Lambda lampje brand 850 T-5

Gestart door Died850, 16-09-2015 16:09:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Died850

Een nieuw probleem doet zich bij mij voor.

Sinds ik dit weekend een rally heb gereden met mijn 850 Turbo automaat uit 94 heb ik een Lambda lampje dat brand (gelukkig net na het einde van de rally ;D)

Nu merk ik er in eerste instantie niet veel van maar op de terug rit door Duitsland liep de wagen met moeite boven de 210 op de teller terwijl de acceleratie nog zeer goed aan voelt en de wagen stationair prima loopt.

De wagen heeft wel flink moeten werken op de passen in de bergen.

Maar wat kan nu het probleem zijn? Kapotte Lambda sonde of toch iets in de ontsteking? Verdeel kap is net nieuw bougie's nu 30000km oud (origineel volvo).

Tijdens de laatste APK kwam de wagen niet door de keuring omdat de lambda sonde eerst warm gereden moest worden. Na even flink warm rijden werkte alles naar behoren.

RoelNL

Hoeveel km heeft de auto gelopen?

Normaal heeft de lambdasonde een vervangingsinterval van 160.000 km.

Al uitgelezen?
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Died850

Wagen staat nu op 290500km ongeveer. Heb de auto nog niet uitgelezen met de ledjes. Weet niet welke code ik moet invoeren...
Verwacht dat de lambda sonde nog origineel is. Kan dit ook de lage top snelheid verklaren (indien de sonde kapot is)?

SB T-5R

-Stekkertje van de OBD I in A2 stoppen.
-Auto op contact (niet starten)
-Op knopje van de OBD I drukken
-Nu geeft het ledje 3 cijfers, elk aangeduid door het aantal keren knipperen.
-Na de 3 cijfers nog een keer op het knopje drukken om de volgende code uit te lezen
-Als er maar 1 code is zal deze meteen herhalen (hou er dus pen en papier bij)

Wil je reset doen:
Nadat de eerste code 2x is verschenen -> knop 15 sec. indrukken.
Na 15 seconden loslaten, nu moet het ledje uit zichzelf gaan branden.
Zodra het ledje uit zichzelf gaat branden, opnieuw de knop 15 sec. indrukken.

Als het goed is is hij nu gereset.
Controle: contact uit, contact aan.
Uitlezen: code zou nu 1-1-1 moeten zijn.

Als de motor storing weer terug komt opnieuw uitlezen en weet je welke code hij echt storing geeft (misschien zit er nog een oude storing in die je nu ook gaat uitlezen.)

Died850

Thanks ga ermee aan de slag.

T5-Klaas

Ik vind trouwens 30dkm met een set bougies wel veel. Ik wissel ze elke 10dkm.

Bougiewissel zal het brandende lampje van de lambdasonde logischerwijs niet oplossen maar zeer mogelijk wel de (rij)prestaties positief beïnvloeden.

Succes ermee.

Roffelze,
(T5-)Klaas
855 T-5R (019), B5234T5, M59, 18T, 3" downpipe, Ferrita catback, M4.4, (tuned by Schutten) ex V70 classic T-5 (417), ex V70 classic TDI (427)

RoelNL

De 10dkm vind ik dan weer erg snel ;-)
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Blackfox

Citaat van: RoelNL op 16-09-2015 17:58:51
De 10dkm vind ik dan weer erg snel ;-)

Ja vond ik ook al ;D
Ligt er maar net aan of je veel lange of korte afstanden aflegd misschien.

Bij mij zitten ze er minimaal 40k in in iedergeval :P voor ik ze vervang :D

Died850

Ik vind 10dkm ook wel erg vroeg. Ben altijd van mening dat ze wel minstens 50dkm moeten volhouden. Maargoed misschien toch niet zo gek om ze alsnog preventief te vervangen.

Foutcodes uitlezen is gelukt. Code: 1-3-2 & 2-3-2
Lampje is weg. Echter begon de wagen erg slecht stationair te lopen en viel tijdens een rondje rijden zelfs bijna uit voor het stoplicht. Later kwam het lampje na stoppen en nogmaals starten weer terug om na deze handeling te herhalen weer te verdwijnen. Wagen bleef stationair beroerd lopen.
Tot dat ik net thuis was toen liep het weer als normaal alleen was m'n toerental met misschien 100rpm toegenomen (geen precieze schaalverdeling staat nu net onder de 1000).
Iemand die dit herkend?

SB T-5R

Voor zover ik weet is het stationair beroerd lopen niet raar.
De auto moet weer even inleren, is bij mij ook altijd.

2-3-2 is iets met brandstof mengsel te rijk / te arm dacht ik.

Welke code kwam er uit toen je opnieuw ging uitlezen na de reset?


P.S.
NIET de bougies er 50k. in laten zitten.
Vooral niet als je van door rijden houdt.
Dan krijg je dit:



Citaat van: Died850 op 16-09-2015 19:22:35
Ik vind 10dkm ook wel erg vroeg. Ben altijd van mening dat ze wel minstens 50dkm moeten volhouden. Maargoed misschien toch niet zo gek om ze alsnog preventief te vervangen.

Foutcodes uitlezen is gelukt. Code: 1-3-2 & 2-3-2
Lampje is weg. Echter begon de wagen erg slecht stationair te lopen en viel tijdens een rondje rijden zelfs bijna uit voor het stoplicht. Later kwam het lampje na stoppen en nogmaals starten weer terug om na deze handeling te herhalen weer te verdwijnen. Wagen bleef stationair beroerd lopen.
Tot dat ik net thuis was toen liep het weer als normaal alleen was m'n toerental met misschien 100rpm toegenomen (geen precieze schaalverdeling staat nu net onder de 1000).
Iemand die dit herkend?

Died850

2e keer uitlezen gaf geen nieuwe codes. Bougies ga ik a.s.a.p bestellen ;D

Died850

#11
Okay zojuist ffkes de codes opgezocht,

2-3-2    Lambda adjustment; For 1994 and later, adaptive heated oxygen sensor control
/ long term fuel mixture too weak at idle.

1-3-2   Battery voltage too low/high

Die van de batterij snap ik niet zo. Heb een vrij dikke accu erin zitten die het nog zat spanning levert. Het voltage zal dan wel te hoog zijn?

RoelNL

#12
2-3-2 wat ik snel op google kan vinden is dat het met je lambda te maken heeft.

Er is wat ik verder op het internet kan vinden iets met je brandstof.

Te rijk of te arm.

Persoonlijk zou ik het even aankijken hoe het gaat met nieuwe bougies.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Died850

Dan ga ik eens opzoek naar nieuwe bougies. Iemand enig idee wat ze via de dealer kosten? Als het veel scheelt bestel ik ze anders liever origineel op internet.

Vulk

60,72 euro. Zonder korting, zonder btw.