The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jkV70

Ik heb de gasveren  Stabilus 3958IA (1600N kracht) via eBay beste;ld in Duitsland voor ongeveer dezelfde prijs.

Een tip voor de montage is om bij montage de kogelgewrichten te smeren met (in mijn geval) een druppeltje WD-40, evenals de plunjer.
Het smeren van de kogelgewrichten voorkomt dat de nog 'te nieuwe' gasveren zich draaien door teveel wrijving tussen plunjer en afdichting en zich van de bevestigingspunten loskrikken.

Eén gasveer los van zijn bevestigingspunt betekent dat de achterklep op je hoofd valt omdat één gasveer onvoldoende is om hem tegen te houden.

Montage is eenvoudig. Het lastigst is nog om de borgschroef van de plastic bekleding links en rechts weer gemonteerd te krijgen (omdat je tegen het licht in kijkt - een lamp is handig hierbij).
Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: jkV70 op 13-08-2016 22:09:43
Ik heb de gasveren  Stabilus 3958IA (1600N kracht) via eBay beste;ld in Duitsland voor ongeveer dezelfde prijs.

Een tip voor de montage is om bij montage de kogelgewrichten te smeren met (in mijn geval) een druppeltje WD-40, evenals de plunjer.
Het smeren van de kogelgewrichten voorkomt dat de nog 'te nieuwe' gasveren zich draaien door teveel wrijving tussen plunjer en afdichting en zich van de bevestigingspunten loskrikken.

Eén gasveer los van zijn bevestigingspunt betekent dat de achterklep op je hoofd valt omdat één gasveer onvoldoende is om hem tegen te houden.

Montage is eenvoudig. Het lastigst is nog om de borgschroef van de plastic bekleding links en rechts weer gemonteerd te krijgen (omdat je tegen het licht in kijkt - een lamp is handig hierbij).
Dus WD 40 om ze niet te laten glijden...  Ik ga even kijken of ik er ook wat vet op kan smeren om zo de kraak eruit te halen. Anders inderdaad nieuwe erin  :D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

Nog een beetje verder gelezen (op dit forum en elders op het interweb) en lees dat een gasveer smeren geen zin heeft. Wil morgen dus even wat wit spuitvet kopen en de scharnierpunten in de achterklep smeren.

Citaat van: volvobug op 14-02-2014 15:54:45
Om goed bij het scharnierpunt van de achterklep en de kogelkopjes van de gasveer te komen moet je de binnenbekleding verwijderen. Middelste deel bovenin zit meen ik met twee schroeven vast, dan links en rechts het deel over de d-stijl verwijderen, dit zit allemaal geklemd zo uit mijn hoofd.

Scharnieren van de deuren kun je gerust met (spuit)vet smeren. Dat torx-dingetje is een borgschroef van de scharnierpen, geen smeernippel.

Zo niet dan bestel ik deze Stabilus: http://www.ebay.co.uk/itm/2X-STABILUS-GAS-SPRING-TRUNK-TAILGATE-BOOT-CARGO-AREA-L270-5-1600N-3958IA-/381553438227?hash=item58d65b6e13:g:g6sAAOSwezVWzTRq#vi-ilComp
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

jkV70

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 13-08-2016 22:59:15
Citaat van: jkV70 op 13-08-2016 22:09:43
Ik heb de gasveren  Stabilus 3958IA (1600N kracht) via eBay beste;ld in Duitsland voor ongeveer dezelfde prijs.

Een tip voor de montage is om bij montage de kogelgewrichten te smeren met (in mijn geval) een druppeltje WD-40, evenals de plunjer.
Het smeren van de kogelgewrichten voorkomt dat de nog 'te nieuwe' gasveren zich draaien door teveel wrijving tussen plunjer en afdichting en zich van de bevestigingspunten loskrikken.

Eén gasveer los van zijn bevestigingspunt betekent dat de achterklep op je hoofd valt omdat één gasveer onvoldoende is om hem tegen te houden.

Montage is eenvoudig. Het lastigst is nog om de borgschroef van de plastic bekleding links en rechts weer gemonteerd te krijgen (omdat je tegen het licht in kijkt - een lamp is handig hierbij).
Dus WD 40 om ze niet te laten glijden...  Ik ga even kijken of ik er ook wat vet op kan smeren om zo de kraak eruit te halen. Anders inderdaad nieuwe erin  :D

WD-40 (o.i.d.) om de kogelgewrichten wèl soepel terug te laten glijden naar de uitgangspositie.
Kogelgewrichten zijn blijkbaar toegepast omdat de bewegingvan de bevestigingspunten die de gasveer maakt bij openen en sluiten van de klep niet in één vlak ligt (anders had men wel gewone scharnierpennen toegepast).

Doordat de plunjers veel weerstand ondervinden in de afdichting wanneer de gasveren nieuw zijn, werden (althans bij mijn auto) de kommen van de kogelgewrichten steeds een stukje verplaatst, zolang totdat de kom van de kogel sprong en de klep niet meer door één gasveer kon worden tegengehouden.
Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: jkV70 op 13-08-2016 23:47:10
WD-40 (o.i.d.) om de kogelgewrichten wèl soepel terug te laten glijden naar de uitgangspositie.
Ooit een keer gelezen dat WD-40 niet optimaal is voor smeren. Maar dat is dus niet jouw ervaring?
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

Even wat anders... Iemand enig idee van wie de groene 850 T5R uit Deventer Colmschate is? Ik zie m al een weekje staan maar zag net t forum logo pas... Mooie bak!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

vincen tdi

die vragen zijn hier  http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,11131.0.html in dit topic centraal te stellen.
Krijg je waarschijnlijk ook eerder antwoord  ;)
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: vincen tdi op 14-08-2016 13:39:36
die vragen zijn hier  http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,11131.0.html in dit topic centraal te stellen.
Krijg je waarschijnlijk ook eerder antwoord  ;)
Een hele sectie over t hoofd gezien! Bedankt voor de tip, vraag staat nu daar :)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#128
Net de beschermkappen er even afgehaald om wat wit vet op de scharnieren van de achterklep te spuiten en meteen de gaslagers eens te bekijken. Inderdaad de stabilus 1600n, maar aan de rechterkant wel een lekke...



Goed. In de nabije toekomst kunnen jullie dus weer wat knutselfotootjes van mij verwachten!

EDIT: wit spuitvet op de scharnieren en op de kogelkopjes v/d gasveren heeft de piep wel doen verdwijnen!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

triton

Die is inderdaad lek , heb nog 2 goede liggen voor je....
Professioneel raddraaier

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: triton op 14-08-2016 19:11:43
Die is inderdaad lek , heb nog 2 goede liggen voor je....
Dat klinkt goed! Heb je net een pbtje verstuurd :)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

henry classic v70

Waarschijnlijk is het geluid daarmee ook opgelost  ;)
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

jkV70

#132
Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 14-08-2016 12:24:18
Citaat van: jkV70 op 13-08-2016 23:47:10
WD-40 (o.i.d.) om de kogelgewrichten wèl soepel terug te laten glijden naar de uitgangspositie.
Ooit een keer gelezen dat WD-40 niet optimaal is voor smeren. Maar dat is dus niet jouw ervaring?

Hangt ervan af wat je ermee smeert.

WD-40 is zeer dun vloeibaar en kruipt, reinigt en smeert maar belangrijk is dat er zich geen stof en zand ophoopt zoals zoals bij olie en vet.
Wel bijna altijd met het slangetje voor nauwkeurig richten.
Sloten inclusief het contactslot smeer ik altijd met WD-40, met succes.
Gasveren ook, evenals de scharnierpunten van de versnellingskabels bij de versnellingspook, en andere bewegende kabels in een mantel.
Piep in een Kachelventilor is ook weg na een pufje WD-40 op de juiste plaats.

Als kruipolie gebruik ik het vaak met succes, om vastgeroeste bouten los te weken. Al tientallen jaren.

Als contactreiniger werkt het ook goed.
Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial

Lunadust

Je kunt het beste originele gasveren monteren (ik weet niet welke Triton voor je heeft), de imitatie zijn erg slecht voor je gebit, dan klapt je klep met een rotgang naar boven zonder einddemping.

Het is al vaker gezegd, WD-40 is GEEN smeermiddel.
Dan kun je beter een PTFE spray (teflon) nemen.
WD-40 heeft heel even smerende eigenschappen, wrijf maar eens een wat tussen je vingers, dat word al vrij snel stroef.

Techneut, geen dichter.

triton

Ik weet niet of het originele zijn Bas , ik weet wel dat ze goed zijn en beslist geen klap onder je kin geven.
Ik heb Thijs aangeboden om ze eronder te zetten onder het genot van een kop koffie en dan kan hij ze zelf beoordelen.
Het enige wat erop staat is highpressure en 1600N
Professioneel raddraaier