Reserveband, de discussie

Gestart door Spin!, 20-03-2016 10:29:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Spin!

Ik was gisteren wat in de Banaan aan het rommelen toen ik bij het reservewiel kwam. Ja...de originele Titan velg met pirelli reserveband uit...1994.

Nou is het vragen naar de bekende weg, maar ik kan nergens echt vinden wat de wetten zijn voor het vervangen van banden op leeftijd. Het is een beetje een visuele cirkel, wanneer je een reserveband/wiel onder de auto monteert heb je wel weer te maken met plichten zoals het voeren van een deugdelijke band. Maar ja, een goed ogende band is deugdelijk en een band die onverwachts klapt niet meer. Dat laatste kan ook met een band van 3 jaar oud gebeuren.

Nog vreemder is dat men de reserveband tijdens de APK niet meer keurt, simpelweg omdat het niet meer verplicht is om deze bij je te hebben. Dat is op zich al erg bijzonder want het kan m.i. gevaarlijke situaties geven. Wiel met band van 22 jaar oud monteren lijkt mij niet de meest wijze actie van dat moment.

Nog vreemder is dat je een hele dikke boete krijgt voor het stilvallen zonder brandstof, maar wanneer je strandt met een lekke en gare band terwijl het voertuig wel APK heeft je netjes thuis wordt gebracht door de sleepdienst. (dus mocht je ooit een keer zonder peut komen te staan op de weg, steek je band lek en gooi je reservewiel in het hoge gras, scheelt je 280 euro aan boete).

Maar terug ontopic:

Wat is jullie eigen policy wat reserveband betreft? Heb je er uberhaupt wel eens naar gekeken? En hoe lang zal het duren voordat ik met een lekke band langs de weg kom te staan nu ik dit topic heb geopend (iets met afroepen...)?

Dus....tis weer zondag ;D

www.vm-parts.nl

freefall

Spuitbus tyre leaks in de auto??

Was in 2000 de.oplossing van volvo dealer zelf ivm ringtank...
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

maruska

ik vervang om de 2 bandenwissels de reserveband mee. zowel winter als zomerset heeft een recente band. gewoon preventief. ik rij graag met hetzelfde spul rond ipv een band die 20 jaar oud is. overigens had ik die ook nog erin, een pirelli, uit oktober 1994, bij de aanschaf..
dus 1x meenemen, dan 2x banden wisselen zonder reserve (afhankelijk van de duur/leeftijd), en dan weer reserve meenemen
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

vincen tdi

Ik kreeg 3 maanden geleden van de WW te horen dat ik geen recht op transport heb omdat ik mijn reservewiel niet in de auto heb liggen .
De enige oplossing is dan om ter plekke een nieuwe band te regelen.(kun je zo'n sch## conti eco tegen een veel te hoog tarief kopen bij de anwb)
Voor de auto's waar geen reservewiel in hoort is een aparte regeling met sleepdiensten afgesproken (bij voorbaat dus )
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

Jan_D.

#4
Citaat van: maruska op 20-03-2016 10:41:04
ik vervang om de 2 bandenwissels de reserveband mee. zowel winter als zomerset heeft een recente band. gewoon preventief. ik rij graag met hetzelfde spul rond ipv een band die 20 jaar oud is. overigens had ik die ook nog erin, een pirelli, uit oktober 1994, bij de aanschaf..
dus 1x meenemen, dan 2x banden wisselen zonder reserve (afhankelijk van de duur/leeftijd), en dan weer reserve meenemen

Zo deed dat ik dat bij de R ook. Nu rij ik met een thuiskomertje achterin dat net zo oud is als de auto zelf (11 jaar dus). Wel altijd droog en donker bewaard!  ;)

Met het echte reservewiel van de R was ik erg blij toen ik in Frankrijk een keer een lekke band kreeg. Een grote schroef kwam schuin door loopvlak en wang heen; de band was niet meer te repareren en de juiste band was binnen zo'n 80 km nergens op voorraad.

elmarconi

Citaat van: Spin! op 20-03-2016 10:29:09Nog vreemder is dat je een hele dikke boete krijgt voor het stilvallen zonder brandstof, maar wanneer je strandt met een lekke en gare band terwijl het voertuig wel APK heeft je netjes thuis wordt gebracht door de sleepdienst. (dus mocht je ooit een keer zonder peut komen te staan op de weg, steek je band lek en gooi je reservewiel in het hoge gras, scheelt je 280 euro aan boete)

Beter is je 22 jaar oude reserveband lek te steken, en je goede band in het hoge gras te leggen. Scheelt een band op 280 € ;-)

On-topic: Rij zonder reserveband, met zo'n spuitflesje, dit ivm gastank.
--
Autogas Inside . . .

diederickvolvo

Ik heb ironisch genoeg altijd gezegd dat gebeurd mij nooit.  Ik had en gastank,  en af en toe en reserve band bij me.  Het is me 2x gebeurd dat ik met een lekke band stond,  de eerste keer was mijn reserve band ook leeg dus kon ik een vriend bellen.  Tweede keer was ik met een c70 uit 2014 een daar zit het dus ook niet in.
Voortaan rij ik lekker diesel met een reserve wiel 😈

rpakuypers

Onlangs een nieuwe reserveband gekocht. Reed al jaren rond met een 15-inch velg terwijl ik al lang 16-inch rij ............... heb ook altijd een volwaardige reserveband omdat ik geen zin heb om in het ergste geval honderden kilometers op een thuisbrenger te rijden.  Tja, het kost wat ruimte met de gastank in onderbouw, maar dat is niet anders. Aan spuitflesjes begin ik niet  :eusa_naughty:

Groet,
Roger

Lunadust

Nooit een reserveband bij me, ook geen spuitbus pur.
Lekke band is toch nieuwe band. Dan rijd ik wel door.
Stoppen langs de snelweg zal niet gebeuren.
Techneut, geen dichter.

cornelis-b

Citaat van: Lunadust op 20-03-2016 12:56:15
Nooit een reserveband bij me, ook geen spuitbus pur.
Lekke band is toch nieuwe band. Dan rijd ik wel door.
Stoppen langs de snelweg zal niet gebeuren.

Ik zou toch niet graag 10 kilometer doorrijden langs de snelweg met een lekke band op mijn volan velg :o
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Woger

Waarom geen spuitbusje? Ik had in mijn vorige auto een mini pompje en een spuitbus (vanaf fabriek). Echter nooit hoeven te gebruiken.

Lunadust

Citaat van: cornelis-b op 20-03-2016 13:20:58
Citaat van: Lunadust op 20-03-2016 12:56:15
Nooit een reserveband bij me, ook geen spuitbus pur.
Lekke band is toch nieuwe band. Dan rijd ik wel door.
Stoppen langs de snelweg zal niet gebeuren.

Ik zou toch niet graag 10 kilometer doorrijden langs de snelweg met een lekke band op mijn volan velg :o

Wat is een velg waard? En je leven?

Dan maar een verotte velg.
Techneut, geen dichter.

The Volvoboy

Ik heb normaal gesproken een thuiskomer bij me ivm de gastank. In geval van een lekke band gebruik ik die om thuis te komen (what's in the name). Thuis ligt een volwaardig reservewiel (Comet) met een band uit 2011.
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

henry classic v70

Ik zie zo'n thuiskomer meer als een noodoplossing om bij de dichtstbijzijnde bandenboer te komen.... (als je meer dan 60/70 km van huis bent) of het moet weekend zijn dat de bandenboer dicht is
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

SB T-5R

Citaat van: Lunadust op 20-03-2016 13:35:30
Citaat van: cornelis-b op 20-03-2016 13:20:58
Citaat van: Lunadust op 20-03-2016 12:56:15
Nooit een reserveband bij me, ook geen spuitbus pur.
Lekke band is toch nieuwe band. Dan rijd ik wel door.
Stoppen langs de snelweg zal niet gebeuren.

Ik zou toch niet graag 10 kilometer doorrijden langs de snelweg met een lekke band op mijn volan velg :o

Wat is een velg waard? En je leven?

Dan maar een verotte velg.


Ik rij idd liever een Titan verrot dan dat ik langs de snelweg stil ga staan.
Gaat echt te vaak fout in de praktijk.

Binnenwegen is een ander verhaal.