Hilko's Volvo gebeuren

Gestart door hilko73, 11-07-2015 19:39:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hilko73

Inmiddels alweer een paar dagen geleden dat de auto terug gekomen is. Het onderhoud is naar wens uitgevoerd. Nu dus geen kvs stank meer in de wagen, schone remvloeistof en de handrem doet ook weer normaal.
Samen met een blanco APK rapport, geldig tot 1 juli 2021, een hele geruststelling.

Verder ben ik heel erg druk met de woonark, waar heel veel kleine klusjes zijn die per stuk meer tijd in beslag nemen dan je leuk vindt. Daar later meer over.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

hilko73

Nieuws: eindelijk een nieuwe sleutel bij laten maken.

Sinds ik de auto heb gekocht zat er maar één sleutel met afstandsbediening bij. Het tweede setje was er wel, maar "kwijt".
Na dat 4 jaar goed te hebben laten gaan, dus maar de stoute schoenen aangetrokken en omgeven door V90's, V60's (  :eusa_drool: ) en wat dies meer zij bij de dealer een nieuwe sleutel laten maken. Die kon gisteren opgehaald worden en het inleren van een tweede AB was ook geen probleem. Die AB had ik al een tijdje in huis.

Dus zo stond mij ouwe trouwe V70 ineens op de "direct service" werkplaats van een heuse Volvodealer. De auto moet zich een aap geschrokken zijn. Na wat rommelen met een antiek kastje via de OBDII aansluiting werkte de nieuwe sleutel, de nieuwe AB, en werkte het bestaande setje ook nog steeds, terwijl de "kwijte" sleutel en AB uitgeporgrammeerd werden. Dat ging snel en 15 minuten later was de hele boel klaar.

Bij het afrekenen nog de opmerking van de baliemedewerker dat er "geen software hoefde te worden gedownload" (hetgeen per handeling moet en in rekening gebracht wordt, bij nieuwe(re) Volvo's) en er derhalve alleen het kwartietje arbeid afgerekend moest worden. In totaal kostte dit, inclusief de sleutel, € 122,- en en dat vind ik een aannemelijk bedrag voor een transpondersleutel op code en de rest weer zo veilig als mogelijk is naar de omstandigheden.

Overigens was de V70 blij weer buiten te staan. Volgens mij vond 'ie het maar eng daarbinnen  ;D
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

850blues

Idd fijn om een 2e set te hebben.
En ook mooi dat je voor zoiets nog bij je dealer terecht kunt.

Citaat van: hilko73 op 01-08-2020 13:03:48
Overigens was de V70 blij weer buiten te staan. Volgens mij vond 'ie het maar eng daarbinnen  ;D

;D
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

hilko73

Morgen mag de V70 even naar de plaatwerkdokter. Lelijke vouw uit het scherm linksvoor (van een eikel die blijkbaar niet kon schrijven, want geen briefje) laten halen en eindelijk de rare witten strepen van de voorbumper poetsen. Zal voor en na foto's plaatsen.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

Zoepertje

Citaat van: hilko73 op 01-08-2020 13:03:48
Bij het afrekenen nog de opmerking van de baliemedewerker dat er "geen software hoefde te worden gedownload" (hetgeen per handeling moet en in rekening gebracht wordt, bij nieuwe(re) Volvo's) en er derhalve alleen het kwartietje arbeid afgerekend moest worden. In totaal kostte dit, inclusief de sleutel, € 122,- en en dat vind ik een aannemelijk bedrag voor een transpondersleutel op code en de rest weer zo veilig als mogelijk is naar de omstandigheden.

Overigens was de V70 blij weer buiten te staan. Volgens mij vond 'ie het maar eng daarbinnen  ;D

Volgens mij is dat een nette prijs, de lokale volvo dealer hier wou €140 voor alleen een nieuwe sleutel hebben. Het probleem is dat zelfs de betere sleutelmakers deze sleutels niet kunnen maken/inlezen waardoor je naar de volvo dealer toe moet.
Ik zou ook bang zijn als ik tussen al die moderne 4-cilinder hybride hokken moest staan  ;)

hilko73

In alle hitte moest vandaag tussen 12.00-13.00 uur de V70 bij de plaatwerkdokter zijn.
Zoals ik al aangaf had ie een nare vouw in het linker spatbord voor opgelopen, waar uiteraard geen briefje bij was.
Normaal struikel je over vervangend plaatwerk, maar de Nautic Blue Pearl uitvoeringen zijn nogal populair blijkbaar en worden niet veel gesloopt, en als dat wel gebeurt zijn de goede plaatwerkdelen snel weg.

Affijn, dit:



en dit:



stoorde me enorm. Dus maar eens gevraagd of er mogelijkheden waren om het zonder enorme kosten (lees spuiten) weer netjes te maken viel.
Dat kon, en ik moet zeggen dat het resultaat beter is dan ik durfde hopen. Vooral de scherpe vouw in de deuk in het spatbord vond ik zorgwekkend en de schadehersteller gaf ook aan dat het niet 100% zou worden, maar ze zijn toch dichtbij gekomen.

Oordeel zelf:







Ik ben erg blij met het resultaat en vond het de 100 euro meer dan waard.
Gelijk nog maar even een totaalplaatje gemaakt:



Staat er gewoon weer prima bij gezien leeftijd/kilometerstand. Was de operatie absoluut waard.
En het was een zaligheid om airconditioned terug te rijden. Waren ze nog verbaasd over daar, dat de airco het deed: "Moet je zeker vaak bij laten vullen?". "Nee, dat is alweer 3 jaar geleden. Ding doet het gewoon prima". "...". Altijd grappig...  ;D
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

V70geRwin

Netjes weer, zeker goed besteed  :eusa_clap:

elianmars

Ziet er weer strak uit    8)

de Boeing

#608
Dat is best goed gelukt ja!  :eusa_clap:

Ik zit ook al tijdje te zoeken naar een roestvrij (of niet al te roestig) dop 850 voorscherm in goede staat... begint onderhand ook moeilijk vindbaar te worden.  Heb namelijk nog altijd een lelijke deuk (op ongeveer dezelfde plaats) naar aanleiding van aanrijding met een hert. Had hem er zelf wat uitgedrukt maar dat kan een schade hersteller dus blijkbaar toch een stuk beter...

Mss ook maar eens werk maken van zo een professionele uitdeuk sessie.

hilko73

Als ze zeggen dat het kan (of voor 99%), dan zou ik het gewoon proberen.
Ik weet wel dat deze jongens vaker bezoek van me krijgen, mocht daar aanleiding voor zijn (knocks on wood).
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

hilko73

Gisteren even wat rommeltjes gehaald om het interieur op te frissen:

https://photos.app.goo.gl/W8mX1UbmyCo3SRZz6
https://photos.app.goo.gl/mxNQZLvFz1KvQW6q9

;D

Uit een XC70. Died850, dank voor de service en mooie prijsjes!
Nou nog tijd om ermee aan de slag te gaan.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

de Boeing

Wat is zo een station toch praktisch he  ;D ;D

Ga je het hele interieur ombouwen?

hilko73

't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

Died850

Graag gedaan Hilko! Succes met het schoonmaken en wisselen ;D.

hilko73

#614
Zo, een stapel rommel vraagt natuurlijk om actie.
Aldus geschiedde, ik ging namelijk vrolijk door mijn rug vanochtend (#$%@!&&!!) toen ik de overgenomen middenconsole uit de auto pakte. Strakke actie...

Nu ja, bij de pakken neerzitten, daar ben ik niet zo van. Dus maar doorgewerkt, het was nou eenmaal lekker weer en ik had de hele (op wat bezoek na) dag de tijd.
Enige tijd later lag er dan ook een indrukwekkende berg zooi overal:



Afgezien van het interieur (grotendeels) wisselen (degenen die vaker een achterbank van een 850/x70 gewisseld hebben weten waarom "grotendeels" ;D ) wilde ik ook m'n deurkaarten fatsoeneren en de middenconsole vervangen omdat de klemmetjes van de aanstekerplug gebroken waren.
Omdat ik ook de deurkaarten van de sloper van Died overgenomen had, had ik zat onderdelen om mijn eigen deurkaarten weer toonbaar en op de juiste wijze gemonteerd te krijgen. Het is nogal gebruikelijk, zeker bij de deurkaarten van de achterdeuren, dat de klemmen loslaten omdat de lijm na zoveel jaar geen thuis meer geeft. Dat was ook bij mijn auto het geval. Een rondje lijmen (met een lijmspray, geschikt voor o.a. poly-urethaan en dergelijke) zorgde dat de klemmen weer op hun plek zaten en daar ook bleven. De proppen/pluggen (kies maar een naam) waren gelukkig allemaal nog heel en herbruikbaar.
Het is een wereld van verschil als de bekleding weer op z'n plek blijft zitten en het paneel weer stevig vast zit. Foto's ontberen helaas, i.v.m. de rug zo min mogelijk extra bewegingen gemaakt ;)

De middenconsole leverde een kleine teleurstelling op. De V70Xc waar het spul uitkwam was volgens mij ook van '98, maar (Died had het ook wel gezegd ergens) het was een "inleerauto". Tja, en dat is die van mij niet en dat leverde een interessant verschil op:



Dit is één van de stekkers uit mijn middenconsole, volgens mij van de bediening van het stoelverwarmingsrelais:



En dit die uit de sloper. Je ziet, dat gaat niet passen niet. De overige stekkers pasten trouwens wel gewoon.
Wat nu? Ah, het deel waar het om gaat is afschroefbaar en de aanstekerplug heeft z'n eigen mini-kabelboompje. Dus nog maar weer extra schroeven, en even later:




Het wisselen van de stoelen en de zittingen van de achterbank ging verder redelijk vlot, gezien het ongemak met de rug. Als ik de boel grondig gereinigd heb zal ik wat foto's plaatsen. Het "nieuwe" interieur is nogal smerig en er moet ook nog wat naald en draad aan te pas komen, maar in potentie ziet het er mooi uit.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)