De Spaanse Curry: reconstrucción

Gestart door Vulk, 18-06-2016 14:44:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vulk

#570
Gisteren even wat anders gedaan dan te sukkelen me de keuring van de auto. Het was tijd om de aircoverdamper te vervangen.

Met goede moed begonnen om de parafaan weg te nemen. Pas dan kan je aan de bouten die het dashboard vasthouden.



Daarna het stuur verwijderen en nog de nodige schroefjes losmaken. Alle stekkertjes losmaken en wat beschermend materiaal aanbrengen op de stuurkolom om het dashboard niet te beschadigen.



En dan, 34 minuten na de starttijd lag het dashboard naast de auto. Dit ging bijzonder vlot, maar wist ik toen veel dat we toen nog dik 5u werk voor de boeg hadden.





Ook dit is nog intact, een herinnering aan een vorige klusje. ;D



Hierna konden de aircoleidingen losgemaakt worden van de verdamper met behulp van springlock tools. Deze gingen echt bijzonder moeizaam los. Maar gaat niet bestaat niet zodus...



Op dit moment zag ik ook dat er wat water in het kachelhuis stond. Is dit normaal? Op de heenweg was ik wel door enkele stevige hoosbuien gereden. Ik heb er gisteren verder geen aandacht aan besteed.



Na het losmaken van de leidingen kon het hele kachelhuis los. De isolatie die er op zat had toch zijn beste tijd gehad.



Dit heb ik er toch maar volledig afgepeuterd (leuk klusje) en vervangen door verse tochtstrip.



De verdamper die er uit kwam was niet al te fris meer. Je kon ook duidelijk zien waar hij gelekt had.





De nieuwe verdamper kan nu in het kachelhuis.



En dan begint het hele verhaal opnieuw, maar in de omgekeerde volgorde.





Uiteraard nog wat aandacht besteed aan antirammel.





Het opnieuw vastzetten van de aircoleidingen ging ook niet zonder slag of stoot, maar uiteindelijk is het gelukt. Het klusje heeft alles bij elkaar een 6u geduurd. Het kon zeker sneller, maar ik wil graag dat alles zeer zorgvuldig gebeurd. Zaken zoals de antirammel, schoonmaken van het kachelhuis, kruiskoppeling van de stuurkolom smeren... zijn dingen die niet echt hoeven, maar die ik graag meeneem. Verder zit er ook zeker nog een half uur werk in het afregelen van de schroefjes van het dashboard zodat het niet piept/kraakt/kreunt...

Al bij al een stevige klus. Voorlopig merk ik er nog niets van, maar dat komt binnenkort hopelijk wel als ik de airco laat afvullen.

elianmars

Het blijft een pittige klus, maar voorlopig is het maar weer gebeurd, Thomas :)

-D©©©L-

Mooi verslag! En wat kan je overal dan ineens goed bij om kleine zaken schoon te maken en te herstellen.

Vulk

Citaat van: elianmars op 06-08-2017 09:49:53
Het blijft een pittige klus, maar voorlopig is het maar weer gebeurd, Thomas :)

Inderdaad. Toen ik gisterenavond thuiskwam had ik zo iets van: "had ik geweten dat het zo een lastige klus ging worden, ik had het nog even uitgesteld", maar nu ben ik toch blij dat het gedaan is.

T5-4life

En weer wat dichter bij een goedwerkende airco  :eusa_clap:
C70 T5 coupe LPI 1998 390 dkm
C70 T5 cabrio 2000 234 dkm
S80 D5 2005 311 dkm

de Boeing

Allejezus wat een klus! wel altijd fijn als je zoiets kan aanpakken met iemand die het (wellicht) vaker heeft gedaan! Als ik die oude verdamper zo bekijk zal het ook flink schelen in je luchtdebiet straks (los van het koel gebeuren) want de oude lijkt goed dicht te zitten aan de randen, nu dus minder drukverlies en ventilator herrie  :)

Wat was het vorige klusje aan je stuurhuis?

Bij mij gingen die snelkoppelingen van de aircoleidingen ook niet los, ik heb ze uiteindelijk maar net erachter afgezaagd (wegens airco-loos). En het water in het kachelhuis heb ik ook al gehad (bij vervangen filter na nat weer...)

Die anti-rammel schuimpjes, zijn die los verkrijgbaar? want alleen daar al voor zou ik ooit deze klus overwegen (heb het idee dat mijn dashboard flink resoneert bij 125km/u (al zal dat ook wel aan slecht gebalanceerde voorwielen kunnen liggen...)

KIM

Dat water in je kachelhuis kan goed condenswater zijn. Heb je de afvoer ook goed schoongemaakt?
Een flinke klus maar ik denk dat Thuur's ervaring hier goed heeft geholpen. Bovendien vind ik het er altijd erger uitzien dan het in werkelijkheid is.

En dan de koppelingen... De belangrijkste reden waarom ze klemmen is dat ze er recht af moeten en dat lukt niet altijd. Soms helpt het om verderop de boel los te nemen.
Ik hoop in ieder geval dat je nu eindelijk weer eens kan gaan genieten van een werkende airco.

Vulk

Citaat van: de Boeing op 06-08-2017 10:45:53
Allejezus wat een klus! wel altijd fijn als je zoiets kan aanpakken met iemand die het (wellicht) vaker heeft gedaan! Als ik die oude verdamper zo bekijk zal het ook flink schelen in je luchtdebiet straks (los van het koel gebeuren) want de oude lijkt goed dicht te zitten aan de randen, nu dus minder drukverlies en ventilator herrie  :)

Wat was het vorige klusje aan je stuurhuis?

Bij mij gingen die snelkoppelingen van de aircoleidingen ook niet los, ik heb ze uiteindelijk maar net erachter afgezaagd (wegens airco-loos). En het water in het kachelhuis heb ik ook al gehad (bij vervangen filter na nat weer...)

Die anti-rammel schuimpjes, zijn die los verkrijgbaar? want alleen daar al voor zou ik ooit deze klus overwegen (heb het idee dat mijn dashboard flink resoneert bij 125km/u (al zal dat ook wel aan slecht gebalanceerde voorwielen kunnen liggen...)

Het vorige klusje was 'gewoon' demontage van het dashboard om een hoop rammels en kraakjes te verhelpen.
Die schuimpjes en tochtstrip enzo zijn gewoon dingen die van de bouwmarkt komen.

Citaat van: KIM op 06-08-2017 11:00:39
Dat water in je kachelhuis kan goed condenswater zijn. Heb je de afvoer ook goed schoongemaakt?
Een flinke klus maar ik denk dat Thuur's ervaring hier goed heeft geholpen. Bovendien vind ik het er altijd erger uitzien dan het in werkelijkheid is.

En dan de koppelingen... De belangrijkste reden waarom ze klemmen is dat ze er recht af moeten en dat lukt niet altijd. Soms helpt het om verderop de boel los te nemen.
Ik hoop in ieder geval dat je nu eindelijk weer eens kan gaan genieten van een werkende airco.

Ik heb eigenlijk alle schoongemaakt, maar niet expliciet op de afvoer gelet. Ik vermoed dat je langs onder de auto daar ook nog makkelijk bij kan? Het interieurfilter zelf was ook nat, dus ik vermoed gewoon dat het met die hoosbui te maken heeft.

cornelis-b

Thomas bij mijn vorige wagen kreeg ik bij zware regen ook een klein beetje water binnen via de houder van het interieur filter, ik heb dit toen opgelost door de houder te verwijderen en in de naad waarmee hij op de paravan klikt een laagje polymeerkit aan te brengen. Dit was voor mij de oplossing het droog te houden. Er kwam water binnen tussen de paravan en de filterhouder.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Vulk

Citaat van: cornelis-b op 06-08-2017 11:23:57
Thomas bij mijn vorige wagen kreeg ik bij zware regen ook een klein beetje water binnen via de houder van het interieur filter, ik heb dit toen opgelost door de houder te verwijderen en in de naad waarmee hij op de paravan klikt een laagje polymeerkit aan te brengen. Dit was voor mij de oplossing het droog te houden. Er kwam water binnen tussen de paravan en de filterhouder.

Dat zag er goed buit bij mij. Aangezien het filter zelf nat was denk ik dat het water door het filter zelf kwam. Ik hou het sowieso in de gaten.

KIM

De afvoer zit onder je middenconsole. Als je het stuk tapijt en die plastic plaat in de voetenbak rechts aan de kant van de middenconsole wegtrekt kun je m wel zien zitten. Het is een rubber slang met 2x een haakse bocht er in.

arjenT5R

Mooi verslag zo!

Moet je kachel radiator eigenlijk niet ook los als je kachelhuis er uit haalt?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Vulk

Citaat van: arjenT5R op 06-08-2017 15:08:54
Mooi verslag zo!

Moet je kachel radiator eigenlijk niet ook los als je kachelhuis er uit haalt?

Ja, slangen zijn ook losgemaakt, maar staat niet in het verslag.

arjenT5R

Citaat van: Vulk op 06-08-2017 15:10:29
Citaat van: arjenT5R op 06-08-2017 15:08:54
Mooi verslag zo!

Moet je kachel radiator eigenlijk niet ook los als je kachelhuis er uit haalt?

Ja, slangen zijn ook losgemaakt, maar staat niet in het verslag.

Ah thanks  ;D

Moet binnenkort bij de C70 van teeranus de verdamper vervangen dus beetje inlezen kan geen kwaad  :D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

arjen850

Citaat van: arjenT5R op 06-08-2017 15:58:31
Citaat van: Vulk op 06-08-2017 15:10:29
Citaat van: arjenT5R op 06-08-2017 15:08:54
Mooi verslag zo!

Moet je kachel radiator eigenlijk niet ook los als je kachelhuis er uit haalt?

Ja, slangen zijn ook losgemaakt, maar staat niet in het verslag.

Ah thanks  ;D

Moet binnenkort bij de C70 van teeranus de verdamper vervangen dus beetje inlezen kan geen kwaad  :D

Is wel een leuke klus hoor. Ik heb hier standaard altijd een nieuwe kacheldoorvoer liggen, als die wat ouder wordt scheuren ze al als je er naar kijkt. ;D