The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Piet

Zouden ff zo een ecu moeten hebben om de eeprom uit te lezen.

peteRRR

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 02-11-2016 17:35:47
Citaat van: razorx op 02-11-2016 16:58:31
Deze ecu's zijn flashbaar over de k lijn.
Zeg je hiermee dat het zelf naar 170 pk te zetten is ??   :eusa_drool: :eusa_drool:

(de preciese betekenis van flashen en de complete betekenis van de k lijn ontgaan me trouwens even)

Zou dat mooi doen!,...30 bhp is een lekker kadootje :eusa_dance:

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: razorx op 02-11-2016 16:58:31
Deze ecu's zijn flashbaar over de k lijn.

Citaat van: Piet op 02-11-2016 17:47:56
Yup, dat zou moeten kunnen.

Beschikken jullie over die mogelijkheid??

Nu ik erover nadenk... Was dat niet een flash box die laatst op jouw blog voorbij kwam, Yits?   :eusa_angel:   ;D ;D

Dit klinkt mij wel als een heeeel leuk projectje in de oren...  :eusa_drool:

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

razorx

Ik houd me recoverende van een burn out nog even low profile. ;)

stuuraandeverkeerdekant

#469
Citaat van: razorx op 02-11-2016 22:03:28
Ik houd me recoverende van een burn out nog even low profile. ;)
Teveel vreemde draadjes aan elkaar gesoldeert de laatste tijd? Sterkte met op sterkte komen, Yits!

Ik lees ondertussen rustig verder. Het is grappig hoe ik eerder best vaak wat voorbij zag komen rondom het chippen maar het nooit echt geregistreerd heb, en nu kom ik het plotseling overal tegen! Alsof je nieuwe schoenen hebt en plotseling door krijgt dat iedereen om je heen ook schoenen draagt! Wordt er ook wel een beetje bang van, wat ga ik allemaal nog meer tegenkomen dat ik nu totaal niet snap maar waar ik later helemaal wil induiken....

En het begon allemaal met dat ik voor het eerst een auto kocht en dacht, kom, laat ik eens zelf de olie proberen te verversen....   :eusa_shifty:

Well, anyway, tot december zit ik in Londen, daarna kom ik naar Nederland. Verhuizen bedoel ik dan, moeten nog een plekje vinden, settelen en al dat. Maar daarna sta ik absoluut open voor een projectje als dit. Heb er zelf alleen de ballen verstand van  ;D

Ga ondertussen ook even op zoek om te zien of Piet blogt. Dat is nog zo'n expert op dit gebied naar ik begrijp. Benieuwd wat ik allemaal ga tegenkomen!  

Ik lees rustig verder...  :eusa_whistle:
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

vincen tdi

De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

vincen tdi

pas maar op, voor je het weet heb je een heel volvopark voor de deur  ;D
Als je uitgeklust bent met de 20v kun je altijd nog overstappen naar 20v met föhn :P
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: vincen tdi op 02-11-2016 23:04:32
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,41329.0.html

jazeker blogt Piet ook  ;)
Ha! Ik ben wel weer ff bezig zo te zien!

Citaat van: Piet op 02-11-2016 18:02:11
Zouden ff zo een ecu moeten hebben om de eeprom uit te lezen.
Is dat een kwestie van precies dezelfde ecu voor handen hebben om te zien wat erop staat en wat de mogelijkheden zijn?
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: vincen tdi op 02-11-2016 23:06:42
pas maar op, voor je het weet heb je een heel volvopark voor de deur  ;D
Als je uitgeklust bent met de 20v kun je altijd nog overstappen naar 20v met föhn :P
Een 240 lijkt me nog wel leuk om erbij te hebben   ;D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Piet

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 02-11-2016 23:10:11
Citaat van: vincen tdi op 02-11-2016 23:04:32
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,41329.0.html

jazeker blogt Piet ook  ;)
Ha! Ik ben wel weer ff bezig zo te zien!

Citaat van: Piet op 02-11-2016 18:02:11
Zouden ff zo een ecu moeten hebben om de eeprom uit te lezen.
Is dat een kwestie van precies dezelfde ecu voor handen hebben om te zien wat erop staat en wat de mogelijkheden zijn?

Yep, zoals Maarten (mijn zoon) zegt:


Citaat van: Maarten-t5 op 02-11-2016 16:13:37
Denso dus en geen me7. Het schijnt dat het enige verschil tussen de 140 en 170 pk versie de mapping van het elektronisch gasklephuis is.
Bij de 140 pk versie gaat de gasklep op een gegeven moment niet meer volledig open om het vermogen te beperken.

Nuttige info van Leon.
De datasheet van de micro is online te downloaden, dus na disassemblen van de code kun je in principe het programma reversen.
Als er een goeie flashtool zou zijn voor deze ecu's is de upgrade naar 170 pk behoorlijk triviaal.

Zonder tool moet je solderen. Niet onmogelijk, maar minder convenient.

stuuraandeverkeerdekant

Aha, de kennis over ECU's flashen zit gewoon bij jullie in de familie!

Is er trouwens een flash tool per software soort? Dus eentje voor ME7, en ander voor Denso? En de vraag is nu of er een goede flash tool voor Denso software is?

Naar ik begrijp is Denso maar heel even gebruikt dus zullen er niet enorm veel mensen zijn die dit hebben, of niet?

Citaat van: Maarten-t5 op 02-11-2016 16:13:37
Zonder tool moet je solderen. Niet onmogelijk, maar minder convenient.
Zal de zoekmachine eens gaan plagen met vragen over het solderen van een ECU   ;D

Maar klinkt allemaal heel erg spannend. Ben begonnen aan je blog om me een beetje in te lezen   :eusa_clap:
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Piet

#476
Solderen van de ECU houdt in de EEPROM er af solderen om hem te  kunnen uitlezen danwel opnieuw te programmeren via een EEPROM programmer.
In de EEPROM zit de software.
No big deal, doen dat wel vaker.  Maar flashen is weer wat meer convenient.
Hebben ons nog niet met de Denso bezig gehouden, moeten dus nog eerst de software een beetje ontleden om te zien waar de verschillen zitten tussen de 140 pk en de 170 pk software. Hebben wel een beetje een idee waar te zoeken.
Zouden dan eerst een soortgelijke ECU moeten hebben om mee te experimenteren of ergens een denso bin van het internet moeten kunnen plukken als ooit iemand de eeprom al heeft uitgelezen.

Er is inderdaad een flash tool voor de M43/M44.
Maarten is inmiddels ook al een heel eind met de ME7 software.
Voor de Denso is wel een commerciele flashtool via de OBD las ik ergens, maar ik denk dat we zelf een flashtool moeten zien te maken. Wellicht dat een eeprom programmer dan toch de korste weg zal blijken te zijn...

Wat mijn blog betreft, je moet wel eerst door wat revisie gedoe en dan weer herrevisiegedoe, na een incident met een losgeschoten oliekoelerslang waarna weer wat gestolen velgen gedoe voor  je bij wat tuningsgedoe terecht komt. :)

jkV70

Wat is het effect op de levensduur van motor, aandrijflijn etc., bij het verhogen van het motorvermogen?
(Als levensduur voor jou van belang is tenminste).
Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial

BBS

Citaat van: jkV70 op 04-11-2016 02:02:36
Wat is het effect op de levensduur van motor, aandrijflijn etc., bij het verhogen van het motorvermogen?
(Als levensduur voor jou van belang is tenminste).
Als het zelfde blok normaal 170 PK doet en nu geknepen is om de 140 PK versie te maken dan lijkt mij geen enkel punt voor de levensduur van het blok... ;)
Volvoloos....

leons850

Poosje geleden met een door schutten gechipte 140pk gereden. Dus die doet nu iets meer dan 170pk geloof ik.
Rijdt wat mij betreft wat makkelijker dan de 140pk.
Die stopt gewoon ineens met meer vermogen maken. Dat is wat raar tijdens inhaal acties vind ik.
Ik zou het gewoon doen, onderin rijden ze precies het zelfde alleen boven in toeren gaat hij lekker door voor een NA.
Volvotune in Elst kan het ook al heb ik begrepen.

Ohw en soms is meer wel gewoon beter (leuker). :evil:
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein