De Spaanse Curry: reconstrucción

Gestart door Vulk, 18-06-2016 14:44:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Stefan

Citaat van: Vulk op 11-08-2018 19:26:21

Ik haal er eigenlijk best wel voldoening uit. :)
En daarom heb je een 850. ;D (ik dan tenminste, en het rijdt zo verdomd lekker, en ziet er ook nog eens  8) uit tegenover al dat leaseblik op de weg)
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

Vulk

Vandaag het frame verder kaal geschuurd en daarna nog even ingewassen met roestoplosser.



Daarna goed afgewassen en ontvet. Daarna langs beide kanten al twee laagjes zinkverf opgezet. Morgen nog een derde laagje opzetten en laten drogen. Afhankelijk van het eindresultaat zal ik de binnenkant nog afwerken met een laagje matzwarte lak of al dan niet zo laten. Het begint stilaan wat te worden.

De foto's zijn binnen genomen omwille van de regen en door de flits minder duidelijk.


Vulk

#1082
Even geen dakraamrestauratie, maar een kort (autogerelateerd) reisverslag. Al dagen voor ons vertrek naar Séguret was ik me alweer zorgen aan het maken of de 850 het wel goed zou doen. Een fenomeen dat zich elk jaar opnieuw voordoet. Ik ken mijn auto te goed, weet te goed wat er mis kan gaan me een 850 en het blijft ook gewoon een auto van 24 jaar oud.

Het blijft in mijn hoofd spelen om de MII te vervangen door een auto die ook dienst kan doen als gezinswagen. We hoeven tegenwoordig geen kinderwagen meer mee te nemen op vakantie dus de ruimte van een 850 estate hebben we niet echt nodig. Zelfs met het reservewiel in de koffer hadden we nog plaats zat. Welke auto dat dan zou kunnen worden... Een Volvo V60 of V70nn, een Skoda Oktavia, een Lexus IS300, een Mazda 626, ... en zo heb ik er nog wel een paar op het lijstje staan. Echter wil ik een benzine, terwijl quasi elke jonge tweedehands auto in België in dit segment diesel is. Al vermoed ik dat daar binnen enkele jaren verandering in komt.

Afgelopen zondagnacht zijn we hier rond 4u 's morgens weggereden. De 850 deed het prima, de rit was veel comfortabeler tegenover de rit van vorig jaar. Deze keer stonden de lichten goed afgesteld, het windgeruis aan de A-stijl was verdwenen, mijn stoel zat beter (nieuw kussen) en het was stiller in de auto (betere isolatie). En niet te vergeten, de airco werkte perfect. Ook doordat ik tegenwoordig ook meedoe met het lean-burning verhaal verbruikt de auto wat minder. Ik kan nu ook mijn gastank weer leegrijden (ipv automatisch overschakelen op benzine) en de vulleiding is licht bijgebogen waardoor ik de tank voor iets meer dan 80% kan vullen. Hierdoor is de actieradius een pak groter en haal ik 320km op een tankje gas tegenover amper 250 vorig jaar. Een significant verschil op de lange ritten.

De rit ging overigens niet vlekkeloos. Na een 500km rijden wou ik wat gas bijgeven op de snelweg, maar er gebeurde niets. Hoe meer gas ik gaf, hoe minder er gebeurde. Na enkele seconden had ik het door: bevroren gasinjectoren... Snel omschakelen naar benzine en ik kon door. Vijf minuten later reed de auto terug prima op lpg. 300km later had ik opnieuw hetzelfde fenomeen... Op zich is het niet zo erg, maar het is best schrikken en helemaal niet fijn om mee te maken als je met het volledige gezin in de auto zit 800km van huis. De verdere rit ging vlot en zonder problemen geraakten we bij onze vaste stek.





In de loop van de week hebben we dagelijks een uitstap gedaan met de auto. Van vervriezende injectoren was geen sprake meer.  De auto, inclusief airco, deden het prima. Eén van de uitstappen ging naar Gordes. Een stadje op een berg gebouwd. De weg ernaartoe was op zijn minst "uitdagend" te noemen, maar het ging prima. Kort na de middag vertrokken we daar alweer, want het aantal toeristen per vierkante meter (TPVM) steeg akelig snel.





Ook een bezoekje aan "Les Dentelles de Montmirail" stond op het programma.







Tijdens één van de uitstappen hoorde ik tijdens het openen van de bestuurdersdeur een zeer herkenbaar, eenmalig, gekraak. Deurvanger afgebroken dus... Dit is gelijk ook het enige echte defect wat ik aan de auto heb gehad op vakantie. Binnenkort maar een nieuwe bestellen.

Op onze laatste dag kwamen we "Le chemin de la Vialle" tegen in Le Barroux.





In de overige tijd vertoefden we aan het zwembad en heb ik dit pareltje van Stephen King verslonden.



Deze morgen zijn we rond 4u opnieuw vertrokken. Op de bevriezende injectoren te vermijden heb ik de airco uitgezet (minder vochtig en heet onder de kap?) en reed ik niet op de cruise control. De max. temperatuur die ik vandaag zag tijdens de hele rit was 18°C dus prima te doen. Echter rond Lyon deed het fenomeen zich opnieuw voor. Daarna heb ik telkens op de tragere stukken, daar waar je max. 110 mag rijden, op benzine gereden. De andere stukken, op gas, heb ik iets harder gereden dan anders. Het fenomeen heeft zich niet meer voorgedaan. Binnenkort maar eens bekijken hoe we dit kunnen vermijden in de toekomst. Of op zijn minst zekerheid hebben dat het vervroren injectoren zijn en niets anders is wat me parten speelt.

Op de hele vakantie weinig roffels gespot. Op de heenweg heb ik een Nederlandse V70R gezien in Suze-La-Rousse, in de loop van de week een donkerblauwe v70TDI gespot (opnieuw een Nederlander) en in het dorpje waar we zaten een Franse V70Tdi die ik elk jaar spot. Verder heb ik geen enkele andere roffel gezien, wel heel veel jongere Volvo's...

Intussen zijn we thuis, maar gelukkig heb ik een soeveniertje meegenomen. Ik hoop dat ze willen groeien.



De 850 heeft zich dit jaar dus terug bewezen als super reisauto. Het enige mankement bleek de bevroren injectoren (en dat is niet de fout van de auto) en een gebroken deurvanger. Het enige probleem is het vertrouwen van het baasje en dat wordt elk jaar erger. Doorheen het jaar heb ik daar geen last van, maar van zodra ik mijn gezin in de auto zet en ver weg ga, dan word ik nerveus. Tijdens het rijden zelf heb ik daar gelukkig nooit last van, enkel de periode ervoor.

Opnieuw veel stof tot nadenken, maar ik eindig dit jaar terug zoals vorig jaar: Thomas + zijn 850: 1+1 = 3.

de Boeing

Leuk verslag! Thuis veel meer 850 rijden zodat de fouten eruit zijn tegen dat het weer tijd is om op vakantie te gaan  ;D

seguret is een ?

En raar van het bevriezen, het zelfde spruitstuk van je vorige t5 is erin gekomen, toch? En daarmee heb je toch ook wel langere stukken gereden zonder dit probleem? (en lean burning zou dus minder lpg moeten injecteren dus minder afkoeling/kans op ijsvorming ?!...)

Vulk

Citaat van: de Boeing op 26-08-2018 17:15:18
Leuk verslag! Thuis veel meer 850 rijden zodat de fouten eruit zijn tegen dat het weer tijd is om op vakantie te gaan  ;D

seguret is een ?

En raar van het bevriezen, het zelfde spruitstuk van je vorige t5 is erin gekomen, toch? En daarmee heb je toch ook wel langere stukken gereden zonder dit probleem? (en lean burning zou dus minder lpg moeten injecteren dus minder afkoeling/kans op ijsvorming ?!...)

Séguret is het dorpje waar we verbleven.
Het spruitstuk van mijn vorige auto is in deze gekomen, maar sinds april draait mijn auto bij deellast op lamda 1,09. Ik rij heel vaak stukken van 200km+ en tot nu toe had ik het maar één keer voorgehad.

Emiel

Leuk verslag Thomas. Leuk om wat kleur op een parkeerterrein te zien met onze auto's.

elianmars

Jij bent net zo goed als ik in lachen op de foto ;D

The Volvoboy

Ziet eruit als een geslaagde vakantie, leuk! :)

Wat betreft het vertrouwen in de 850, dat herken ik eigenlijk helemaal niet. Olie peilen, gastank vol en gaan met die banaan. (of roze frikandel in mijn geval) ;D Denk dat je best wat meer vertrouwen mag hebben, gezien jouw niveau van onderhoud. :)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

KIM

Misschien nog armer dan 1,09 gaan om het op te lossen. Ik heb het fenomeen niet.
Zou het te maken hebben met de positionering van de uitstroompijpjes misschien?
Ach ik ken dat vertrouwensgevoel ook wel. Ondanks alles dat je er aan doet blijf je dat houden.

Vulk

Citaat van: KIM op 27-08-2018 06:09:19
Misschien nog armer dan 1,09 gaan om het op te lossen. Ik heb het fenomeen niet.
Zou het te maken hebben met de positionering van de uitstroompijpjes misschien?
Ach ik ken dat vertrouwensgevoel ook wel. Ondanks alles dat je er aan doet blijf je dat houden.

Heb je eventueel een foto van hoe ze bij jou zitten? Ik zal contact opnemen met de Limburgse LPG-technieken.
Sowieso moet de software van mijn installatie nog aangepast worden ook.

Vulk

Citaat van: The Volvoboy op 26-08-2018 23:44:08
Ziet eruit als een geslaagde vakantie, leuk! :)

Wat betreft het vertrouwen in de 850, dat herken ik eigenlijk helemaal niet. Olie peilen, gastank vol en gaan met die banaan. (of roze frikandel in mijn geval) ;D Denk dat je best wat meer vertrouwen mag hebben, gezien jouw niveau van onderhoud. :)

Doorheen het jaar heb ik er ook geen last van. Het "wantrouwen" is begonnen toen de aandrijfas eens uit de versnellingsbak is gelopen kort voor onze vakantie. Misschien straks maar eens een topic maken "hoe vaak heeft jouw roffel je in de steek gelaten", dat helpt misschien voor het vertrouwen. ;D

KIM

De R:




De XC:




Van de uitstroompijpjes kan ik geen foto's maken...

Vulk

#1092
Citaat van: KIM op 27-08-2018 11:37:41
De R:

https://photos.smugmug.com/Volvo/i-6ZNPt5m/0/fdb74ba1/XL/IMG_4614_zpsdsejurkc-XL.jpg


De XC:

https://photos.smugmug.com/Volvo/i-Jgmbd8n/0/29f496e9/XL/IMG_4352_zps684jt2ax-XL.jpg


Van de uitstroompijpjes kan ik geen foto's maken...

Bedankt Kor! Heb intussen contact opgenomen met de Limburgse LPG technieken en samen met Arjen komen we er vast wel weer uit.

Ik ben deze morgen ook verder gegaan met het dakraam. Omdat er pas een nieuw afvoerrooster voor de garage van de Curry is gelegd kan de auto voorlopig niet binnen.



Ik heb het frame van het dakraam goed onvet alsook het raam zelf en daarna heb ik een dikke kitlaag aangebracht. De hele spuit moest er aan geloven en ik had best nog een extra halve spuit kunnen gebruiken.



Daarna het frame op het raam gedrukt en goed vastgezet met lijmklemmen. Alle kit die er uit kwam op de plaats waar het rubber moet komen heb ik schoongeveegd (leuk klusje  :eusa_liar:). Intussen staat de boel te drogen.



De overtollige kit aan de binnenkant van het frame probeer ik weg te snijden van zodra hij uitgehard is. Hopelijk is het goed.
Zou het overigens nog zin hebben om wat silicone tussen het frame en het nieuwe rubber te doen of beter niet?

Vulk

#1093
Overigens heb ik op vakantie best wat slechte wegen gehad en heel veel bochten en rotondes genomen.

Al sinds een paar weken vind ik de auto niet zo prettig sturen, ook na uitlijnen en spelen met de bandenspanning werd het niet helemaal opgelost. Nu net nog een ritje gaan maken en wat brutaler gereden dan de afgelopen week. Ik heb toch zo'n vermoeden dat mijn nieuwe Meyle HD draagarmen (7k geleden gemonteerd) stilaan hun beste gehad hebben. Het zijn of die of het ligt aan de banden die van de achteras komen. Al zien die er nog prima uit, voldoende profiel en zeker niet schuin afgesleten...

Morgen maar eens naar de keuring rijden en zien of ze er daar iets van zeggen, maar ik zet mijn geld op de draagarmen...

V70geRwin

Leuk vakantieverslag, ziet er mooi uit daar en je gezin staat er prachtig op  :eusa_clap: