Hilko's Volvo gebeuren

Gestart door hilko73, 11-07-2015 19:39:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hilko73

#660
Nou, dat was leuk zolang het werkte. Na zo'n 6 keer prima open en dicht gaan met de ab weigerde de boel weer.

Vandaag lekker weer, dus maar weer opnieuw met de Classic aan de gang.

Eerst het linker portier weer opengehaald om te kijken wat er loos was. Maar het stukje plastic zat nog gewoon op z'n plek. Dus rechts maar open gemaakt en daar ook een stukje plastic tussen de aanslag en de switch aangebracht. Helaas, nog steeds geen ab. Van de week ga ik de achterportieren doen, nu even geen zin in.

Wel wat andere zaken gedaan:


Dit hoort niet zo, en dus een nieuw knietjes geplaatst. Ik verwacht met name een beter werkende cc hiervan, verder doet de motor wat ie doen moet.

Getuige ook de staat van de gasklep:



Ik heb de klep schoongemaakt toen ik de LPG installatie verving, nu ruim 40000 kilometer geleden. En hij blijft schoon, dus ik heb óf geen overmatige carterdruk óf mijn carterventilatie is verstopt. Gezien het minieme oliespoortje neig ik naar de eerste gedachte ;)

Dan heb ik de buitentemperatuursensor eens opgezocht. Na een koude start gaf de buitentemperatuurmeter normale waarden, maar als de motor op temperatuur komt werden die waarden allengs hoger. Ergo: sensor niet op de juiste plek. Kostte wat moeite, maar één of andere Rupert heeft de sensor direct naast de radiateur gelegd, zo'n beetje onder de accustandplaats. Ja, dat verklaart wel wat. De sensor hoort achter het linker bumperrooster te zitten en daar zit ie nu dan ook weer, netjes op z'n plek geklikt.

Tot slot heb ik de achterklepbekleding opnieuw gemonteerd, met een daarvoor bedoeld reparatiesetje. Helaas was dat al eens eerder gedaan en één van de ophangpunten bleek definitief gebroken. Die maar gelijmd, en de achterklepbekleding weer op z'n plek gehangen met nieuwe klemmetjes. Voor nu hangt het goed maar ik heb niet heel veel vertrouwen in het geheel. De zoektocht naar óf goede bekleding óf een complete achterklep gaat dan ook gestaag door.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

Ries van de Zilverschuit

'k Heb jaren terug de grijze plastic bovenkant van de achterklepbekleding vervangen omdat die ook niet meer vast klikte in de clips in de achterklep. Die was toen nog los te bestellen en qua kosten was het zeker te overzien.   
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

V70geRwin

Lekker bezig met die micro switches, 2 down, 3 to go  ;D

Over de achterklep gesproken, die heeft er ook eentje  :eusa_whistle:

En die vacuüm lekjes merk je niet altijd in gedrag maar soms wel in het verbruik.

hilko73

Mja, die switches. Ik vind het maar gedoe, maar nieuwe sloten zijn niet eens meer te koop (en waren best onbetaalbaar). Als het zo niet lukt ga ik eens met een Spy setje aan de gang, al schijnt het best lastig te zijn om het werkend te krijgen in een x70.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

V70geRwin

Citaat van: hilko73 op 24-03-2021 20:51:55
Mja, die switches. Ik vind het maar gedoe, maar nieuwe sloten zijn niet eens meer te koop (en waren best onbetaalbaar). Als het zo niet lukt ga ik eens met een Spy setje aan de gang, al schijnt het best lastig te zijn om het werkend te krijgen in een x70.

Ik probeer altijd te bedenken hoe vaak die switches al goed geschakeld moeten hebben voordat ze nu een beetje aandacht nodig hebben, beetje idem voor mijn automaatbak met 380K achter de kiezen.

Maar ben het met je eens, er zijn leukere klussen.
Al wordt je straks vast blij van het resultaat als alles weer gewoon werkt.

hilko73

De switch rechtsvoor was stiekem toch wel ver heen. Groen uitgeslagen contacten enzo. Dus vandaag de vergrendelingen uit een sloper gehaald. Sloper had in ieder geval een elektronische gasklep, dus zal van 99 of 2000 zijn, met een kilometerstand rond de 350000 kilometer. Dus ik hoop dat deze vergrendelingen het wat langer blijven doen. In ieder geval werkt het nu weer helemaal goed.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

V70geRwin

Citaat van: hilko73 op 31-03-2021 17:04:23
De switch rechtsvoor was stiekem toch wel ver heen. Groen uitgeslagen contacten enzo. Dus vandaag de vergrendelingen uit een sloper gehaald. Sloper had in ieder geval een elektronische gasklep, dus zal van 99 of 2000 zijn, met een kilometerstand rond de 350000 kilometer. Dus ik hoop dat deze vergrendelingen het wat langer blijven doen. In ieder geval werkt het nu weer helemaal goed.

Mooi  :eusa_clap:

hilko73

Zeker. En de aanslagen zitten nog zó strak dat je er nauwelijks iets tussen krijgt. Dus ook maar niet gedaan, derhalve. Daarnaast ben ik er ondertussen zo handig in dat ik zo'n vergrendeling in 10 minuten uitgebouwd heb, en dan gaat er niets stuk ondertussen ;)
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

V70geRwin

Citaat van: hilko73 op 31-03-2021 19:58:10
Zeker. En de aanslagen zitten nog zó strak dat je er nauwelijks iets tussen krijgt. Dus ook maar niet gedaan, derhalve. Daarnaast ben ik er ondertussen zo handig in dat ik zo'n vergrendeling in 10 minuten uitgebouwd heb, en dan gaat er niets stuk ondertussen ;)

Haha, dat zijn top tijden, ik durf het bijna niet te vragen...  :eusa_whistle:

hilko73

Vragen staat vrij hoor. Of het antwoord je ook aanstaat is een tweede ;D
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

hilko73

Van de week wilde de LPG installatie niet meer overschakelen. Vanmiddag even tijd dus de laptop eraan gehangen. In virtualisatie werd al snel duidelijk dat de temperatuur sensor voor de verdamper temperatuur een vreemde waarde gaf, namelijk 18 graden. Hij deed het dus wel maar maakte geen goed contact. Onder de motorkap de draad gevolgd, om enigszins beteuterd de sensor los te zien bungelen ipv in z'n behuizing die in de kvs slang zit. Geprobeerd de sensor terug te drukken en daarna de installatie laten overschakelen, hetgeen probleemloos ging. Dus sensor vervangen morgen bij de LPG installateur. Zou ik normaal wel zelf doen maar ik heb geen tijd om op een bestelde per post te wachten en ik wil wel betrouwbaar LPG bedrijf. Anders wordt V70 rijden een erg dure aangelegenheid. De teruggedrukte sensor blijft wel een beetje zitten maar daar heb ik geen langdurend vertrouwen in.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

hilko73

Nieuwe sensor wel opgehaald, maar nog niet gemonteerd. Wel de nozzles van de injectoren vervangen en de installatie opnieuw gecalibreerd. Het idee is dat iets kleinere nozzles het "verslikken" wat mijn auto soms doet bij tussen-acceleraties zal verminderen. Dat lijkt op zich zo te zijn, maar prompt had ik bijna thuis even een inhouden met een brandend motorstoring lampje dat gevolg. Uitlezen leverde niets op (raar), maar resetten en opnieuw starten liet het in ieder geval weer uitgaan.

Baal daarvan, want ik heb hier nog geen last van gehad met deze auto. Anders toch maar weer de oude nozzles erin, en het kan ook puur toeval zijn.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

hilko73

Ik heb de installatie zelf opnieuw ingeregeld, en nu werkt alles weer zoals je zou willen. Waarschijnlijk is de installatie ingeregeld met een verkeerde parameter. Anders kan ik niet verklaren wat er nou misging, en dat meteen na het inregelen en terwijl ik nooit eerder zulke klachten heb gehad met deze installatie.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

V70geRwin

Citaat van: hilko73 op 12-04-2021 17:37:00
Ik heb de installatie zelf opnieuw ingeregeld, en nu werkt alles weer zoals je zou willen. Waarschijnlijk is de installatie ingeregeld met een verkeerde parameter. Anders kan ik niet verklaren wat er nou misging, en dat meteen na het inregelen en terwijl ik nooit eerder zulke klachten heb gehad met deze installatie.

Mooi werk, lekker dat je dat zelf kan  :eusa_clap:

hilko73

Weinig nieuws te melden. De Classic doet waarvoor ie gemaakt is, namelijk rijden. En dat doet ie heel goed. Het opnieuw inregelen van de LPG installatie levert een gecombineerd verbruik van ongeveer 1 op 8 op, en dat vind ik prima. Verder doet de AB het inmiddels weer prima, geheel uit zichzelf ook. Ineens deed ie het weer en tot nu toe blijft dat zo.

Dan nog een ander nieuwtje: we hebben sinds een aantal weken honden in huis. De eerste is op 10 april bij on gekomen, is een 10 jaar oude Espagnol Breton en komt uit Spanje, waar zijn baasje naar het verzorgingshuis moest. De tweede hebben we sinds afgelopen woensdag, is een Podenco mix van 5 jaar, ook uit Spanje waar hij het héél erg slecht heeft gehad. Zo slecht dat hij door mishandeling blind geworden is.

Beide honden zijn reutjes, enorme schatten die heel graag knuffelen en wat lekkers krijgen en wandelen en ze kunnen gelukkig goed moet onze katten overweg.


Fenni


Bumper
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)