Auteur Topic: De Spaanse Curry: reconstrucción  (gelezen 115742 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11027
  • Geslacht: Man
  • Het blijft een familiewagen!
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1335 Gepost op: 27-06-2020 11:12:29 »
Zijn er hier nog ervaringsdeskundigen met tijdelijk piepende remmen na stevig gebruik?

Deze morgen was ik gaan loggen en ben ik 2x na elkaar van 200 naar 100km/u gegaan. Toen ik van de snelweg kwam, dan hoorde ik iets stevig piepen. Ook als ik niet aan de rem kwam. Dit ging na enkele minuutjes weg en enkel een gepiep bleef over tijdens het zacht remmen.

Een kwartier later voelt alles terug normaal. Alleen is de rechtervelg merkbaar warmer dan bij thuiskomt. Hopelijk opnieuw geen aanlopende rem. Kan ik dat voelen als ik de auto opkrik en aan het wiel draai of moet ik echt de klauwen gaan demonteren hiervoor?

edit: de remklauw rechtsvoor is volgende week een jaar oud.
« Laatst bewerkt op: 27-06-2020 11:14:04 door Vulk »

NinaPaul

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 4530
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1336 Gepost op: 27-06-2020 11:15:04 »
Wielen van de vloer is genoeg om het te voelen. (vergeet de auto niet in neutraal te zetten en handrem te gebruiken)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11027
  • Geslacht: Man
  • Het blijft een familiewagen!
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1337 Gepost op: 27-06-2020 11:30:18 »
Net even getest. Links lijkt me vrij normaal. Wiel draait vrij.

Rechts draait soepel op een licht dood punt na. Ik heb al een tijdje last van lichte trillingen bij stevig remmen dus ik vermoed eerder een kromme schijf dan een haperende klauw.

Vraag is of ik hier 200km aan één stuk snelweg mee kan rijden of niet?
« Laatst bewerkt op: 27-06-2020 12:22:02 door Vulk »

NinaPaul

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 4530
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1338 Gepost op: 27-06-2020 11:40:34 »
Dat moet geen problemen opleveren. Blokken zullen dan nog wel opgeschuurd kunnen worden.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11027
  • Geslacht: Man
  • Het blijft een familiewagen!
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1339 Gepost op: 27-06-2020 11:43:50 »
Van de blokken lig ik niet zo wakker, ik heb alleen geen zin om met een gloeiend hete rem langs de snelweg te staan. :)

de Boeing

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
  • 855R AUT Lpi
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1340 Gepost op: 27-06-2020 11:49:35 »
ik rij idd al iets langer rond met licht kromme schijven  :eusa_doh: (alleen bij fors remmen voel ik het)

Dat moet geen problemen opleveren. Blokken zullen dan nog wel opgeschuurd kunnen worden.

Hoe kan je deze volledig vlak (en recht/parallel met achterkant) opschuren? of maakt dat niet zo veel uit?

Ik hoorde laatst mijn multiriem(?) slippen/piepen na forse acceleratie (dus gas los en motor die terugvalt naar normaal toerental) maar dat is wellicht weer een ander probleem ...

Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11027
  • Geslacht: Man
  • Het blijft een familiewagen!
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1341 Gepost op: 27-06-2020 11:52:18 »
Ja, dat ze wat trillen bij het remmen, daar kan ik mij nog over zetten, maar dat de ene kant heter wordt dan de andere kant, dat vind ik minder.

Die remmen van een 850 blijven toch dikke brol. :) Eerlijk is eerlijk, ik zie dat ik aan de voorzijde ATE 302mm schijven heb zitten en die hebben via autodoc vorig jaar een goeie 40 euro gekost. Ik zie dat origineel Volvo bij ES 72 euro PER STUK kost. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat daar toch ergens een kwaliteitsverschil tussen zit. Al is het aanlokkelijk om voor 40 euro weer een jaartje te rijden natuurlijk. :)

NinaPaul

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 4530
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1342 Gepost op: 27-06-2020 11:53:53 »
Schuurlinnen (of papier, maar dat scheurt sneller) op een vlakke werkbank of tafel leggen en blok erover schuren.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

de Boeing

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
  • 855R AUT Lpi

Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11027
  • Geslacht: Man
  • Het blijft een familiewagen!
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1344 Gepost op: 27-06-2020 12:05:47 »
Die gaan bij mij niet passen aangezien ik 302mm schijven heb. Ik zie dat de 302mm's nog een stuk duurder zijn bij Skandix dan bij Esatate services dus Estate services it is.

de Boeing

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
  • 855R AUT Lpi
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1345 Gepost op: 27-06-2020 12:09:01 »
owja!  ;)

https://www.skandix.de/en/spare-parts/brakes/disc-brake/brake-disc-front-axle-internally-vented/1015254/

305mm (voor op de N, 2mm dikker) schijnt ook te passen! (ik ga het in ieder geval proberen  ;D)

Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11027
  • Geslacht: Man
  • Het blijft een familiewagen!
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1346 Gepost op: 27-06-2020 12:18:06 »
Schijven zijn intussen besteld. Hebben het toch een jaar en 6.000km volgehouden. Ik denk overigens dat ik nog nooit zo weinig met mijn 850 heb gereden als afgelopen jaar. Al zit de Corona-crisis daar ook wel voor iets tussen. De laatste weken rijdt hij weer behoorlijk veel. ;D

Ries van de Zilverschuit

  • Polar lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 2665
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5T lpi, 1997, mt, 426
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1347 Gepost op: 27-06-2020 21:13:22 »
Vandaag de tweede set ATE-schijven onder mijn auto vandaan gehaald. In een van de schijven zaten twee, duidelijk zichtbare haarscheurtjes, net als de vorige keer. Nu maar geïnvesteerd in Volvo-schijven. Elk half jaar schijven wisselen is ook zo wat. Deze set ATE-schijven ga ik ook onder garantie terugsturen. 

arjenT5R

  • Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10177
  • Geslacht: Man
  • I've got propane running around my brain!
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1348 Gepost op: 28-06-2020 01:46:11 »
Pfff joh! Bizar!
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 11027
  • Geslacht: Man
  • Het blijft een familiewagen!
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1349 Gepost op: 28-06-2020 08:11:21 »
Intussen heeft Arjen de logjes bekeken. Die zien er goed uit, er is nu nog wat aan gepolished.

Straks ga ik flashen. De vraag is of het nu wel een goed idee is om logs te gaan maken en de remmen opnieuw keihard te belasten... Aan de andere kant kan ik dan beter de auto schijven om zeep helpen in plaats van de nieuwe.

Verder zou ik graag de TCV van de auto gaan upgraden om de druk sneller/accurater te regelen. Ik heb nu nog de stock TCV erop zitten (denk ik). Welke is aangeraden als upgrade?