Flips V70 - 666K - Frankenstein is jarig

Gestart door pcpg.janssen, 15-05-2015 14:51:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pcpg.janssen

Top, dank voor deze informatie. Dan gaat het gewoon een vervangende bak worden. Heb een 160.000km jonge bak gevonden, dus misschien dat die het dan wel gaat worden (mits die persoon de ecu er nog bij heeft).

Wel leuk dat er gewoon een R-bak op kan. Zal voor die 140 paarden (waarvan er ongetwijfeld enkelen zijn verhuisd) niets toevoegen, maar toch.

marc-850

Citaat van: dielie850 op 03-06-2015 19:33:52
Hopelijk is het de switch anders heeft Daan (daanium) een bak liggen.

:eusa_naughty: :eusa_naughty:

Voor mij...  ;D :eusa_dance:

pcpg.janssen

Citaat van: marc-850 op 05-06-2015 19:50:49
Citaat van: dielie850 op 03-06-2015 19:33:52
Hopelijk is het de switch anders heeft Daan (daanium) een bak liggen.

:eusa_naughty: :eusa_naughty:

Voor mij...  ;D :eusa_dance:
Klopt, die was inderdaad al weg. Jammer genoeg voor mij  >:(

timj

Hoi,

Ik kijk dagelijks hier of er al nieuws is ben nl benieuwd hoe dit afloopt  :eusa_think: ..

heb je al iets te melden.?

grt
tim

leons850

Het kan heel snel gaan, zo'n bak wissel.
Zie mijn blog. ;)

Succes, is niet het lekkerste klusje.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

pcpg.janssen

#65
Zo, we zijn begonnen.

Afgelopen zaterdag met (oud-) forumlid M_Bruinsma naar Duiven gereden om bij Avoldem een vervangende bak op te halen in de trouwe V70 TDI die inmiddels door z'n moeder wordt gereden:


Op de terugweg wilde de diesel plotseling niet meer trekken, dus snel onderweg gekeken en jawel: slang gescheurd. En dan sta je niet veel later samen in een loods in Utrecht om allebei wat te doen. Niet de bedoeling, maar wel even gezellig. Met een stukje tape was het niet veel later tijdelijk opgelost.


Na een half uurtje moest Maarten weg en ben ik alleen lekker rustig nog een uurtje of twee bezig geweest met het demonteren van het front. Helaas kreeg ik de airco condensor niet los en de tijd was op: hapje eten gepland bij vrienden en m'n vriendin stond inmiddels voor de deur met de vriendelijke doch dingende mededeling dat we weg moesten.


Ik had de verschillende vloeistoffen uit de auto al laten afvloeien, zodat ik redelijk schoon zou kunnen werken. Ik had toen al het gevoel dat de ATF een rare, troebel oranje kleur had en daarom had ik dit topic aangemaakt. Dank allen voor jullie reacties hierin: ik ben er in ieder geval wijzer van geworden.

Na een goede maaltijd, een flesje witte wijn, twee flessen rood en daarna nog een goed glas whiskey, heb ik me moe maar voldaan op bed gestort. Nu al spijt hebbend dat ik op zondag om 9.00u had afgesproken met Maarten om verder te gaan met m'n 10 klepper. De volgende ochtend was inderdaad zwaar, dus iets later dan gepland zijn we aan de gang gegaan. Rustiger dan gepland. gelukkig ging alles goed en lekker en hadden we tegen het einde van de dag vrijwel alles los: kabelboom, uitlaat, koelsysteem, brandstofleiding, LPG leidingen. Ook de wielophanging is alvast voorbewerkt, zodat we de volgende keer met een half uurtje de assen eruit kunnen halen en de motor uit de auto kunnen tillen.


Tot nu toe gaat het allemaal erg lekker. We maken ons niet druk en laten ons niet gek maken, dus misschien scheelt dat ook wel in de beleving.

Ook nog even snel een beetje bakolie in een doorzichtig plastic beker gegoten, want ik had het vermoeden dat deze (ondanks de zwarte emmer) een heel bijzondere kleur had. Een beetje troebel oranje. Bij nader inzien was bruin of roestkleurig accurater geweest:


Dit ziet eruit alsof er koelvloeistof bij de bakolie is gekomen en het frictiemateriaal heeft losgemaakt. Ik had al wat koelvloeistof verlies, maar omdat er op de naad van het tankje regelmatig blauw residu zat, had ik dit afgedaan als een versleten tankje. Helaas. De nieuwe radiator is vandaag besteld, even als het koelvloeistof tankje (ik neem geen risico's meer nu). Voor de beeldvorming: de bakolie zat er pas 10.000 km in.

Wat is er nog te doen? Een hele hoop en daar gaan we donderdag weer mee beginnen. Hopelijk zijn we dan in het weekend klaar:
Alle motorsteunen vervangen
Subframerubbers vervangen
Draagarmen, reactiearmen en stuurkogels vervangen
Nieuwe radiator erin
Distributieriem vervangen (moest toch over 10K en nu kan ik er makkelijk bij)
Eventueel zwetende keerringen vervangen
Bak wisselen

Kortom, het wordt druk en er komen natuurlijk updates. Stay tuned!

Jurijn R

Langs onderen de automaatbak afhalen gaat toch echt sneller hoor? ;o
Zie dat jullie zoveel werk doen met alles demonteren, wat echt niet nodig is.
Tip: Als het enkel een bak vervangen is, doe het altijd langs onder. ( Motor ophouden, voortrein eraf, stuurhuis laten hangen, en bak lossen. )

V70geRwin

Je pakt het gelijk goed aan met rubbers, pakkingen enz.
Netjes hoor, succes verder  :eusa_clap:

Voor de zekerheid maar de bak keerring neem je ook mee toch  ;)

pcpg.janssen

Na een aantal dagen van veel lezen en hard werken aan de 10 klepper, is het nu tijd om (uitgebreid) verslag uit te brengen:

Update 18-06
Donderdag had ik een extra dag vrij genomen en ben ik met Maarten wederom aan de Volvo gaan werken: alle kabels en stekkers van de motor afgehaald, assen losgemaakt en de motor eruit getakeld:


Het blok rustig op een pallet geparkeerd en begonnen met het demonteren van de bak. Direct de gasklep losgemaakt en schoongemaakt.




Koppelomvormer is er inmiddels af:


Nieuwe bak en koppelomvormer erop gezet.


Ondertussen begonnen met het losmaken van het subframe, zodat dat ook eens goed aangepakt kon worden. Dat was helaas makkelijker gezegd dan gedaan: diverse bouten zaten muurvast. En na een slordige drie kwartier vloeken vonden we het eigenlijk wel mooi geweest en gaan we een andere keer verder.

pcpg.janssen

Update 20-06

Op zaterdag rustig begonnen met het demonteren van het subframe. 1 van de twee stabilisatie stangen wilde niet los, dus begonnen met uitboren. 6 boortjes later toch tot de conclusie gekomen dat deze aanpak niet ging werken en de dremel erbij gepakt. De moer in 2 stukken geslepen en dan gaat het gelukkig heel makkelijk en kun je het subframe (voorzichtig) laten zakken.



Helaas was ik alleen, dus ik heb nog wat kleine dingen gedaan, maar niets noemenswaardigs en ook geen foto's. Hoewel deze wel leuk is: alle nieuwe goodies die in de auto komen

pcpg.janssen

Update 21-06

Uiteraard zaten de resterende twee moeren van de stabilisatie stangen ook muurvast en mocht ik daar ook met de dremel aan de gang. Uiteindelijk zonder schade aan het subframe die ellendige dingen kunnen verwijderen. In totaal een slordige drie uur bezig geweest met 3 bouten. Als je dan ook nog eens in je eentje bent is dat ronduit frustrerend: je hebt immers niemand om even lekker tegenaan te vloeken.

Vervolgens rustig met een gatenzaag de harten van de subframerubbers eruit geboord en de rubbers eruit gewipt, met dank aan de beschrijving van forumlid Sweij. De nieuwe rubbers erin geperst met een houten mal, twee metalen platen en een subframe bout. Al met al was dat een grove twee uur werk en dat was dus lekker na de tijd die ik verloren had met het losmaken van de moertjes van de stabilisatie stangen.

Meteen de motorsteun vervangen en er een setje verse draagarmen aan gehangen. De nieuwe stabi-stangen heb ik niet op de foto gezet:


Rustig het subframe gemonteerd en vast gezet (95nm + 120 graden)


Omdat er nog wat tijd over was en het blok toch nog buiten de auto lag, heb ik (gewapend met diverse prints van forumtopics en de autovraagbaak Volvo S70/V70) de distributieriem vervangen. Uiteraard met een nieuwe waterpomp (SKF: net ding met stalen schoepen), spanner en geleidingsrol. 17 keer gecontroleerd of alles nog goed op tijd stond en toen ietswat onrustig naar huis gegaan.

pcpg.janssen

Update 22-06

Zondag was Maarten er weer bij en waren alle voorbereidingen inmiddels getroffen om de motor terug te tillen in de auto. En zogezegd, zo gedaan. Het kost even wat tijd als je dat van bovenaf doen met een kraan die op de grond staan, maar het is te doen met z'n tweeën.


De rest van de dag bestond uit uitzoeken welke kabel waar hoorde (gelukkig veel dingen gelabeld) en alles rustig opbouwen. Ook het nieuwe koelerpakket alvast voorbereid, want dat was toch de schuldige.

pcpg.janssen

Update 23-06
Vrijdag rond 8.00u verder gegaan met het opbouwen van het motorcompartiment. Nieuwe stabilisatiestangen gemonteerd, assen teruggezet met nieuw vet, remblokken voor vervangen, koelerpakket weer ingebouwd, vloeistoffen gevuld en nog wat kleine dingen.

Het interieurluchtfilter was bijvoorbeeld weer nodig:


Een hele hoop kleine dingen maken samen een enorme klus en zo was het al tegen 19.00u toen de auto nog steeds op bokken stond, maar al wel gestart kon worden. Fingers  crossed, maar hij starte en liep soepel. Er leek echter ergens iets te sissen en te zagen. Het sissen was een vacuum slangetje dat ik was vergeten, het zagen was helaas de airco pomp. Om 21.00u zat de hele auto in elkaar en was het tijd voor een proefrit. En hij reed! Een klein rondje om het blok om alle versnellingen een keer te laten oppakken en daarna weer ATF pijlen. Het zag er allemaal goed uit, dus ik heb snel wat opgeruimd en ben naar huis gereden. Gebroken maar voldaan.

De volgende dag (woendag de 24e) naar Enschede gereden en de bak schoot helaas regelmatig uit lock-up. Ook bleek een koelslang niet goed vast en lekte er wat koelvloeistof uit. De slang direct vast gezet en de volgende dag terug naar de loods waar ik heb mogen klussen om wat bakolie af te laten en de gemaakte rommel verder op te ruimen.

Toen ik de ATF afliet, was deze al meteen helemaal donker van kleur. Gelukkig had ik nog 6 liter over, dus die heb ik erin gegoten. Gepeild, stukje gereden, weer gepeild.

Alles lijkt goed en dat is het ook. Schakelen gaat soepel, geen geluiden meer uit de voortrein, sturen gaat een stuk strakker, hij wijkt niet meer uit bij het remmen. Echt heerlijk. Wel hinderlijk is dat ik voorheen overal geluid hoorde en nu alleen nog bij de achteras. Dus die moet nu ook.

Nu zit ik rustig bij Volvo dealer Reede in Amerongen te wachten op het resultaat van de APK keuring. Ik ben benieuwd of ze ook bij Volvo vinden dat ik goed werk heb geleverd, Wederom: fingers crossed.

-D©©©L-

Kijk ! Dit vind ik nou mooi. Meteen goed aanpakken.
Die stationair regelaar slang lijkt een van der helm oplossing  ;D

pcpg.janssen

Die stationairslang ziet er inderdaad niet bijster origineel uit, maar hij doet het prima.

Helaas niet door de APK gekomen:
CO te hoog op LPG
Stuurhoes rechts is gescheurd
Hoezen van de aandrijfassen zitten niet strak genoeg vast

Dus net even op onderzoek uit geweest en de nodige stukjes besteld. Kijk ik onder de auto: een grote vette bende. Dat is dus mooi balen. Gebeld naar Estate Services en gevraagd of ik de bestelling nog iets kan aanpassen omdat ik meer homokineetvet wil: "Geen probleem, ik doe er wel even een zakje gratis bij". Top service!

CO te hoog is waarschijnlijk omdat m'n AEB Leonardo gascomputer voor de grap de instelling van de lambda sonde heeft gewijzigd, waardoor de lambda regeling niets deed. Instellingen aangepast en nu reageert de lambda sonde weer normaal (netjes pendelen tussen 0 en 5 volt).

Kortom, het is gelukkig allemaal te overzien. De auto staat dus nu een paar dagen stil en dinsdag mag-ie de brug op. Nu nog even uitzoeken waar...