The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Lunadust

accu leeg,
dat zou kunnen komen door een kapotte microswith in een
van je deuren, dan blijft het lampje in je deur branden.
(accu kan ook gewoon op zijn)

die massakabel is inderdaad over.

de 2e ansluiting zit zoals leon zegt via je subframe naar je blok toe.
die zal ook redelijk groen zijn
een custommade setje zoals vele forummers al hebben bied hier uitkomst (50mm2 en met hele goede klem en ogen)
Techneut, geen dichter.

Lunadust

mocht je een date kunnen regelen met sbt5r dan kan dat ook aangepakt worden
Techneut, geen dichter.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Lunadust op 09-10-2016 12:49:28
mocht je een date kunnen regelen met sbt5r dan kan dat ook aangepakt worden
Klinkt goed!

Auto met kabels weer gestart en net een goede drie kwartier gereden. Vanmiddag mijn schoonmoeder naar Southend airport brengen en kijken of ie na dat ritje weer helemaal goed opgeladen is of dat ik er een nieuwe in moet zetten.

Net trouwens even bij de Halfords langsgeweest voor een multimeter, maar eerst wisten ze het niet te vinden, en toen hadden ze m niet. Echt jammer dat er dichtbij niks anders zit voor auto onderdelen...  :-\
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

V70geRwin

#378
Hopelijk start bij zo maar ik vrees het ergste.

Voor als je een multimeter hebt weten te scoren:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,23282.0.html

Lekstroom altijd over de zwarte massa meten, dus tussen de min pool en chassis.

stuuraandeverkeerdekant

#379
Omdat de kans groot is dat niemand hier ooit een auto heeft zien starten met startkabels, even een fotootje erbij..



Mocht je tot het kleine groepje horen dat al wel weet hoe dit gaat, dan is er altijd nog de donor-auto om naar te kijken  ;D  Vanmiddag dus een beetje stroom geroofd van de Rover van de buren. Mooie wagen in een mooie kleur. Mag best gezegd worden (zeker nadat ie mij geholpen heeft  ;)).

Na vandaag zo'n 200km gereden te hebben is het kijkgaatje in de accu weer redelijk groen en leek hij zelfs iets sneller te starten. Minder gekuch dus voordat ie aansloeg. Ik kijk het in ieder geval nog even aan. Morgen en overmorgen ben ik er niet en staat de auto dus stil. Woensdag maar kijken of er nog wat stroom in zit. Ik heb een multimetertje besteld en zodra die er is gaan de accu en ik even doktertje spelen. Niet op zo'n manier dat de vonken er vanaf vliegen hoor! Heel kuis allemaal.

Ik heb wat leesvoer dat ik eerst ga doornemen (bedankt, V70geRwin!). Ook een mooie instructie op Youtube - Hey guys, Chris Fix here! Het zijn leuke filmpjes om te zien en wat mij betreft de luie manier om toch nog wat bij te leren. Je krijgt zijn gezicht nooit te zien (wat dat betreft lijkt het erg op dit forum) maar door het entousiasme of vermoeidheid in zijn stem wanneer hij zijn openingszinnetje herhaald krijg je toch een beetje door hoe het met hem gaat.  


Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Appelcadet

Ik had een krakend geluid met sturen. Er is toen een spulletje bij me stuurbekrachting gegooid en was helemaal weg miss heb je er wat aan. Succes

The Demon

Citaat van: Appelcadet op 12-10-2016 20:08:07
Ik had een krakend geluid met sturen. Er is toen een spulletje bij me stuurbekrachting gegooid en was helemaal weg miss heb je er wat aan. Succes
Je kan het niveau van de ATF ook gewoon zelf peilen en indien nodig bijvullen.  ;)

BBS

Ga maar eens een stuk sturen en voel daarna eens aan je accuklemmen. Grote kans dat deze warm/heet aanvoelen en dan weet je zeker dat je aan de beurt bent voor nieuwe kabels en accuklemmen. Dan zal je "lege accu" syndroom ook wel verholpen zijn. ;)
Het halve forum is intussen al aan de nieuwe kabels en klemmen gegaan, ook ik, en nog geen seconde spijt van gehad.
Volvoloos....

stuuraandeverkeerdekant

#383
Citaat van: The Demon op 12-10-2016 22:41:01
Citaat van: Appelcadet op 12-10-2016 20:08:07
Ik had een krakend geluid met sturen. Er is toen een spulletje bij me stuurbekrachting gegooid en was helemaal weg miss heb je er wat aan. Succes
Je kan het niveau van de ATF ook gewoon zelf peilen en indien nodig bijvullen.  ;)
Dank voor de suggestie Apelcadet. Bedoel je met 'een spulletje' de stuurbekrachtigingsvloeistof? Inderdaad goed om die op pijl te houden. Ik heb hem recentelijk nog vervangen en die zit goed op niveau. Geluid komt ergens anders vandaan, maar heb ondertussen alweer verder gekeken, gelezen en wat nagedacht en ben alweer een stapje dichterbij. Update volgt!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#384
Auto Uitlijnen

Vanochtend toch maar even laten uitlijnen. Weer zo'n verassend simpel klusje - mits je een paar lasertjes hebt om aan de wielen te hangen natuurlijk... Beetje draaien aan de spoorstangen, aan de achterkant wat boutjes los, een paar tikken met de hamer en ik kon afrekenen. Doe mij ook zo'n business-model  ;D

Zoals The Demon reeds noemde was bij mij de boel ook niet helemaal recht meer. Hier een uitdraaitje van hoe de wielen erbij hingen:



Geen idee hoe groot deze afwijking is in vergelijking met wat anderen in het verleden zijn tegengekomen, maar het staat nu in ieder geval weer allemaal recht:



EDIT: De monteur dacht trouwens dat het schuren door de nét wat grotere banden (205 55 16) kwam en zijn advies was om op t moment dat er nieuwe op moeten voor de standaard maat (205 50 16) te gaan. Maar de monteur dacht ook dat dit een v70 2000-2007 was  :eusa_snooty:  Ik moet nog even testen of het uitlijnen al iets heeft geholpen tegen het schuren maar wil sowieso de SUB's binnenkort even verwisselen van plek. Kijken of t wat oplevert, en om wat van op te steken natuurlijk  :D

Citaat van: BBS op 13-10-2016 04:47:07
Ga maar eens een stuk sturen en voel daarna eens aan je accuklemmen. Grote kans dat deze warm/heet aanvoelen en dan weet je zeker dat je aan de beurt bent voor nieuwe kabels en accuklemmen. Dan zal je "lege accu" syndroom ook wel verholpen zijn. ;)
Het halve forum is intussen al aan de nieuwe kabels en klemmen gegaan, ook ik, en nog geen seconde spijt van gehad.
Ennuh, ja hoor.... Na thuiskomst was de rode kabel en klem te heet om aan te raken  :eusa_boohoo:  Waar halen jullie die kabels?

Ben trouwens ook wel geinteresseerd in zo'n setje als Bas beschreef, maar misschien toch wel handig om dit al op te lossen vóór ik in december naar NL kom   :)

Citaat van: Lunadust op 09-10-2016 12:48:11
een custommade setje zoals vele forummers al hebben bied hier uitkomst (50mm2 en met hele goede klem en ogen)
Zijn dit alle ingredienten? Zal eens gaan zoeken of ik een how-toetje of verslagje tegenkom op dit forum.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#385
Citaat van: BBS op 13-10-2016 04:47:07
Grote kans dat deze warm/heet aanvoelen en dan weet je zeker dat je aan de beurt bent voor nieuwe kabels en accuklemmen.
Moet je bij een warme + pool de + & - kabels vervangen, of zorgt alleen de - kabel ook al voor een verbetering? Mijn logica zegt me dat de + pool klem warm wordt doordat hij teveel weerstand (= versleten/beschadigd/vervuild) biedt en dat je daarom de + bedrading zou moeten vervangen. Maar als ik naar de aansluiting van de - bekabeling bekijk (hier de foto die ik al eerder had geplaatst) lijkt de - kabel juist aan vervanging toe. Wat is logica?

In dit topic las ik dat jij (BBS) ook een beschrijving had van het vervangen, inclusief van de soort kabels die je gekocht had. Ik kan de link alleen niet vinden. Heb jij m toevallig paraat, of wellicht een aanwijzingen in welke richting ik moet zoeken?

EDIT: Net even pagina's 1 tot en met 169 van je blog doorgebladerd onderwijl zoekend naar het woordje 'accu'. Ik heb je boodschappenlijstje gevonden hoor!  :D

Heb al wel de uitleg van TonV70R gevonden  :)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

BBS

Je hebt als het dan goed is toch de boel los liggen. Pak beide kabels in 1x mee dan ben je gewoon in 1x klaar en hoef je later niet nog een keer.
Beide kabels zijn even oud en zijn zeer waarschijnlijk even rot. ;) Je zult zien dat 'ie beter gaat lopen, geen lege accu meer en met 1 tik aan de sleutel lopen.
Wat dat aan gaat is het een zeer dankbaar klusje. :D

let er wel op als je het zelf wilt gaan doen, dat je een goede kabelschoen perstang gebruikt en niet een pisbakkenstaal geval. Koop ook goede dikke kabelschoenen die geheel gesloten zijn en niet aan de bovenkant geopend zijn.
Beter dan ff naar een forummer gaan die de spullen/gereedschap wel heeft liggen.
Volvoloos....

stuuraandeverkeerdekant

#387
Citaat van: BBS op 13-10-2016 21:11:06
Beter dan ff naar een forummer gaan die de spullen/gereedschap wel heeft liggen.
Heb je wel een punt. Ik zat net jouw verslag van de klus bij Dirk te lezen en zie dat het toch wat meer werk is dan alleen even een kabeltje eruit en een nieuwe erin. Wat betreft het sleutelen laveer ik tussen overmoed en faalangst. Soms denk ik dat iets makkelijker is dan het lijkt, andere keren zie ik juist enorm tegen iets op dat eigenlijk heel simpel blijkt   ::)

Maar misschien dat ik hier idd toch mee wacht tot ik in december weer in Nederland ben. Wel fijn om het juiste gereedschap te hebben natuurlijk.

Eerst maar weer verder spitten op dit forum en op YouTube en kijken wat ik tegenkom.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#388
Wie steelt mijn stroom?

Gisteravond kwam mijn multimeter per post binnen en omdat ik mijzelf niet kon houden, meteen even meten  :D  De regen weerhield me ervan om uitgebreid aan de slag te gaan, maar kon wel zien dat de accu nu 12.2 volt in zich had.

Vanochtend scheen de zon én mijn zusje was op bezoek, dus samen de accu wat grondiger bekeken.

De accu gaf nu 12 volt aan. Dus dat is een verlies van 0.2 volts in 12 uur. Als je t mij vraagt gaat dat veel te snel!

Toen ik de motor startte zakte de waarde even tot in de 9 volt (wat volgens ChrisFix het teken van een slechte accu is, maar in dit geval begonnen we dus ook op een wat lager niveau, wellicht dat dat een verzachtende omstandigheid genoemd kan worden?).

Gemeten op de rode kabel van de dynamo en een stuk metaal van het chassis kwam ik uit op 13.9 á 14 volt. Dus daar lijkt het me nog allemaal in orde. Met draaiende motor gaf de accu nu een waarde van 13.8 volt aangaf. Even vergeten te meten met de toeren op 1500, maar dat geloof ik wel, volgens mij zit het daar allemaal wel goed.

Om de accu weer een beetje op pijl te krijgen hebben we een uurtje gereden. Beetje kletsen, stukje snelweg, wat uitzicht en af en toe even flink gassen. Bij terugkomst de motor uitgezet, sleutel uit het contact, deuren op slot en na een minuutje of tien opnieuw meten. Nu gaf hij 12.46 volt aan. Nog niet waar hij zou moeten zijn, maar al wel wat beter.

Toen kijken of er ergens lekstroom was. De min pool los en de multimeter er tussen gezet. Ik was even kwijt wat ook alweer een onacceptabele waarde was dus heb voor de zekerheid even alle zekeringen los getrokken om te zien wie nog wat gebruikte. In het totaal ging er nog zo'n 0.015 A door het systeem.



De gebruikers waren:

nr 6 (central locking unit) - 0.004
nr 7 (radio and amplifier) - 0.005
nr 8 l(ight switch immobilizer) - 0.001

Maar na een beetje bladeren door dit forum zijn dit dus geen waardes om van wakker te liggen (ik heb nu de zekering van de aftermarket radio er even uitgetrokken om het gebruik tegen te gaan, maar kan m dus weer terug stoppen?).

Als dit geen grootgebruikers zijn, waarom verlies ik dan 0.2 volt in 12 uur? Dus toch een slechte accu?
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

V70geRwin

Meet ook nog even de weerstand van je massa kabel tussen Pool en chassis.