Flips V70 - 666K - Frankenstein is jarig

Gestart door pcpg.janssen, 15-05-2015 14:51:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

de Boeing

Mega like!  :eusa_clap: en keep up the good work!

Dus het trillen in de achterkant was opgelost met nieuwe remmen achteraan?

pcpg.janssen

Citaat van: arjen850 op 22-06-2018 20:48:55
Hoop werk aan gedaan hoor, en de spoiler staat hem idd goed ;)
Ben ook echt blij met de spoiler. Iedere keer als ik naar de auto loop heb ik er lol om  :)

Citaat van: -D©©©L- op 22-06-2018 21:26:47
Mooi om te zien  stapel onderdelen waar een gemiddeld sinterklaasfeest bij zou verbleken, gebruikt wordt om een toch al goed verzorgde roffel in nóg betere staat te brengen.
Ik hou daar wel van (en doe t zelf ook).
Op een gegeven moment blijf je ook gaan. Ik heb zeker wel eens overwogen om naar een V70N te kijken, maar als ik bedenk wat ik de laatste jaren al gedaan heb en wat er aan tijd en geld in is gaan zitten, kan ik eigenlijk gewoon geen afscheid nemen van m'n V70.

Citaat van: The Volvoboy op 22-06-2018 23:41:25
Da's echt mega fijn, zo'n compleet nieuw onderstel en nieuwe remmerij! :) Ik ben benieuwd hoe die ATE Powerdiscs zich bij jou houden. Ik was er niet kapot van eerlijk gezegd.
Ik heb ze ook onder de SLK liggen en daar doen ze het prima. Dus vandaar dat ik het nu onder de Volvo ook eens probeer. Ik heb natuurlijk wel een behoorlijk tamme 10 klepper en geen T5, dus misschien scheelt dat ook wel wat.

Citaat van: de Boeing op 23-06-2018 10:43:31
Mega like!  :eusa_clap: en keep up the good work!

Dus het trillen in de achterkant was opgelost met nieuwe remmen achteraan?

Thanks! Helaas heb ik nog altijd een trilling achterin. Het enige wat overblijft zijn de wielen of de wiellagers. Wiellagers zou je moeten horen en kunnen voelen als daar speling op zit, maar ik heb niet het idee dat dat het is. Dus ik gok op een kromme velg. Er moeten weer nieuwe bandjes op (na 90.000km mag het ook wel weer) en ik ben van plan de velgen komende week even weg te brengen om ze te laten controleren en waar nodig te richten. Mocht iemand een tip hebben waar ik dat goed kan laten doen, dan hoor ik dat graag.

pcpg.janssen

Zoals gezegd, rijdt de SLK ook nog altijd rondjes en het blijft genieten. Ondanks dat het onderstel af en toe wat hard is, zit ik regelmatig breed grijnzend achter het stuur en daarom blijft de auto voorlopig ook lekker in ons bezit.

17 december 2016 - Mercedes SLK 220.700KM - Differentieel olie ververst
Eind augustus had ik de differentieel olie al vervangen, maar omdat het differentieel wat begon te zingen tussen de 50 en 60 KM/u, wilde ik eens proberen of wat dikkere olie deze problemen zouden oplossen. Toen ik de 4 maanden oude olie er echter uit liet lopen, bekroop mij het gevoel dat dit toch nog eens tegen zou kunnen gaan vallen. Zie hieronder de oude en nieuwe olie:


Ik had ook een magnetische carterplug besteld en omdat die verder niet in de weg zou zitten, heb ik die er maar gewoon ingedraaid.


Helaas was het zingen van het differentiëel hiermee niet opgelost. Waarschijnlijk zijn het de lagers op de uitgaande assen, dus dat wordt nog een keertje een vervangend differentieel zoeken, vrees ik.


26 april 2017 - Mercedes SLK 226.700KM - Originele(re) radio
In de SLK zat al sinds de aanschaf een wanstaltige JVC radio/dvd speler en dat was me een doorn in het oog. Ja, hij speelde prima maar het was echt een puist in het dashboard. Op een sloop kwam ik (vreemd genoeg in een Volvo) een Becker Traffic Pro radio tegen. Deze radio is nagenoeg gelijk aan het originele navigatie systeem van de SLK, zij het dat er normaal Mercedes Benz boven had gestaan en dat sommige knopjes een iets andere vormgeving zouden hebben. Helaas zitten er wel een paar lijntjes in het display, maar ik ben er (in ieder geval nu) gelukkig mee.



29 mei 2017 - Mercedes SLK 228.500KM - Defecte ABS sensor
Als het rem lampje op je dashboard aan gaat, weet je dat er iets is waar je met enige spoed naar wilt kijken. Dus de auto aan de computer gehangen, alle 42 pinnen gepolled en na een ruim half uur kwamen de foutcodes naar voren. De code die ik zocht wees naar de ABS sensor links achter. De originele sensor is ooit geleverd door ATE, dus eerst maar eens googlen. Prijzen waren niet onredelijk, maar toch ook even een belletje naar de dealer gedaan. Wat bleek, de dealer was net zo duur als die online onderdelen handelaren, maar dan kon ik de sensor de volgende ochtend al komen ophalen en kreeg ik er zelf het originele Mercedes doosje bij. Dan ben ik dus verkocht

De oude sensor ingespoten met kruipolie, maar hij dacht er niet aan om mee te werken. Dus dan sta je voor het dilemma: ga je de oude (kapotte) sensor te lijf met een hamer en hoop je dat je die nieuwe erin krijgt, of ga je hulp zoeken...  :eusa_think:
Hulp was niet in de buurt, dus optie 1. De oude sensor kwam er toen goed uit en na het schoonmaken van het gat, ging de nieuwe er zonder problemen weer terug in. Foutcode gereset en het ABS lampje bleef netjes uit.



29 juni 2017 - Mercedes SLK 230.000KM
Op 29 juni werd de 230.000km aangetikt, maar verder verliep 2017 zonder problemen.



17 maart 2018 - Mercedes SLK 241.000KM - Nieuwe dynamo
Al enige tijd viel het me in het donker op dat m'n dashboard verlichting "pulseerde". De verlichting leek wat te dimmen en daarna weer op sterkte te komen. Niet onoverkomelijk, maar wel een beetje lelijk en mogelijk een indicator dat de spanningsregelaar op de dynamo z'n beste tijd heeft gehad. Dus tijd voor een nieuwe. Ik vond er een voor een mooie prijs in Beglië. De beste man had een nieuwe dynamo besteld op advies van zijn monteur (of technieker, zoals hij het noemde) maar het probleem bleek in een versleten accu te zitten. Dus hij had de dynamo al even op de plank liggen. Van een beetje stof ben ik niet bang, dus ik heb hem meegenomen.

Ventilator eruit gevist om wat ruimte te maken. De dynamo is de kleine pulley, links onderin.


De oude dynamo eruit gevist en naast de nieuwe gelegd.


En het hele spul terug gelegd. Direct van de gelegenheid gebruik gemaakt om een setje versie bougies erin te zetten en een nieuw luchtfilter te plaatsen



Motor starten en direct hoor ik het gepiep van een slippende V-snaar. Een wolkje rook ontsnapt van onder de motorkap en zwaar geschokt zet ik snel de motor uit. Kijkend onder de motorkap, blijkt dat ik één van de twee v-snaren er in de verkeerde volgorde op heb gelegd, waardoor hij niet strak genoeg stond. 2 ribben waren volledig weggebrand, maar er zaten er nog 3 op. VOldoende om de riem er nu goed op te leggen en ermee thuis te komen. En de les geleerd: maak een foto van hoe het er in het begin uit zag, zodat je het later goed terug kunt zetten  :eusa_wall:

18 juni 2018 - Mercedes SLK 241.000KM - Ruitenwissers zitten vast
In de week van 11 juni had ik een dag de Volvo nodig en heeft mijn vriendin de SLK meegenomen. Ik ben nog geen 10 minuten weg of ik krijg een telefoontje: de ruitenwissers willen niet meer naar beneden. Dus ik draai om en help de wisser een handje met omlaag gaan. Dat ging nog, maar een nieuwe poging om de wissers een rondje voorruit te laten maken, eindigde wederom in 2 lange objecten in geërecteerde positie.
Ik heb toen het ruitenwissermechaniek (met motor) uitgebouwd om te kijken wat het probleem is. De stangen zagen er nog netjes uit, de motor draaide goed, de wisser aan de bijrijderskant was goed gangbaar maar aan de bestuurderskant zat deze muurvast. Tijd dus voor een nieuw mechaniek. Met geluk heb ik er 1 gevonden op een sloop. Mercedes was natuurlijk altijd van de enkele ruitenwisser in het midden, dus dit mechaniek werd alleen in de SLK toegepast. En dat maakt de kans dat je een onderdeel op de sloopt vind erg klein. Het geluk was echter met mij en binnen een paar dagen lag er een vervangend mechaniek voor me klaar. Hoewel het goed gangbaar was, heb ik het toch uit elkaar gehaald, schoongemaakt en opnieuw gesmeerd alvorens het weer opnieuw op te bouwen.


Al met al een redelijk ontspannen klusje en de ruitenwissers doen het weer als nieuw. Je ziet dan eigenlijk pas hoe langzaam ze het afgelopen jaar waren...  :eusa_think:

de Boeing

Citaat van: pcpg.janssen op 23-06-2018 11:46:25

Citaat van: de Boeing op 23-06-2018 10:43:31
Mega like!  :eusa_clap: en keep up the good work!

Dus het trillen in de achterkant was opgelost met nieuwe remmen achteraan?

Thanks! Helaas heb ik nog altijd een trilling achterin. Het enige wat overblijft zijn de wielen of de wiellagers. Wiellagers zou je moeten horen en kunnen voelen als daar speling op zit, maar ik heb niet het idee dat dat het is. Dus ik gok op een kromme velg. Er moeten weer nieuwe bandjes op (na 90.000km mag het ook wel weer) en ik ben van plan de velgen komende week even weg te brengen om ze te laten controleren en waar nodig te richten. Mocht iemand een tip hebben waar ik dat goed kan laten doen, dan hoor ik dat graag.

Ja ik ben momenteel bezig (rustig aan) met het reviseren van een achteras. Nu deze op de werkbank ligt dacht ik: leg er eens een velg op (mijn volans, zonder banden) en als je die rond draait zie je dat die allesbehalve recht zijn. Deze exercitie al een keer eerder had gedaan:

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,56627.msg1201453.html#msg1201453

Toen de 'rechtste' 4 gekozen voor montage en de 'slechtste' gepromoveerd tot reserve velg. Deze heb ik bij wheelcare.nl laten richten maar ondertussen ligt die ook al jaren stof te vergaren ... Tot ik dus vorige week deze ook eens op de werkbank heb laten ronddraaien, en ook deze is (goed zichtbaar) niet 100% recht. Maar ik moet mij nog even vergewissen dat ik ze 100% recht monteer (want zonder remschijf ertussen). Van bandenmannen ook al gehoord dat links-rechts afwijkingen niet direct rampzalig zijn, een hoogteslag daarentegen zou wel sneller problemen geven.

Ewout Schalkwijk

Hier in Noorwegen zie je heel vaak auto's rijden met de ruitenwissers ergens halverwege de ruit. Of het nou altijd net is gebeurd of dat ze alleen rijden met mooi weer weet ik niet.
Het meest komt dit toch bij Duitse auto's voor. Vooral oudere Audi's zie je vaak zo rijden.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

razorx

Dit was weer fijn bij lezen.
Wat ik bij duurdere Mercedessen erg vaak zie is een gevoel voor smaak zonder patserig te zijn. Ja het is duur, soms groot maar noot geprol.
Zo ook dat instrumentenpaneel: Erg mooi!

pcpg.janssen

Zo, het is weer tijd voor een (flinke?) update. Omdat ik de afgelopen weken thuis gezeten heb, heb ik eens flink wat tijd in de Volvo gestopt. Ditmaal voor het upgraden van de hopeloos verouderder LPG installatie.

16 tot 20 juli 2018 - Volvo V70 530.000KM - Nieuwe LPG installatie
De V70 was bij aankoop voorzien van een AEB Leonardo systeem op basis van een ringmixer. Deze werd op je gasklep gemonteerd (tussen de gasklep en de slang die vanuit je luchtfilterbox komt) en verkleinde de opening van de gasklep van 65mm naar ongeveer 30-35mm. Dat betekent dat er van de 132 vierkante centimeter die de opening van je inlaat origineel meet, nog maar 38 vierkante centimeter over is. Dat zal het vermogen niet ten goede komen, hoewel je bij een 10 klepper al niet echt van vermogen kunt spreken. Daarbij komt dat er maar 1 injectiepunt is wat gedeeld wordt door alle 5 de injectoren en dat de brandstof hoeveelheid hoofdzakelijk op basis van vacuum in het inlaatspruitstuk wordt aangezogen. Dat is niet de meest efficiënte manier van brandstof inspuiten.

Dus tijd voor wat nieuws. Na wat lezen ben ik uitgekomen op de volgende combinatie:
AC Stag Q-Max Plus controller tot 6 cylinders
AC Stag R01 verdamper/reducer
2x AC Stag W01 injector rails met ieder 3 injectoren.
Verder zaten er bij de set nog een verse afsluiter, MAP sensor en de nodige klemmetjes en slangen.
Als extratje nog een 8mm flexibele leiding vanaf de LPG tank naar de voorkant besteld en daar ook een verse afsluitklep bij genomen.

Omdat ik nog nooit een LPG installatie had ingebouwd, heb ik voor de zekerheid bij Arjan een inlaatspruitstuk opgepikt. Als ik in m'n eigen spruitstuk zou zijn gaan boren en er was iets fout gegaan, zat ik vast. En dat wilde ik dus niet hebben.

Na het schoonmaken van het spruitstuk heb ik er 6 gaten ingeboord en daar vervolgens een schroefdraad ingetapt. 5 gaten voor de injectoren, 1 voor de MAP sensor:


De voorbereiding voorbij, wordt het tijd om de auto uit elkaar te vissen. Opdracht 1 was natuurlijk om de oude installatie er zo netjes mogelijk uit te halen. Nadat het grootste deel eruit was, werd het tijd om de bedrading van de nieuwe installatie erin te solderen. Kennelijk heeft een slager de vorige installatie ingebouwd. Alle groene kabels van de injectoren waren bij elkaar gesoldeerd en er was een flink stuk tussenuit gehaald, waardoor het niet even snel terug te zetten was in oorspronkelijke staat:


Uiteindelijk de bekabeling hersteld en de bedrading van de nieuwe installatie erin gesoldeerd:


Vervolgens het oude inlaatspruitstuk weggehaald en het geprepareerde spruitstuk terug gezet met een verse pakking:


LPG injectoren erop en het begint al te lijken op een moderne installatie:


De volgende dag verder gegaan met het vervangen van de oude verdamper. Uiteraard met nieuwe koelvloeistof slangen. Er zit nu een mooie, rooie in:


De oude, koperen LPG leiding er onderuit geknipt:


En de nieuwe faro leiding onder de auto gedrapeerd met verse clipjes:


En de afsluitklep aan de voorzijde gemonteerd naast de verdamper:


Na alle slangen te hebben aangesloten, alles 17 keer gecontroleerd op lekkages met behulp van een spuitbus met fijn schuim en hierna was ik redelijk tevreden.

Vervolgens kwam het afstellen van de installatie. Dat ging niet zoals verwacht. Ik kreeg direct een foutmelding dat de calibratie niet gelukt was omdat de injectoren te klein zouden zijn. Dat mocht niet kunnen: De verdamper zou 250 PK moeten kunnen leveren en de injectoren 50 PK per stuk. Ik wilde er maar 144 hebben (als ze er na ruim 5 ton nog zijn). Dus alles nagelopen, de slang tussen de afsluitklep en de verdamper nog vervangen omdat die toch niet helemaal lekker zat en nog steeds dezelfde foutmelding. Druk van de verdamper opgevoerd van 1 naar 1,4 bar en nog steeds geen resultaat. Mijn kennis schoot kennelijk tekort, dus heb ik de leverancier gemaild. Die zei dat ik de druk van de verdamper kon verhogen of de injector nozzles kon opboren naar de volgende maat. Ik dacht: "Injector nozzles opboren naar de volgende maat....  ???". Dus een nozzle gepakt en gekeken naar de diameter: ongeveer 1,5mm. Dat is genoeg voor 11 tot 16 pk per cylinder  :eusa_wall:

Ik ben dus compleet vergeten die nozzles uit te boren! Na ze opgeboord te hebben naar 2,5mm moesten ze goed zijn voor ongeveer 29 tot 34 pk per stuk ofwel 145 tot 170 PK. Het hele spul terug geschroefd, verdamper weer rond de 1.0 bar ingesteld en de calibratie nogmaals laten lopen. Ditmaal zonder fouten.

De rest van het instellen is kinderlijk simpel: gewoon een stuk gaan rijden op benzine en vervolgens een gelijkend stuk met dezelfde rijstijl/verkeersdrukte nog eens rijden. In mijn geval waren dat gewoon 2 rondjes op de ring van Houten, waarbij ik de bak handmatig in de 2e, 3e of 4e versnelling hield om voldoende informatie te verzamelen voor de LPG computer. En hij rijdt nu als een zonnetje  ;D

26 juli 2018 - Volvo V70 530.500KM - APK gekeurd
Weinig over te zeggen: de auto verkeerd in bloed conditie. Twee dagen voor de keuring nog 2 nieuwe voorbandjes erop gelepeld (Hankook Ventus Prime 3 K125, zoals er eerder ook al op lag). Mijn enige vraagteken was nog even de nieuwe LPG installatie, maar ook de 4-gas test kwam hij zonder problemen door. Toen ze de sleutel terug gaven werd nog even de opmerking gemaakt dat de remmen op het randje waren, waarna er hard gelachen werd om mijn tirade dat alles  :eusa_silenced: :eusa_silenced: :eusa_silenced: nieuw was!


Enige opmerking is het verlies van overige vloeistoffen (lees: motorolie). Ik vrees dat de krukas keerring aan de bakzijde zijn beste tijd heeft gehad, ook al lijkt er ook wat olie weg te komen bij de temperatuursensor in de carter. Daar heb ik nu nog even geen zin in. Eerst weer met de Mercedes aan de gang in voorbereiding op een stukje roadtrippen richting en door Italië binnenkort  :eusa_dance:

V70geRwin

Knap werk en dat zal ook fijner lopen zo met deze installatie  :eusa_clap:

jellejas

Is het blok nog veilig aangekomen? :P

Ziet er goed uit! Heb je de 6de injector net na de gasklep aangesloten?
BRAAAAAAAP STUTUTU

Vulk

Knap dat je dat zelf zo maar 'even' doet.

The Volvoboy

Inderdaad! Knap werk zeg! Mooi dat 't ook goed functioneert! :D
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

razorx

Complimenten en erg leuk om te lezen!

hilko73

Ik snap de 6e injector niet? AC Stag heeft toch ook 2-injector rails? Of heb je een complete motorset voor een 6 cilinder genomen?
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

pcpg.janssen

Citaat van: V70geRwin op 28-07-2018 22:22:22
Knap werk en dat zal ook fijner lopen zo met deze installatie  :eusa_clap:
Hij loopt stukken beter. Het is gemakkelijker om snelheid te houden, zowel met het voetje als voor de cruise control. De bak schakelt beter, de overgang van LPG naar benzine en terug is vrijwel onmerkbaar, de motor trekt beter (meer lineair). Ik ben er erg tevreden mee.

Citaat van: jellejas op 29-07-2018 00:03:50
Is het blok nog veilig aangekomen? :P

Ziet er goed uit! Heb je de 6de injector net na de gasklep aangesloten?
Het blok ligt hier nu als volgend projectje. Moet alleen m'n werkplaatsje nu even opruimen, na het lpg verhaal.
Die extra nippel op het spruitstuk vlak bij de gasklep is voor de MAP sensor. Daar gaat geen injector op. De 6e injector is helemaal niet aangesloten.

Citaat van: Vulk op 29-07-2018 07:49:17
Knap dat je dat zelf zo maar 'even' doet.
"Even" zou te veel eer zijn. Ben toch goed 3 dagen bezig geweest met de ombouw en vervolgens nog 2 met afstellen en de fout met de injector nozzles vinden. Maar ik ben erg tevreden met het resultaat en dat is wat telt.

Citaat van: hilko73 op 30-07-2018 22:39:25
Ik snap de 6e injector niet? AC Stag heeft toch ook 2-injector rails? Of heb je een complete motorset voor een 6 cilinder genomen?
Het was inderdaad een complete set voor 6 cylinders, dus vandaar dat ik nu even voor deze setup gekozen heb. Als vervanging tzt nodig blijkt, dan gaat er inderdaad een set van 5 (3+2) in en ga ik meteen overwegen om Hana injectoren te pakken.

Wat ik helemaal vergeten ben te vermelden: ik rij al een jaar met te hoge voorveren rond, waardoor de auto achterover hangt. Na lang zoeken, heb ik de Volvo 3546641 veren besteld welke (volgens diverse fora) onder de V70R horen te liggen. Afgelopen week heb ik ze gemonteerd en de auto staat aan de voorkant nu weer een stukje lager en is vooral merkbaar stugger geworden. Ik zal vanavond eens een fototje schieten van het resultaat.
Het enige waar ik nog een beetje tegen aan kijk, is dat de achterkant nog altijd iets lager lijkt te liggen dan de voorkant. Is er een manier om nivomats een centimeter te vermogen?

V70geRwin

Citaat van: pcpg.janssen op 31-07-2018 15:30:02
Het enige waar ik nog een beetje tegen aan kijk, is dat de achterkant nog altijd iets lager lijkt te liggen dan de voorkant. Is er een manier om nivomats een centimeter te vermogen?

Als je geen AWD hebt een ring van een centimeter dik onder je bovenste schokbrekerrubber.
Yits (Razorx) kan die zo voor je printen denk ik  ;)