En wederom merk je de nadelen van een 15 jaar oude auto: de bouten waarmee de dempers gemonteerd waren zaten muurvast. En uiteraard breekt er dus 1 af, ondanks een half uur kruipolie en aanverwante maatregelen. Dus de lokale monteur gevraagd of hij dit opgelost kreeg en hij komt aan met een enorme brander.


Gelukkig krijg hij de afgebroken bout er nog netjes uit en kon ik de nivomats zonder al te veel ellende monteren.

pcpg.janssen

10 oktober 2014 - Voorscherm vervangen bij 377.000km

Terug uit Parijs en ik had me al een tijdje geergerd aan een deuk en lelijke kras op m'n linker voorscherm. Dus even op en neer naar IJsselstein voor een bezoekje aan StefanCJ voor een nette vervanger. Even gezellig gebabbeld en weer rustig terug naar huis.

De volgende dag lekker rustig het scherm gewisseld.

Oud:


En nieuw:


De bumpers moeten inderdaad ook nog eens een opknapbeurt hebben, maar dat is nog even toekomstmuziek.

pcpg.janssen

17 november 2014 - Een lederen interieur bij 381.000km

Iets wat ik sinds de aankoop van de wagen heb gemist, is een lekker lederen interieur met stoelverwarming. Nu deed de kans zich voor om voor een klein prijsje een zwart lederen interieur aan te schaffen met wat kleine plekjes. Nu wil het geval dat ik een MY99 heb en een interieur voor een 98 heb gekocht. Dat betekend dus weer flink klussen:

Het leer van de bestuurdersstoel was versleten op de wang, dus de stoelhoezen moesten er af. Ik heb de hoes vervolgens naar Meneer Sam in Apeldoorn gebracht voor reparatie. Hij stelde ook voor om direct een deel in het zitvlak te vervangen, omdat deze ook aan het scheuren was. Totale kosten voor een nieuwe wang en een nieuw gedeelte in de zitting: 60 euro.


Direct de gelegenheid genomen om de zitting te vervangen:


Helaas was het niet mogelijk om de bekleding van de MY98 stoelen over te zetten naar de MY99 stoelen, omdat het frame en het foam van de stoelen anders zijn. Dus gekozen voor de makkelijke oplossing: het hele airbag systeem overzetten. Daar heb ik helaas geen foto's van gemaakt, maar wel van het bijna afgewerkte product:


Verder in deze week ook begonnen met een ander projectje, welke aan moet gaan sluiten op de VDO Dayton navigatie:

pcpg.janssen

10 januari 2015 - Waterballet bij de bestuurder bij 383.000km

Sinds een paar dagen had ik na een stevige regenbui natte voeten IN de Volvo. Dus zoeken naar alle mogelijk boosdoeners: kachelradiator, airco afwatering enzovoorts. Dus, wederom het halve dashboard eruit om te zien waar de ellende vandaan komt.


Uiteindelijk bleek dat de voorruit niet goed gekit was, waardoor er water achter de voorruit langs werd geduwd. Dus na ruim een dag alles uit elkaar halen en nakijken, blijkt dat simpelweg het stripje langs de voorruit even aan de kant had gehoeven en dan was het opgelost. Gelukkig was het gezellig

pcpg.janssen

31 januari 2015 - Kleine beurt en Perfo's bij 389.000km
De volvo met liefde voorzien van een lekkere slok verse olie van Mannol (10W40) en een nieuw filter (origineel, 3517857).

Daarnaast staat de auto nu op 16 inch Perfo velgen en die staan hem goed!