Ik zou graag iets willen voorleggen.
Ik heb in juli 2015 4x Pegasus wielen gekocht met 2 als nieuw ogende banden (Chinese Hilfy's...niet mijn keus maar die zou ik wel vervangen als ze op zijn) en 2 versleten banden (waarvan 1 band aan de binnenkant opengescheurd was wat een klapband had veroorzaak bij de vorige eigenaar). Ik heb 2 nieuwe banden besteld en er omheen gelegd. Wat gelijk opviel was dat mijn auto na het monteren van deze velgen naar links trok!
Daarvoor (met de 4 andere velgen) nooit een probleem qua links/rechts trekken en deze banden vertoonde normale en juiste slijtage! Het gaat dus mis op het moment dat ik de Pegasussen eronder gooi!
Ik ben toen naar een uitlijner gereden (een andere waar ik normaal heen ga ivm geen tijd van de vaste uitlijner en mijn aankomende vakantie....ik moest dus even wat).
De man gaf na afloop aan dat de auto 100% recht uitgelijnd was door hem, maar de auto bleef naar links trekken. Ik ben op vakantie gegaan en ben vervolgens nooit meer terug gekomen bij die uitlijner. Helaas heb ik het uitlijn rapport weggegooid en kan ik hier dus niet laten zien.
Het naar links trekken werd erger. Vorige maand is de auto gekeurd en goedgekeurd (19 september 2015). Ik ga er dus vanuit dat de man die mijn auto keurde ook de staat van mijn 4 banden heeft bekeken die in mijn optiek nog als nieuw waren!
Gisteren ben ik even met een vriend gaan rijden omdat hij even wilde voelen met bv. flink optrekken en flink remmen hoe de auto zich gedraagt. Zoekt hij...blijft hij "rechtdoor" gaan etc....
Alles voelde goed. Volgende stap zou zijn dat we gingen kijken of er bv. speling op het wiel zat...hoe de rubbers waren...etc....
Zover kwamen we echter niet!!!!!!
Toen we het wiel naar links draaide viel mij direct op dat de band wel heel erg gecupt was aan de binnenkant. Voor mij was dit wel een oorzaakje van het naar links trekken zeg maar

Binnenkant was behoorlijk versleten terwijl midden en buitenkant als nieuw zijn.
Toen hij even de auto naar voren reed viel mij iets veel zorgelijkers op.

Los van het feit dat op die plek het canvas al zichtbaar is

, zit er ook een enorme scheur

Hier rijd ik dus dagelijks 60 kilometer mee en heeft mijn vrouw (die nooit in mijn auto rijd) gisteren met de kinderen ook over de snelweg gereden

Er vanuit gaande dat bij de APK dit nog niet het geval was is dit dus in 1 maand gebeurd!? Tuurlijk zal het een oorzaak van het cuppen zijn, maar zo erg?
Ik dacht door het cuppen gelijk aan de camber. Mijn rechter voorwiel en achterwielen vertonen NIET dit slijt gedrag.
Nu zit in mijn hoofd ook het feit dat bij de aankoop van de velgen 1 band ook deze slijtage had (aan de binnenkant met een klapband als gevolg..is dit toeval?Nu wil het volgende....
Los van dit heb ik gisteren natuurlijk direct nieuwe banden besteld. Die komen van de week binnen. Tot die tijd heb ik enkel aan de voorzijde 2 Perfo's met goede banden gemonteerd zodat ik iig kan rijden. Nu wil dat ik vandaag ben gaan rijden (60 km) en mij direct opviel dat de auto weer normaal rijd!? Hij trekt niet meer behoorlijk naar links, nu echter heeeeeeeel licht (niet noemenswaardig) naar rechts. Mijn stuur staat ook beter nu (komt natuurlijk door een wel goed afgesleten band).
Als mijn 2 nieuwe banden binnenkomen voor de Pegasus worden deze gemonteerd, en ik rijd dan ook direct door naar de vaste uitlijner en laat de auto opnieuw uitlijnen.
Vraag is echter wel....Wat kan dit veroorzaken?
- Was de band (ondanks niet voor mij zichtbaar) toch al gecupt aan het afslijten wat dit naar links trekkend gedrag veroorzaakte (ik weet immers niet hoe de uitlijning van de auto was waarvan deze wielen met banden onder vandaan kwamen)?
- Kan het probleem ook in het WIEL (de Pegasus) zelf zitten?
- Is het toch de camber (dus voorvork)?
- Wat zou het anders kunnen zijn?
Graag een mening, want gezien de auto nu wel "rechtdoor" gaat met andere voorwielen en banden, ben ik het even kwijt waar dit aan zou kunnen liggen (auto gaat straks evengoed naar de uitlijner).
Mijn banden setup:
Oude situatie:Voor - Perfo velgen met 205/50/16 (Michelins)
Achter - Perfo velgen met 205/50/16 (Michelins)
Geen rare dingen...auto gaat rechtdoor en slijtage is goed en recht.
Wissel situatie:Voor - Pegasus velgen met 205/45/17 (Hilfy's)
Achter - Pegasus velgen met 215/45/17 (Hankook Ventus Evo2 V12)
Auto trek direct naar links en wordt erg met de tijd ondanks nieuwe uitlijning
Huidige situatie na wiel wissel:Voor - Perfo velgen met 205/50/16 (Michelins)
Achter - Pegasus velgen met 215/45/17 (Hankook Ventus Evo2 V12)
Auto lijkt weer normaal rechtdoor te rijden. Auto trek nu maar een heeeeeel klein beetje naar rechts ipv links. Kan komen door nieuwe uitlijning?
Nu had ik voor al dit dus die 4x Perfo's met de maat 205/50/16 eronder die gewoon deden wat ze moeten doen (rechtdoor rijden met juiste slijtage).
Nu heb ik natuurlijk voor en achter verschillende breedte...is dit erg?