The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: jkV70 op 04-11-2016 02:02:36
Wat is het effect op de levensduur van motor, aandrijflijn etc., bij het verhogen van het motorvermogen?
(Als levensduur voor jou van belang is tenminste).
Goed punt. En de levensduur van mijn blok is zeker wel een issue voor mij. Maar ik denk dat wat Bert-Jan zegt best wel logisch is (tenzij er hier mensen zijn die weten dat de standaard fabrieks versie met 170pk beduidend eerder op de sloop eindigen dan de 140pk versie - maar dat zou dan ook nog kunnen komen doordat kopers van een 170pk versie een sportievere rijstijl hebben  ;)).

Voor de zekerheid zal ik nog eens een mailtje aan FastTech sturen. Kijken wat zij ervan denken.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: leons850 op 04-11-2016 09:16:23
Die stopt gewoon ineens met meer vermogen maken. Dat is wat raar tijdens inhaal acties vind ik.
Ik zou het gewoon doen, onderin rijden ze precies het zelfde alleen boven in toeren gaat hij lekker door voor een NA.
Volvotune in Elst kan het ook al heb ik begrepen.
Ik merk dat ik nu vooral power heb wanneer ik in de tweede en derde versnelling doortrap. Dat zijn relatief hogere toeren. Maar inderdaad wanneer ik op de snelweg even flink wil versnellen gaat het errug traag. In de 4 en 5 kun je planken wat je wilt maar voel je geen directe versnelling van de motor. Dat is toch wat je bedoelt?

Heb Volvotune in Elst ook even gemaild voor wat info. Altijd goed om breed te informeren en zo te leren  :)

En ja, soms is meer gewoon beter. Plus dat het leuk is om over zoiets als dit te leren en kijken wat er buiten het officiele circuit aan te doen is (toen ik mijn auto liet uitlijnen vond ik het gek genoeg best spannend om iemand anders aan de auto te zien werken. Als ik het zelf doe weet ik tenminste wat ik kapot maak  ;)).
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

jkV70

Jij hebt de 20v versie neem ik aan.
Bij de 10v versie werkt dit niet wegens mechanische ademhalingsbeperkingen van de motor, voorzover ik weet.
Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial

RoelNL

V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

stuuraandeverkeerdekant

En Piet, dank voor je uitgebreide antwoord! Erg interessant om te lezen dit.

Is het 'flashen' trouwens gewoon een ander woord voor het terugschrijven van (nieuwe) software?

En aangezien je de EEPROM eraf moet solderen voor je hem kunt uitlezen, is het hier nuttig om te kijken of er ergens een sloper staat met Denso, of is dit ook prima en netjes te doen met een nog werkende auto?

Of inderdaad erachter komen of iemand de EEPROM ooit al heeft uitgelezen. Op dit forum wellicht iemand? Hallo? 

Ik zal Alex (Gato) van het Engelse forum hierover eens mailen. Hij heeft me ooit geholpen met het uitlezen van een foutcode en heeft een tijd lang compleet op water, brood en het forum geleefd... Dus die zal ook wel het een en ander weten   ;D

En een flash tool maken, hoe zou dat in zijn werk gaan? Of kom ik dat nog tegen op jouw blog?

Citaat van: Piet op 04-11-2016 00:21:02
...je moet wel eerst door wat revisie gedoe en dan weer herrevisiegedoe, na een incident met een losgeschoten oliekoelerslang waarna weer wat gestolen velgen gedoe voor  je bij wat tuningsgedoe terecht komt. :)
Lees ik gewoon allemaal door. Zelfs het stelen van velgen kan leerzaam zijn   ;)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: jkV70 op 04-11-2016 11:36:19
Jij hebt de 20v versie neem ik aan.
Bij de 10v versie werkt dit niet wegens mechanische ademhalingsbeperkingen van de motor, voorzover ik weet.
Ik heb inderdaad echt heeeel veeeeel kleppen....

Motortype is B5244S2
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

leons850

Citaat van: jkV70 op 04-11-2016 11:36:19
Jij hebt de 20v versie neem ik aan.
Bij de 10v versie werkt dit niet wegens mechanische ademhalingsbeperkingen van de motor, voorzover ik weet.

Hij heeft nieuwe type motor met vaste stoters en inderdaad 20 kleppen.
Deze is dmv software begrenst op 140pk en niet 144.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

leons850

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 04-11-2016 11:29:48
Citaat van: leons850 op 04-11-2016 09:16:23
Die stopt gewoon ineens met meer vermogen maken. Dat is wat raar tijdens inhaal acties vind ik.
Ik zou het gewoon doen, onderin rijden ze precies het zelfde alleen boven in toeren gaat hij lekker door voor een NA.
Volvotune in Elst kan het ook al heb ik begrepen.
Ik merk dat ik nu vooral power heb wanneer ik in de tweede en derde versnelling doortrap. Dat zijn relatief hogere toeren. Maar inderdaad wanneer ik op de snelweg even flink wil versnellen gaat het errug traag. In de 4 en 5 kun je planken wat je wilt maar voel je geen directe versnelling van de motor. Dat is toch wat je bedoelt?

Heb Volvotune in Elst ook even gemaild voor wat info. Altijd goed om breed te informeren en zo te leren  :)

En ja, soms is meer gewoon beter. Plus dat het leuk is om over zoiets als dit te leren en kijken wat er buiten het officiele circuit aan te doen is (toen ik mijn auto liet uitlijnen vond ik het gek genoeg best spannend om iemand anders aan de auto te zien werken. Als ik het zelf doe weet ik tenminste wat ik kapot maak  ;)).


Dat is precies wat ik bedoel.
Er zijn er vast meer die het kunnen, kijken wie het beste op je route ligt.

Verder is dat flashen niet zo spannend.
Dat heeft Schutten al zo vaak bij mijn auto gedaan.
Geld ook voor piet enzo bij hun eigen auto's.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Piet

Flashen is inderdaad het schrijven van software in de eeprom zonder die fysiek van/uit de ECU te hoeven halen.
Je moet er wel een flashtool voor hebben, dwz een programma voor op je PC die met die specifieke  ECU kan communiceren (meestal via een VAGComm kabel) om vervolgens de eeprom ermee te kunnen beschrijven.

Experimenteren doe je liever niet met de eigen ECU, als het ergens mis gaat sta je ineens met een auto zonder ECU.
Beter om er een extra ECU voor aan te schaffen.

stuuraandeverkeerdekant

In dat geval zal ik eens op zoek gaan naar een ECU met Denso. Kijken of er wat slopers zijn die iets hebben staan....

Of ik moet natuurlijk eenzelfde ECU tegenkomen maar dan van een 170pk model, dan zou je ze gewoon kunnen uitwisselen, niet?
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Piet

Hangt er vanaf hoe het met de immobilizer geregeld is.
Waarschijnlijk zal het niet zo simpel gaan :)

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Piet op 04-11-2016 15:07:44
Waarschijnlijk zal het niet zo simpel gaan :)
Wishful thinking on my part... ::)

;D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: BBS op 04-11-2016 05:57:21
Citaat van: jkV70 op 04-11-2016 02:02:36
Wat is het effect op de levensduur van motor, aandrijflijn etc., bij het verhogen van het motorvermogen?
(Als levensduur voor jou van belang is tenminste).
Als het zelfde blok normaal 170 PK doet en nu geknepen is om de 140 PK versie te maken dan lijkt mij geen enkel punt voor de levensduur van het blok... ;)
Net een emailtje terug van FastTech en die zeggen precies hetzelfde. Heeft dus geen enkel effect op levensduur van het blok   :D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

UserID6342

Wat ik dus ook al zei, zat wel even fout met de ME7 en Denso. Maar dus niet om dit blok zonder problemen naar de 170PK te zetten ;D.

stuuraandeverkeerdekant

#494
Citaat van: Dirk342 op 05-11-2016 08:49:45
Wat ik dus ook al zei, zat wel even fout met de ME7 en Denso. Maar dus niet om dit blok zonder problemen naar de 170PK te zetten ;D.
Helemaal gelijk! En eigenlijk alleen maar goed dat je niet alles in één keer 100% raak hebt. Anders zou niemand meer voor zichzelf gaan nadenken  ;)

Ben gisteravond nog maar even wezen kijken onder het kapje van de ECU. Mocht ik ooit besluiten mijn home-server op wielen te zetten dan is hier nog plek zat. De behuizing is duidelijk gekocht op de groei   ;D



Staat inderdaad netjes Denso op en heb nu ook een nummer. Dus ben al een beetje aan het googlen en ebayen geslagen om te zien of ik er eentje voor een mooi prijsje kan vinden   ;D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!