The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

UserID6342

Goede moker (dus geen hamer) en een echt ferme klap op de zijkant werkt altijd. Dat doen we al ruim 35 jaar zo...

Blok70

.... "vuistje" gebruiken; vind ik fijn werken  :eusa_angel:

jefko

#812
Even over het meteen vervangen van de andere stuurkogel. Bij mijn V70 in april 2016 bij de APK een stuurkogel en een draagarm met teveel speling. Ik heb toen meteen bij ATP 2xdraagarm, 2xstuurkogel,2xhoes,2xstabilisatiestang besteld voor totaal 106 euro en alles vervangen. Met uitlijnen en montage was ik daarbij maar 145 euro kwijt. En daarmee weer een paar jaar van dit gezeur af. Want daarvoor was er bij elke APK wel een of andere fusekogel of stuurkogel of rubberhoes niet okay.
Dit jaar zelfde aanpak: rondom remschijven en blokken en remschoenen en 2 remklauwen achter laten komen voor totaal 250 euro. Natuurlijk wel problemen gehad met de remleidingaansluiting, die niet losgaat. Zelfs niet met speciale sleutel. Daarom ook voor ca 40 euro bij Estate de 3 metalen remleidngen besteld en toen ging de montage van de klauwen en de leidingen soepeltjes.
U heeft de volgende producten besteld bij Reservedelenstore.nl.:
Positie    Artikel nummer    Beschrijvingen van het product    Hoeveelheid    Prijs per eenheid EUR    Totale prijs in EUR
1.    4445    Remklauw    1    77,42    77,42
2.    4444    Remklauw    1    77,42    77,42
Subtotaal:    154,84 €
Levering:    0,00 €
Inclusief 21% BTW    26,87 €
Totaal:    154,84 €
Plus bij ATP Auto-Teile Pöllath Handels GmbH:
Artikel-Nr.    Art. Bezeichnung                         Menge    Einzelpreis    Gesamtpreis
30544021    Bremsbackensatz Feststellbremse    1,00    27,14 €            27,14 €
10603498    Bremsscheiben + Bremsbeläge Vorne + Hinten 77,44 €    77,44 €
10802374    1 L Bremsflüssigkeit DOT4 PLUS        1,00    9,68 €            9,68 €
Warenwert                                          114,26 €
zzgl. Versand- und Verpackungskosten    12,95 €
enthält 21,00% MwSt.    22,08 €
Gesamtbetrag                                          127,21 €
Nu hik ik nog tegen een Carterventilatie operatie aan. Daarom eerst maar eens de olie geflushed en daarna nieuwe olie en filter eropgezet. Kijken of dat wat oplevert.

stuuraandeverkeerdekant

#813
Binnenste en Buitenste Stuurkogels Vervangen

Na een ochtend aan het Eendje gezeten te hebben (motor erin, starten, nog steeds lekken dus motor er weer uit) kwam de postbode met een pakketje voor mij. Draagarmen voor de Volvo. Spoorstangen had ik al bij de dealer gehaald. Dus dat moest er dan maar eens onder   ;D

Na wat lezen op het forum en heen en weer gemail met mensen waarvan ik denk dat ze absoluut kijk op de zaak hebben, heb ik besloten om voor de Meyles HD draagarmen te gaan. De €124.40 voor twee spreekt mij toch meer aan dan €193.60 per voor een enkel exemplaar. Want dat kosten de draagarmen bij de Volvo dealer. Daarnaast begrijp ik nu dat de kwaliteit van de draagarmen vooral goed in verhouding moet staan tot de koppel van je wagen. Een diesel heeft dus sterke draagarmen nodig om de torsiekrachten goed op te kunnen vangen. Ik schrijf het allemaal een beetje kort door de bocht op (heb je ook goeie draagarmen voor nodig) maar zo zit het vandaag in mijn hoofd. Aangezien mijn wagen maar 140pk heeft moet ik met die HD versie zeker een heel end vooruit komen.



Dus, auto in de lucht en wielen eraf.



De buitenste stuurkogel is makkelijk bereikbaar maar kan met de verkeerde lichtinval toch lastig te zien zijn. zoals hieronder te zien is.

]

Aan de andere kant van de auto zie je meer.



De binnenste stuurkogel zit wat rottiger. Zeker aan de bestuurderskant waar ook nog eens de versnellingsbak in de weg zit is het lastig om het slangklemmetje van de hoes los te krijgen, maar al helemaal om hem er daarna weer netjes om vast te knijpen. Maar dat zijn zorgen voor later. Op dit moment was ik nog bezig alles los te krijgen.

Net achter de binnenste stuurkogel kun je een sleutel 32 kwijt. Met de moordenaar (voorzichtig) het uiterste stukje van de stang dat uit het stuurhuis komt (het gedeelte dat buiten het stuurhuis blijft) tegenhouden en op die manier lukte het - na behoorlijk wat kracht te zetten - deze los te krijgen. De hoeveelheid kracht is eigenlijk niet eens het probleem, het zijn de hoeken waaronder je kracht moet zetten wat het moeilijk maakt.



Na de complete stuurstang eruit gekregen te hebben ze nog even los van elkaar gehaald om te zien met hoeveel slagen de oude vast zat. Dat zijn slagen van de buitenste stang op de binnenste welteverstaan. Wanneer je je nieuwe stuurstang op eenzelfde lengte krijgt hoeft de uitlijner later minder te doen, en hoef je zelf na het ritje naar de uitlijner geen nieuwe banden te kopen. Alleen maar voordelen dus. Heb dan ook goed mijn best gedaan om dezelfde lengte te benaderen, maar een exacte wetenschap is het zeker niet. Hieronder nieuw en oud gebroederlijk naast elkaar.



Aan de linkerkant kwam ik trouwens nog wat geks tegen. Een stuk groen plastic dat om de as van het stuurhuis zat. Aan de rechterkant zat het niet. Ik heb even lopen twijfelen of ik hem eruit zou halen of toch gewoon laten zitten. Uiteindelijk er gewoon op laten zitten.

Iemand een idee waarvoor dit dient?

]


Draagarmen Vervangen

Dan de draagarmen eruit. Alle bouten en moeren kwamen redelijk makkelijk los, behalve deze van de fuseekogel aan de passagierskant. De bout was een beetje krom waardoor het eruit halen ervan een behoorlijk vertragende factor was. Maar uiteindelijk kwam hij los!



Bij het erin zetten van de nieuwe draagarmen had ik in eerste instantie de chassis kant als eerste vastgemaakt, maar toen kreeg ik de fussekogelpen er niet meer in. Uiteindelijk werkte deze manier. Een krik, een blokje hout, een klein beetje vet op de bovenkant van de pen en hem er dan langzaam in drukken.




De stuurkogel moer op 70nm aangedraaid, de fuseekogelpen bout en moer op 50, en de twee bevestigingen evenwijdig aan het chassis op 65nm. Uiteraard met de wielen op de grond. En dat is geen pretje. Super weinig ruimte om zo'n lange momentsleutel een beetje te draaien, of uberhaupt een sleutel om een moer te krijgen.

Maar uiteindelijk is alles gelukt en zit het er weer op. Ziet er weer mooi fris uit.





Het bleek trouwens voornamelijk de fuseekogel aan de bestuurderskant te zijn die erg los zat. Bewoog namelijk heel erg makkelijk heen en weer, terwijl de nieuwe heel stroef en stug is.

Nu nog een uitlijner zoeken. Liefs ergens in het oosten van het land. Toevallig iemand die nog een goed adresje weet?
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

elianmars

Dat stuk groene kunststof is een begrenzer.

V70geRwin

Mooie klus, netjes hoor  :eusa_dance:

Ik zou deze ashoes nog even goed bekijken:


)()()sT

Mooi wark! Waar had jij je draagarmen vandaan?

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: elianmars op 16-06-2017 08:01:40
Dat stuk groene kunststof is een begrenzer.
Dat klinkt plotseling heel logisch! Toch blij dat ik het precies zo heb terug gedaan als ik het gevonden heb ;)

Citaat van: V70geRwin op 16-06-2017 08:44:51
Ik zou deze ashoes nog even goed bekijken
Helemaal niet aan gedacht om dat ook nog even goed te inspecteren. Dat is degene die ik vorig jaar heb vervangen. Ziet er op de foto inderdaad wat gek uit. Ik zal nog eens gaan kijken!

Citaat van: )()()sT op 16-06-2017 08:49:30
Mooi wark! Waar had jij je draagarmen vandaan?
Zelfde plek als waar Ruud ze vandaan heeft: http://www.ebay.nl/itm/2x-MEYLE-HD-QUERLENKER-VORNE-VOLVO-850-S70-V70-VERSTARKTE-VERSION-/331282157483?hash=item4d21f48fab:g:nbgAAOxykmZTKYQ5

Er zijn twee verschillende versies. Dirk wist te vertellen dat het verschil te zien is aan de stand van de bouten die aan het subframe moeten komen: Zit deze met 1 lange bout vast die door het 1e oog van het subframe doorloopt, vervolgens door de bus van de draagarm gaat en dan weer door het 2e oog van het subframe (bout loopt dus evenwijdig langs het subframe), dan heb je degene uit bovenstaande link nodig.

Zit de voorste bevestiging van de draagarm echter vast met 2 bouten die dwars door het subframe heengaan en vervolgens aan het voorste oog van de draagarm geschroefd zitten, dan heb je een andere versie van Meyles nodig, en die is ook niet in de HD variant te krijgen.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: jefko op 15-06-2017 00:36:51
Even over het meteen vervangen van de andere stuurkogel. Bij mijn V70 in april 2016 bij de APK een stuurkogel en een draagarm met teveel speling. Ik heb toen meteen bij ATP 2xdraagarm, 2xstuurkogel,2xhoes,2xstabilisatiestang besteld voor totaal 106 euro en alles vervangen. Met uitlijnen en montage was ik daarbij maar 145 euro kwijt. En daarmee weer een paar jaar van dit gezeur af. Want daarvoor was er bij elke APK wel een of andere fusekogel of stuurkogel of rubberhoes niet okay.
Dit jaar zelfde aanpak: rondom remschijven en blokken en remschoenen en 2 remklauwen achter laten komen voor totaal 250 euro. Natuurlijk wel problemen gehad met de remleidingaansluiting, die niet losgaat. Zelfs niet met speciale sleutel. Daarom ook voor ca 40 euro bij Estate de 3 metalen remleidngen besteld en toen ging de montage van de klauwen en de leidingen soepeltjes.
Nu hik ik nog tegen een Caryterventilatie operatie aan. Daarom eerst maar eens de olie geflushed en daarna nieuwe olie en filter eropgezet. Kijken of dat wat oplevert.
Een pleidooi voor grondig aanpakken zo te lezen!
Ikzelf heb de motor ook een keer geflushed maar vond het resultaat nogal tegenvallen. Volgens mij had Sandor bij een wagen wel goede ervaringen, in dat hij merkte dat de wagen erna plotseling slechter liep omdat het vuil rond de zuigerveren en schraapveren weg was en er nu dus compressie verlies was (Sandor, corrigeer me maar als ik er naast zit  :)). Dat is op zich wel een mooi resultaat want dan weet je wat de zwakke plek is en kun je die gaan aanpakken.
Wat betreft de carterventilatie van jou, die zou ik gewoon gaan doen! Vond het eerlijk gezegd een fijner klusje dan de de draagarmen en spoorstangen. Vooral omdat je wat minder vanuit rare knonkels kracht moet zetten op bouten die eigenlijk niet los willen. Bij de carterventilatie moet er uiteraard wel meer los en eruit, maar als je van puzzelen houdt hoeft dat geen probleem te zijn  ;)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

)()()sT

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 16-06-2017 10:15:15
Er zijn twee verschillende versies. Dirk wist te vertellen dat het verschil te zien is aan de stand van de bouten die aan het subframe moeten komen: Zit deze met 1 lange bout vast die door het 1e oog van het subframe doorloopt, vervolgens door de bus van de draagarm gaat en dan weer door het 2e oog van het subframe (bout loopt dus evenwijdig langs het subframe), dan heb je degene uit bovenstaande link nodig.

Zit de voorste bevestiging van de draagarm echter vast met 2 bouten die dwars door het subframe heengaan en vervolgens aan het voorste oog van de draagarm geschroefd zitten, dan heb je een andere versie van Meyles nodig, en die is ook niet in de HD variant te krijgen.

Stimmt, ik heb inderdaad die andere via eBay besteld. Is dan geen Meyle HD maar 'gewoon.'


yannickdv

Idd jammer dat die er niet in HD zijn.

Ik heb de gewone draagarmen en ben tot nu toe erg tevreden over de Meyle HD!

Mooi werk ;)
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

razorx

Mooie rapportage weer en goed werk  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: !

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: )()()sT op 16-06-2017 10:47:54
Stimmt, ik heb inderdaad die andere via eBay besteld. Is dan geen Meyle HD maar 'gewoon.'
Mooi om daar nu ook een plaatje van te hebben!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: V70geRwin op 16-06-2017 08:44:51
Ik zou deze ashoes nog even goed bekijken:
Ashoes trouwens nog even bekeken maar ziet er verder goed uit. Schoon, droog en flexibel. Wel een gekke knik op de foto, maar dat komt denk ik door het flexibele materiaal van de Womi hoes die erom zit.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#824
Uitlijnen

Vandaag ook even de auto laten uitlijnen.



Onderstaand papiertje bewijst maar weer hoe lastig het is om aan de hand van het aantal slagen of een centimeter de lengte van de oude spoorstang te benaderen.



Achteras hebben ze ook wat verzet, maar als ik naar het papiertje kijk vraag ik me af of hoe cruciaal dat was. Verder prima ervaring daar. Vind het altijd wel fijn als ik gewoon mee mag kijken en wat vragen stellen, maar dat vinden ze niet overal ok. APK bij Euromaster kon dat niet, en ook bij de eerste keer uitlijnen in Londen hadden ze liever dat ik koffie ging drinken in de wachtruimte. Voor mij liever geen grote ketens meer dus - langzaam vind ik mijn weg wel.

De uitlijner voelde bij het linker voorwiel nog wel een klein beetje speling. Maar toen ik hem er later nog eens naar vroeg dacht hij dat dat misschien ook wel normale speling was, omdat alles (behalve reactiestangen) vernieuwd was en dat niet mogelijk zou zijn.

Zelf hoor ik, wanneer ik het stuur een heel klein beetje naar links en rechts draai terwijl ik stilsta, nog steeds een heel licht tokkend geluidje. Minder dan voorheen, dat wel. Zelf dacht ik dat dat misschien de groene uitslagbegrenzer is, want die kon je een heel klein beetje over de as heen en weer schuiven.  

Maar met dit klusje achter de kiezen kan ik weer kilometers gaan maken. Morgen voor een paar dagen naar Gent. Daar moet ik als extern deskundige op een kunstacademie naar de eindexamens kijken. We zullen zien hoe deskundig ik ben. Op het gebied van de auto's groeit dat in ieder geval langzaam. Ik ben nu zelfs zo ver dat mijn oom informeerde of ik zijn draagarmen ook niet eens wilde controleren en eventueel vervangen.  Een Nissan Primera uit de late jaren negentig. Hij had één kant laten doen door een garage een half jaar geleden, maar had nu ook wat piepende geluiden aan de andere kant. Ik ga er binnenkort eens naar kijken om te zien of ik kan uitvogelen wat het is.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!