Auteur Topic: Gîmmerse Volvo's [ S70R | S70 2.4 20v 140pk ] en Peugeot 508 SW  (gelezen 34125 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FrankvdAa

  • Volvo S70 R MT '98 Black Stone
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1276
  • Geslacht: Man
Re: Gîmmerse Volvo's [ S70R | S70 2.4 20v 140pk ] en Peugeot 508 SW
« Reactie #300 Gepost op: 06-08-2018 14:30:07 »
Peugeot 508 SW - 8.253km

Inmiddels al weer een week terug van onze 2 weken op camping Beerze Bulten. Als je de foto's ziet, zou je ook direct geloven dat we naar Frankrijk zijn geweest; perfect campingweer gehad. De 508 heeft zich zeer goed gehouden en had weinig moeite met de caravan. Wel gemerkt dat de achterveren nogal slap zijn, waardoor hij achter erg laag ligt. Gevolg is dat je bij drempels op moet letten dat het neuswiel niet de grond raakt. Al wat gezocht en las dat er veel aanraden om achter de veren te laten vervangen door MAD veren.

Deze week nog 3 dagen naar Denemarken geweest om Legoland te bezoeken. Met 170/180 op de klok over de Autobahn, rijdt hij lekker en ik heb nu ook mijn zit gevonden in de stoelen. De top is begrenst op 213 (teller), want je merkt dat hij er dan ineens mee stopt terwijl hij nog voldoende toeren zou kunnen maken.

Inmiddels ook via Ali een Lexia gekocht, zodat ik middels Diagbox wat meer dingen kan configureren zonder tussenkomst vd dealer. Zo branden nu voortaan ook  de achterlichten als voor alleen de DRL aan staan.


Volvo S70 R - 370.240km

Van de week de R maar eens van de druppellader gehaald en even met m'n zoontje een goeie ronde gereden om hem weer een keer goed warm te rijden. Eerste kilometers een paar keer flink geremd om de vliegroest van de schijven te krijgen, maar daarna remde hij weer als vanouds.

Wat blijft die auto toch heerlijk om in te rijden; voldoende vermogen in elke versnelling en directe reactie op het gaspedaal, iets wat ik met de 508 nog wel eens mis. Maar wat wen je snel aan zo'n nieuwe auto. De R rijdt nog geweldig maar je merkt toch ook wel dat het een 20 jaar oudere auto is. Moet toch proberen er met enige regelmaat wat mee te rijden...
« Laatst bewerkt op: 06-08-2018 14:32:28 door FrankvdAa »
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

Emiel

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 9276
  • Geslacht: Man
  • S60 & S70 AWD
    • NordicTurbo.nl
Re: Gîmmerse Volvo's [ S70R | S70 2.4 20v 140pk ] en Peugeot 508 SW
« Reactie #301 Gepost op: 07-08-2018 22:06:10 »
Dat doorhangen is typisch Peugeot, onze 308 hangt ook op de grond achter met een klein beetje belading.
Stoelen herken ik, ze zijn voor ons erg slecht, je zit raar met je schouders naar voren ofzo. De rugleuning lijkt te hol van vorm. Gelukkig zijn we over de helft van het leasecontract.

FrankvdAa

  • Volvo S70 R MT '98 Black Stone
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1276
  • Geslacht: Man
Re: Gîmmerse Volvo's [ S70R | S70 2.4 20v 140pk ] en Peugeot 508 SW
« Reactie #302 Gepost op: 12-11-2018 19:55:40 »
Peugeot 508 SW - 13.484km

Zo, even bijwerken hier.

De Peugeot maakt rustig z'n kilometers en bevalt nog steeds goed. Vorige maand zijn er aan de achterzijde verzwaarde, vervangingsveren onder gekomen, t.w. de HV-133368 van MAD. Voor het rijden met de caravan is dit is flinke verbetering; geen neuswiel meer aan de grond bij iedere drempel en de auto blijft nu redelijk horizontaal met de caravan erachter en aardig wat spul in de achterbak. Volgens MAD zou hij onbeladen zo'n 1.4cm hoger zijn komen te staan en je ziet het verschil goed. Echter lijkt de auto nu voor het eerst eens netjes horizontaal te staan en niet achterover gezakt. Het rijgedrag is er ook zeker niet slechter van geworden. Waar de achterkant voorheen behoorlijk doorklapte bij het afrijden van een drempel, blijft hij nu netjes vlak en dat voelt veel prettiger. Dat hij misschien iets stugger is geworden, merk ik niet echt maar t.o.v. de R op 18" is dat verschil ook bijna onmerkbaar.

Nog even een plaatje bij het praatje. Dit is nog met de originele veren... binnenkort nog eentje maken zoals hij er nu bij staat.


Sinds de vorige update heb ik eindelijk ook wat beter geluid in de auto. Het geluid van de standaard speakers viel erg tegen en aangezien ik toch wel kan genieten van een goed stukje muziek, moest dat ook geüpdatet worden. Aangezien het een bedrijfsauto is, heb ik gekozen voor een upgrade set van Match Helix die zonder verdere wijzigingen ertussen geplaatst kan worden en eventueel ook meegenomen kan worden naar een andere auto. Ik heb gekozen voor een Match PP62 DSP en Match PP8EQ subwoofer i.c.m. de bestaande speakers. Bij inbouw hebben ze de set helemaal ingeregeld en het klinkt nu echt geweldig. :eusa_dance: De subwoofer past precies in één van de twee vakken onder de vloer, dus het kost me geen plek, ideaal!


Volvo S70 R - 370.292km

Over de R weinig te melden, deze staat veelal aan de druppellader en wordt af en toe door mij meegenomen voor woon/werk als de vrouw de auto nodig heeft. Het blijft elke keer weer een genot om daarvan de sleutel om te mogen draaien en die 5-cilinder weer wakker te schudden.

Twee weken terug moest ik met mijn zoontje naar de tandarts en vroeg hem welke auto we zouden nemen... daar hoefde hij niet lang over na te denken; "Volvo!". Kinderstoel op de bijrijdersstoel gezet en samen op pad. ;)

Ik merk dat ik wel een keer naar de uitlaat moet kijken, want als deze warm wordt rammelt hij wanneer ik wegrijdt. Ik denk dat hij dan achter net het hitteschild raakt.
« Laatst bewerkt op: 12-11-2018 20:08:25 door FrankvdAa »
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

FrankvdAa

  • Volvo S70 R MT '98 Black Stone
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1276
  • Geslacht: Man
Re: Gîmmerse Volvo's [ S70R | S70 2.4 20v 140pk ] en Peugeot 508 SW
« Reactie #303 Gepost op: 21-05-2020 14:30:28 »
Peugeot 508 SW - 36.511km

De Peugeot maakt nog steeds vrolijk zijn kilometers en is weinig over te melden. Afgelopen jaar met de caravan erachter, zonder een centje pijn met 95 op de CC, naar Fréjus gereden. Onderweg rij je bergop de 1.2'tjes met caravan met gemak voorbij en dan bergaf komen ze weer voorbij gevlogen; zij liever dan ik...

De problemen met de THP motoren, waarvan je op internet de verhalen leest, zijn ons tot dusver nog bespaard gebleven. *fingers crossed* :D


Volvo S70 R - 371.657km

De R heeft het afgelopen jaar krap 1.000km gereden. Het was de bedoeling om actiever aan de verschillende toertochten en clubevenementen deel te gaan nemen om hem zo toch nog wat kilometers te laten maken, maar dat is (mede door de corona-crisis) niet erg gelukt.

Begin deze maand moest hij weer op audiëntie bij de APK keurmeester. Toen ik hem 's morgens startte bij vertrek, bleven het ABS- en Tracs-lampje branden... damned! Toch maar richting dealer gereden en dit er maar even bij vermeld en of ze er even naar zouden kunnen kijken. Daarnaast gevraagd om de oliekoeler leidingen te vervangen, aangezien deze al langere tijd wat zweetten en ik de olievlek op m'n oprit een beetje beu was.

In de middag belden ze op dat de R weer was afgemeld voor de APK en de olieleidingen waren vervangen, maar dat er een storing in zat op de ABS-sensor linksachter. Vervanging zou ~300 euro kosten, maar aangezien hij voor de APK al was afgemeld, heb ik dit maar even laten zitten; de ABS-controller is ~12 jaar geleden al eens gerepareerd door Thuur en ik wil eerst zeker weten dat die niet opnieuw aan de beurt is alvorens 'even' de sensor te laten vervangen.

Vandaag maar eens begonnen met uitlezen en inderdaad, de sensor linksachter geeft een fout:


Na resetten van de foutcode, komt deze direct weer terug. Bij problemen met de ABS-controller lees ik vooral dat hij dan een fout geeft op de sensor rechtsachter; hoe groot is de kans dat het in dit geval dan toch echt de sensor is?

Na enig zoeken las ik dat de beide sensoren achter, inclusief kabelboom (over de tank, dus die zou ook moeten zakken), als 1 part worden aangeboden bij o.a. Autodoc. Klopt het dat dit één artikel is, of kan de sensor ook los (zonder solderen) worden vervangen?

Naast al dit heb ik ook besloten om de auto te laten taxeren, zodat ik deze all-risk tegen taxatie-waarde kan verzekeren; scheelt toch weer mocht er onverhoopt iemand tegenaan rijden. ;)
« Laatst bewerkt op: 21-05-2020 14:32:36 door FrankvdAa »
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

)()()sT

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 17287
  • Geslacht: Man
  • V70R | V60D | T-5R CY
    • www.joostvdveer.nl
Re: Gîmmerse Volvo's [ S70R | S70 2.4 20v 140pk ] en Peugeot 508 SW
« Reactie #304 Gepost op: 21-05-2020 23:21:58 »
Verstandig die taxatie, je weet maar nooit  :azn:
Ik heb vorig jaar ook maar 1400km gereden met de V70, en idd, meetings e.d. zijn dit seizoen helaas no-go. Maar toch, houden dat ding   8)

rjverbrugh

  • Lid 100+
  • ***
  • Online Online
  • Berichten: 267
Re: Gîmmerse Volvo's [ S70R | S70 2.4 20v 140pk ] en Peugeot 508 SW
« Reactie #305 Gepost op: 22-05-2020 11:01:30 »
Ik heb bij mijn 850 de complete sensoren achter in 1 keer vervangen. Controller was opnieuw gesoldeerd maar bleef storing houden. Bleek bij mij de sensor rechts achter. En ze zitten inderdaad als 1 geheel in een set, heb ‘m ook bij autodoc besteld.  Het is even wat gepruts, maar kan mij niet herinneren dat ik de tank daarvoor heb laten zakken. Heb  de oude kabels gebruikt heb om de nieuwe door te leiden. Tsi wel even priutsen voor de stekker, maar ook die kwam er met wat gepiel net langs.

FrankvdAa

  • Volvo S70 R MT '98 Black Stone
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1276
  • Geslacht: Man
Re: Gîmmerse Volvo's [ S70R | S70 2.4 20v 140pk ] en Peugeot 508 SW
« Reactie #306 Gepost op: 22-05-2020 12:16:28 »
Ik heb bij mijn 850 de complete sensoren achter in 1 keer vervangen. Controller was opnieuw gesoldeerd maar bleef storing houden. Bleek bij mij de sensor rechts achter. En ze zitten inderdaad als 1 geheel in een set, heb ‘m ook bij autodoc besteld.  Het is even wat gepruts, maar kan mij niet herinneren dat ik de tank daarvoor heb laten zakken. Heb  de oude kabels gebruikt heb om de nieuwe door te leiden. Tsi wel even priutsen voor de stekker, maar ook die kwam er met wat gepiel net langs.

Dank voor je reactie... is dit ook een beetje te doen met bokken, of beter op de brug?
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

rjverbrugh

  • Lid 100+
  • ***
  • Online Online
  • Berichten: 267
Re: Gîmmerse Volvo's [ S70R | S70 2.4 20v 140pk ] en Peugeot 508 SW
« Reactie #307 Gepost op: 22-05-2020 12:45:01 »
Ik heb het toen op een brug gedaan, zou het niet op bokken doen denk ik. Mocht detank dan toch los moeten kun je ‘m makkelijk ondersteunen met een baksteun.

FrankvdAa

  • Volvo S70 R MT '98 Black Stone
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1276
  • Geslacht: Man
Re: Gîmmerse Volvo's [ S70R | S70 2.4 20v 140pk ] en Peugeot 508 SW
« Reactie #308 Gepost op: 24-05-2020 11:49:39 »
Oke, dat wordt dan toch uitbesteden mocht het daadwerkelijk de sensor zijn.

Iemand een idee hoe groot de kans is dat het met deze melding daadwerkelijk de sensor is?
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

razorx

  • Lijnoliekoning
  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11913
  • Geslacht: Man
  • 855 10V '96 LPi, V70R '98 LPi
    • van automatisering die stopt naar automatisering die klopt
Re: Gîmmerse Volvo's [ S70R | S70 2.4 20v 140pk ] en Peugeot 508 SW
« Reactie #309 Gepost op: 24-05-2020 13:14:31 »
Ik heb één keer een defecte sensor gezien en een paar keer een kabelbreuk vlakbij.

FrankvdAa

  • Volvo S70 R MT '98 Black Stone
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1276
  • Geslacht: Man
Re: Gîmmerse Volvo's [ S70R | S70 2.4 20v 140pk ] en Peugeot 508 SW
« Reactie #310 Gepost op: 24-05-2020 15:04:12 »
Ik heb één keer een defecte sensor gezien en een paar keer een kabelbreuk vlakbij.

Dus de controller is toch de eerste verdachte dan. Kan ik eenvoudig de sensor controleren? Waar zit die connector van waaruit hij naar links en rechts gaat? Kan ik vanuit daar bijvoorbeeld eenvoudig de weerstand meten om een eerste diagnose te stellen? Stel de weerstand is oneindig of te hoog, dan kan ik beginnen met vervangen van de sensoren.
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

rjverbrugh

  • Lid 100+
  • ***
  • Online Online
  • Berichten: 267
Re: Gîmmerse Volvo's [ S70R | S70 2.4 20v 140pk ] en Peugeot 508 SW
« Reactie #311 Gepost op: 24-05-2020 16:25:23 »
Die zit bij een station onder de achterste afdekplaat in de kofferruimte ( als je erin kijkt,  dus die tegen de achterbank aan, daar waar ook de afdekplaat zit naar je tank/pomp) dus zal bij een sedan ook wel ergens daar zitten, maar heb geen idee hoe de bekleding daarvan in de kofferbak zit.
Tis een gele stekker, met 4 pinnen.

FrankvdAa

  • Volvo S70 R MT '98 Black Stone
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1276
  • Geslacht: Man
Re: Gîmmerse Volvo's [ S70R | S70 2.4 20v 140pk ] en Peugeot 508 SW
« Reactie #312 Gepost op: 24-05-2020 16:38:26 »
Van de week eens kijken dan hoe dat bij mij zit. Die gele stekker had ik op Autodoc al wel gezien, dus die moet ik wel herkennen als ik hem zie. :)
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5246
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: Gîmmerse Volvo's [ S70R | S70 2.4 20v 140pk ] en Peugeot 508 SW
« Reactie #313 Gepost op: 24-05-2020 23:48:35 »
Dus de controller is toch de eerste verdachte dan. Kan ik eenvoudig de sensor controleren? Waar zit die connector van waaruit hij naar links en rechts gaat? Kan ik vanuit daar bijvoorbeeld eenvoudig de weerstand meten om een eerste diagnose te stellen? Stel de weerstand is oneindig of te hoog, dan kan ik beginnen met vervangen van de sensoren.

Via die gele stekker (bij de estate) kun je inderdaad een weerstandsmeting doen voor een eerste indicatie. Weet niet precies meer wat de normale waarde is, staat me bij 1 kOhm max. maar als je oneindig meet is hij in ieder geval stuk. Of de bedrading, heb me ooit lens gezocht naar een breuk, bleek de draad wel nog in de stekker te zitten maar zat de breuk in de stekker zelf.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

FrankvdAa

  • Volvo S70 R MT '98 Black Stone
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1276
  • Geslacht: Man
Re: Gîmmerse Volvo's [ S70R | S70 2.4 20v 140pk ] en Peugeot 508 SW
« Reactie #314 Gepost op: 31-05-2020 12:43:21 »
Helaas nog geen tijd gehad om naar de bekabeling van de ABS sensor te kijken, maar de reden daarvoor wilde ik wel even met jullie delen.

Recentelijk hebben wij een nieuw gezinslid mogen verwelkomen, mag ik jullie voorstellen aan Grover:



Grover is een Nova Scotia Duck Tolling Retriever (aka. Toller) en we hebben hem op 23 mei opgehaald bij de fokster. Op bovenstaande foto heeft hij net even lekker in het zwembadje gezeten om daarna lekker in het zwarte zand te gaan liggen. ;D

De kinderen zijn helemaal gek met hem en hij vindt het allemaal zo interessant dat we hem met enige regelmaat in de bench moeten zetten om hem de nodige rust te gunnen. ;)
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register