The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

leons850

Citaat van: KIM op 30-08-2016 20:32:53
In jouw geval is de buis niet van kunststof maar van lichtmetaal (ME7).
Je kunt m gerust schoonmaken. Wees wel voorzichtig met de- en monteren en monteer overal even nieuwe koperen ringetjes.

Precies!
Ik heb er dan wel een 2e handse in gedaan, maar dat was omdat ik er nog 1 had liggen en de gene die er uit kwam het enige plastic stuk kapot had.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

stuuraandeverkeerdekant

#211
Boodschappenlijstje Carterventilatie

Ik heb even lopen zoeken naar welke onderdelen je moet hebben voor het vervangen van de carterventilatie. Sommige sets zijn wat uitgebreider dan anderen... Ik vervang liefst zo veel mogelijk, maar als het kan laat ik die dure buis zitten. Nu heb ik dit lijstje gemaakt. Mis ik hier nog dingen?

- Oil trap - 1271988
- Hose, Crankcase breather - 9497769
- Hose, Crankcase breather - 1271771
- Hose clamp 30 mm 32 mm - 976584
- Hose, Crankcase breather - 8653339
- Hose clamp - 976561
- Gasket, Intake manifold - 9458534
- Hose connector 4,0 mm 6,0 mm Rubber - 9155862
- Hollow screw - 973950
- Gasket ring, Hollow screw - 947282

De Pipe, Crankcase breather - 9202143 zou ik dus willen schoonmaken ipv van vervangen (tenzij ik m ergens heel cheap vind, kreeg net een quote van £130 binnen - nog steeds flink wat geld vind ik, maar zeker minder dan €200). Maar, vroeg ik mij af, zijn de rubberen buisjes die eraan vast zitten ook los te bestellen? Het lijkt me dat die wél broos worden en dus aan vervanging toe zijn... En zo ja, weet iemand toevallig de nummers van de omliggende buisjes?

Ik ben ook meerdere diagrammen tegengekomen met de locaties van de verschillende onderdelen. Deze leek het meest in de buurt van mijn type motor te komen. Enig punt is dat dit voor een B5254S is, en ik juist een B5244S2 heb. Zien de CV's van deze types er erg anders uit of is er geen verschil?



Iemand ook enig idee waar deze plaatjes vandaan komen en waar je ze kan vinden (inclusief omschchrijving van wat bij de nummers hoort)? Is dit een functie in Vida of ook ergens online te vinden? Tot nu toe kom ik ze voornamelijk tegen op blogs, maar zijn de omschrijvingen van waar de nummertjes naar verwijzen verdwenen.

Ik ben hier voor mijzelf begonnen om een overzichtje te maken van welke onderdelen waar gaan zodat ik weet wat ik nodig heb en wat niet, maar heb mijn twijfels bij de diagrammetjes en of ze precies overeenkomen met mijn type motor blijft.



Maar morgen eerst wat kilometertjes maken! Klusje voor de Volkskrant in het westen des lands, dus dat wordt weer een dag rijden  :eusa_clap: en dan een uurtje fotograferen. De weduwe van de uitvinder van de plastic zak woont daar en moest hoognodig eens op de foto  ;)

Tot rap!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

KIM

Met name slang C (bovenste plaatje) is anders. Dat is het besproken deel.
Als je me je chassisnummer wilt sturen per PB kan ik vanavond wel even het juiste plaatje en met nummers en omschrijving voor je opzoeken.

Voor zover ik het nu kan zien is het onderste plaatje de juiste en is nr 7 een component dat je niet noodzakelijk hoeft te vernieuwen.

leons850

Steek dat onderste gat even goed door als je alles er af hebt.
Bij mijn V70N T5 zat die compleet dicht. Misschien meteen een oliewissel daarna doen.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: KIM op 01-09-2016 08:38:39
Met name slang C (bovenste plaatje) is anders. Dat is het besproken deel.
Als je me je chassisnummer wilt sturen per PB kan ik vanavond wel even het juiste plaatje en met nummers en omschrijving voor je opzoeken.

Voor zover ik het nu kan zien is het onderste plaatje de juiste en is nr 7 een component dat je niet noodzakelijk hoeft te vernieuwen.
Oh super! PB in je inbox :)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#215
Oranje Lampjes & Mijn Humeur

En zowaar, mijn tweede lampje ging gister aan...  :-\  Na de SRS opgelost te hebben, kwam nu t Check Engine / Lambda lampje aan...

Ik was onderweg naar de Cotswolds om een foto te maken maar was de straat nog niet uit of ik zag het lampje  :o  Meteen gestopt en onder de motorkap gekeken of ik afgelopen weekend niet een luchttoevoer oid dergelijks los heb laten hangen... Dat was niet het geval dus maar weer doorgereden.
Na weer wat kilometertjes herinnerde ik me plotseling dat ik een paar dagen terug een flesje Forté Gas Treatment in de tank had gegooid. Ik had er toen al aan getwijfeld of ik dat zou doen, maar uiteindelijk won mijn nieuwsgierigheid het van mijn behoudenheid. Wellicht dat dat de oorzaak was? Dat het nu allemaal schoon aan t branden was en dat de lambda sensor t vuil oppikte? Al duimend dat dit de oorzaak was weer doorgereden. Bij het eerstvolgende tankstation zelfs nog de wat duurdere BP benzine erin gegooid om de goden van het motorblok gunstig te stemmen, maar het mocht allemaal niet baten. Begon me al behoorlijk stom te voelen ook.

Op de bestemming aangekomen was ik met met mijn gedachten even ergens anders. De uiterst grappige weduwe van de man die de plastic tas had uitgevonden moest op de foto. Ze hadden blijkbaar geen goed huwelijk gehad want toen ik vroeg of ze een foto van haar man had moest ze bekennen dat ze die niet had. Ze had ook een extreem uitgesproken hekel aan plastic, maar heeft er toch een mooi huis van kunnen kopen, dat dan weer wel  ;)

Anyway: verhaal, filmpje en fotootjes voor de krant gemaakt en weer terug in de auto. En wat zie ik? Lampje uit! Dus toch! Ondertussen alweer 400km verder en nog niet terug gekomen. Hoop dat dat het was.

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

SB T-5R

Ik zou je in eerste instantie niet al te druk maken.
Jij hebt me7 met het check engine lampje, dat is was uitgebreider dan het eerdere lamda lampje.
Het check engine lampje kan al gaan branden als je rempedaal schakelaar stuk is. Dat zou ook verklaren waarom hij bijvoorbeeld weer uit gaat. En zo zijn er nog wel wat mogelijke oorzaken.
Eerst VIDA eraan  ;)

jkV70

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 31-08-2016 23:59:11
Boodschappenlijstje Carterventilatie

<snip>
Iemand ook enig idee waar deze plaatjes vandaan komen en waar je ze kan vinden (inclusief omschchrijving van wat bij de nummers hoort)? Is dit een functie in Vida of ook ergens online te vinden? Tot nu toe kom ik ze voornamelijk tegen op blogs, maar zijn de omschrijvingen van waar de nummertjes naar verwijzen verdwenen.
<snip>

O.a. hier misschien?
http://www.volvopartswebstore.com/
Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: SB T5-R op 03-09-2016 07:04:16
Ik zou je in eerste instantie niet al te druk maken.
Helemaal gelijk natuurlijk. Omdat het allemaal nieuw is lijd ik af en toe een beetje aan hypochondrie waarbij ik achter elk piepje meteen het ergste vrees ;) Gelukkig leer ik steeds meer en kan ik het langzaam maar zeker ook steeds beter inschatten.
Nu het lampje weg is laat ik het gewoon even, maar zal m in de toekomst nog eens aan vida hangen om te zien of er nog een foutcode in het systeem staat.

Ander dingetje.... Mijn temperatuur meter staat na een lang stuk op de snelweg niet op drie uur maar zakt een beetje naar half vier. Als ik dan weer wat kleine weggetjes rij gaat hij weer naar drie uur. Eerder bleef ie strak op drie uur staan. Thermostaat die t langzaam laat afweten of gewoon normaal?
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

KIM

Lijkt inderdaad op een thermostaat die niet goed meer werkt.

Vulk

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 04-09-2016 12:17:21
Citaat van: SB T5-R op 03-09-2016 07:04:16
Ik zou je in eerste instantie niet al te druk maken.
Helemaal gelijk natuurlijk. Omdat het allemaal nieuw is lijd ik af en toe een beetje aan hypochondrie waarbij ik achter elk piepje meteen het ergste vrees ;) Gelukkig leer ik steeds meer en kan ik het langzaam maar zeker ook steeds beter inschatten.
Nu het lampje weg is laat ik het gewoon even, maar zal m in de toekomst nog eens aan vida hangen om te zien of er nog een foutcode in het systeem staat.

Ander dingetje.... Mijn temperatuur meter staat na een lang stuk op de snelweg niet op drie uur maar zakt een beetje naar half vier. Als ik dan weer wat kleine weggetjes rij gaat hij weer naar drie uur. Eerder bleef ie strak op drie uur staan. Thermostaat die t langzaam laat afweten of gewoon normaal?

Thermostaat defect ja. Vervang tegelijk ook de temperatuursensor als je bezig bent. Achteraf niet schrikken als je brandstofverbruik daalt.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Vulk op 04-09-2016 12:21:11
Thermostaat defect ja. Vervang tegelijk ook de temperatuursensor als je bezig bent. Achteraf niet schrikken als je brandstofverbruik daalt.
Bij zo'n kleine afwijking is ie al defect? Das niet best, maar goed om te weten! En van wat ik gelezen heb niet al te duur en ingwikkeld om te vervangen (moest alle koelvloeistof er dan ook weer uit - moet ik nog ff opzoeken...).

Daling in brandstofprijs ga ik me emotioneel ook even op voorbereiden, das niet niks natuurlijk  :-\    

;D

PS: wat is het nadeel van lang doorijden met een niet correct werkende thermostaat?
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: jkV70 op 03-09-2016 09:04:11
O.a. hier misschien?
http://www.volvopartswebstore.com/
Thanks. Ik had de link gevonden. Kwam er niet helemaal uit omdat er meerdere variaties op één onderdeel in de lijst stonden, maar met de hulp van KIM (wederom bedankt!) ben ik er nu uit en kan ik weer verder zoeken en lezen. Zien jullie vast weer terug op deze blog  :)

But first things first.... remschijven worden dun en thermostaat staat niet meer strak op drie uur....
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Vulk

De meter hoort eigenlijk strak op 3u te staan.
Het nadeel is dat je rondrijdt met een blok dat niet volledig op bedrijfstemperatuur is.

stuuraandeverkeerdekant

#224
Tjsa, dat zal niet ideaal zijn voor het uithoudingsvermogen van het blok. Dus.... Ik ga me eerst maar weer eens inlezen! Hier een mooie How To op t forum gevonden: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,64897.msg1539320.html#msg1539320  :) Ik hou jullie op de hoogte!

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!