Lola the Volvo!

Gestart door Thunderstruck, 25-03-2016 23:54:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thunderstruck

Sinds deze week ben ik in het bezit van een turquoise metallic tienklepper. Ik heb hem de bijnaam gegeven 'het panzer', dit vanwege zijn robuuste uiterlijk, het gewicht en simpelweg omdat hij als een tank op de weg ligt.

Hoe ik weet dat hij als een tank op de weg ligt?

Toen ik 17 was vond ik het een briljant idee om leopardbestuurder te worden bij de landmacht, want het is natuurlijk ontzettend gaaf om als 17 jarige met 1500pk en 62 ton staal de weg op te gaan voordat je überhaupt met een auto de weg op mag. Nooit spijt van gehad.

Maar goed, terug naar mijn huidige panzer.
Het panzer is een bekende van enkelen hier op het forum en is dan ook de ex-roffel van 'mama spin'. Het beest heeft ongeveer 340k gelopen maar zo voelt hij niet. Ik heb mij laten vertellen dat hij zelfs even in het bezit is geweest van de wijlen Albert West, een verhaal bij een auto is natuurlijk leuk om tegen iedereen te vertellen die ook maar een blijk van interesse geeft met betrekking tot het panzer. Tot nu heb ik er een goede 100km mee gereden en ben verliefd geworden op die roffel van de magnifieke 5 cillinder in het vooronder van mijn turquoise panzer. Samen met de automaat bak is het een heerlijke combinatie om kilometers mee te maken.

Zoals iedereen hier ben ik gek van auto's en kan ik het dan ook niet laten om enkele 'to do's' te hebben van mijn panzer.
Opgevallen is dat de temperatuurmeter op het dashboard een beetje lafjes rond 4 uur blijft hangen op de snelweg dus ik ga de thermostaat en temp.sensor vervangen de komende week. Het meest irritante op dit moment zijn de piepende achterremmen, deze ga ik even uit elkaar halen en mishandelen met kopervet. Ook het vervangen van de lampjes in het dashboard, schakelaars, keuzehendel van de automaatbak en onder de armsteun staan op de to do list. Verder nog een tapijt afdekkapje van de linker D-stijl en een hondenrek. Want naast een vriendin, een BMW E30 en  het panzer, heb ik ook nog een Franse Bulldog (ja hij heet Tank) die gek is van autorijden en overal mee naar toe wil. De kofferbak wordt dan ook van Tank.

Foto's en updates volgen nog!

To be continued...

razorx

Wel ehh wat moet ik zeggen? Zoals ik het lees ben je dol op techniek. Met iedere legeractiviteit buiten ons land heb ik niets. Ik heb in dat kader vaak het gevoel dat je dan als onderdanige de poen van een ander beschermt. ;) Wie dien je? Is dat goed voor mij? Volgens mij dien je dan iemand die meer geld of macht heeft. Ik bedoel dit niet als verwijt maar als mijn blik.

Je plan de campagne is goed wat die achterremmen aangaat. maar soms kan je ook pech hebben qua remmen. Jaren heb ik vol gehouden dat die Volvo niet hoeft te piepen. Diverse merken gebruikt en zowel kopervet als keramisch vet. Kopervet heeft mijn voorkeur.

De originele blokken ervaar ik niet als slecht in de laatste revisies. Mijdt TRW, zitten wat te prutsen de laatste tijd. Daar begon mijn eerste gepiep. ;)

Thunderstruck

#2
Citaat van: razorx op 26-03-2016 00:13:24
Wel ehh wat moet ik zeggen? Zoals ik het lees ben je dol op techniek. Met iedere legeractiviteit buiten ons land heb ik niets. Ik heb in dat kader vaak het gevoel dat je dan als onderdanige de poen van een ander beschermt. ;) Wie dien je? Is dat goed voor mij? Volgens mij dien je dan iemand die meer geld of macht heeft. Ik bedoel dit niet als verwijt maar als mijn blik.

Je plan de campagne is goed wat die achterremmen aangaat. maar soms kan je ook pech hebben qua remmen. Jaren heb ik vol gehouden dat die Volvo niet hoeft te piepen. Diverse merken gebruikt en zowel kopervet als keramisch vet. Kopervet heeft mijn voorkeur.

De originele blokken ervaar ik niet als slecht in de laatste revisies. Mijdt TRW, zitten wat te prutsen de laatste tijd. Daar begon mijn eerste gepiep. ;)

Maak je geen zorgen, ik zie het niet als een verwijt maar als je mening die volgens mij nog steeds vrijuit mag worden gesproken in Nederland ;)
inmiddels heb ik ook een andere tak van sport (en carrière) gekozen bij de overheid die meer gericht is op onze vaderlandse veiligheid.

Wat betreft de remmen hoop ik met kopervet een eind te gaan komen. Qua ervaringen met TRW hoor ik vaak verschillende verhalen, mijn ervaringen zijn eigenlijk best prima. Op mijn BMW E30 heb ik aan de voorzijde een set Brembo schijven met TRW blokken en nooit last van gepiep, mijn E36 heb ik achter TRW blokken opgeknald en geen enkel bijgeluid. Daarvoor heb ik een Audi A6 uit '98 gereden en deze had ik rondom voorzien van Bosch schijven en TRW blokken, ook nooit gedonder mee gehad. Dus die slechte ervaring deel ik niet zo snel, wellicht dat TRW blokken i.c.m. de acterremmen van een 850 geen goede combinatie zijn. Zoals ik het lees hier op het forum lijkt het wel of dat ze vanuit de fabriek gemaakt zijn om te piepen.

Ik vind het leuk als mensen naar mijn auto kijken vanwege de roffel of de bijzondere kleur, niet vanwege het gekrijs van de achterremmen alsof er een dier geslacht wordt. Dus ik deel je mening dat de remmen niet horen te piepen, want wie koopt er nu een auto die bij remmen meer geluid maakt dan een brandweerwagen die met spoed onderweg is om een kat uit de boom te sleuren.

UserID6342

Leuke intro, maar het verhaal van Albert West zit ietsjes anders in elkaar hoor ;D ;D.  Wij werden gebeld (of eigenlijk Arjen) met het verzoek of wij een handbak 10V om wilde bouwen naar een automaat.  Wij hadden geen goede (!) automaat meer staan hiervoor en hebben deze auto speciaal hiervoor gekocht.  Wij vonden toen al beide dat het zonde was om deze auto uit elkaar te halen.  Wat later bleek was dat degene die ons had gebeld met dit verzoek Albert West was.  Deze meneer West mocht later van zijn artsen, na een hele hoop training, wel weer gewoon met een handbak rijden (hij heeft er overigens niet lang plezier van gehad want korte tijd later is hij gestorven).  Dus wij zaten met deze auto en is vervolgens verkocht aan Rutger zijn moeder.

Wat wel leuk is is, is dat Albert West een 850 10v nieuw heeft gekocht en deze nog steeds had en 'm echt niet weg wou doen om een automaat aan te schaffen.

Lunadust

Welkom, veel veilige km's en genot gewenst.

Wbt je achterremmen.
Remmen en vet is een slechte combinatie.
En kopervet al helemaal, vet trekt vuil aan. Af fabriek zit er ook geen vet aan je remmen.

Originele blokken er tussen steken, zorgen dat je geleidestukken goed schoon zijn en nieuwe veren op de blokken en je hebt geen gepiep meer.

Veel plezier met je roffel.

(Mochten er Bosch blokjes op zitten dan heb je de oorzaak van het piepen te pakken, Bosch piept altijd)
Techneut, geen dichter.

Thunderstruck

Citaat van: Dirk342 op 26-03-2016 08:13:46
Leuke intro, maar het verhaal van Albert West zit ietsjes anders in elkaar hoor ;D ;D.

En aangepast!

Spin!

Citaat van: Thunderstruck op 26-03-2016 08:26:47
Citaat van: Dirk342 op 26-03-2016 08:13:46
Leuke intro, maar het verhaal van Albert West zit ietsjes anders in elkaar hoor ;D ;D.

En aangepast!


Dan heb ik het niet goed begrepen hoe dat verhaal in elkaar stak. Iets met klok en klepel...

Remblokjes zijn inderdaad van Bosch. Zitten eronder sinds afgelopen september.

Nogmaals veel plezier ermee, ik ga dit uiteraard volgen.

www.vm-parts.nl

Thunderstruck

Aangezien het gisteren fantastisch weer was ben ik gelijk aan de slag gegaan met het panzer, zoals ik eerder beschreef bleef de temperatuurmeter lafjes rond 4 uur hangen. Na dat ik het één en ander door had gelezen op het forum heb ik het meest voor de hand liggende gedaan, namelijk de thermostaat en gelijk de temp.sensor vervangen.

Dus gisteren maar even naar mijn vader gereden en de auto daar op de oprit gegooid, plastic kap onder de radiateur weggehaald en met een bak eronder de plug opengedraaid en ongeveer 2 liter koelvloeistof afgetapt. Ik had vanaf 9 uur in de ochtend al meerdere malen de torx 40 bouten van het thermostaathuis ingespoten met WD-40 en dat heeft zich geloond (het was inmiddels 6 uur later) want het zonder te veel moeite kwamen de bouten los. Gelukkig was de thermostaat kapot (bleef open staan) en ik heb de temperatuur sensor ook gelijk vervangen.



Het panzer even stationair warm laten lopen en de temperatuurmeter op het instrumentenpaneel blijft nu netjes iets over 3 uur staan. Dus dit was een simpele en relatief goedkope oplossing.   ;D


Thunderstruck

Tevens nog de kleine verassing van het oranje/groene storingslampje van de motorelektronica dat is gaan branden, snel maar eens laten uitlezen en resetten!

elianmars

Waarschijnlijk een vacuümprobleem. Heb je niet per ongeluk een slangetje los getrokken tijdens de werkzaamheden?

Thunderstruck

Nee dat niet, wat ik wel heb gedaan is de stekker van de temperatuursensor losgehaald om te kijken of dat de fan het doet. Daarna weer uitgezet en vastgekoppeld. Daarna een stuk gaan rijden en weer geparkeerd. Toen ik daarna weg reed zag ik het lampje branden.

Spin!

Kan goed zijn dat een temp sensor een periode een verkeerde waarde door heeft gegeven waardoor de computer eea heeft aangepast. Wanneer een sensor is vervangen en daardoor weer de normale waarde aangeeft moet de boel herberekend worden, wat kan resulteren in een waarschuwingslampje. Denk dat wanneer je 1 of 2 ritjes maakt met wat pauzes ertussen dat lampje weer uit gaat. Die ervaring heb ik een keer gehad toen ik de koelvloeistoftemperatuursensor van de 10-klepper sedan had vervangen. Na 10km rijden was het lampje uit en bleef uit.

www.vm-parts.nl

Thunderstruck

Ik houd het even een tijdje in de gaten, heb inmiddels een 75 kilometer gereden met het lampje aan. Kan geen kwaad dus maak er niet te veel haast mee, wacht even af of dat deze uit gaat en anders in de loop van de week even resetten. Ik vermoed ook dat het vervangen van de temperatuursensor de boosdoener is geweest.

Thunderstruck

Natuurlijk het afgelopen weekend de (schoon)familie verplichtingen gehad en lekker heen en weer geroffeld. Ook het panzer nog even als multifunctionele ruimte gebruikt tijdens een tussenstop!


Het storingslampje blijft branden, hier dus binnenkort even naar kijken.
Vandaag kwam ik er ook achter dat de sensor van het koelvloeistof peil prima werkt en heb dus even een stop moeten maken om wat koelvloeistof erbij te gooien. Ik kan verder geen lekkages zien, echter was het peil van de koelvloeistof in het reservoir behoorlijk gedaald. Misschien dat er wat lucht in het systeem heeft gezeten. Na het rijden even de motorkap open gehad en niets opgemerkt aan het koelvloeistofpeil, leek onveranderd.
Toch even kijken of het motorblok niet de boosdoener is. Tegen de olievuldop zat geen wittige slurrie, dit was wel aan de oliepeilstok. Komende week even de olie eruit, nieuwe erin en kijken hoe dat het verder zal gaan.

luuk123456

Leuke foto! op zo`n moment mis ik onze V70 toch wel :eusa_eh:
Wij zaten ook altijd zo te 'picknicken' (inclusief hond)
Hoewel het een genot is om in de C70 te rijden, vind ik het bijna knap van de ontwerpers hoe ze het voor elkaar hebben gekregen zo weinig ruimte in een auto te crieëren ;D

Groet,
Luuk