De Spaanse Curry: reconstrucción

Gestart door Vulk, 18-06-2016 14:44:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vulk

Citaat van: elianmars op 08-10-2017 09:27:27
Citaat van: Vulk op 08-10-2017 07:57:53
Citaat van: KIM op 07-10-2017 23:11:41
Op de pompas kan het ook nog lekken. Is de compressor ook vervangen?

Het verhaal is begonnen met het preventief vervangen van de compressor.

Had dat dan ook niet gedaan. Pas vervangen als het kapot is :P

Hij liep best zwaar dus het was wel nodig.

arjenT5R

#706
Op aliexpress kun je zo'n bril een een lamp krijg voor die fluor te zien ;D

https://m.nl.aliexpress.com/s/item/32311814682.html?spm=a2g0n.search-cache.0.0.2ee09a5qpi8Vn#autostay
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Vulk

Vandaag eens alles nagelopen wat we los hebben gehad twee weken terug. Niets speciaals op aan te merken.

Nu bedenk ik me wel het volgende... Toen ik net vertrokken was bij Arjen dacht ik dat de pomp weer continu- in en uitsloeg, maar heel kort daarna was dat over. Na een half uur rijden dacht ik het terug op te merken, maar ook toen ging het weer weg. Ik dacht toen dat het tussen mijn oren zat...

Afgelopen zomer bij carcool had ik dezelfde symptomen (nog voor het vervangen van de verdamper) en toen men de stekker van de lagedruksensor vaster zette was het symptoom over. Een maand later is die stekker vervangen omdat de draad gewoon af was...

Dus zou het toch niet ergens een kabelbreuk van één van die sensoren kunnen zijn (alweer)? Kan ik zelf checken of het systeem nog op druk staat? Als ik aan de lagedruksensor kom, dan zit die gewoon goed vast, de hogedruksensor kan ik gemakkelijk een paar mm schuiven. Is dat normaal?

:eusa_think:

arjenT5R

#708
Nehh die hoort gewoon vast te zitten, hij is wel los geweest voor het verwijderen vd hogedruk leiding.

Je zou de stekker eens kunnen controleren...

Zelf checken of het systeem nog op druk staat gaat niet zonder gereedschap helaas.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Vulk

Ik heb de stekker gisteren terug stevig vastgedrukt en dit is nu het gedrag van de aircocompressor:

https://youtu.be/C1QARqwLBIg

Lijkt me dus volledig normaal. Vandaag ook een heel eind gereden en de airco blijft het gewoon goed doen.
De pomp bromt een heel klein beetje en je voelt ze happen als ze inslaat. Ik vermoed dat de magneetkoppeling nog wat moet inslijten... Aan de stekker zelf kan ik niets bijzonder opmerken dus deze laat ik nog eens kritisch bekijken.

Ik vermoed dat toen ik de laatste keer van bij CC naar huis reed, dat het toen ook de stekker was die me parten speelde. Ik gok dat pas later die leiding is losgekomen.

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Vulk

Ik zal beginnen met het slechte nieuws. De airco is er weer mee gestopt, opnieuw met dezelfde symptomen. Gerommel aan de stekker van de hogedruksensor hielp niet... later  verder hier mee...

Het goede nieuws is dat ik last minute een half dagje vrij kon krijgen vandaag. Een gelegen moment om wat achterstallig werk te doen aan de 850. De 850 staat nog steeds in de garage bij het huis, best irritant zo als je niet al jouw gereedschap bij de hand hebt en telkens heen en weer moet...

De rotor en verdeler zaten er alweer 45.000km in, en dat was er aan te zien.









De nokkenaskeering is netjes droog.



Daarna ben ik verder gegaan met de flush van het koelsysteem. Ik heb eerst wat water afgetapt en daarna dit spul erin gedaan.



En dan de auto buiten een uurtje laten lopen, af en toe heb ik het toerental even verhoogd.



Een gelegen moment om de windgeleider schoon te maken, wat een viezigheid lag daar in...  :eusa_sick:



Ik rijd overigens al bijna 10 jaar met een 850 en heb er altijd een originele 90°C thermostaat in gehad. Dat zou de reden zijn waarom de temperatuurmeter net boven 3u staat. Tegelijkertijd is gekend dat de temperatuursmeters van een 850 afwijkingen van 10°C en meer niet weergeven. Ik vind dat raar dus heb ik bij wijze van test een 87°C thermostaat gemonteerd. ;D

De oude, origineel Volvo 90°C:


En de nieuwe gates 87°C op zijn plaats:


Daarna ook het slangje aan het expansievaatje richting blok vervangen samen met 2 nieuwe klemmen. Deze had ik vroeger nog niet vervangen.





Het koelwatertankje was ook vrij vies, is intussen ook alweer 6 jaar oud.





Morgen ga ik het systeem nog 2x spoelen met demi-water en daarna afvullen met vers koelwater. Opnieuw enkele puntjes die ik kan schrappen van de lijst.

UserID6342

In de Gates 87 graden thermostaat zit nooit een jiggleklep helaas, in de originele van Volvo altijd wel.  Wees dus verstandig en boor er even een 2 of 3 mm gaatje in.  Doe ik hier standaard bij die thermostaten.

Vulk

#713
Citaat van: Dirk342 op 21-10-2017 07:47:21
In de Gates 87 graden thermostaat zit nooit een jiggleklep helaas, in de originele van Volvo altijd wel.  Wees dus verstandig en boor er even een 2 of 3 mm gaatje in.  Doe ik hier standaard bij die thermostaten.

Wat is het risico als ik dat niet doe?

Edit: gevonden.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.msg1168335.html#msg1168335

Vulk

#714
Goed, thermostaat dus opnieuw losgehaald en een gaatje geboord!



En terug gemonteerd met het gaatje langs de hoogste kant.



Daarna het systeem afgevuld met demi-water en de auto laten warm worden. Afkoelen, aflaten en opnieuw. Daarna het systeem nog eens doorgespoeld met demi water, daarna wat vers koelwater om dan uiteindelijk af te vullen. Nadat de fan terug afsloeg het systeem laten afkoelen en terug bijgevuld tot max. Uiteraard heb ik de schoongemaakte windgeleider ook terug gemonteerd.





Geen nieuw tankje, maar toch best netjes. Ter informatie heb ik van elke stap een staaltje bijgehouden.



1: koelwater wat in het systeem zat.
2: koelwater afgelaten met flushmiddel er in.
3: eerste spoeling met demi- water.
4: tweede spoeling met demi-water.
5: eindstaal.

Niet dat je er veel aan kan zien, maar ik vond het wel een leuk experiment!
En de naald van de klokkenwinkel?

Dit was gisteren met de 90° thermostaat.


En dit is vandaag met de 87°C thermostaat.



Ik zie geen verschil.  Straks maar een ritje maken om te zien of alles droog blijft, tijdens het verplaatsen van de auto merkte ik alvast al het verschil met de nieuwe rotor en verdeelkap. Als je goed op de foto's kijkt zie je dat het contactpunt van de bobinekabel helemaal weggesmolten is. Een interval van 45.000km is dus best ruim te noemen. De rotor & verdeelkap hebben er welgeteld 46.839km opgezeten.

KIM

Die meter daar zit ook een mega marge op hoor; niet heel betrouwbaar. De fabrikant heeft dat gedaan om de eigenaars niet te verontrusten. Als ie 10% hoger staat is ie serieus warm.
De XC draait continu op 100 grafen en dan staat de meter bij 110 graden nog steeds in het midden.

Vulk

Citaat van: KIM op 21-10-2017 14:12:44
Die meter daar zit ook een mega marge op hoor; niet heel betrouwbaar. De fabrikant heeft dat gedaan om de eigenaars niet te verontrusten. Als ie 10% hoger staat is ie serieus warm.
De XC draait continu op 100 grafen en dan staat de meter bij 110 graden nog steeds in het midden.

Dat is mijn punt net, dat sommige meters iets boven 3u staan heeft niets met de thermostaat te maken lijkt het.

The Volvoboy

Jeetje, zijn die rotor en verdelerkap niet wat vroeg heen? Ik heb die van mij er van de week afgehaald na 75dkm. :eusa_shifty:
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

jellejas

Tijd voor een digitaal metertje? Trouwens dat toerental, is dat de perfecte 850rpm? Bij mij ligt ie een stukje hoger.
BRAAAAAAAP STUTUTU

marc-850

Citaat van: jellejas op 21-10-2017 14:43:04
Tijd voor een digitaal metertje? Trouwens dat toerental, is dat de perfecte 850rpm? Bij mij ligt ie een stukje hoger.

Die van mij loopt stationair met exact hetzelfde toerental als bij Vulk. Volgens mij behoren ze zo ook te lopen.