De Spaanse Curry: reconstrucción

Gestart door Vulk, 18-06-2016 14:44:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NinaPaul

Rook is een teken van verbranden van de blokken (blokken verglazen en gaan dan piepen, schuurpapier op tafel en opschuren). Zeker de eerste honderden km's moeten de blokken en schijven op elkaar in remmen, het loeihard remmen is dan niet aanbevolen.

Wat kan er nog aan de hand zijn:
-Bracket scheef/krom (ja dit gebeurd, vaak door over ijverig schoonmaken met een vijl)
-Klauwen binnenin vervuild/remdruk verschil in de klauwen
-klauwen ondanks rebuild niet goed, zuiger blijft licht hangen
-Wiellager met speling/schijf niet recht tussen de blokken
-Schijf krom bij levering
-etc.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

V70geRwin

Rem olie leeftijd?
Goed ontlucht?

Wat gebeurd er als je remt met je handen los van het stuur?

Vulk

Citaat van: KIM op 10-07-2020 15:58:41
Bij de XC heb ik ook rechts meer ingebrand remslijpsel in de velgen. Het lijkt vergelijkbaar met jouw constatering, ik heb echter nooit de temperatuur geprobeerd te voelen. Blokken slijten links en recht even hard.
Ik zou me er dus niet te veel zorgen over maken; er zal altijd een licht verschil zijn, al was het maar om het verschil in remleiding lengte.

Hoopgevend bericht zo. :) Het enige wat me dan blijft storen is dat het rechterwiel stroever draait dan het linkerwiel.

Citaat van: NinaPaul op 10-07-2020 16:01:07
Rook is een teken van verbranden van de blokken (blokken verglazen en gaan dan piepen, schuurpapier op tafel en opschuren). Zeker de eerste honderden km's moeten de blokken en schijven op elkaar in remmen, het loeihard remmen is dan niet aanbevolen.

Wat kan er nog aan de hand zijn:
-Bracket scheef/krom (ja dit gebeurd, vaak door over ijverig schoonmaken met een vijl)
-Klauwen binnenin vervuild/remdruk verschil in de klauwen
-klauwen ondanks rebuild niet goed, zuiger blijft licht hangen
-Wiellager met speling/schijf niet recht tussen de blokken
-Schijf krom bij levering
-etc.


Verglazen klinkt aannemelijk. Echter heb ik de blokken voor montage goed opgeschuurd. Nu heb ik wel enkele keren geremd, maar zeker niet in die mate waardoor ze opnieuw zouden "verglazen". Bracket is een jaartje oud en heb ik enkel met een doekje schoongemaakt. Het wiellager check ik nog eens extra. Kromme schijven lijkt me ook niet, rijden en remmen is 100% trillingsvrij.

Citaat van: V70geRwin op 10-07-2020 16:36:38


Rem olie leeftijd?
Goed ontlucht?

Wat gebeurd er als je remt met je handen los van het stuur?


Remvloeistof is van mei 2018 en 22.000km. In november heb ik nog de vloeistof laten controleren met een tester en was volgens dat ding toen "100%"

Ontluchten heb ik niet gedaan, ik heb het remvloeistofcircuit niet 'open' gehad.

Remmen zonder handen aan het stuur heb ik nog niet gedaan, zal ik binnenkort eens doen.

Hangende klauw lijkt mij nog steeds het meest aannemelijke. Ik laat er binnenkort iemand eens naar kijken die er meer voeling mee heeft en meer kan vergelijken.

Vulk

Net even een stukje gaan rijden en enkele keren geremd met de handen van het stuur. Meestal (soms blijft het ook stabiel) geeft het stuur een tikje naar rechts, de auto zelf blijft wel rechtdoor rijden.

Na 15km normaal rijden zijn beide voorste velgen behoorlijk warm. Rechts is het center van de velg nog net lang aanraakbaar (+-50°C schat ik). Ik heb normaal niet de gewoonte om na elke rit mijn velgen aan te raken dus ik weet niet echt of dit normaal is of niet.
Droppeltje olie kwam ook terug onder de auto. Werk aan de winkel dus.

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Vulk


arjenT5R

Je maakt je druk om niets... natuurlijk gaan remschijven roken als ze flink heet worden...

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Vulk

Dat klopt, maar het is niet normaal dat ze heet worden na 10km normaal rijden. Vrijdag gaat Pierre er eens naar kijken, dan weten we gelijk wie er gelijk heeft. ;D

Vulk

#1388
Deze morgen ben ik naar Pierre gereden. Hij stelde ook een warmteverschil vast links/rechts, maar niets schokkends.
Wat wel opviel is dat het rechterviel veel stroever draait dan links. De hele boel is goed gangbaar en alles ziet er goed uit. Enkele sfeerfoto's:







Ik ga nu de blokken nog eens vervangen. Als dat geen beterschap brengt, dan laat ik het maar zo. Misschien nog eens remvloeistof verversen.

Verder komt de olielekkage van rond de turbo weg. Daar moet ik me nog eens gaan in verdiepen over hoe ik dat het best oplos...

Wordt vervolgd.

Vulk

De remblokken en de reactiearm van de versnellingsbak zijn besteld. Dat wordt een klusje voor volgende week.

Ik ben voorzichtig eens begonnen kijken naar de lekkage rond de turbo. De turbo is twee jaar oud dus is geen hoofdverdachte.
Ik heb de bovenste intercoolerleidingen losgemaakt en die zijn eigenlijk vrij proper vanbinnen. In het verleden was dit merkbaar meer.



Volgende verdachte: carterventilatie. Is 80.000km geleden vervangen en 50.000km bij de motorwissel nog geïnspecteerd.
Dus vandaag de "handschoentest" gedaan. Je ziet dat de motor wat lucht er in duwt, maar, de handschoen wordt niet echt opgeblazen. Hij wordt zeker NIET aangezogen. Ik zie wel witte damp uit de vuldop naar boven komen. Het lijkt me dat daar iets niet 100% ok is, maar ook niet dat de boel volledig dicht zit.

Is die witte damp normaal? Of gevolg van het lpg rijden?

Derde verdachte is motorslijtage, maar daar daar ga ik voorlopig niet van uit. Eerst de rest uitslijten.
Olieverbruik zit op een 1l: 2000km.

Taranis

Mocht je motorslijtage uit willen sluiten: doe even een compressietest. Ik heb een meter liggen, mag je rustig even lenen. Is wel HBM China-rommel dus of de waarden echt exact goed zijn waag ik te betwijfelen maar geeft wel een indicatie.

Stefan

Citaat van: Vulk op 17-07-2020 16:16:30
Volgende verdachte: carterventilatie. Is 80.000km geleden vervangen en 50.000km bij de motorwissel nog geïnspecteerd.
Dus vandaag de "handschoentest" gedaan. Je ziet dat de motor wat lucht er in duwt, maar, de handschoen wordt niet echt opgeblazen. Hij wordt zeker NIET aangezogen. Ik zie wel witte damp uit de vuldop naar boven komen. Het lijkt me dat daar iets niet 100% ok is, maar ook niet dat de boel volledig dicht zit.
Check je PTC nippel (waar die dikke slang van de carter ventilatie op zit) in de aanzuigbuis naar de turbo even, die zorgt nl. voor de onderdruk in je carterventilatie systeem, en die raken wel eens verstopt....Er zitten 2 gaten in, een van ongeveer 6,mm, en een aan de zijkant van 1mm. Deze zit met een vacuümslangetje aan je spruitstuk aan de distributie kant.
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

de Boeing

Citaat van: Stefan op 17-07-2020 16:31:22
Check je PTC nippel (waar die dikke slang van de carter ventilatie op zit) in de aanzuigbuis naar de turbo even, die zorgt nl. voor de onderdruk in je carterventilatie systeem, en die raken wel eens verstopt....Er zitten 2 gaten in, een van ongeveer 6,mm, en een aan de zijkant van 1mm. Deze zit met een vacuümslangetje aan je spruitstuk aan de distributie kant.

Kan dit alleen maar beamen! heel belangrijk.

Toen ik mijn combinatie route maakte tss 850 en RN setup voor de caterventilatie had ik ook zo een lafjes, net niet opblazende handschoen + zwetend motorblok aan cvvt keeringen. Daarna volledig terug gebouwd naar originele setup, en idd die ptc nipple goed schoon gemaakt (ook gaat deze na verloop van tijd niet meer echt strak in de aanzuigbuis zitten, het rubber lubbert wat uit, dit heb ik met tec7 terug dichtgelijmd). Daarna had ik naar binnen zuigende handschoen (dus onderdruk in kop zoals het hoort) en ook geen oliezweterij meer. Ook ging mijn olieverbruik van 1/5000 naar circa 0.4l op 5000km...

Vulk

Citaat van: Taranis op 17-07-2020 16:20:39
Mocht je motorslijtage uit willen sluiten: doe even een compressietest. Ik heb een meter liggen, mag je rustig even lenen. Is wel HBM China-rommel dus of de waarden echt exact goed zijn waag ik te betwijfelen maar geeft wel een indicatie.

Ha top aanbod! Binnenkort heb ik de auto nog eens bij Thuur op de brug staan dus zal nog eens een compressietest laten doen. Is nu vier jaar geleden zag ik in mijn xls-lijst.

Citaat van: de Boeing op 17-07-2020 17:09:54
Kan dit alleen maar beamen! heel belangrijk.

Toen ik mijn combinatie route maakte tss 850 en RN setup voor de caterventilatie had ik ook zo een lafjes, net niet opblazende handschoen + zwetend motorblok aan cvvt keeringen. Daarna volledig terug gebouwd naar originele setup, en idd die ptc nipple goed schoon gemaakt (ook gaat deze na verloop van tijd niet meer echt strak in de aanzuigbuis zitten, het rubber lubbert wat uit, dit heb ik met tec7 terug dichtgelijmd). Daarna had ik naar binnen zuigende handschoen (dus onderdruk in kop zoals het hoort) en ook geen oliezweterij meer. Ook ging mijn olieverbruik van 1/5000 naar circa 0.4l op 5000km...

Goeie tip, die ga ik ook bekijken. PTC heb ik over een aantal jaar nog eens vrijgemaakt, maar ik weet niet of hij goed vast zit in de buis of niet. Ik moet daar toch in de buurt zijn wil ik de nieuwe TCV monteren.

Vulk

#1394
Goed, de remmen. Vandaag dus de remblokken vervangen door origineel Volvo.

Het zonnetje scheen dus ik kon buiten werken, veel eenvoudiger om de auto omhoog te krijgen. Bemerk dat de kinderen de oprit volledig met krijt aan het inkleuren zijn.



De oude en nieuwe blokken naast elkaar. De Volvo-blokken hebben een schuin randje. Is dat om piepen of iets dergelijks tegen te gaan?





Bij het monteren LINKS (dus niet waar ik de problemen heb) zag ik dat de stofhoes van de zuiger begint los te komen. Dit probleem heb ik exact een jaar geleden ook gehad met de rechterkant. Uiteindelijk heb ik toen de klauw vervangen. Beide klauwen (TRW) hebben dus hetzelfde euvel...  Helaas geen nieuwe klauw voorhanden dus voorlopig alles maar terug zo ingebouwd.





Ik kan vanavond pas een stukje gaan rijden dus ik weet nog niet of het probleem rechts opgelost is. Alles is alvast zeer goed gangbaar. Voor links zal ik uiteindelijk een nieuwe klauw bestellen. Iemand nog aanraders qua merk? TRW wordt het dus niet meer.

Daarna was het de beurt aan de reactiearm van de versnellingsbak. Na demontage bleek die inderdaad niet veel meer voor te stellen. Steun is amper 50.000km oud.



https://www.youtube.com/watch?v=p0eZ4IF3hK8



Ik heb nu een proparts/scanpech gemonteerd met PU-bussen erin. Ik ben benieuwd hoe deze bevalt (en hoelang hij het uithoudt). De bovenste motorsteun heb ik nog in PU gehad en dat vond ik niet dragelijk, ik ben zeer benieuwd naar hoe dit bevalt. Wisselen stelt gelukkig niet veel voor.