Lola the Volvo!

Gestart door Thunderstruck, 25-03-2016 23:54:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thunderstruck

Vanochtend voor het werk nog even koelvloeistof bijgevuld met een koud blok. Kvs zat precies op het min peil, daar even een centimeter boven gevuld. Nog gespoord naar lekkages, maar helemaal niets gevonden, nokkenas en olievuldop zitten niet onder de witte slurrie, enkel de oliepeilstok. Koelvloeistof in het reservoir is ook vies van kleur, ik begin er steeds banger voor te worden dat de koppakking verrot is. Geen koelvloeistof in het interieur en alle leidingen zijn ook heel. Tijdens een draaiende motor voorzichtig de dop van het reservoir los gedraaid en daar zie ik de koelvloeistof licht borrelen.

Ik hoop dat er iemand is met een geniale ingeving wat nog meer het koelvloeistof 'verbruik' zou kunnen verklaren.

elianmars

Het reservoir wil nog wel eens lekken. Aan de onderzijde, waar het slangetje zit, kan een klein scheurtje zitten.

De koppakkingen gaan niet zo snel, dus ik zou niet van het ergste uitgaan.

Bij mijn C was het de kachelradiateur die licht zweette en voor koelvloeistofverlies zorgde. Het was zo weinig, dat het eigenlijk op de radiateur al verdampte, dus geen nattigheid in de wagen.

Thunderstruck

Onderkant van het reservoir is mij ook niets opgevallen, ik zal dit nog even checken.

Ik lees ook door middel van de zoekfunctie dat het niet vaak voorkomt dat de koppakking rot is, dus daar ga ik nu ook nog even maar niet van uit.

Na het vervangen van de thermostaat en sensor staat de meter op het dashboard iets boven 3 uur, maar dit is te verwaarlozen, lijkt me enkel een stijging van een graad of wat. Koelfan slaat ook goed aan verder.



Morgen ga ik de olie vervangen en even kijken of ik daar grote hoeveelheden 'mayonaise' ga aantreffen.

UserID6342

De stand van de meter is normaal na het monteren van een 91 graden thermostaat ;D

Thunderstruck

Maar dat zou naar mijn idee geen kwaad kunnen, toch?

Boeijke


Sbv

Is het niet nog gewoon lucht wat in het systeem zit na leeghalen bij vervangen thermostaat ?

Thunderstruck

Citaat van: Boeijke op 31-03-2016 10:12:27


Nope...kan geen kwaad.



Altijd fijn die bevestiging ;D

Vandaag olie vervangen en daarin niets raars aangetroffen. Alleen de peilstok zat wat sludge op, maar dat zou kunnen liggen aan de korte stukjes die er misschien wel mee gereden zijn. Voor nu gewoon goed in de gaten houden en ik hoop dat het inderdaad  lucht in het systeem was.

Het panzer roffelt er niet minder om :eusa_dance:

Spin!

Korte stukjes heeft ie zeker gehad, hij is 3x op en neer geweest van Beuningen naar Rosmalen. Verder een keer naar een sleuteldag in Lelystad waar het voorscherm vervangen is. En bij slecht weer als woon-werkverkeer van Beuningen naar Wijchen.

Koelwater nog nooit in al die 3000km hoeven bijvullen. Gok inderdaad op een luchtbel en wat verlies bij het vervangen?

www.vm-parts.nl

Thunderstruck

Ja zoals ik het nu zie blijft het koelwater niveau stabiel en gok ik ook op lucht in het systeem.  (Gelijk stress hier  ;D)

En wellicht dat ik een beetje geknoeid heb, daar had ik gisteren met de oliewissel ook last van. Halve oprit onder de oude olie  :eusa_wall:


leons850

Sludge aan peilstok is ook nog wel eens te verhelpen door een nieuwe peilstok met peilbuis en o-ring te plaatsen.
Was bij mijn 10v en mijn T5 daarna voor altijd weg.
Ik reed/rijd met beide veel afstanden en op gas dat dan wel.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Patrick Fluyt

Op dit forum ook de tip gelezen om de peilstokbuis te isoleren.

leons850

Citaat van: Patrick Fluyt op 01-04-2016 14:33:23
Op dit forum ook de tip gelezen om de peilstokbuis te isoleren.

Ik had toen bedacht om dat te doen bij de 10v als het daarna nog niet weg was.
Het nieuwe type peilstok heeft ook 2 O-ringen waardoor hij beter afdicht, scheelt dus in sludge. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Thunderstruck

Vandaag toch weer koelvloeistof bij moeten vullen dus de zoektocht gaat verder.

Elke keer als ik na een stuk roffelen uit stap dan blijf ik mezelf afvragen waarom ik niet eerder een 850 gekocht heb. Ik ben onder de indruk van de 850, alles aan het interieur lijkt te kraken tijdens het rijden maar vreemd genoeg erger ik mezelf daar niet aan. De 5 cillinder in het vooronder compenseert elk bijgeluid van het dashboard. Vooral de speakers in de auto zijn mij erg mee gevallen. Voor een auto uit '96 kan het geluid goed mee komen met de huidige speakers gebouwd in nieuwe auto's. Aan de kleur van de auto moest ik even wennen toen ik hem zag, nu prijs ik deze kleur, mede omdat ik nog geen andere 850 in deze kleur ben tegen gekomen.

Het is een tijd geleden dat ik een auto parkeerde en nog een keer om keek. Dat is bij de 850 wel het geval, ondanks dat het 'maar' een 'oude mannen' stationwagon is. De auto straalt degelijkheid uit, maar de kleur weerhoudt de auto er van om het 'oude mannen' label te krijgen. Eigenlijk maakt het mij ook niet uit wat voor label aan mijn 850 wordt geplakt, elke keer als ik die roffel hoor bij het starten van de motor verschijnt er bij mij een glimlach. Mijn vriendin moest wennen aan de enorme verschijning van de 850 en nadat zij erin gereden heeft is ze helemaal om: 'Ja dat rijd inderdaad erg lekker'. Mijn vrienden zijn onder de indruk van de wagen, er wordt niet eens meer ruzie gemaakt over wie er voorin plaats mag nemen op de bijrijdersstoel, het bankstel erachter is erg geliefd!

volvobug

Kijk eens of je de slangenklemmen links en rechts nog iets vaster kunt zetten, met name die op de radiateurslangen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.