De Spaanse Curry: reconstrucción

Gestart door Vulk, 18-06-2016 14:44:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

arjenT5R

Citaat van: KIM op 10-06-2018 19:37:19
Ja lekker sjonnie geluid in de auto  :P

Het is een gele 850 met herriepijp en R bumper... hoe sjon wil je t hebben....

Vulk's gele sjon-kanon :P
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

KIM

Heeft Thomas een herrie pijp?

Vulk

Citaat van: KIM op 10-06-2018 20:04:45
Heeft Thomas een herrie pijp?

Heb een 3"downpipe zonder cat, de catback is origineel.

MikeyQR

Gewoon lekker een oem rubber erin, maakt geen sjonie geluid in de auto en is veel beter ook voor je rammeltjes en kraakjes want die hoor je dan niet. ;)

Heb er ook en oem in gedaan weer kost niets, dan maar om de zoveel jaar een andere.

Taranis

Citaat van: Vulk op 10-06-2018 18:54:13
De 850 doet het prima, ook de airco doet het goed, al bij al toch dik 500km gereden. Ik heb sinds een tijdje wel af en toe een "pok" bij lastwissels. Meestal net wanneer de koppeling aangrijpt. De auto doet het soms ook bij het starten (zelfs me de koppeling ingedrukt). Het motorblok ligt sowieso een stuk te los dus er is ergens iets met de motorsteunen mis.

Kijk eens naar de motorsteun midden vooraan. Waarschijnlijk is ie gebroken.

The Volvoboy

Citaat van: Vulk op 10-06-2018 20:08:15
Citaat van: KIM op 10-06-2018 20:04:45
Heeft Thomas een herrie pijp?

Heb een 3"downpipe zonder cat, de catback is origineel.

Hehe, dan heb ik dezelfde uitlaat als jij... Heerlijk ;D
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

elianmars

Citaat van: The Volvoboy op 11-06-2018 11:45:04
Citaat van: Vulk op 10-06-2018 20:08:15
Citaat van: KIM op 10-06-2018 20:04:45
Heeft Thomas een herrie pijp?

Heb een 3"downpipe zonder cat, de catback is origineel.

Hehe, dan heb ik dezelfde uitlaat als jij... Heerlijk ;D

Had ik ook onder de 850. Klonk erg mooi 8)

Vulk

Gisteren stond op de planning: het vervangen van enkele motorsteunen en de vacuumslangen. De steunen hadden prioriteit, de vacuumslangen stonden op de reservelijst.

Op weg naar Thuur besliste een plots brandend lambdalampje dat de prioriteitenlijst even moest bijgestuurd worden.

De dader was snel gevonden:





Het is niet de eerste keer dat ik deze kapot heb en ik heb nu de laatste genomen uit Thuur zijn magazijn. Kan je die dingen ergens nog nieuw kopen?



Dan maar begonnen aan de vacuümslangen. Ik heb overal van die siliconen vacuümslangen opzitten. Tien jaar terug was dat een hype: goedkoop, gaat nooit kapot, gemakkelijk te monteren... Echter heb ik de laatste 4 jaar twee slangen gehad die zomaar geklapt zijn. Eén keer ergens één rond de turbo, laatst één op het inlaatspruitstuk. Reden genoeg om terug voor gewone vacuümslangen te gaan.

Tijdens het vervangen kwamen we plots deze tijdbom tegen.



Als deze het had opgegeven tijdens een sprint in de 5de versnelling...

Nadat de nieuwe slangetjes gemonteerd zaten zijn we maar begonnen aan de motorsteunen. De steun bovenop het blok had een scheur erin zitten.



Dus eruit gezaagd en een nieuwe erin geperst.





Ik dacht dat de steun moest gemonteerd worden met het pijltje naarvoor. In vida/vadis staat het pijltje naar boven. Naar boven lijkt me dat de steun veel meer afziet, maar vermoedelijk wel meer dempt? Sowieso is ze gemonteerd zoals Volvo het voorschrijft.

Eens deze gedaan was zijn we maar begonnen met de twee onderste motorsteunen. Visueel was er niets aan te zien, maar ik had ze nog nooit vervangen zodus. De voorste steun kwam er niet zo fris uit:



De andere zag er beter uit, maar het verschil was telkens goed te zien met een nieuwe.





En na wat gepuzzel zaten ze op hun plaats. Zolang je maar genoeg ruimte maakt (blok opkrikken, massakabel even losmaken, ...) is het allemaal wel te doen.





En last but not least... een lampje in de klokkenwinkel vervangen die er deze week mee stopte...

De auto rijdt merkbaar beter en mijn pokgeluid is verdwenen. Blok ligt mooi stabiel in de motorruimte.
Maar ik ben vooral blij dat die siliconen vacuumslangen/tijdbommen uit mijn auto verwijderd zijn...

-D©©©L-

Zover ik zo snel na kan zien is dit korte slangetje van de stationairregelaar naar het inlaatspruitstuk voor het leven door volvo gebrandmerkt met het partnummer 9146225.
Een korte omschakeling van software leerde mij dat hier een adviesprijs aanhangt van €8,15 exclusief de toegevoegde waarde die volledig tegoed gaat komen aan de staat.
Ook ben ik bijzonder verheugd te melden dat dit essentiële stuk rubber leverbaar lijkt te zijn.

Uit jou andere werkzaamheden blijkt maar weer eens hoe belangrijk de juiste steun van en aan de omgeving is om stabiel te kunnen functioneren. Goede kans dat jou geliefde roffel nu ook nog makkelijke van verzet wisselt.  

arjenT5R

Is gewoon nieuw leverbaar bij de de dealert ja heb m recentelijk nog gehaald.

Volgens mij heb ik dat slangetje er op gestoken die op de thule van het compressorhuis.

Verklaart ook het boost happy gedrag :P
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Vulk

Back to the drawing board dus... ;D

arjenT5R

Citaat van: Vulk op 24-06-2018 09:50:07
Back to the drawing board dus... ;D

Ja idd dat wordt weer TCV duty cycle aanpassen.

https://www.auto-onderdelen24.nl/pierburg/965451

Hier trouwens de HD tcv voor weinig.

Gebruik m al een tijdje bevalt prima doet t zelfde als de originele maar voor een klein geldje :)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

V70geRwin

Mooie klussen. De achterste steun heb ik maar gelijk met de turbo gedaan, anders is het wel priegelen.
De voorste komt binnenkort als het koelpakket gewisseld gaat worden?

Merk je er veel van?

jellejas

Nog dingen zoals het stuurhuis los moeten maken voor de achterste steun of ging het makkelijker dan verwacht? Mij lijkt dat je het subframe een beetje moet laten zakken.

En wat meneer boven mij vraag :). merk je er veel van?
BRAAAAAAAP STUTUTU

arjenT5R

De steunen zakken over de jaren flink in heb ik wel gemerkt. Heb bij mij nu de distributiesteun vervangen en nu staat de motor dus aan die kant zichtbaar hoger ;D

Citaat van: V70geRwin op 24-06-2018 11:09:51
Mooie klussen. De achterste steun heb ik maar gelijk met de turbo gedaan, anders is het wel priegelen.
De voorste komt binnenkort als het koelpakket gewisseld gaat worden?

Merk je er veel van?


Citaat van: Vulk op 24-06-2018 08:55:40
Bla bla...

De auto rijdt merkbaar beter en mijn pokgeluid is verdwenen. Blok ligt mooi stabiel in de motorruimte.
Maar ik ben vooral blij dat die siliconen vacuumslangen/tijdbommen uit mijn auto verwijderd zijn...

Citaat van: jellejas op 24-06-2018 11:23:40
Nog dingen zoals het stuurhuis los moeten maken voor de achterste steun of ging het makkelijker dan verwacht? Mij lijkt dat je het subframe een beetje moet laten zakken.

En wat meneer boven mij vraag :). merk je er veel van?

Stuurhuis hoeft niet los met wat krikken kom je een eind  :o
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!