The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

de Boeing

mooie how-to!!!

en wat je de volgende keer (stel je zusje gaat ook 5 cilinderen 8)) eens kan proberen om het spruitstuk schoon te krijgen is: nachtje in speciale koud ontvetter (dat werkte bij mij althans 10 keer beter dan dasty, weken in diesel, hogedruk, borsteltjes,...)

Ik had btw mijn verwarmde carterventilatiebuis (die dure) kunnen hergebruiken (alle slangklemmen los en dan paar keer goed met koudontvetter/remmenreiniger erdoor)

stuuraandeverkeerdekant

#691
Carterventilatie vervangen (vervolg)

Nieuwe dag, nieuwe kansen.

Omdat we de leenauto van de buren (toevallig ook een Peugeot 205) alleen vroeg in de ochtend konden gebruiken besloten we de gok te wagen en op de stoep van de dealer te staan op t moment dat ze open gingen. Uiteraard met de hoop dat ze de pakking voor het inlaatspruitstuk op voorraad hadden en we meteen door konden. Dat was jammer genoeg niet het geval, maar bestellen konden ze hem wel en om 13 uur zou ie binnen zijn.

Dat moest hem maar worden dan.

Dus. Terug naar huis voor een koffie en wat voorbereidend werk. Spullen klaarzetten, schuurpapiertje over de oppervlaktes waar de pakking zo dadelijk zou komen en even langs de garage in de buurt voor wat extra slangklemmetjes. En dat is toch wel fijn om genoeg en goed passende klemmetjes te hebben. Hier een foto van het potje en de slangen aangesloten en vastgezet. Let wel, de metalen steun rechts van het potje heb ik hier nog verkeerd om zitten - dat weet ik nu nog niet maar daar kom ik zo achter als ik het spruitstuk erop ga zetten  ;D



Ook meteen maar even de olie afgelaten en wat nieuwe Action olie plus een goedkoop filter erin. Daar wil ik dan een weekje mee rond rijden alvorens ik er een motorflush doorheen gooi en dan vervang voor een wat sjiekere olie. Het is trouwens erg leuk te merken hoeveel makkelijker dingen gaan met een beetje meer ervaring. Toen ik een half jaar geleden voor het eerst de olie ververste was dat een hele klus en best spannend. Nu kan het in een kwartiertje en als onderdeel van een andere klus. Voelt best goed  :)



Dan nog maar een koffie terwijl mijn vader en zusje zich afvragen waar hun motorblok is gebleven (in het schuurtje!).



En dan eindelijk, de pakking!



Een mooi stukje groen papier dat je op de plek kunt houden met de drie onderste bouten. Die bouten mogen lekker zo blijven zitten want daar hang je het spruitstuk aan op. Een beetje zoals dit.



De brandstoftoevoer loopt door de eerste opening en de ventilatieslang door de tweede. Zeker de brandstofslang is een gedoetje om door de opening te krijgen, maar met genoeg volharding en een beetje puzzelervaring kom je er wel uit.

Dan rustig de bouten aandraaien op 20nm, te beginnen bij het midden en naar buiten werkend. Het is wat lastig erbij te komen dus ik moest een verlengstuk en een knietje gebruiken om bij een aantal van de bouten te komen. Nu zijn verlengstukken en knietjes volgens mij niet optimaal voor de exactheid van je aanhaalmomenten, maar dan weet je in ieder geval dat ze allemaal even vast zitten, aldus Sandor. Dus of het nu precies met 20nm vast zit weet ik niet, ze zitten in ieder geval allemaal even vast!

En kijk eens hoeveel schoner dit er nu uit ziet! De injector rail leek er eerst een beetje los op te liggen en kreeg ik er met de hand niet verder in. Maar met het aandraaien van de twee bouten schoof deze ook mooi op zijn plek.



Er zitten trouwens vijf vacuum slangen aan het inlaatspruitstuk. Degene aan de linkerkant van het spruitstuk bracht me even in verwarring omdat ik vergeten was dat die op het spruitstuk moest komen. En dan ben je toch wel even aan het zoeken om het andere uiteinde van het slangetje of buisje te vinden (plus dat ik mijn hoofd brak over de vraag waarom ik dit nou niet meer wist) Maar die kun je dus gewoon op het spruitstuk aansluiten - al is die aansluiting wel lastig te zien zodra het spruitstuk weer aan het blok hangt. De andere vier slangetjes zitten links van het gasklephuis. Weer was ik even de weg kwijt toen ik ze aan moest sluiten en ik had geen goede foto van hoe het er gisterochtend aanzat. Maar na eventjes rustig kijken wijst het zich eigenlijk vanzelf wel. De twee slangetjes zijn afwijkend in formaat en kunnen dus maar op één plek. En kijkend naar de kronkels die de overige twee slangetjes maken heb ik de MAP op de linker aansluiting gezet en de witte op de rechter. De uiteindes van deze twee aansluitingen aan de binnenkant van het spruitstuk lijken trouwens ook identiek dus wellicht maakt het zelfs niet zoveel uit waarop je ze aansluit. Veel van wat er onder die motorklap gebeurd is toch gewoon logica.
Omdat sommige slangetjes al een beetje broos leken te worden heb ik ze met een beetje siliconenspray ingespoten zodat ze er in ieder geval bij het opschuiven niet afbraken. In de toekomst maar een keer vervangen die hap.  

Maar dit schiet dus al lekker op!  Alhoewel hier nog wel het een en ander moet gebeuren...



Maar dat is op zich snel gedaan. Een banjobout op de koelvloeistof ingang en veel grote onderdelen die makkelijk vast te klikken zijn.

Voordat ik het deksel op het kleppendeksel deed heb ik nog even wat kleinere kabelgoten om de bedrading gedaan. Degene die ik er eerder om had zitten waren net wat dik waardoor het allemaal wat krap werd. Het was weer even zoeken om kabelgoten te vinden maar bij Conrad staan ze bekend als kabelbeschermingsslangen. Grappig aan dit bedrijf is dat ze een en dezelfde bestelling in verschillende doosjes sturen en dat ze dan toch op dezelfde dag bij je aankomen. Ik denk dat ze de postbodes willen sponsoren en zo een steentje bij willen dragen aan het behoud van een eeuwenoud beroep. Eigenlijk best aardig van ze.  



En dan kan het deksel er weer op, de koelvloeistof en de motorklep dicht. Ik was nog even bang dat ik wat boutjes zo over houden, maar alles wat eruit is gegaan is er ook weer in gegaan.

Nu alles weer dicht zat kon ik eerst weer even de druk op de rail krijgen door de sleutel op het contact te zetten. Je hoort de brandstofpomp dan aangaan en in plaats van dat hij na vijf seconden stopt gaat hij nu een seconde of 20 door. Dan de sleutel weer van het contact en er opnieuw op. Ditmaal slaat de pop gewoon voor vijf seconden aan en weet je dat er weer druk op staat.

En dan, starten maar..... En in één keer goed! Tijdens de proefrit is hij ook geen één keer afgeslagen - iets wat hij voorheen na het loshalen van de accu nog wel eens deed. Ik kan me voorstellen dat na het reinigen van de injectoren de computer minder te corrigeren heeft waardoor hij dus ook nog maar weinig hoeft in te leren. Maar vernam ook van inmiddels ex forum lid Bas dat de ECU's van dit type auto niet meer in moeten leren? Ik weet er het fijne niet van. Wat ik wel weet is dat de auto weer fijn rijdt!

En zo ziet het er nu dus uit. Weinig verschil eigenlijk met voorheen, behalve dat het allemaal wat schoner is. En ik weet hoe de achterkant van dit alles er nu uit ziet  



Erg leuk om dit voor het eerst te doen. Ik heb er mijn tijd voor genomen en ondertussen wat schoongepoetst en omkabeld. Dus echt snel was ik niet. Maar dat ik een klein beetje meer ervaring heb was goed te merken en werkt echt heel ontspannend. Mocht ik dit nou nog een keer gaan doen (en dan waarschijnlijk niet bij mijn eigen auto want die kan nu wel weer even) dan kan het vast sneller, maar daar gaat het me eigenlijk niet om. Ik wordt niet per uur betaald, en dat werkt wel zo prettig  ;)

Was het nou zo moeilijk als ik op pagina 13 van dit blog dacht? Nee hoor, valt reuze mee!


"Is it hard to maintain your own motorcylce?" "Not if you have the right attitude. Its having the right attitude thats hard."

(Uit Zen en de Kunst van het Motoronderhoud)

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#692
Dank allen  nog voor de leuke reacties op mijn vorige post! Werkt altijd erg motiverend en ben altijd blij om gerichte tips of suggesties te krijgen.

Citaat van: de Boeing op 28-02-2017 00:11:18
en wat je de volgende keer (stel je zusje gaat ook 5 cilinderen 8)) eens kan proberen om het spruitstuk schoon te krijgen is: nachtje in speciale koud ontvetter (dat werkte bij mij althans 10 keer beter dan dasty, weken in diesel, hogedruk, borsteltjes,...)

Ik had btw mijn verwarmde carterventilatiebuis (die dure) kunnen hergebruiken (alle slangklemmen los en dan paar keer goed met koudontvetter/remmenreiniger erdoor)
Ik had je blog er nog even bij gehad en las over je zandstralen en de koudontvetter. Jammer genoeg waren er toen geen winkels meer open om koudontvetter te kopen  :(

En wat betreft die slang, daar heb ik ook nog over nagedacht. Ik vond het alleen lastig om van te voren in te schatten of hij nog bruikbaar zou zijn en heb toen het zekere voor het onzekere genomen.

Citaat van: Paulsson op 27-02-2017 23:26:44
Mijn enige vraag is: hoe wist je hoe je de carterventilatie moest vervangen/reinigen? Heeft iemand je geholpen? En zelfs als iemand je advies heeft gegeven, hoe onthoud je het totdat je gaat klussen? Lijkt me een flinke uitdaging!
Filmpjes kijken, wat lezen en een dagje bij Sandor meekijken waren allemaal heel leerzaam. Door het hoge olieverbruik plus een beetje zweet bij de keerringen kreeg ik het idee dat ik hier eens mee aan de slag moest. Maar wat ik ook heb gelezen is dat je pas kunt zien of het echt nodig is door het te doen. Zelfs de handschoentest blijkt niet echt uitsluitsel te geven want bij mij leek die ook nog redelijk naar binnen te zuigen. Als je een beetje zoekt kun je ergens aan het begin van mijn blog wel een link naar het filmpje van mijn handschoentest zien. Dat potje is eigenlijk de beste indicator. Jammer dat ie zo verstopt zit alleen.

En verder vond ik het heel goed te doen als je er maar tijd voor neemt. Altijd fijn als de dag erna de auto niet per se nodig hebt  ;D

Citaat van: marrrcel op 27-02-2017 23:36:28
Mooie klus. Wat heb je een steile leercurve :eusa_clap:, qua sleutelen.
Dank je. En mooi hoe je dat zegt. Mijn lief noemt dat altijd een obsessief karakter  ;D

Citaat van: Vulk op 27-02-2017 06:32:46
Goed bezig! Ik vind het fijn om te lezen hoe je telkens je sleutelgrenzen een beetje verlegd! Nog een beetje en je zwemt tot in New York!
New York is nog wat ver. Ben nog niet eens halverwege het kanaal! Maar om metaforisch te blijven spreken, lijkt me wel interessant om zo'n blok eens open te halen...
Letterlijk gesproken heb ik een tijd lang getraind in een groepje waar ook een man bij zat die meerdere malen het kanaal was overgezwommen.  Hij had ook een rondje om Manhattan gezwommen! Hij was ergens achterin de 50. Dus voor die ambities heb ik nog even tijd  ;)

Citaat van: Martijn-V70 op 27-02-2017 12:35:28
Na deze tutorial, en denkend aan de laatst ergens geplaatste reactie van RazorX:(Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan), zal ik er ook wel aan moeten geloven. Goed voorbeeld doet volgen....  :eusa_angel:
Doen!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

UserID6342

Jammer van het teruggekomen zeehondje, maar de carterventilatie heb je mooi angepakt  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Dirk342 op 28-02-2017 06:14:17
Jammer van het teruggekomen zeehondje, maar de carterventilatie heb je mooi angepakt  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
Dank je Dirk! Dat zeehondje gaat ook nog wel lukken. Ik ga binnenkort eens proberen het nog wat beter schoon te maken daar beneden. Ik weet nu in ieder geval precies waar het zit want hij eventjes was hij weg...
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

volvobug

Good job!

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 28-02-2017 00:46:31
.....
Let wel, de metalen steun rechts van het potje heb ik hier nog verkeerd om zitten - dat weet ik nu nog niet maar daar kom ik zo achter als ik het spruitstuk erop ga zetten  ;D


;D

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 28-02-2017 00:46:31
...
Ook meteen maar even de olie afgelaten en wat nieuwe Action olie plus een goedkoop filter erin. Daar wil ik dan een weekje mee rond rijden alvorens ik er een motorflush doorheen gooi en dan vervang voor een wat sjiekere olie.

:eusa_snooty: Niks sjiekers dan Action olie  ;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: volvobug op 28-02-2017 09:20:39
:eusa_snooty: Niks sjiekers dan Action olie  ;D
Haha! Ik moest nog aan jou denken toen ik dat zinnetje schreef   :D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Paulsson

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 28-02-2017 07:28:46
Citaat van: Dirk342 op 28-02-2017 06:14:17
Jammer van het teruggekomen zeehondje, maar de carterventilatie heb je mooi angepakt  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
Dank je Dirk! Dat zeehondje gaat ook nog wel lukken. Ik ga binnenkort eens proberen het nog wat beter schoon te maken daar beneden. Ik weet nu in ieder geval precies waar het zit want hij eventjes was hij weg...

Ik heb destijds louter de witte ring schoongemaakt, was vergeten om de binnenkant van de rubberen schoen ook te doen, maar mijn zeehondje is toch echt weggezwommen. Misschien is hij in jou roffel gaan zitten. In ieder geval: succes met het aanpakken van dat beestje en pas op dat je de ring niet te ver door duwt, dan valt hij door de bodem heen.


Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

Martijn-V70

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 28-02-2017 01:01:08
PS: de zeehond is terug....   :eusa_boohoo:

De zeehond heeft een broertje/zusje bij mij gebracht... Gratis af te halen...  :eusa_shifty:

Paulsson



Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

Martijn-V70


Paulsson



Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

stuuraandeverkeerdekant

#703
Naar aanleiding van een post van Elmarconi ook maar eens gegoogled op 'ELM327'. En deze dongle bleek dus precies het soort speledingetje te zijn waar ik al langer naar zocht. Wist alleen niet dat het bestond. Meteen eentje besteld dus, uit China. Maar omdat die nog wel even op zich zou laten wachten; mijn enthousiasme gewekt was en de financiele impact van mijn bestelling uit China vrijwel nihil was, heb ik ook meteen een wifi versie besteld die de volgende dag al aankwam  ;D



Meteen een paar apps gedownload om te kijken wat ze kunnen. Ik heb een iPhone, en dat betekend dat het als goed omschreven Torque Pro niet beschikbaar is. Jammer. Wat ik nu wel op mijn telefoon heb staan zijn  EngineLink, Auto Doctor en EOBD-Facile. De eerste zag er leuk uit (kun je zelf je metertjes samenstellen en krijg je je eigen IWAW meter. Helaas niet gelukt om deze te connecten. De andere twee kreeg ik wel aan de praat. Voorlopig oordeel is dat EOBD-Facile de betere en fijnere app lijkt. Veel mogelijkheden die ik nog niet snap, wat op zich prima is. Heeft gewoon wat tijd nodig, maar mochten er mensen zijn die ook deze app gebruiken dan hoor ik graag wat jullie ervan denken en welke functies het meest gebruikt worden.

Tot nog toe heb ik de auto uitgelezen wat alleen code P1670 opleverde. Volgens het internet is dat Immobilizer communication fault (wrong VIN or communication problem). Volgens mij is dat de temperatuur sensor voor het interieur die er door de vorige eigenaar (iemand van de KGB?) uit is gesloopt en vervangen door een microfoontje. Dat was in ieder geval de enige foutcode die we bij Sandor kregen, en die zal niet zomaar weggaan.

Verder heb ik wat ritjes gemaakt waarbij ik wat waardes heb opgemeten. Een meting van het voltage van de accu onder het rijden, of de timing advance van de ontsteking. Dan krijg je een grafiekje dat je als tekstbestandje kunt exporteren.

0.000;30.0
0.222;31.5
0.439;32.0
0.659;32.5
0.879;33.0
1.079;43.0
1.300;31.5
1.520;19.0
1.739;15.0
1.960;-7.5
2.180;-3.5
2.398;12.5

Aan de hand van het toerental ontsteekt hij dus tot wel 43 graden voor TDC. Leuk om te zien. Jammer natuurlijk dat het niet per cilinder te zien is, en zo zonder dat ik een probleem met de auto heb is het ook nog niet bijster nuttig. Maar ik weet nu in ieder geval dat ik het kan opzoeken en dat is ook wat waard.

Wat trouwens ook erg leuk is om te zien is de exacte temperatuur van de koelvloeistof. Zo zie je dat de wijzer op drie uur toch nog best wel een marge gebruikt.


Verder even verse remmen op mijn nieuwe ride gezet, en de oude in stukjes naar de sloop gebracht.

Uhm, dit gaat over een fiets en niet over de Volvo.

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

KIM

Ik heb ook een iPhone en een ELM.
Ik ben zeer tevreden over de app "OBD Fusion"; Van deze app kun je de looks van het scherm verregaand customizen. Interessant wanneer je live data wilt uitlezen.