The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

stuuraandeverkeerdekant

#45
Koelvloeistof aftappen, flushen & vervangen

Gister de eerste keer de koelvloeistof vervangen. Eerst goed op dit forum rondgespeurd natuurlijk. Vond dit wel een bruikbare omschrijving: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,55272.msg1306442.html#msg1306442. Maar ook op andere plekken wat (redelijk) heldere omschrijvingen gevonden, zoals hier: http://www.pelicanparts.com/techarticles/Volvo-V70/35-WATER-Draining_Filling_Cooling_System/35-WATER-Draining_Filling_Cooling_System.htm.

Omdat ik het zelf fijn vond veel voorbeelden van anderen te zien - en er vast nog meer newbies zijn zoals ik - hieronder de stappen die ik heb doorlopen.

In mijn handleiding staat dat er 7.2 liter koelvloeistof in mijn auto gaat (motor type is B5244S2). Ik heb dus 4 liter originele Volvo Coolant gekocht plus 10 liter demi-water. Ik wilde het zonder chemisch goedje proberen omdat ik gelezen had dat die ook enorm veel spul los kan maken waardoor bepaalde delen verstopt kunnen raken. Daarnaast heb ik het vermoeden dat er originele vloeistof inzit (service boekje laat ook alleen maar dealer-onderhoud zien) dus ik verwachtte geen rampzalig vieze bende.

(Uiteindelijk bleek ik te weinig demi water te hebben - omdat ik toch wel meerdere keren wilde spoelen - dus heb ik nog een tripje naar de Halfords moeten maken. Met de bus welteverstaan, want de auto stond al zonder koelvloeistof  :eusa_shifty:)



Stap 1 was het vinden van de radiator petcock drain. Het plastic schroefje dat aan de zijkant van de radiator zit (vooraan links). Er zit een plastic beschermkap over en Haynes suggereert deze te verwijderen, maar vond ik uiteindelijk niet echt nodig want je kan ook prima met de imbus door deze opening:



Dit is het plastic schroefje dat eruit kwam. Schijnt super snel kapot te draaien, dus heb er extra op gelet dat ik niet teveel kracht zetten toen ik m terug zette (en ja, ik heb het stof er even afgespoeld voor ik hem terug deed).

http://sadvk.jalbum.net/Stuuraandeverkeerdekant/slides/blog_15.jpg

De tip van mijn vader (die op bezoek was) was om pas ná dat dit schroefje eruit was de koelvloeistof dop eraf te halen. Hierdoor komt er niet meteen een heleboel vloeistof uit en blijven je handen schoner :)



En hier de tweede schroef om het laatste beetje vloeistof eruit te halen:



(Dit is waar hij ongeveer zit ten opzichte van de andere onderdelen)



Nadat deze ook helemaal uitgedruppeld was heb ik de schroef weer vast gezet en de overflow tank vol gegooid met demi-water. Ik las dat op sommige fora dat mensen het flushen met kraanwater deden, maar dat leek mij niets. Er blijft toch altijd wat water in het systeem zitten (ik kreeg er geen 7.2 liter uit). En als ik dan kijk naar hoe onze waterkoker er na een jaartje uitziet dan heb ik dat niet graag in mijn mijn motor. Ik vind een koraal rif prachtig, maar liever niet in mijn motor.

Anyway, tot het max level gevuld, de kachel op vol aangezet en de motor gestart en ongeveer 10 minuten stationair laten draaien. Toen de motor op temperatuur kwam af en toe wat gas gegeven. Door het accelereren werd de vloeistof goed rond gepompt en zakte het niveau meteen. Ik had de trechter er gewoon ingelaten zodat ik hem af en toe kon bijvullen met meer water. Na in het totaal zo'n 15 minuten te hebben gelopen de motor uitgezet, dop erop en de motor laten afkoelen. Vooral het afkoelen duurt lang. Ben dan ook de hele dag bezig geweest met dit klusje. Met lange tussen pauzes. Dat dan weer wel  ;)



Na één keer spoelen vond ik het water nog te vuil, dus heb ik nog twee jerry-cans demi water gehaald (bij mij om de hoek verkochten ze trouwens strijk-water met een geurtje, leek me ook niet optimaal voor een motor). In het totaal heb ik er drie keer ruim vijf liter demi-water doorheen gespoeld alvorens ik de koelvloeistof erin deed. Dit waren de kleuren van de flushes. Elke keer een beetje lichter... (wel opvallend dat het telkens meer ging schuimen, misschien dat er iets in de koelvloeistof zit die dat tegengaat?)



Omdat er altijd wat water achterblijft in het systeem en in het boekje staat dat er 7.2 liter ingaat, heb ik eerst 3.6 liter pure koelvloeistof in het systeem gegooid en daarna bijgevuld met demi water. Dit leek me logischer dan een pre-mix erin te gooien die dan weer verdunt wordt door het water dat nog in het systeem zit. Opnieuw de motor 10 minuten stationair laten draaien, wat bijgevuld en toen een stuk gaan rijden. Na een klein rondje weer voor de deur geparkeerd - het level stond nu nét onder de min maar heb besloten om m een nachtje te laten afkoelen voor ik m weer bijvulde. De volgende ochtend weer bijgevuld met water en na een stukje rijden stond ie nog steeds op hetzelfde pijl. Thermostaat blijft ook mooi op drie uur staan. Komende dagen neem ik het laatste restje demi-water mee in de auto en zal om de zoveel tijd even checken of er nog wat bij moet.

Wat ik trouwens ook gedaan heb is 's nachts een groot stuk karton onder de auto gelegd om te zien of het ergens lekte. Vanochtend meteen gekeken en gelukkig heeft het niet gelekt (geen groen), maar het heeft wél geregend (want nat onder de afvoer van parafaan).

So far so good. Op naar t volgende klusje!

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

V70geRwin


stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: V70geRwin op 22-07-2016 20:32:57
Lekker bezig  :eusa_clap:

Thanks! Komende week de remvloeistof en ashoes vervangen :)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#48
Weer een vraagje over losse buizen onder de motorkap... Deze keer dit stalen pijpje die uit de motor komt, en het rubberen buisje die aan de luchttoevoer pijp naar de motor zit:



Omdat het stalen pijpje helemaal onder de (verse) smurrie zat, en het rubberen buisje er netjes omheen pastte, leek het mij bij elkaar te horen en heb ik ze weer op elkaar aangesloten.

Maar toch even ter controle: is dat zo? En waar zijn ze voor? carterventilatie?

Komen ze wel vaker los te zitten?
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#49
Iemand een idee hoe dat stalen pijpje dat uit het motorblok komt heet?
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Ewout Schalkwijk

Geen idee wat dat buisje is/doet. Ik ben een dieselrijder. Wat ik wel op de foto meen te zien is dat het buisje helemaal dicht gekoekt lijkt te zijn. Of is de foto gewoon niet goed genoeg?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

classicT5

Waar loopt die slang naartoe die je erop aansluit? Gezien de smurrie lijkt het me van je carterventilatie. Maar bij mij zit het anders, ben dus niet zeker.

stuuraandeverkeerdekant

Slangetje komt rechtstreeks van de luchttoevoer motor (grote buis tussen luchtfilter en motor). Tis een rubber bochtje van max 10 cm. Zit inderdaad wel wat smurrie in ja...... Schoonmaken met een ragertje? Of symptoom van een groter probleem?
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

leons850

Omdat jij een 2.4 hebt weet ik het niet zeker.
Maar bij mijn 2.3 T5 loopt dat buisje via de achterkant van de motor naar de brandstofdruk regelaar.
Dit buisje zou het eventuele vocht moeten afzuigen via de aanzuigkant van de motor.

Bij mij is deze er inmiddels helemaal uit en af omdat ik geen aansluiting meer heb op m'n aanzuigbuis.
Maakt verder niets uit. Dus misschien alleen even afdoppen.
Zowiezo dichtmaken op je aanzuigbuis want dit is valse lucht.

Nogmaals dit is bij mijn my '98 S70 T5 het geval, hoe dit op een non turbo nieuw ding is weet ik niet.  ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

stuuraandeverkeerdekant

#54
Ashoes vervangen

De meest ambitieuze ingreep tot nog toe, zelf de ashoes rechtsvoor vervangen. Was leuk om te doen en ging nog goed ook :eusa_dance: Omdat ik niet thuis was (op vakantie in Nederland) en geen gereedschap bij me had heb ik een paar uurtjes in de doe het zelf garage Fixing Up in Deventer gestaan. Ik dacht er nog even aan om richting Arnhem Noord te gaan, maar daar klop ik de toekomst nog wel eens aan... Als de uitnodiging van volvobug blijft staan natuurlijk! Zullen nog genoeg momenten komen dat ik een plek of advies nodig heb  ;D

Maar de Doe Het Zelf garage was een erg fijne plek en voor een novice zoals ik ook erg goed om iemand in de buurt te hebben die er meer kaas van heeft gegeten. Zelfs als het alleen maar voor de moraal is. (Kan me voorstellen dat de sleuteldagen een zelfde soort functie dienen, ook iets voor de toekomst).

Maar goed, aan de slag dus. Natuurlijk niet per se nodig, maar als de brug vrij is, waarom ook niet?



En dit maakt het leven ook wel heel errug aangenaam.....



Wiel eraf en as eruit. De remmen heb ik er gewoon op laten zitten, en ook de ABS censor. Ging prima zo.

Toen ik de as eruit haalde kwam er een klein beetje vloeistof uit. Vroeg me nog af welke vloeistof dit is (ideeën iemand?). Toen ik later het oliepeil checkte moest ik bijna een halve liter bijvullen! Zoveel was er zeker niet uitgekomen, dus een vraag die ik sowieso heb is waar mijn olie naartoe verdwijnt. Zal het in de gaten houden in de toekomst!

As in de bankschroef gedaan en de oude hoes eraf gesneden.



Ziet er lekker fris uit daarbinnen.



Uit elkaar gehaald,



en na een beetje poetsen glimde het allemaal weer mooi!



Ik heb in het totaal 1 zakje vet gebruikt om alles te smeren en de hoes te vullen. Maar nog even over die hoes... Ik had dus een originele ashoes gehaald. Ik had Dirk342's opmerking over dat de Womi hoezen eigenlijk beter zijn wel gelezen, maar dacht heel naief dat origineel toch echt wel beter zou zijn. Maar toen ik m in handen had voelde t super plastic aan en kon ik niet geloven dat die het eronder lang zou uithouden. Voortaan wat vaker naar Dirk luisten dus! Gelukkig verkocht de DIY garage ook Womi hoesje die ik toen maar heb gebruikt. Maar als ik dat eerder had geweten, had ik me waarschijnlijk ook wat anders voorbereid en had ik geweten dat je deze hoesjes er dus wel overheen kan schuiven! Had ik m ook niet zoveel uit elkaar hoeven halen... Next time...


Bleeding the brakes

Gisteren ook de remvloeistof meteen vernieuwd. Had op dit forum al gelezen over t Eezibleed systeem, en inderdaad een super makkelijk en simpel systeem.

De route van de nieuwe remvloeistof....









Maar zelfs daarmee kan het dus nog fout gaan :eusa_wall: Heb het niveau van het bijvulflesje toch tot onder het minimum laten zakken en daardoor kwam er wat lucht in het systeem. Om de lucht eruit te halen en tegelijkertijd het niveau van het reservoir wat te laten zaken (nieuwe vloeistof was op en reservoir zat boven de max) heb ik het laatste stukje met zijn tweeën gedaan: de rem oppompen, intrappen, eventjes de nippel opendraaien, rem op laten komen en herhalen. Maar uiteindelijk voelde de rem toch nog niet helemaal goed aan. Een beetje sponzig en wat minder ferm dan normaal.

's Avonds nog wat gelezen en de volgende ochtend meteen een klein flesje dot 4 gekocht en via het reservewiel alle nippels nog een keer ontlucht. Inderdaad een ander merk (waardoor ik het waarschijnlijk over twee ipv drie jaar opnieuw moet vervangen, maar had nu geen tijd en zin meer om op een blik ATE te wachten....).



Er kwamen wat minuscule belletjes uit het systeem + één grotere, dus gelukkig was deze herhaling van zetten niet voor niets :)

En het reservoir niveua dit keer niet met luchtdruk laten zaken maar zo:



Remmen voelen weer stevig aan dus ik rijd weer blij rond. En t verschil tussen de oude en de nieuwe vloeistof is ook goed duidelijk. Word ik weer vrolijk van  :D

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 03-08-2016 00:23:29
Geen idee wat dat buisje is/doet. Ik ben een dieselrijder. Wat ik wel op de foto meen te zien is dat het buisje helemaal dicht gekoekt lijkt te zijn. Of is de foto gewoon niet goed genoeg?

Mijn photoskills laten me in de steek  :eusa_shifty: Zit niet helemaal dicht, maar zat wel wat smurrie in ja...
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#56
Citaat van: leons850 op 03-08-2016 09:22:57
Omdat jij een 2.4 hebt weet ik het niet zeker.
Maar bij mijn 2.3 T5 loopt dat buisje via de achterkant van de motor naar de brandstofdruk regelaar.
Dit buisje zou het eventuele vocht moeten afzuigen via de aanzuigkant van de motor.

Bij mij is deze er inmiddels helemaal uit en af omdat ik geen aansluiting meer heb op m'n aanzuigbuis.
Maakt verder niets uit. Dus misschien alleen even afdoppen.
Zowiezo dichtmaken op je aanzuigbuis want dit is valse lucht.

Nogmaals dit is bij mijn my '98 S70 T5 het geval, hoe dit op een non turbo nieuw ding is weet ik niet.  ;)

Ik heb nog een beetje lopen zoeken maar ik DENK dat mijn slangetje via het stalen pijpje via deze slang naar de oil trap loopt (plaatje komt van internet dus niet van mijn auto).



Bij mij lijkt het ijzeren stangetje maar een kort stukje te zijn, en daarna heb ik t idee dat er weer een rubberen slang achter t inlaatspruitstuk doorloopt. En als ik dit plaatje bekijk moet ie wel naar de oil trap lopen, dus, onderdeel van de carterventilatie. Ziet de carterventilatie van de  2.3 T5 er ongeveer hetzelfde uit?
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Vulk

De vloeistof die je verloren hebt zal versnellingsbakolie zijn.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Vulk op 06-08-2016 07:58:10
De vloeistof die je verloren hebt zal versnellingsbakolie zijn.
Thanks. Maar is dat een gesloten systeem? Nooit een plek tegengekomen waar je kan checken hoeveel erin zit / kan bijvullen of t allemaal verversen (heb geen automaat).
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

vincen tdi

Bij het eruit halen van de aandrijfassen komt er altijd wel een klein beetje versnellingsbakolie vrij
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D