Flips V70 - 666K - Frankenstein is jarig

Gestart door pcpg.janssen, 15-05-2015 14:51:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

The Volvoboy

Citaat van: V70geRwin op 31-07-2018 15:38:07
Citaat van: pcpg.janssen op 31-07-2018 15:30:02
Het enige waar ik nog een beetje tegen aan kijk, is dat de achterkant nog altijd iets lager lijkt te liggen dan de voorkant. Is er een manier om nivomats een centimeter te vermogen?

Als je geen AWD hebt een ring van een centimeter dik onder je bovenste schokbrekerrubber.
Yits (Razorx) kan die zo voor je printen denk ik  ;)

Da's om te verlagen, niet om te verhogen. ;) Als 'ie na het verlagen nog steeds achterover hangt, denk ik dat je nivomats hun beste tijd wel gehad hebben.. M'n vader heeft ook R-veren aan de voorkant en nivomats aan de achterkant icm een gastank. Daar staat de achterkant optisch hoger dan voor.
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

V70geRwin

Citaat van: The Volvoboy op 31-07-2018 15:51:29
Citaat van: V70geRwin op 31-07-2018 15:38:07
Citaat van: pcpg.janssen op 31-07-2018 15:30:02
Het enige waar ik nog een beetje tegen aan kijk, is dat de achterkant nog altijd iets lager lijkt te liggen dan de voorkant. Is er een manier om nivomats een centimeter te vermogen?

Als je geen AWD hebt een ring van een centimeter dik onder je bovenste schokbrekerrubber.
Yits (Razorx) kan die zo voor je printen denk ik  ;)

Da's om te verlagen, niet om te verhogen. ;) Als 'ie na het verlagen nog steeds achterover hangt, denk ik dat je nivomats hun beste tijd wel gehad hebben.. M'n vader heeft ook R-veren aan de voorkant en nivomats aan de achterkant icm een gastank. Daar staat de achterkant optisch hoger dan voor.

Andersom monteren  ;)
Maar je hebt gelijk, ik las verlagen...

Voor het verhogen heb je ook verhogings ringen die je in je veer kan draaien (als je geen nivomats hebt).

pcpg.janssen

De nivomats hebben er ongeveer 50K opzitten, dus die zouden nog even mee moeten kunnen. Het is ook niet dat ze echt inzakken, meer dat de achterkant een centimeter te laag staat voor wat ik mooi vind: voor staat de bovenkant van de wielkast 63,5cm van de grond, achter staat die 62cm van de grond. Dus ik zoek een manier om dat verschil op te vangen. Over het verlagen van nivomats lees ik veel, maar over verhogen is vrijwel niets te vinden.

henry classic v70

Dat verschil heb ik ook maar komt dat niet omdat het voorscherm rond is en het achterscherm meer vlak?
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

arjenT5R

verhogen van nivomaten is zo simpel als een paar ringen er op leggen en dan monteren toch :P
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

yannickdv

Gewoon iets stuggere veren er onder. Met veren van een V70 met normale schokdempers zul je ongeveer het gewenste resultaat bereiken denk ik.
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

V70geRwin

Citaat van: arjenT5R op 01-08-2018 12:37:22
verhogen van nivomaten is zo simpel als een paar ringen er op leggen en dan monteren toch :P

Het omgekeerde van de verlaag ringen  werkt vast ook.

pcpg.janssen

#202
Zo, na een hele tijd veel te hebben gedaan maar er weinig over te hebben verteld, is het nu tijd voor een monsterupdate. En dat is toepasselijk, want de V70 is echt veranderd in Frankenstein  :eusa_silenced:

Als sinds de tweede week dat ik de V70 heb, vind ik de 10-klepper wat aan de tamme kant. Een nieuwe LPG installatie vorig jaar maakte hem al wat vlotter, maar het bleef een beetje behelpen. Na 577.000KM was het beste er misschien ook wel een beetje af en ik speelde al een tijdje met het idee om er een T5 in te lepelen. En in juni afgelopen jaar heb ik een MY98 C70 T5 opgepikt:


Na een goede dag schroeven, heb je de hoofdprijs in ieder geval veilig gesteld:


Na het verder uitbenen van het wrak, heb ik er nog even wat plezier aan gehad bij de lokale oud-ijzer boer:


Omdat de V70 nog zonder problemen liep, heb ik rustig de tijd genomen om het nieuwe blok op te knappen. Dus kleppen deksel eraf:


De kop zelf ziet er nog heel aardig uit, maar na 20 jaar kun je voorspellen dat er wat meuk in zit en dat bijvoorbeeld je klepsteelrubbers niet meer in nieuwstaat zijn.


Het is op deze foto niet te zien, maar de hoonsporen zaten nog mooi in de cylinderwanden, dus daar hoefde ik gelukkig niets aan te laten doen.


De carterpan ook verwijderd om eens te kijken hoe het er aan de onderkant en binnenkant uit ziet. Gelukkig ziet het er allemaal fantastisch zij het ietswat smerig uit.


Dat wil zeggen dat de kop weg kan voor revisie en dat de carterpan meteen even schoongespoeld kan worden.

Dan mag je een aantal dagen wachten totdat je de spullen terug hebt en kun je allerlei andere klusjes gaan doen.
De aircopomp toch maar even nagemeten met een voelermaat en daar mocht wat minder speling op zitten. En als het blok toch langs de auto licht, kun je er goed bij. Ik heb 3 kleine boutjes gepakt en hiermee de koppeling losgedraaid. Dit werkt overigens ook prima als het blok in de auto zit. Ik geloof dat ik 40mm boutjes gebruikt heb met een ringratel, toen het blok in de auto zat.


De krukas poelie op de markering gezet en de poelie verwijderd.


En natuurlijk even de oliepomp nakijken en de krukas keerringen vervangen (dit plaatje is overigens de bakzijde):


Distributie kun je ook lekker makkelijk vervangen, als alles uit de auto licht. Dus alvast de spanner en waterpomp gemonteerd. Het verwijderen van zo'n oude pakking kost je altijd meer tijd dan je verwacht, maar het zit er weer strak (en waterdicht) in:


Inmiddels is de kop klaar en kan ik het blok verder opbouwen. Eerst zorgen dat alles goed schoon is om straks de nieuwe koppakking en nieuwe kop erop te gaan zetten.


Frisse (Elring) pakking erop


Kleppen opnieuw ingeslepen en mooi gevlakt:


En zie hem glimmen  ;D


Nieuwe nokkenas keerringen zetten:


De nokkenassen vast zetten, zodat de distributieriem erop kan:


En dan denk je dat je er bent. Echter heeft feest gaat nu pas beginnen. Een blok eruit vissen is nog wel te overzien, ook met mijn gematigde ervaring op dit vlak. Maar ik ging natuurlijk van een 2.5 10V MY99 naar een 2.3 T5 MY98 blok en daar zitten wat dingen anders. Dus de hele kabelboom onder de motorkap mocht eruit en vervangen worden voor wat anders. Niet moeilijk, maar wel veel werk! Je mag namelijk ook je zekeringbak loshalen en dat betekent dat alles onder je dashboard ook los mag.


Nadat die klus was geklaard kon er een mooi, glimmend blok worden geplaatst. De oplettende lezer zal zich nu afvragen waarom er geen foto's zijn van het blok met de carterpan: dat komt nog.


De binnenkant is trouwens niet om aan te gluren  :o


Bij een T5 motor horen ook andere assen. Deze zijn enerzijds iets dikker maar hebben vooral een grovere vertanding van bij de buitenste homokineten (en mogelijk ook nog op andere plekken, maar die heb ik niet naast elkaar gehouden. Hier komt wel meteen een probleem van het kiezen van een ander modeljaar: de MY99 homokineten zitten in de wiellager vast met een klein boutje. De MY98 homokineten met een grote moer. En omdat de vertanding van de homokineten is gewijzigd tussen de modeljaren, kun je geen MY99 turbo homokineten op een MY98 as duwen. Je opties zijn dan andere assen scoren (die in de huidige wiellagers zitten) of nieuwe wiellagers plaatsen zodat de MY98 assen gaan passen. Omdat de wiellagers nog origineel waren (ruim 577.000KM oud), heb ik maar gekozen voor een setje frisse lagers.


Nog zo'n probleempje was de brandstofleiding. Mijn MY99 had een aanvoer en retour tot aan de injectorrail. De MY98 had daar een andere oplossing voor, waardoor er maar 1 leiding bij de rail uitkwam. Ga je dan je leidingen aanpassen of de rail? Ik heb mijn MY99 rail gebruikt om daar de T5 injectoren in te zetten, zodat ik in ieder geval geen leidingwerk hoefde te gaan doen.


Spruitstuk maar direct voorbereiden op LPG:


En het begint ergens op te lijken. De radiator heb ik maar nieuw besteld en ik had een paar jaar geleden een nieuwe airco condensor geplaatst, dus die heb ik overgezet. De intercooler en oliekoeler leken nog prima, dus die komen uit de C70.


Carterpan teruggezet en daarna naar bed gegaan. De volgende dag wilde ik verder met het vullen van de motor, maar ik dacht voor de zekerheid nog even alles na te kijken. Dat was maar goed ook. Check die O-ring  :eusa_wall:


Dus carterpan weer los, alles schoonmaken, nieuwe pakking ertussen, nieuwe O-ringen erin en dit keer het blok zo hoog optillen als ik durf. En gelukkig ging het nu wel goed.

En dan ga je de eerste keer starten. Wat was ik zenuwachtig. Had ik de distributie er wel goed opzitten? Was alles lek-vrij?  :eusa_pray:
Na wat gedonder met de immobilizer, zat er uiteindelijk leven in. Heel rustig een aantal minuten laten lopen en toen voorzichtig de automaat in D gezet. Hij loopt en rijdt. De motor loopt zijdezacht, dus het was tijd voor een kleine proefrit over het lokale industrieterrein. Dat ging allemaal prima, maar de tellerbak zag eruit als een kerstboom en ik had geen kilometerteller:


De kilometerteller en de helft van de lampjes bleek te liggen in de ABS controller. De MY99 modellen krijgen de snelheid van de ABS controller via de CAN-bus in plaats van via de K-line. De CAN-bus in onze wagens is nog vrij simpel/klein en gemakkelijk te herkennen aan de gevlochten groene en witte draad die vanaf de ODB-poort onder de armsteun naar een paar modules lopen. Zie het schema hieronder.


De MY98 ABS module ging al niet passen omdat deze maar 3 remleidingen (2 voor en 1 achter) heeft en mijn MY99 heeft er 4 (2 voor en 2 achter). Dus ik had al de MY99 pomp geplaatst met de MY99 controller (de MY98 controller past ook niet op een MY99 pomp). Echter is de pin-out behoorlijk anders en bestaan in de MY98 kabelboom geen CAN-bus draden. Dus ik heb de oude ABS kabels uit de MY99 kabelboom gevist en in de auto gevlochten.


Draadjes uitpluizen en omsteken


En de CAN-Bus connectie maken:


En zo begint Frankenstein vorm te krijgen, maar we zijn er nog niet helemaal  :-[

Vandaag heb ik nog wel het LPG gedeelte aan de gang gekregen. Het gaat net met de bestaande injectoren, maar ik heb voor de veiligheid boven de 4000RPM een cut-off ingesteld, zodat-ie voorlopig terug springt op benzine als ik een haast heb. Nieuwe, grotere injectoren komen er nog aan.

Ik zal iedereen eerlijk bekennen: het is heel leerzaam maar ik raad iedereen af om een ander type blok te monteren dat zo veel verschillen heeft. Blijf bij MY97/MY98 of MY99/MY00, want je komt een hoop dingen tegen die tussen MY98 en MY99 gewijzigd zijn. En omdat het redelijk on-ontgonnen terrein is, kun je op Internet nauwelijks oplossingen vinden voor de problemen die je tegenkomt. De Volvo bedradingsschema's TP3938202 (MY99) en TP3932202 (MY98) waren meermaals mijn grote redding. Een andere eervolle vermelding gaat wederom uit naar Volvo Reede in Amerongen voor het uitlenen van divers gereedschap voor onder andere de keerringen en distributie.
Ik zou dit niet snel nogmaals gaan doen, zeker niet met een daily driver: ik denk dat hier sinds juni dit jaar ruim 300 uur in heeft gezeten en ik ben er nog niet helemaal.

Ik heb namelijk een heel vreemd probleem: de CAN-bus werkt prima, maar op de K-line kan ik geen enkel apparaat bereiken. Dat is vervelend, omdat ik een flinke bult SRS-meldingen heb en die kan ik nu niet resetten:


Ik heb de bekabeling doorgemeten en de K-line is compleet. De massapunten lijken ook in orde (visueel en doorgemeten). Als ik de K-line verwijder, dan krijg ik vanuit de CDM geen VIN en wil VIDA helemaal niets doen. Ik weet dus dat de K-line iets doet (en ik ga er daarom van uit dat mijn Dice niet het probleem is), maar ik kan dus geen foutcodes uit de ECC, VGLA, Airbags en Immo halen. Ik vermoed ergens dat de IMMO het probleem is: die is van MY98 terwijl de rest van MY99 is. Echter, met de MY99 IMMO kan ik de auto niet starten  :eusa_wall:
Als ik het probeer met Vol/FCR kan ik wel verbinding maken met de SRS-computer, maar krijg ik de melding "invalid data" als ik klik op "Read DTC".
Brick Diag maakt ook verbinding met de SRS-computer, maar na het lezen van de foutcodes geeft die er maar 1: "Unknown DTC".
In de DHZ-garage hebben ze een Autel MOT PRO EU908: die leest wel 7 storingen maar kan er geen een resetten.
Ik heb dus het vermoeden dat er iets stoort op de K-line, maar ik krijg niet gevonden wat.

Als iemand ideëen heeft om dit laatste dingetje op te lossen, dan hoor ik ze graag.

Credits en aftiteling
Zonder de volgende mensen was het op z'n minst een stuk moeilijker geworden, zoniet onmogelijk. Mijn dank hiervoor is enorm:

  • (Voormalig) Forumlid Mbruinsma100 voor de talloze uren die hij met mij heeft gesleuteld
  • Mijn vader voor een paar dagen sleutelen en de morele ondersteuning
  • Hetzelfde voor mijn jongste broertje (die het Volvo virus ook gepakt heeft en inmiddels een V50 T5 AWD in Summum spec rijdt)
  • De Auto Hobby Club in Nieuwegein voor hun eindeloze geduld met mij en de diverse leden die mij een handje geholpen hebben
  • Volvo Reede in Amerongen voor het lenen van het nodige speciale gereedschap
  • En last but not least: Forumlid Mario850 en zijn gevleugelde uitspraken dat het allemaal niet zo moeilijk is  ;)

arjenT5R

Sow stoere klus! Dat het niet handig was om can-bus en non can-bus bouwjaren uit te wisselen enzo hadden we je wel kunnen vertellen haha.
Maar evengoed wel mooi dat je doorgepakt hebt en nu eigenlijk alleen nog met een SRS storinkje zit.

Gaaf man!

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

volvobug

Ik weet niet of ik je nu onbezonnen of geweldig moet vinden  ;D maar respect dat je het aangedurfd hebt en ook doorgepakt hebt met alle onverwachte zaken die je tegen kwam.  :eusa_clap:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

BBS

Geweldig project en welkom bij de SRS club! Ik krijg die melding er ook niet uit na al het gedonder met de ombouwen van motoren de laatste jaren. Melding negeren is het simpelst en het lampje uit de klok nog beter.
Volvoloos....

pcpg.janssen

Citaat van: arjenT5R op 31-12-2019 08:22:19
Sow stoere klus! Dat het niet handig was om can-bus en non can-bus bouwjaren uit te wisselen enzo hadden we je wel kunnen vertellen haha.
Maar evengoed wel mooi dat je doorgepakt hebt en nu eigenlijk alleen nog met een SRS storinkje zit.

Gaaf man!
Nee, dat van het can-bus/non can-bus was ook wel een beetje mijn verwachting. Omdat de 10V maar een hele beperkte can-bus heeft (enkel de communicatie tussen de CDM (instrument cluster) en de ABS controller loopt over can-bus), had ik verwacht dat het wel mee zou vallen.
Voor het probleem met het uitlezen van de controle units op de K-line heb ik inmiddels een apart topic gemaakt.

Citaat van: volvobug op 31-12-2019 09:17:25
Ik weet niet of ik je nu onbezonnen of geweldig moet vinden  ;D maar respect dat je het aangedurfd hebt en ook doorgepakt hebt met alle onverwachte zaken die je tegen kwam.  :eusa_clap:
Doe maar beiden. Ik ben ooit uitgegaan van de gevleugelde woorden van een medeforumlid: "Als je de kabelboom overzet, dan kun je het zo overschroeven". Beetje naïef om daar vanuit te gaan, bleek achteraf.

Citaat van: BBS op 31-12-2019 09:45:42
Geweldig project en welkom bij de SRS club! Ik krijg die melding er ook niet uit na al het gedonder met de ombouwen van motoren de laatste jaren. Melding negeren is het simpelst en het lampje uit de klok nog beter.
Nieuwe SRS module geplaatst waar geen fouten in zaten, loste het probleem van de airbags in ieder geval op. Het communicatie probleem is daarmee echter nog niet opgelost, dus dat vraagt nog wel wat aandacht. Ik hou er namelijk niet van als dingen niet werken. Maar daarvoor heb ik een apart topic gemaakt, om de informatie ook voor anderen een beetje bij elkaar te houden op een logische plek.

KIM

Is die SRS module ook uit een  CAN bus auto?
Ik dacht dat alle diagnose info via de CAN bus verloopt en niet via de K-lijn. Kom je wel de andere modules in met Vida?

)()()sT

Respect hoor, dat je eraan begonnen bent!
Is het nou wel de gasinstallatie van de 10V, en los van de omschakeling, levert ie genoeg peut?

arjenT5R

ik geloof dat er ergens te lezen staat dat hij boven de 4000 rpm op lpg over gaat.
ik neem aan dat hij de lpg installatie opnieuw gecalibreerd heeft anders zou het sowieso niet kunnen werken
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!