The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

stuuraandeverkeerdekant

#240
Thermostaat en temperatuur sensor vervangen

Zoals ik laatst al noemde hing de wijzer van mijn temperatuurmetertje af en toe slapjes rond half vier. Dit was voornamelijk op de snelweg. In de stad hield hij zicht groot (altijd braaf op drie) maar zodra we de snelweg op waren zakte hij al snel weer weg.

Vulk wist te vertellen dat mijn thermostaat de boosdoener was. Meteen begonnen met het verzamelen van de juiste lectuur en te kijken wat die onderdelen dan wel niet moeten kosten (valt heel erg mee). Ook nog wat rondgevraagd en van Volvobug leerde ik dat ook in mijn type auto een 90 graden thermostaat zit (klopt, stond namenlijk ook op de oude). En na een beetje zoeken kwam ik ook nog eens een hele mooie How To van 855T5+ tegen. Super gedetailleerd en een fijn naslagwerkje. Hier las ik bijvoorbeeld dat je de schroefjes het beste een paar dagen van tevoren even met WD40 moet inspuiten om ze los te krijgen. Uiteraard gedaan, en ik keek al uit/op naar het gevecht dat ik met die schroefjes zou moeten gaan leveren, maar dat viel in mijn geval heel erg mee. Dus óf het was een geweldige tip, óf mijn schroefjes zaten gewoon niet zo vast... Anyway, ik was er klaar voor!


Maar eerst dus een beetje van de koelvloeistof afgetapt. Er stond geen literaanduiding op mijn teiltje, dus ik heb m maar even door laten lopen. Overigens wel prettig dat ik al een keer de koelvloeistof geflushed had. Toch in zekere zin een herhaling van zetten dit.



Iets anders waar ik voor gewaarschuwd was, was dat het achterste schroefje van de thermosstaatbehuizing lastig te bereiken was. Een gewaarschuwd mens telt uiteraard voor....... Je snapt het, ik stond klaar met alle knietjes, elleboogjes en verlengstukjes die ik kon vinden en was klaar voor de strijd! Maar bij de V70 classic uit 2000 kun je er na het weghalen van de distributieriem-beschermkap eigenlijk prima bij. Een verlengstukje was genoeg. Er zit, anders dan bij de 850, aan de thermostaatbehuizing ook maar één slang, dus die is wat makkelijker aan de kant te leggen en je hoeft er geen andere slangen voor los te maken.



Hier de oude thermostaat. Hij was niet gebroken zoals ik op andere foto's wel eens ben tegengekomen. Ik heb nog een filmpje gemaakt  van toen ik hem in kokend water legde, maar die zet ik niet online want was té weinig spectaculair. Het leek wel een foto zo weinig gebeurde er. Volgens mij ging ie wel een héél klein stukje open, maar dan heel heel langzaam....



En hier zit de nieuwe thermostaat erin. Zoals je ziet heb ik hem er niet op precies dezelfde manier als de oude in gezet, maar is hij een klein beetje gedraaid. Bij de oude thermostaat zit het luchtgaatje namelijk onder het gouden boogje, terwijl hij bij de nieuwe er nét naast zit. Bij het terugzetten heb ik erop gelet dat het luchtgaatje op dezelfde (en hoogste) plek terecht kwam zodat er lucht kan ontsnappen uit het systeem. Het zijn trouwens allebei Volvo onderdelen, allebei 90 graden celcius. Ergens zullen ze dus gedacht hebben dat het beter kan en het aangepast hebben.



Ook maar meteen een nieuwe temperatuur sensor erin gezet. Deze was niet origineel Volvo. Ik had hem op de site van Skandix gevonden, en was eerst in de veronderstelling dat het wel een origineel onderdeel moest zijn, omdat met mijn kenteken er maar één temp sensor tevoorschijn kwam. Maar toen ik hem ontvangen had bleek het er een van het merk FAE te zijn, terwijl op het sensortje dat erin zat wél gewoon Volvo stond. Ik las dat The Demon dacht dat immi's vreemde storingen kunnen opleveren. Ik ga erop letten. Iemand ervaring met hoe dat er dan uit ziet?



Na alles weer vastgedraaid te hebben de koelvloeistof er weer in en het advies opgevolgd om het door te laten sijpelen. Er zat zeker nog lucht in het systeem want na het teruggieten zat het tankje een stuk voller dan voorheen (het pijltje geeft het oude niveau aan).



Omdat het niveau na ruim 20 minuten nog niet gezakt was maar hetzelfde gedaan als toen ik de koelvloeistof had vervangen. De auto met verwarming aan stationair laten draaien. Kapje van de reservetank had ik er nog los op liggen en na zo'n 13 minuten stond de wijzer weer op drie uur. Een beetje gas geven om de koelvloeistof door te pompen deed hem nog niet heel veel zakken... Na een ritje (met de dop er goed op) was hij al wel wat gezakt. Toen ik m (met warme motor) weer open deed steeg hij weer, maar na nog wat rijden en rustig laten afkoelen staat het niveau nu weer op het oude pijl.

Al met al een redelijk simpele klus waar ik in drie kwartier mee klaar was.

Stationair draaiend komt de meter nu in ieder geval weer mooi bij de drie uit. Ik moet m nog aan een snelwegtest onderwerpen. Mocht dat nou toch niet naar behoren gaan dan zijn jullie uiteraard de eerste die het horen! Maar tot nog toe heb ik er een goed gevoel over  :)


Huh, klopt dit?

En dan nog dit. In de categorie 'huh, klopt dit?' heb ik hier nog twee foto's. Want elke keer als ik met de auto bezig ben zie ik wel iets waarvan ik me afvraagt waarvoor het dient en of het wel klopt. Vandaag waren dat een wel heel vies buisje en een pijp met condens....

Waarvoor is dit buisje en is de aansluiting lek of is dit vrij normaal?



En iets anders wat me nog nooit is opgevallen: een set pijpjes die van de bijrijderskant onder de koel en stuurbekrachtigingsvloeistof loopt en helemaal onder de condens (daar leek het in ieder geval op) zat. Is da normaal?




And finally...

Zonder deze uitzonderlijk fijne How to was het me vast nooit gelukt...


















...maar de forumsticker zit nu eindelijk ook op mijn auto!




Leden, u wordt bedankt!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

razorx

Haha goed bezig. Je vragen laat ik uit luiheid en gezien het tijdstip even passeren.
Goed dat je lette op het hoogste punt van het luchtgaatje van de thermostaat.

Wat de sensor aangaat: Zou wat zeurderig lijken als er niet een legioen mensen met een t-shirt klaar stond ;) : Alle sensoren origineel evenals de ontsteking.

Enfin je hebt lol aan je auto en een leuk weblog.  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

stuuraandeverkeerdekant

#242
Citaat van: razorx op 15-09-2016 00:18:58
Haha goed bezig. Je vragen laat ik uit luiheid en gezien het tijdstip even passeren.
Goed dat je lette op het hoogste punt van het luchtgaatje van de thermostaat.

Wat de sensor aangaat: Zou wat zeurderig lijken als er niet een legioen mensen met een t-shirt klaar stond ;) : Alle sensoren origineel evenals de ontsteking.

Enfin je hebt lol aan je auto en een leuk weblog.  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

Helemaal gelijk, volgende keer sensor ook origineel kopen. Geleerd om niet teveel te vertrouwen op het aanbod van online winkels maar telkens door te vragen. Mocht mijn metertje weer gaan afwijken dan is de sensor mijn eerste verdachte!

En wat betreft die vragen, ik wacht wel tot je je helemaal uitgeslapen voelt hoor, no worries!  ;)  ;D

PS: zeker lol aan de auto en het forum. Ook een fervent lezer van jouw blog, al ben ik er nog niet helemaal doorheen. Het zijn nog al wat pagina's!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

UserID6342

Condens is normaal, is van je aircoleidingen.  Wat die andere slang betreft, die is zo te zien, van je stuurbekrachtiging.  Even die flens goed schoonmaken en dan later nog eens kijken of hij eventueel lekt.  Ziet eruit als ouwe troep wat erop zit.. ;D (en nee, daar bedoel ik de leiding niet mee maar het vuil)

stuuraandeverkeerdekant

Bedankt Dirk! Weer twee vragen als sneeuw voor de zon verdwenen  ;D  Ik heb t vieze buisje schoongemaakt en hou m in de smiezen.

PS: gefeliciteerd met je nieuwe Snap On keukenkastje!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

UserID6342

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 15-09-2016 01:14:38
PS: gefeliciteerd met je nieuwe Snap On keukenkastje!
De kist zelf is niet van Snap-On hoor ;D  Alleen het gereedschap wat er in ligt voor het merendeel wel...

stuuraandeverkeerdekant

Oh, dacht een merkje te zien op de kast. Maar de inhoud is natuurlijk waar het om gaat ;D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

triton

Trek ook een keertje die strip onder je achteruit eruit.
Ze willen hier onder nog weleens roesten .
Professioneel raddraaier

UserID6342

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 15-09-2016 01:37:50
Oh, dacht een merkje te zien op de kast. Maar de inhoud is natuurlijk waar het om gaat ;D
Zit er ook op hoor, maar is/was meer bedoeld als geintje naar mijn Snap-On leverancier toe (die hier gisteren nog was).  Bij het naar binnen zetten van de kist hadden we maar 5 mm speling bij de 1e achterdeur (was vroeger een binnendeur kozijn en de maten zijn exact zo overgenomen voor het hardhout wat er nu in zit en we tikten net het originele merkje eraf wat vast zat met dubbelzijdig tape.  Ik heb dat Snap-On merkje ooit eens gekregen van mijn leverancier, dus toen ik zag dat het originele merkje eraf was, die van Snap-On erop geplakt.

Overigens is de 2e achterdeur, dus die achter de kist, beduidend breder want dat is een origineel buitendeurkozijn maar was meer moeite om de kist via die deur naar binnen te krijgen.

triton

Professioneel raddraaier

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: triton op 15-09-2016 06:57:23
Trek ook een keertje die strip onder je achteruit eruit.
Ze willen hier onder nog weleens roesten .
Ik kijk even rechts onderaan op de foto met de forum sticker. Daar zit wat bruinigs. Is dat wat je bedoeld? Gewoon strip eruit trekken en wat WD40 oid erop?
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Dirk342 op 15-09-2016 07:14:34
Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 15-09-2016 01:37:50
Oh, dacht een merkje te zien op de kast. Maar de inhoud is natuurlijk waar het om gaat ;D
Zit er ook op hoor, maar is/was meer bedoeld als geintje naar mijn Snap-On leverancier toe (die hier gisteren nog was).  Bij het naar binnen zetten van de kist hadden we maar 5 mm speling bij de 1e achterdeur (was vroeger een binnendeur kozijn en de maten zijn exact zo overgenomen voor het hardhout wat er nu in zit en we tikten net het originele merkje eraf wat vast zat met dubbelzijdig tape.  Ik heb dat Snap-On merkje ooit eens gekregen van mijn leverancier, dus toen ik zag dat het originele merkje eraf was, die van Snap-On erop geplakt.

Overigens is de 2e achterdeur, dus die achter de kist, beduidend breder want dat is een origineel buitendeurkozijn maar was meer moeite om de kist via die deur naar binnen te krijgen.
Dus toch! Fijn te weten dat mijn ogen het (nog) niet laten afweten  :)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

triton

De strip gaat roesten inwendig en zet uit.
Als je deze laat zitten dan gaat het plaatwerk eronder roesten.
Ik denk als je hem er nu uittrekt en goed schoonmaakt eronder dat je op tijd bent.
De strip heeft geen functie .

Rechts onder is inderdaad beginnende (vlieg)roest
Professioneel raddraaier

triton

Als de strip eruit is kan je dit zo laten zitten



Of netjes afkitten

Professioneel raddraaier

stuuraandeverkeerdekant

Dank voor de foto's. Dan weet ik ook hoe het er daar onder uitziet en waar ik in de toekomst op moet letten.

Maar heb net nog even buiten gekeken, en volgens mij zijn we allebei voor de gek gehouden.... Strip ziet er super schoon uit en bobbelt niet. Dat bruine streepje is de spiegeling van de schutting die er vlak achter staat  :o  Zo zie je maar, een foto liegt altijd!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!