Ik heb gewoon de standaard 12x1.75 bouten met conische kop die keurig past in de conische fitting van de standaard 15 inch velgen. De Mimassen (de mijne tenminste) hebben een rond gat, denk aan een halve knikker, foutief benaamd "bolconisch". Bij de conische bouten en boutgaten is het standaard verloop altijd 60 graden. Een kleinere bout valt dan dieper in het boutgat maar vindt daar toch een totaal contactvlak. Bij bolronde bouten gaat het over de radius (straal), een M14 bout heeft bv een straal van 14 mm. Als je een conische bout in een bolconische fitting plaatst heb je maar een randje contactvlak waar alle druk op komt te staan. dit slijt/slaat in waardoor het wiel los gaat zitten. Waarschijnlijk zijn de Mimassen ook met een andere boutfitting geleverd en passen ze daarom bij sommigen van jullie.
Mijn opties:
-5 nieuwe gaten (14x1.5) laten boren in de wielflens, de standaard gaten dichtlassen.
-De gaten in de velg dichtmaken en er een conische fitting in boren.
-Bouten op maat laten maken.
Allemaal veel te veel gedoe.
Mocht er iemand interesse hebben in een set Mimassen, pb me dan even. Ze zijn niet van nieuw te onderscheiden, er zitten Vredestein Snowtracs 3 op waar de haren nog opzitten. Vanaf morgen ook op Marktplaats te vinden.
Vr. gr,
Ruud.