Auteur Topic: De Spaanse Curry: reconstrucción  (gelezen 107507 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arjenT5R

  • Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10109
  • Geslacht: Man
  • I've got propane running around my brain!
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1410 Gepost op: 24-07-2020 21:23:43 »
Hoe oud zijn de remslangen en van welk merk thomas?
Ik heb nu al meerdere gehad die verstopt geraakten...
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10983
  • Geslacht: Man
  • Het blijft een familiewagen!
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1411 Gepost op: 24-07-2020 21:28:42 »
Hoe oud zijn de remslangen en van welk merk thomas?
Ik heb nu al meerdere gehad die verstopt geraakten...

Origineel. Vier jaar oud.

arjenT5R

  • Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10109
  • Geslacht: Man
  • I've got propane running around my brain!
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1412 Gepost op: 24-07-2020 21:30:23 »
Op zich zijn het niet de kosten om het te proberen..
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10983
  • Geslacht: Man
  • Het blijft een familiewagen!
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1413 Gepost op: 25-07-2020 08:19:48 »
Ha het forum is nog niet dood, zoveel adviezen!

Remklauwen, wiellagers, remslangen, ...

Ik heb momenteel een ATE remklauw besteld voor links (om de losse stofhoes te fixen). Tegelijkertijd ga ik de remvloeistof volledig laten vervangen en de achterste remmen demonteren, schoonmaken en hermonteren. Zo sluit ik alvast uit dat het piepen van langs achter komt. Terechte opmerking van Taranis daar.  :)
Tegelijkertijd zal ik de wiellagers nog eens laten controleren.

Intussen ga ik met de auto naar de keuring, waar ze sowieso de auto op de remtestbank zetten. Normaal kan je live het verschil in remkracht zien. Hopelijk kan ik er in deze tijden ook bij zijn. Mochten de slangen verstopt zitten, dan moet je dat volgens mij wel zien op de remtestbank. Ik verwacht het overigens niet aangezien de auto niet naar links of rechts trekt bij remmen.
Ik blijf intussen ook rijden zodat de blokken inslijten op de schijven.

Als het hiermee niet over is dan wordt het: remslangen, rechter remklauw en wiellagers. (niet noodzakelijk in die volgorde).

arjenT5R

  • Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10109
  • Geslacht: Man
  • I've got propane running around my brain!
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1414 Gepost op: 25-07-2020 08:37:22 »
Wiellagers controleren ze normaal bij de keuring bij ons ook...
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10983
  • Geslacht: Man
  • Het blijft een familiewagen!
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1415 Gepost op: 25-07-2020 08:39:45 »
Bij ons ook, maar daar ga ik alvast niet op vertrouwen. :)

Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10983
  • Geslacht: Man
  • Het blijft een familiewagen!
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1416 Gepost op: 25-07-2020 10:14:13 »
Keuring is blijkbaar enkel op afspraak tegenwoordig, spontaan langsrijden kan niet momenteel. Afspraak staat op 10 augustus.

Wat betreft de motorsteun, voorlopig gemengde gevoelens. Tijdens het rijden is het prima! Stationair ervaar ik meer trillingen, vooral als de aircocompressor aan het werk is.
Als lange ritten op de snelweg niet hinderlijk worden, dan mag hij blijven.

Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10983
  • Geslacht: Man
  • Het blijft een familiewagen!
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1417 Gepost op: 06-08-2020 08:14:06 »
Gisteren voor het eerst sinds een half jaar de auto nog eens op de brug gehad.

Een gelegen moment om de PU-reactiearm te verwijderen en terug een originele (Febi) te monteren. Bemerk dat het Volvo-logo weggeslepen is. Al vind ik de nieuwe steunen best zacht tegenover pakweg 10 jaar geleden. Volgens mij waren die toen veel stugger.



Daarna wou ik weten vanwaar de olie aan de turbo komt.



De carterventilatie is alvast vrij. De intercoolerbuizen en aanzuigbuis zijn vrij proper. De turbo is goed. Het zal dan toch ergens uit het blok moeten komen. Misschien doe ik er wel wat aan met de volgende distributiewissel binnen een paar jaar.



De PTC nippel was ook niet verstopt. Mogelijks zat deze wel scheef op de aanzuigbuis, deze is namelijk niet heel vlak. Dit zou kunnen de oorzaak zijn, maar valt eerder onder de categorie 'wishfull thinking".







Aangezien we daar toch in de buurt bezig waren was dit een mooi moment om de nieuwe Pierburg TCV te monteren. Random beeld:



De oude:



De nieuwe:



En omdat de carterventilatie goed bevonden was, nog even de olie wisselen. Mocht de carterventilatie niet goed geweest zijn, dan had ik die binnenkort laten aanpassen om dan de olie te wisselen.



En tussenin nog even enkele lampjes vervangen van enkele schakelaars en het ECC paneel.



Tijdens het naar huis rijden viel me vrij snel de nieuw bekomen rust in het interieur op door de nieuwe motorsteun. Rond Brussel was er een ongeval gebeurd waardoor Waze me een heel stuk binnendoor heeft gestuurd. Een uur staan aanschuiven met 35°C, ... maar de 850 en de airco bleven het prima doen. Dat is ooit wel anders geweest. :)

De software moet nog aangepast worden op de nieuwe TCV. Bij gewoon snelwegverkeer merk je er niet zoveel van. Maar als je gas gaat geven, dan schommelt de turbodrukmeter continu. Dus één dezer maar eens gaan loggen en laten afstellen door de Zeeman.

Wat betreft de remmen, sinds ik de nieuwe remblokken heb ingereden is het verschil in temperatuur tussen links en rechts een stuk uitgevlakt. Gisteren na 200km snelweg waren de velgen gewoon allebei "lauw", dus er blijft zeker niets plakken. :)
« Laatst bewerkt op: 06-08-2020 08:15:48 door Vulk »

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 5313
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1418 Gepost op: 06-08-2020 09:23:31 »
Gisteren voor het eerst sinds een half jaar de auto nog eens op de brug gehad.

Een gelegen moment om de PU-reactiearm te verwijderen en terug een originele (Febi) te monteren. Bemerk dat het Volvo-logo weggeslepen is. Al vind ik de nieuwe steunen best zacht tegenover pakweg 10 jaar geleden. Volgens mij waren die toen veel stugger.

....

Dat kan ik bevestigen. Maandje of 2 geleden weer eens zo'n steun bij de dealer gehaald voor de R, om de daaronder gemonteerde Febi steun door te schuiven naar de 10V. Toen werd het me duidelijk waar ze de kosten drukken, juist, op het rubber. Die Febi steun is maar een slap dingetje vergeleken met die je via de dealer koopt.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

de Boeing

  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1188
  • 855R AUT Lpi
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1419 Gepost op: 06-08-2020 14:51:57 »
Thuurbo mag weer flink zweten zo te zien  ;D ;D

Heb idd ook die Febi en bij mij was met name het kleine deel een heel slap rubbertje...

En die luchtfilterbuis wordt bovenop altijd zo vettig na een tijd. Kan daar je olielekkage niet vandaan komen?
(+de standaard oliedruppel onderaan je nieuwe turbo  ;D)

Heb je daar ook 1 aansluiting afgedopt? sluit deze afdoende af?

Wel fijn dat je airco het eindelijk goed doet!

Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10983
  • Geslacht: Man
  • Het blijft een familiewagen!
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1420 Gepost op: 06-08-2020 18:03:19 »
Thuurbo mag weer flink zweten zo te zien  ;D ;D

Heb idd ook die Febi en bij mij was met name het kleine deel een heel slap rubbertje...

En die luchtfilterbuis wordt bovenop altijd zo vettig na een tijd. Kan daar je olielekkage niet vandaan komen?
(+de standaard oliedruppel onderaan je nieuwe turbo  ;D)

Heb je daar ook 1 aansluiting afgedopt? sluit deze afdoende af?

Wel fijn dat je airco het eindelijk goed doet!

Die afgedopte aansluiting sluit goed af ja. Airco doet het al 13 maand goed. ;D

Vulk

  • Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 10983
  • Geslacht: Man
  • Het blijft een familiewagen!
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1421 Gepost op: Vandaag om 13:04 »
Goed, de remmen. Aangezien de stofhoes van de linkervoorklauw loskwam (en ik slechte ervaringen had met het terugdrukken) heb ik er vandaag door Pierre maar een nieuwe laten opzetten.

Klauw was snel gewisseld. De oude klauw kwam er zo vanaf:





Nadien heb ik de achterste remmen even laten nakijken. En inderdaad, ook daar is het weer om zeep. Van beide achterste klauwen zit de binnenste zuiger muurvast. (Beweegt ook niet als het rempedaal ingetrapt wordt). Deze klauwen zijn een 5-tal jaar oud en hebben 74.000km ervaring. Je blijft bezig met die auto's.

De schijven zijn nog goed en de blokken hebben nog +- 30% vlees over dus ik ga op zoek naar twee klauwen en nieuwe blokken. Heeft er nog iemand de ultieme tip voor klauwen achter? Ik had ooit ergens op het forum gelezen dat klauwen van een 760 ook zouden passen (1 op 1?) en dat die een beter remgevoel zouden geven. Ik vind dat nu echter niet direct meer terug. Heeft iemand daar ervaring mee?
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 13:07 door Vulk »