Zoals beloofd, hierbij een eigen topic voor mijn 854.
Ik heb de auto nu een ruime week en hij bevalt me heel erg goed.

Het is een 854 uit 1996, met rond de 330.000 kilometer op de (virtuele) klok. Virtueel, omdat sinds februari de teller stilstaat. Een nieuw tellertandwielte kwam vandaag binnen en zal ik ergens in de komende weken monteren.
Motorisch is het geen spannende jongen, met een "gewone" 5252S onder de kap. Echter wel in goede conditie en dan is dit toch echt rap genoeg, zeker in combinatie met de automaat. Ik heb hier in Den Haag nog geen stoplichtsprint verloren, in ieder geval

De auto is uitgerust met een Vogels VGI dampgas injectie-systeem, hetgeen prima werkt. Tot mijn grote genoegen zit het RDW opnameformulier van het inbouwen van de installatie er nog bij, waaruit blijkt dat dit in februari 2010 ingebouwd is bij een kilometerstand van 157.000 kilometer. De installatie is gedaan door Vilier uit Elst en ik moet zeggen dat het er erg netjes inzit.


Na het starten schakelt de installatie binnen 40 seconden over, of zo snel als de koelwatertemperatuur 35 graden is. Dat werkt helemaal super. Wel is er wat onderhoud nodig, want 20.000 kilometer na inbouw van de installatie is er nog een beurt uitgevoerd (en opgetekend in het Vogels onderhoudsboekje), maar van daarna is er geen documentatie. Om geen gedoe te krijgen maak ik een afspraak bij Agin in Rotterdam, waar ze veel ervaring met dit systeem hebben. Ik laat dan ook meteen de waterhuishouding van de installatie nakijken want ik vermoed dat er een lek zit in 1 van de slangen of in de verdamper zelf. De auto verliest (en verbruikt het dus niet...) wat kvs, en je ruikt het vrij duidelijk op de plek waar de verdamper ingebouwd zit (onder de accu). Er is echter niets te zien van lekkage, dus of het gebeurt als er druk opgebouwd wordt tijdens opwarmen en stopt weer bij afkoelen of het zit goed verstopt. Ik weet zeker dat het niet met de koppakking te maken heeft.
In het ergste geval moet de verdamper vervangen worden, hetgeen bij dit systeem niet zo heel vreselijk in de papieren loopt. Helaas kun je het niet zelf omdat de verdamper op de auto afgeregeld moet worden.
De volgende stap is het laten flushen van de automaat. Op zich schakelt die heel soepel, maar af en toe is hij wat ruw met schakelen van 2 naar 3. Nu nog niet heel erg maar genoeg om flushen uiterst lonend te maken. Buiten dat is het sowieso beter voor het behoud van de automaat.

Ook een uitgebreide grote beurt staat op het programma. Op zich is het onderhoud redelijk bij, maar toen ik de auto kocht bleek er bijvoorbeeld (veel) te weinig olie in het carter te zitten. Gelukkig heeft het blok daar niets aan overgehouden, maar ze zijn dan ook onverwoestbaar natuurlijk

Slechts 2 liter later was er weer een afleesbaar peil op de peilstok te zien...

In ieder geval wil ik geen risico nemen. Het ontsteking-spul is ook 9 jaar en tenminste 150.000 kilometer oud dus beter in een keer doorpakken. Olie, alle filters, bougies, kabels, verdeler, rotor. Het kan maar goed zijn.

Laatste stap is het weer in orde maken van de aico. De airco-compressor is nu uit de multiriem gehaald, die zal dus wel kapot zijn. Plan is om (maar dat zal wel volgend jaar worden) het systeem te laten spoelen tot er geen troep meer uitkomt, dan de compressor vervangen en waarschijnlijk ook de droger, dan de boel vullen in de hoop dat de condensor kan blijven zitten. Ik vind airco op zich niet zo heel noodzakelijk, maar als het erop zit... nou ja, dan moet het bij voorkeur ook werken.

Oh ja, de velgen kunnen ook wat aandacht gebruiken...



Het plan is om deze auto de komende jaren te hebben. De basis is zeker prima te noemen, er moeten alleen wat punten op I's gezet worden.
Ik ben er tot nu toe heel blij mee.
In het kort:
Volvo 850 2,5i Automaat
Kleur: Tropical Green (412)
Interieur: halfleder, zwart, dashboard zwart
Airco, cruisecontrol
KM stand rond de 330.000