De Spaanse Curry: reconstrucción

Gestart door Vulk, 18-06-2016 14:44:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

)()()sT


elianmars

Citaat van: Vulk op 27-09-2020 16:12:09

De lak is nog steeds een aandachtspuntje. De auto zou eigenlijk moet eigenlijk eens herspoten worden, maar we hebben net beslist om de badkamer te vernieuwen. (mijn vrouw is niet zo geduldig als die van Marcel) dus het zal een polijstbeurt worden. Ik ben benieuwd hoe hij daar uit zal komen.

Ik hou het al 12 jaar vol  ;D

Vulk

Citaat van: NinaPaul op 28-09-2020 18:45:28
Hier kan je wel degelijk problemen mee krijgen op de keuring. Het is immers een aanpassing.

Of je er problemen mee krijgt? Dat weet je bij die mafkezen in BE nooit.
Ooit een extra 90 graden buis moeten lassen op een ORIGINELE uitlaat (stikker met logo en nummer zichtbaar), omdat de mensen van het keurstation er op stonden.
Ooit een auto gekeurd voor verkoop als inruil gekregen waar de remblokken (nou ja het metaal) al op de lamellen van de schijf zaten.
Eigen auto (vrouwlief was er naar toe gereden) afgekeurd omwille van all-season banden in de zomer.




Gek is dat eigenlijk. Twee jaar terug ging ik gaan keuren in augustus en was ik afgekeurd op de snelheidsindex van de banden (max. 240  terwijl de auto op papier 245 kan).

Na veel discussie was de oplossing: kom keuren op uw winterbanden, maar aangezien die maar max. 210 mogen moet je een sticker op het dashboard kleven: "max 210"

Zogezegd zo gedaan, ... uiteindelijk had ik nog een afkeur aan mijn been omdat de draairichting niet ok was. Die banden heb ik dan nog ter plaatse mogen omwisselen vooraleer de auto goedgekeurd werd...

Moraal van het verhaal: ik moet die rubbers in het zwart vinden... (staat ook veel mooier dan dat blauw).

de Boeing

ja. die Belgische keuring...  ::)

Maar ik denk toch dat ze over de kleur van het rubber, als ze het al zien, niet gaan vallen. Anders ff zwart maken met wat stift of tape...

Zo heb ik ook al 8j staal omvlochten remleidingen, wat hier strikt genomen ook niet mag. Hierover heb ik zeer opzichtig van die beschermhulzen (die geribbelde voor kabels) gedaan. En nog nooit een keuringspipo over gehoord...

Vulk

Het heeft 100 blogpagina's geduurd, maar gisteren heb ik de lak van de 850 eindelijk eens laten polijsten.
Doordat ik de auto op voorhand al gekleid had ging alles eigenlijk zeer vlot.

Ik ben zeer aangenaam verrast over hoe de auto er is uitgekomen. (wederom, ik ben een zeer slechte fotograaf).









Dit had ik veel eerder moeten doen!

)()()sT

Netjes!!
En nu bijhouden, moet ik ook :)
Is er nou bij jou een stukje uit je bumper bij de uitlaat?

The_former_saint

Inderdaad zeer proper!
Weet er iemand wat het verschil is tussen polijsten en hem gewoon polishen?

Vulk

Citaat van: )()()sT op 25-10-2020 08:18:52
Netjes!!
En nu bijhouden, moet ik ook :)
Is er nou bij jou een stukje uit je bumper bij de uitlaat?

Ja. Lijkt wel weggesmolten.

Chris

Netjes zeg! Ziet er weer strak uit 8).

de Boeing


NinaPaul

Citaat van: Vulk op 25-10-2020 08:34:09
Ja. Lijkt wel weggesmolten.

Dat komt helaas wel vaker voor, als het echt mist kan je er weinig aan doen, als het verbogen is kan je meestal met een fohn het nog wel terug krijgen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Vulk

Ik heb hier nog een goede achterbumper liggen (alsook een motorkap & achterklep) voor mocht ik ooit eens de volledige auto gaan spuiten.

Stap voor stap. :)

Vulk

#1497
Een maandje terug stond ik 's morgens vroeg klaar om naar Thuur te rijden. Helaas had de 850 er geen zin in, accu leeg. De auto had twee weken stil binnen gestaan. Na een dik uur laden kwam er nog geen leven en en toen heb ik maar de wegenwacht gebeld. De accu is net twee jaar oud. Sindsdien heb ik de accu afgekoppeld gehouden als de auto stil stond en de auto bleef prima starten. Een lekstroom dus.

Gisterenmorgen ben ik dus wel kunnen vertrekken richting Maastricht. Onderweg was ik over een hoop karton gereden, een restant hing nog aan mijn bumper.



Een eerste punt op de planning was een "kloenk" die ik hoorde tijdens het wegrijden. Ik had al een vermoeden dat mijn downpipe tegen de stabilisatorstang kwam. De 3" Ferita heeft namelijk weinig ruimte. Eens op de brug bleek al gauw dat de downpipe tegen de stang zat.



Na wat onderzoek bleken twee bouten van de voorste motorsteun los te zitten. Daardoor was het blok gezakt. Eén van de bouten was opgerekt. Dus boutjes vervangen en geborgd met loctite.



Waardoor de uitlaat terug voldoende speling heeft.



Het benzinefilter was ook aan de beurt. Het filter is voor het laatst vervangen toen ik de Curry kocht. Ik vraag me af of het filter net meer of net minder zou vervuilen omwille van het LPG rijden. Ik tank hooguit 2x per jaar benzine, maar de boel blijft wel rondgepompt worden...



Daarna mocht Thuur zijn magic laten werken om de radio te fixen. Vooraleerst werd de bedrading achter de radio deftig hersteld. De montage was in het verleden immers met "tape" gedaan. Het verbaasde me dat dit zolang goed is gegaan.



Het herstellen van de bekabeling had helaas niet het gewenste effect. Na verder onderzoek bleek de versterker de dader. Ik meen dat Ronald dit reeds voorspeld had dus hij wint de koelkast deze keer!





De Yatour inbouwen was dan weer geen succes. Ik bleek de Yatour bluetooth/usb te hebben voor de HU-radio's en niet voor de SC-radio's... De bestelbon spreekt van een HU radio, de link op de website (Amazon) spreekt van een SC-radio. Dus als iemand een Yatour voor de latere modellen zoekt of wil ruilen...

Na het fixen van de radio kon Thuur de lekstroom gaan zoeken, maar die bleek allemaal ruim binnen de norm te zijn.



Ik had de zekering van de radio gedemonteerd, maar ik had niet gezien dat de radio twee zekeringen heeft. Vermoedelijk/hopelijk zat de lekstroom hier. Ik kijk er nu nog even tegenaan, maar vermoedelijk is het opgelost.

Een volgend probleem was een terugkerende storing 417 op de airco. (ventilator interieursensor passagierskant). Deze storing komt 2-3x per jaar voor. Het hele ding maar eens gedemonteerd en schoongemaakt. Hopelijk ben ik daar nu ook van af.



Het niet sluitende tankklepje stond ook al 6 jaar op de lijst. Het motortje zat vast dus dat hebben we eens gedemonteerd en gesmeerd.





Easy fix zou je denken, ware het niet dat na de ingreep het klepje nog niet vergrendelde. Na wat verder onderzoek bleek dat de Spaanse "monteurs" het metalen lipje hebben weggeslepen. Zo kan je het klepje ook ontgrendelen natuurlijk.  :eusa_think:

En dan als laatste een leuk klusje als kerstkado voor Thuur. Het helemaal goed afstellen van mijn achterklep. Ik was nog steeds niet tevreden omdat de klep een paar mm teveel naar buiten kwam. Na wat afkijken bij een andere 850 hebben we de klep EINDELIJK eens perfect er kunnen inhangen.



Volgende keer maar eens de achterbumper er op afstellen. Het is verbazend hoeveel beter een auto er uit ziet als de "pannelgaps" netjes zijn in plaats van schots en scheef.

Ik blijf een haat-liefde verhouding hebben met die auto. Enkele weken geleden ging het meer richting haat, tegenwoordig gaat het gelukkig weer meer richting liefde...

Morgen mag de auto nog eens 450km gaan draaien, deze keer richting Belgisch Limburg, Eksel. Morgen meer.

Vulk

Citaat van: The_former_saint op 25-10-2020 08:26:30
Inderdaad zeer proper!
Weet er iemand wat het verschil is tussen polijsten en hem gewoon polishen?

Polijsten is Nederlands en Polishen is Engels?

KIM

Thomas, heb je de auto aan de druppellader thuis?
Ik heb de R nu al 3/4 jaar geschorst staan en hij hangt mooi aan de druppellader. Mijn ervaring is dat ondanks een lage lekstroom bnnen enkele weken het accuniveau te laag is. Dat is niet heel erg goed voor de accu.