Lola the Volvo!

Gestart door Thunderstruck, 25-03-2016 23:54:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thunderstruck

Ik zal eens even rondkijken, ik weet dat er bij Defensie nog autohobby clubs zijn waarbij je een heel jaar (2x in de week) kunt sleutelen voor 50 euro met gebruik van al het gereedschap.

Dus nu weer tijd voor het befaamde "To Do" lijstje:

-Stabistang vervangen
-Reactiestangen vervangen
-Kachelweerstand en ventilator vervangen
-Beurt geven
-Elektrische stoelbediening wisselen voor een goed gebruikte
-Raamlijsten opnieuw verven


razorx

#271
Weet je wel zeker dat je rubbers van de stabilisator stang echt op zijn en dat het niet je endlinks zijn? Zeker die alleen rechts voor geeft me meer achterdocht over de endlinks.

Thunderstruck

Citaat van: razorx op 08-10-2016 00:40:29
Weet je wel zeker dat je rubbers van de stabilisator stang echt op zijn en dat het niet je endlinks zijn? Zeker die alleen rechts voor geeft me meer achterdocht over de endlinks.

Ik zal morgen een foto uploaden van het rubber, het is echt op (links minder).

V70R^2

#273
Citaat van: RoelNL op 07-10-2016 14:39:02
Met een beetje zoeken vindt je ze wel. 63 euro is absurd veel voor die prijs heb je 1 IPD koppelstang en die zijn een stuk stugger dan de originele.
TRW kost 15 a 16 euro

IPD "versterkt" en alles niet origineel volvo is eigenlijk gewoon troep.. Ipd lagen er ook binnen een jaar uit bij mij.

De enige welke het (incl circuit) volhouden bij mij zijn de originele volvo stangetjes...

Mbt je zoektocht naar een stabi stang en rubbers. Ik heb zojuist een 2.3t met subframe en dergelijke gekocht. De stang incl rubbers is in goede staat, als je de 4 boutjes van het weekend komt losmaken is die gratis voor jou (het ligt al op een pallet en demontage is net begonnen) maargoed, je had wel al een complete nieuwe besteld inmiddels? ...

De stang is sowieso niet te demonteren van een complete wagen zonder het subframe te laten zakken, ook zal je het stuurhuis moeten losmaken van het subframe, daar moet hij onderdoor (snelste methode).

V70geRwin

Citaat van: V70R^2 op 08-10-2016 01:05:12
De stang is sowieso niet te demonteren van een complete wagen zonder het subframe te laten zakken, ook zal je het stuurhuis moeten losmaken van het subframe, daar moet hij onderdoor (snelste methode).

Weet je dat zeker, als je de achterste bouten van je subframe lost kan hij toch naar achteren er tussendoor?
De bouten zitten verder naar achteren dan het stuurhuis, net even gespiekt bij het subframe hier in de achtertuin.

V70R^2

Heb het klusje meerdere malen gedaan, stuurhuis los is het makkelijkste, dan laat je die hangen en daarna het subframe aan de achterkant iets lossen.

Kan er met endlinks en al dan zo tussendoor, is best een gedoe om de juiste hoek te vinden waar hij tussendoor kan.

classicT5

Vraag me af wie de fabrikant van de oem stangetjes is, dacht lemfoerder?

Bij veel oem onderdelen is de kunst de fabrikant te achterhalen, dan kun je voor stuk minder in a/m kanaal hetzelfde onderdeel vinden. Bv lambdasonde, dealer tov a/m scheelt nogal, terwijl alleibei bosch is.

volvobug

Citaat van: classicT5 op 08-10-2016 21:08:24
Vraag me af wie de fabrikant van de oem stangetjes is, dacht lemfoerder?

Bij veel oem onderdelen is de kunst de fabrikant te achterhalen, dan kun je voor stuk minder in a/m kanaal hetzelfde onderdeel vinden. Bv lambdasonde, dealer tov a/m scheelt nogal, terwijl alleibei bosch is.

Stangetjes is denk ik ook Lemförder.

Let op, voor 10V is de lambdasonde geen Bosch maar een NGK/NTK.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

V70geRwin

Citaat van: V70R^2 op 08-10-2016 12:09:54
Heb het klusje meerdere malen gedaan, stuurhuis los is het makkelijkste, dan laat je die hangen en daarna het subframe aan de achterkant iets lossen.

Kan er met endlinks en al dan zo tussendoor, is best een gedoe om de juiste hoek te vinden waar hij tussendoor kan.

Als je de achterste subframe bouten helemaal eruit haalt kan hij gewoon dwars naar achteren tussen chassis en subframe door eruit.

Thunderstruck

Citaat van: V70R^2 op 08-10-2016 01:05:12

Mbt je zoektocht naar een stabi stang en rubbers. Ik heb zojuist een 2.3t met subframe en dergelijke gekocht. De stang incl rubbers is in goede staat, als je de 4 boutjes van het weekend komt losmaken is die gratis voor jou (het ligt al op een pallet en demontage is net begonnen) maargoed, je had wel al een complete nieuwe besteld inmiddels? ...

De stang is sowieso niet te demonteren van een complete wagen zonder het subframe te laten zakken, ook zal je het stuurhuis moeten losmaken van het subframe, daar moet hij onderdoor (snelste methode).

Bedankt voor je aanbod nog, inmiddels inderdaad een nieuwe bij de dealer besteld. Ik ga vanavond even kijken bij een autohobbyclub zodat ik gebruik kan maken van de benodigde gereedschappen en dergelijke.

Citaat van: volvobug op 09-10-2016 00:01:02
Let op, voor 10V is de lambdasonde geen Bosch maar een NGK/NTK.

Inderdaad!



Zoals ik het nu begrijp is het een kwestie van:

Auto op de brug,
demonteren van de wielen,
reactiestangen los maken van veerpoten,
motorblok ondersteunen,
achterste subframe bouten los,
(stuurhuis los?),
4 boutjes stabilisatorstang los,
stang eronderuit,
alles in omgekeerde volgorde terug.

Nog nooit gedaan, maar eens moet de eerste keer zijn denk ik.

M.b.t. tijdsduur, hoeveel tijd heeft het gekost voor diegene die het al eens gedaan heeft?

Overigens heb ik reactiestangen van het huismerk van Estateservices binnengekregen. Mocht ik daar negatieve/positieve ervaringen mee op doen laat ik het natuurlijk weten.



Sbv

Hier in een avond gedaan samen met stuurhuis en gewoon op assteunen zonder brug dus. Bouten subframe aan de voorzijde hebben we destijds ook iets los gehaald maar mogelijk omdat dat makkelijker was met stuurhuis wissel. Stabi stang pak je er relatief makkelijk van tussen

Thunderstruck

Morgenmiddag ga ik aan de slag met de stabistang en de reactiestangen.

Dit is overigens de staat van één van de rubbers van de stang:


Nieuwe stang en reactiestangen:





Verder had ik nog wat meer sfeerplaatjes van mijn roadtrip beloofd:










De perfect gerepareerde lambdasonde kabel:















In en om de Volvo leven was z'n beetje het motto van de vakantie  ;D

Thunderstruck

Gisteren het panzer op de brug gehad om eens te bekijken hoe alles in elkaar zit. Alvast alles goed ingespoten met kruipolie, deze week nog enkele malen herhalen en dan begin ik maandagmiddag aan de klus (Dan pas weer een brug beschikbaar).

razorx

Iemand op het forum, ik meen Dirk, is er in geslaagd die stang te vervangen zonder het stuurhuis los te halen. Bij een 10V. Althans zo staat mij bij.

macfocus

I started out with nothing and got most of it left (Seasick Steve)