The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: gero op 30-09-2016 05:15:16
Ik zet de wielen altijd met 130 Nm vast, want 110 vind ik wel erg weinig (terwijl Volvo dit aangeeft), zet ze maar eerst met de sleutel handvast en daarna met de momentsleutel op 110 , je bent er zo.
Het is inderdaad niet al te strak nee. Puntje is wel dat ik enkel een momentsleutel heb die tot 112 gaat... Om tot de 130nm te komen zou ik tot 110 kunnen aandraaien en dan nog een klein tikje erbij (ff uitproberen hoeveel slag 20 nm eigenlijk is). En in de toekomst een tweede sleutel erbij natuurlijk   :D

Aan de andere kant, hoeveel bouten zouden eruit zijn gelopen door 110nm? Ikzelf ben altijd een beetje huiverig voor dingen té strak draaien. Maakt meer kapot dan je lief is was de slogan toch?  Maar ik zal het eens gaan proberen, met Serfix, jij en Roel zijn het nu al drie mensen die het op deze manier zonder problemen doen   :)

Citaat van: RoelNL op 30-09-2016 08:24:57
Fijn dat alles gelukt is. OP naar de mooie KM!
Inderdaad. En wat een rust geeft het om voor zulk soort klusjes de tijd te nemen en alles eens goed te bekijken. Beetje boutjes boenen... Heerlijk ontstpannend!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

peteRRR

Tis ook als je de wiel bouten te strak zet en ( stel ) ooit eens op de weg komt te staan met een wissel krijg je het
met die labberdelub sleutel van Volvo ook niet meer netjes los,..ding trap je krom en met mazzel ook de lak van de velgen.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

RoelNL

Als je de klik hoort moet je hem gewoon een stukje verder naar beneden duwen een cm of 10 gok ik. Maar dat weet ik niet precies. Andere moment sleutel is natuurlijk beter.

Zelf heb ik erook 2.

Eentje van 15 tot 110NM (3/8)en eentje van 70 tot 350NM.

https://www.datona.nl/draaimomentsleutel.html

https://www.datona.nl/momentsleutel-auto-3-8-opname.html

Deze geloof ik uit mijn hoofd. Merk boeit me niet zo want ik gebruik ze toch niet super veel.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

leons850

Citaat van: RoelNL op 30-09-2016 10:51:59
Als je de klik hoort moet je hem gewoon een stukje verder naar beneden duwen een cm of 10 gok ik. Maar dat weet ik niet precies. Andere moment sleutel is natuurlijk beter.

Zelf heb ik erook 2.

Eentje van 15 tot 110NM (3/8)en eentje van 70 tot 350NM.

https://www.datona.nl/draaimomentsleutel.html

https://www.datona.nl/momentsleutel-auto-3-8-opname.html

Deze geloof ik uit mijn hoofd. Merk boeit me niet zo want ik gebruik ze toch niet super veel.

Dat hangt af van hoe lang je momentsleutel is he. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

RoelNL

Citaat van: leons850 op 30-09-2016 11:29:44
Citaat van: RoelNL op 30-09-2016 10:51:59
Als je de klik hoort moet je hem gewoon een stukje verder naar beneden duwen een cm of 10 gok ik. Maar dat weet ik niet precies. Andere moment sleutel is natuurlijk beter.

Zelf heb ik erook 2.

Eentje van 15 tot 110NM (3/8)en eentje van 70 tot 350NM.

https://www.datona.nl/draaimomentsleutel.html

https://www.datona.nl/momentsleutel-auto-3-8-opname.html

Deze geloof ik uit mijn hoofd. Merk boeit me niet zo want ik gebruik ze toch niet super veel.

Dat hangt af van hoe lang je momentsleutel is he. ;)


jajajaja hahaha, ongeveer 1.5 toetsen qua lengte ;-)
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

stuuraandeverkeerdekant

Heel goed punt ja, Leons850! Ik zal het zelf even gaan nameten met mijn eigen sleutel. Eerst op 90nm vastdraaien. Dan op 110 en kijken hoever dat is. Hoewel ik PeteRRR's opmerking ook wel hout vind slaan, of hoe zeg je dat, hij heeft ook wel een punt.

Gaat het stellen van de handrem bij andere auto's trouwens hetzelfde? Zit te denken aan een Citroën 2CV.

En wat voor een soort vet smeren jullie op bouten?
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Peultje

De meeste bolidemerken schrijven 110NM aanhaalmoment voor wielbouten voor: http://www.gbshop.nl/content/informatie/technische-info/aanhaalkoppellijst.htm

Als je je daar niet gemakkelijk bij voelt vooral lekker strakker aandraaien maar ik zie niet in, er van uitgaande dat de voorschrijvers niet dom zijn, waarom. Ik rijd al jaren met 110NM en ben nog maar een keer een wiel verloren en dat kwam door niet natrekken na 50-100 km (of vergeten op moment vast te zetten).
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

leons850

Ik zet ze ook altijd op 130, geen probleem.
130nm draai ik met een normale half duimse ratel ook zo los.
Veel vaster zou ik niet doen, maar 110 vind ik ook wel erg weinig.

Edit, het zooitje is ook niet nieuw meer, zit wat meer ruimte allemaal tussen.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

elianmars

Mijn momentsleutel gaat altijd op 120 Nm.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: elianmars op 30-09-2016 12:56:34
Mijn momentsleutel gaat altijd op 120 Nm.
Best of both worlds  ;D

Natrekken nog helemaal niet aan gedacht maar zal ik ook doen als ik weer wat kilometers verder ben!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

UserID6342

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 30-09-2016 11:41:21
Gaat het stellen van de handrem bij andere auto's trouwens hetzelfde? Zit te denken aan een Citroën 2CV.
Totaal ander systeem....

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Dirk342 op 30-09-2016 22:01:52
Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 30-09-2016 11:41:21
Gaat het stellen van de handrem bij andere auto's trouwens hetzelfde? Zit te denken aan een Citroën 2CV.
Totaal ander systeem....
Ah, dan zal ik maar niet aan mijn vader & zusje uitleggen wat ik gedaan heb  ;D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#312
Remschijven en blokken voor (346.828 km)

Gister eindelijk de remmerij aan de voorkant aangepakt. Niet dat het niet meer werkte, maar de remschijf had een aanzienlijke opstaande rand en bij nameting bleek ik nog iets van 1mm van het mininum (23) af te zitten. Hoewel ik ook wel benieuwd was hoelang ik over die laatste mm zou doen, had ik ook wel zin om er wat nieuws op te zetten, en dan weet ik in ieder geval zeker dat dit geen afkeurpunt gaat worden als ik hem volgend jaar weer naar de APK breng. Dat laatste is eigenlijk meer een rechtvaardiging die het nuttig doet klinken. Ik vond het eigenlijk vooral leuk om mee bezig te zijn  ;D

Eerder heb ik wel even gekeken naar een 302 schijf, maar ben uiteindelijk voor de originele 280 gegaan. Mede omdat een upgrade lastig te herkennen is wanneer je niet eens weet hoe standaard schijven nieuw aanvoelen (en als je dan verschil voelt, waar ligt het dan aan, het feit dat het nieuw is of dat het groter is?). Daarnaast hoorde ik van Lunadust Bas dat hij er problemen mee had gehad. Zoiets als dit.

Anyway, originele schijven + blokken besteld. En gekregen.



Het oude gebeuren...



Klemmetje eraf, stofkapjes eruit en de twee 7mm imbus paspennen losdraaien.



Daarna met een schroevendraaier de paspennen er iets verder uitduwen zodat de klauw goed vrij komt, en de schroevendraaier nogmaals gebruiken om de remklauw omhoog te lichten (het voorste remblok blijft liggen, het achterste gaat met de remklauw mee want zit in de zuiger vast).

De klauw opgehangen aan een spin, en met een hulpstukje de twee grote bouten (was het 16mm?) losgedraaid. Ik had ze twee daagjes van tevoren al even ingespoten met WD40 en had vrij weinig moeite met de bouten. Ook geen harde 'knak' of iets dergelijks. Ben op online wel eens andere verhalen tegengekomen! Maar blijft natuurlijk een kip of ei vraag. Zaten de bouten niet zo vast, of is WD40 echt een wondermiddeltje? We may never know...



En toen, de grote vertragende factor van de dag.... Een zuiger met roest. En dat zuigt. Of eigenlijk juist niet, had ik ooit ergens gelezen.



Op YouTube werd de zuiger op dit moment altijd meteen teruggedrukt en heb ik niemand wat horen zeggen over vuil of roest en ook op het forum ben ik er niet veel over tegengekomen.

EDIT: Dit had een hele goede reden waar ik zometeen op terug kom in 'edit 2'. Kort gezegd heb ik het mijzelf moeilijker gemaakt dan nodig was. Ik laat onderstaande tekst wel gewoon staan omdat ik dat in de toekomst heel leuk ga vinden om terug te lezen  ;)

Zodra ik iets tegenkom waar ik nog nooit over gelezen ben ik plotseling mijn schwung kwijt. Dan ga ik me afvragen of ik het wel goed doe en wordt onzekerder over de potentiële desastreuse gevolgen van mijn handelen. En omdat de auto in de lucht staat en de onderdelen verspreidt voor het huis liggen heb ik ook niet de rust om even een stap terug te nemen. Ook al weet ik dat dat waarschijnlijk de beste stap is die ik kan nemen. Want zodra ik 's avonds wat op het forum rondblader of iets zoals dit schrijf dan komt de logica terug en snap ik beter waar ik mee bezig ben en wat ik zou kunnen doen. Maar zodra  ik snel iets wil opzoeken  (op mijn telefoon, staand naast de auto) kan ik het nooit vinden...

Dit bovenstaande is natuurlijk ook een goede reminder dat ik met een wat relaxtere houding moet sleutelen. Dat ik het onverwachte wat meer verwachten ipv me er door te laten afleiden. Deze sleutelkwaliteiten groeien vast op het moment dat ik wat meer ervaring heb. Maar op dit moment heb ik vaak het gevoel dat ik alleen aan iets kan sleutelen als ik er net over gelezen heb. En wanneer er dan om de een of andere reden wordt afgeweken van dit zorgvuldig voorbereidde pad loop ik vast. Maar daarom is deze blog ook wel heel prettig. Om af en toe terug te kunnen lezen wat ik gedaan heb en dat het best vaak goed ging. Plus de wetenschap dat er een hoop ogen met hele kundige handen meelezen.

Goed. Met moeite me toch even losgerukt van de auto en bovenstaand fotootje even op het forum gezet. Met meteen wat reacties waar ik mee verder kon. Schuren dus....



En nog meer schuren. Met gebogen rug en telkens andere houdingen zoeken om ontspannen te kunnen zitten schuurde ik kleine stukjes schuurpapier tot gewoon papier.  Met dit als resultaat...



Niet alles eraf, maar zonder opstaande stukjes nu.

EDIT 2: De volgende ochtend nog wat meer reacties op mijn geplaatste fotootje, en ook wat linkjes. En naar nu blijkt dus niet het meest noodzakelijke om dit randje goed schoon te hebben. Dit revisiesetje laat zien dat het randje dat ik nu zo mooi glimmend heb het buitenste stukje is, en dat het stuk aan de andere kant van de inkeping de zuiger ingaat (dus dáár veroorzaakt roest meer ellende). Maar zoals PeteRRR ook zei, roest kruipt dus het verwijderen ervan is zelden een slecht idee  :)

Alvast wat remvloeistof uit het reservoir gezogen, een beetje siliconenvet op de zuiger en terug naar waar je vandaan komt, jou hoef ik hier voorlopig niet meer te zien!



Met de oude schijf eraf  heb ik de naaf (of is dat alleen het middelste stukje?) goed schoongeborsteld en de nieuwe schijf erop. Glimt mooi, daar gaan nog veel eksters op af komen!



Viel me trouwens op dat rechtsvoor de schijf er heel makkelijk af ging en dat daar ook een wit goedje zat. Ceramisch vet wellicht. Linksvoor moest ik echt ff flink klappen met een hamer. Daar zat ook geen vet op. Net alsof ze een keertje één schijf eraf hebben gehad en die ander hebben laten zitten   :eusa_think:

EDIT 3: In mijn service boekje zag ik dat ooit de draagarm rechts voor vervangen was. Waarschijnlijk de oorzaak van waarom hier wel ceramisch vet zat   en aan de andere kant niet.

Hoe dan ook, paspennen moeten schoon geborsteld worden. Beetje remmenreiniger en een borsteltje en hoppa!



De houder ook eventjes boenen...



...en weer vastdraaien met de nieuwe bouten die bij de schijven zaten. Toen ze net met de post binnen waren had ik nog aan Skandix gevraagd waarvoor die bouten waren. Centreerboutjes, was hun antwoord per email. Dat leek me wat krom omdat er behalve het opstaande pinnetje geneens plek is voor een centreerboutje, en je net zo goed de wielbouten kunt gebruiken om te centreren. Het likje rode verf deed me ook al vermoeden dat ze voor eenmalig gebruik waren. En toen de oude bouten van de houder exact op deze leken (maar dan wat viezer en met uitgelopen rode verf) wist ik wel waar ik ze voor ging gebruiken.



Boutjes er dus weer in, alles aandraaien, wielen erop, de rem oppompen en een testrondje maken! Aan het begin heel even een schurend geluid maar dat was snel weg. Blokjes moeten natuurlijk een beetje van het wiel afkomen. Zo'n twintig minuten gereden en veel (maar rustig) geremd. Geen gepiep, behalve van de bestuurders achter mij. Excuses bij deze!

Over een paar honderd km zal ik m eens flink intrappen!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Vulk

Heerlijk leesvoer! Fijn gevoel he als het gelukt is? Ook leuk om te zien dat je er echt jouw tijd voor neemt!

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Vulk op 03-10-2016 17:47:32
Heerlijk leesvoer! Fijn gevoel he als het gelukt is? Ook leuk om te zien dat je er echt jouw tijd voor neemt!
Inderdaad. Heel fijn om stapje voor stapje steeds beter te weten waar je instapt als je gaat rijden, en t is ook telkens weer een confidence boost als iets uiteindelijk gelukt is!
En ja, dat tijd ervoor uittrekken was les 1  ;D  Nu nog het hoofd koel houden wanneer er iets onverwachts op mijn pad komt en dan ben ik alweer een stapje verder  ;)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!