The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KIM

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 23-06-2017 17:01:38
Inderdaad, erg fijne en heldere omschrijvingen  :eusa_clap:  Jij geeft les op dit gebied Kornelis? Ik bedoel, behalve datgene wat er hier op het forum gebeurd?

Inmiddels niet zoveel meer aan monteurs maar in het verleden wel heel veel en met name diagnose trainingen. Parameters en signalen lezen heb ik dus redelijk veel gedaan (en laten doen  ;D).

Op dit moment zit ik meer aan de kant van product trainingen voor internationale klanten.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: thovolvo op 23-06-2017 18:25:59
Hoi Thijs,

Ik heb je blog is "even" doorgelezen.
Erg mooie v70 heb je. Ik heb zelf ook een moondust 2.4, maar dan met 170pk. Blijft een erg mooie kleur vind ik voor een classic.
Leuk om te lezen en met name te zien wat je al gedaan hebt.

Ga je weer naar Engeland? Anders kunnen we een meeting doen. Aangezien ik nu in Engeland verblijf.

Groet Thomas
(Thovolvo)
Hoi Thomas,
Engelse meeting lijkt me leuk, maar ben na tien jaar daar weer naar Nederland verhuisd, dus een meeting in de lage landen is waarschijnijker. Of woon jij daar nu permanent? Leuk te horen ook dat je mijn blog hebt doorgenomen, net ook even op die van jou gespiekt. Mooi begin van je blog en reden om in die auto te rijden! Ik ga hem zeker doorlezen.

Citaat van: KIM op 23-06-2017 20:08:30
Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 23-06-2017 17:01:38
Inderdaad, erg fijne en heldere omschrijvingen  :eusa_clap:  Jij geeft les op dit gebied Kornelis? Ik bedoel, behalve datgene wat er hier op het forum gebeurd?

Inmiddels niet zoveel meer aan monteurs maar in het verleden wel heel veel en met name diagnose trainingen. Parameters en signalen lezen heb ik dus redelijk veel gedaan (en laten doen  ;D).

Op dit moment zit ik meer aan de kant van product trainingen voor internationale klanten.
Interessant gebied lijkt me dat. Vooral de diagnose spreekt me erg aan. Leuk om te weten wat je doet in ieder geval!

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#842
Update O2 Sensor data

Wederom een klein zijstapje van de dingen die ik aan mijn auto doe, maar wat dingen die ik over de auto leer.

Vorige week beschreef ik de data die ik van de voorste O2 sensor kreeg. Gewoon wat testjes om te zien of ik begreep wat ik allemaal las en zag. Nu ik nog wat meer gelezen en gezien heb, begrijp ik dat ik het vorige week nog niet helemaal begreep. Vandaar dus een kleine correctie op het volgende:

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 22-06-2017 22:40:29
Nu lijkt dit natuurlijk geen mooi golvende beweging, maar volgens mij komt dat doordat deze app geen live data laat zien, maar dat de app een paar punten pakt en de rest interpoleert. Het zal er ook aan liggen hoeveel punten hij pakt, moet nog even kijken of ik de frequentie ook kan verhogen. En daarnaast is het signaal natuurlijk vaker bezig om naar boven of naar beneden te gaan dat dat hij bovenaan staat, wat de kans op een sample van de hoogste toppen of diepste dalen natuurlijk niet vergroot.

In Vida staat dat de voorste Lambda sensor een lineare is (ook wel wideband) en dat de achterste sensor een binaire is (ofwel narrowband). En dan klopt het bovenstaande citaat van mij dus al meteen niet meer. Een nieuw testrondje met daarop de data van de voorste én achterste sensor liet ook mooi het verschil zien.



Hier zie je dus duidelijk dat de gele lijn (de achterste sensor) een binaire sensor is die alleen maar ziet dat er té veel of té weinig lucht in de mix zit, terwijl de groene lijn veel gelijkmatiger loopt. Dit omdat dit type sensor ook kan zien hoeveel het mengsel te rijk of te arm is, en de computer dus accuratere data krijgt om de injectie aan te passen. Een narrowband sensor blijft op een neer slingeren omdat hij alleen maar ziet dat het mengsel niet in de juiste verhouding staat. Deze sensor noteert enkel de 'switch' (dus als het van té rijk naar té arm gaat en andersom). Als de verhouding hier dus té arm is, kun de computer alleen maar benzine bijspuiten tot het té rijk is, waarop de computer weer benzine moet minderen tot.... enzovoorts

Ik weet er nog steeds niet echt veel van natuurlijk, maar heb wel twee hele mooie YouTube filmpjes gevonden waarin je in twee keer ruim een uur uitgelegd krijgt hoe een narrowband sensor werkt en hoe een wideband sensor werkt. Echt aan te raden voor mensen die geinteresseerd zijn.

The internet never ceases to amaze me   :eusa_clap:

EDIT: Na het Photobucket debakel waarbij ik al mijn plaatjes ergens anders heb ondergebracht, is bovenstaand plaatje op een verkeerde plek terecht gekomen. Dit beeld komt dus niet overeen met het verhaal dat ik hier beschrijf. Ik ga hem er nu niet bij zoeken, want de tests die ik hier beschrijf zijn uberhaupt niet mogelijk met een wideband O2 sensor die er bij mijn V70 als eerste sensor wordt gebruikt. Voor auto's die als upstream O2 sensor een narrow band sensor hebben is deze test wel heel nuttig. Hier twee videootjes die meer uitleg geven: https://www.youtube.com/watch?v=Hmt_LNJ9GkI & https://www.youtube.com/watch?v=9TlygJMxTps   ;D

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#843
Electrisch Probleempje Aanhanger

Ik heb een raar electrisch probleempje met de aanhangwagen. De verlichting van de aanhangwagen, doet namelijk niet helemaal wat je zou verwachten. Nu heb ik een aantal testjes gedaan om te kijken of ik het kon oplossen, maar ben er nog niet uit.

Dit is wat ik zie met het contact op II en de lampen van de auto aan. Het linkerknipperlicht brand continue, en de beide achterlichten staan aan.



Trap ik nu de rem in, dan gaat het linkerachterlicht uit, en het rechterachterlicht brand harder.



Aangezien ik een soortgelijk probleem ook met een andere aanhanger heb gehad, verdenk ik dus de aansluiting van mijn eigen auto, en niet de aanhangwagen.

Omdat de lampen zo raar reageerden, vermoedde ik eerst een massaprobleem. Wellicht dat de stroom via een andere lamp zijn weg terug naar de minpool zocht. Maar de massa in de rechter D stijl zag er nog heel mooi uit.



Ergens las ik dat de trekhaak zelf ook als massa fungeert dus deze ook maar even schoongemaakt.





Zonder resultaat overigens.

Omdat dat het dus niet was, leek het me logisch dat het wellicht gewoon verkeerd aangesloten is. Dus alle pinnen in de stukker doorgemeten, om te zien wat waarop was aangesloten. Ik heb ook gekeken naar de draadjes in de stijlen, om te zien welke kleuren waarbij hoorden. Dat ziet er ongeveer zo uit.



Wat me opviel was dat er twee pinnen zijn aangesloten op de koplampen (ze geven 12 volt wanneer je de lampen van de auto aandoet). Hier had ik mijn twijfels bij. Ook geeft de laadstroom pin (pin 2 in mijn tekeningetje) altijd 12 volt - zelfs wanneer ik de sleutel uit het contact haal. Bij de vorige aanhanger was dit een issue, om dat daarbij een lamp bleef branden wanneer ik de aanhangwagen aangekoppeld liet. EDIT: aansluitingen van stekker zitten goed, voor een plaatje van de juiste aansluiting en kleuren zie dit topic.



In de auto viel me op dat in de linkerstijl een blauw connectortje zat dat twee draden tot één bracht, en op de blauwe draad (laadstroom) stond inderdaad altijd stroom (ook met sleutel uit contact).



Iets anders dat wellicht nog een clou kan zijn, is dat toen ik twee maanden geleden de zekering heb moeten vervangen. Dat was de eerste keer dat ik er een aanhangwagen achter zette, dus daarvoor was het me nog nooit opgevallen. Sindsdien is hij niet meer doorgebrand.

Weet iemand hoe de draden horen te zijn aangesloten bij een 7 pin connector? Ik hoor het graag!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#844
Quick Fix voor Slecht Sluitende Achterklep

In mijn zoektocht naar de massa van de trekhaak per ongeluk nog wel een ander probleempje opgelost. Ik moest altijd keihard smijten met de achterklep om hem dicht te krijgen. Blijkt dat dat zwarte gevalletje waar het slot van de klep invalt ook gewoon naar voren kan! Nu valt de klep weer geheel uit zichzelf in het slot   :eusa_clap:

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

elianmars

#845
Aansluiting van de stekkerdoos is zoals het hoort. 5 is rechter achterlicht, 7 linker achterlicht.
Ook de 12v op  2 hoort zo. Dat is voor bijvoorbeeld een koelkast in een caravan, als je even een pauze neemt onderweg. De 'fijne' daarvan is, dat als je het niet door hebt, je met lege accu kunt komen te staan ;D

Is alles in de stekkerdoos nog roest/corrosievrij? Ook aan de achterzijde?

stuuraandeverkeerdekant

#846
And it's a wrap!

Probleem opgelost. Was inderdaad een massaprobleem, maar niet van mijn auto. Toch in de aanhangwagen  :eusa_wall:

Dat betekent dat ik dus twee keer achter elkaar een niet optimaal functionerende aanhangwagens achter mijn auto heb gehad. What are the odds? Maar het kan natuurlijk wel.

Heeft me echt super lang gekost om het allemaal uit te vogelen, en was waarschijnlijk een stuk sneller gegaan als ik er niet van uit was gegaan dat het probleem niet in de aanhangwagen kon zitten. Assumptions are the mother of all... We weten het allemaal, maar we handelen er zo weinig naar... Ik in ieder geval. Daar betrapte ik mijzelf vandaag weer op.

Omdat ik er telkens niet uit kwam en het daardoor in in stukjes deed, had ik wel telkens wat tijd om er even vanaf een afstandje over na te denken. Of het in mijn achterhoofd te laten smeulen. En wanneer ik dan weer een nieuw testje of theorietje in mijn hoofd had, kon ik meteen naar buiten om hem te testen. Een van de eerste dingen die ik deed, was in de auto nog een heleboel draden nameten - met de gedachte dat als het de massa niet kan zijn er misschien toch iets verkeerd is aangesloten, of dat twee draden elkaar raken en zo stroom gaan delen. Maar daar zag alles er goed uit.

Dus, weer naar binnen en met andere dingen bezig, tot ik bedacht dat ik misschien toch maar eens vanaf het probleem terug moest werken. Eens kijken naar de lampjes achter de aanhangwagen dus. Bij nadere inspectie viel me op dat aan de linkerkant het achterlicht zwakker ging branden wanneer het knipperlicht aanging. Daarom even de massadraad van het lampje doorgemeten, en die had inderdaad wat weerstand.



Meteen een nieuw schoentje eraan gezet in de hoop het probleem opgelost te hebben. Er was daarna weliswaar geen weerstand meer, maar het probleem was er nog steeds.

Langzaam terug werkend kwam ik uiteindelijk bij het echte probleem uit. Hier dus.



Naast dat het er super slecht uitziet, was het ook nog eens slecht aangesloten. De blauwe draad (massa links achter) was aan dezelfde pin gekoppeld als de zwarte draad (achterlamp links). Dat dat zal wel voor mooie problemen zorgen, ja. En dan zat er ook nog eens een behoorlijke breuk in de zwarte kabel.

Anyway, de blauwe draad samen met de witte (massa rechts achter) op de pin van de massa gezet en alles deed het weer.

Weer een mooi lesje in nederigheid en maakt weer goed duidelijk wat nou ook alweer het probleem van aannames was.

Fijne avond!

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

razorx

Fijn dat je de oorzaak alsnog gevonden hebt. Tja die aannames, wat een krengen zijn dat!

BBS

Stekkers en verlichting van aanhangers zijn sowieso aardig onderhevig aan een (jaarlijkse) controle. Zo'n ding staat vaak langere tijd stil en weer en wind hebben er goed vat op.

Trouwens ik zag een scotch lok aansluitblokje zitten bij de achterlichten. Je weet dat die dingen een bron van ergernis kunnen worden? Storingen, warm worden etc?
Ik zou ze er zelf tussenuit halen en vervangen voor een degelijke verbinding. Dat kan een soldeer verbinding zijn of AMP klemmen mits goed gemonteerd en juiste dikte....
Persoonlijk zou ik voor soldeer gaan en isoleren met krimpkous. ;)
Volvoloos....

KIM

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 27-06-2017 12:44:56

Hier zie je dus duidelijk dat de gele lijn (de achterste sensor) een binaire sensor is die alleen maar ziet dat er té veel of té weinig lucht in de mix zit, terwijl de groene lijn veel gelijkmatiger loopt. Dit omdat dit type sensor ook kan zien hoeveel het mengsel te rijk of te arm is, en de computer dus accuratere data krijgt om de injectie aan te passen. Een narrowband sensor blijft op een neer slingeren omdat hij alleen maar ziet dat het mengsel niet in de juiste verhouding staat. Deze sensor noteert enkel de 'switch' (dus als het van té rijk naar té arm gaat en andersom). Als de verhouding hier dus té arm is, kun de computer alleen maar benzine bijspuiten tot het té rijk is, waarop de computer weer benzine moet minderen tot.... enzovoorts


Helaas werkt het net even anders...
Ik hoop dat het signaal van je secundaire sensor niet klopt want dan heb je een probleem met je kat.
Bij constante snelheid dient deze sensor namelijk een spanning van zo'n 0,75 V af te geven. Pas als je gas loslaat gaat het signaal naar 0 V. Als je langere tijd achter elkaar stevig accelereert, zal de spanning richting de 0,85 - 0,9 V gaan.

Voor wat betreft de breedbandsensor: Bij deze levert de spanning geen informatie over de mengselsamenstelling: Dit wordt bepaald door de stroom die de sensor afneemt en de richting van deze stroom.

Het signaal dat je hebt afgebeeld is dus onbruikbaar.

KIM

In een ander topic heb ik de werking van de primaire en secundaire sensor beschreven. Ondanks dat de primaire sensor een sprongsensor is, gaat het verhaal over de secundaire sensor ook voor jouw configuratie ook op:


Voor degenen die het nog interesseert... Ik heb ooit aan een Alfa 147 gemeten en deze meetwaarden opgeslagen. Deze meetwaarden laten heel duidelijk zien hoe de primaire en secundaire lambdasensor reageren op veranderingen in de mengsel samenstelling.

Dit is het signaal van de primaire lambda sensor (H2OS1) bij stationair draaiende motor:




Bij de secundaire lambda sensor (H2OS2) zie je het volgende signaal:




Indien je bij het stationair draaien 1 injector losneemt (simulatie arm mengsel) dan zie je het volgende gebeuren bij H2OS1:




Na verloop van tijd gaat het signaal wel weel pendelen dankzij de werking van de fueltrim functionaliteit. Het signaal ziet er wel wat grilliger uit dan daarvoor.
Bij H2OS2 gebeurt er het volgende:



De waarde blijft laag zolang de injector losgekoppeld blijft ook wanneer de primaire sensor al weer pendelt. Bij het koppelen van de injector komt het signaal pas weer terug op 0,7 V na 1 minuut stationair draaien.


Bij het losnemen van een bougiekabel na 15 seconden laat de H2OS1 het volgende beeld zien:




Uit dit signaal is dus niet te halen dat er veel benzine in de uitlaat komt (=rijk mengsel). H2OS2 laat echter het volgende beeld zien:




Dit stemt veel meer overeen met de aangebrachte storing dan het signaal van de primaire sensor.
Bij deze actie riekt de kat ook aardig dus dat kan ook een indicatie geven.

stuuraandeverkeerdekant

#851
Haha! Onderstaand citaat van mij klopt in ieder geval wel!

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 27-06-2017 12:44:56
Ik weet er nog steeds niet echt veel van natuurlijk (...)

;D ;D

Dank voor de scandata van de Alfa 147 ook. Ik vind dit zeer interessant om te zien, met wat voor scantool heb je dit verkegen? En maakt het ook nog een verschil wanneer de eerste sensor een broadband sensor is? Of juist een narrowband? Zoals ik het begreep komt de golvende beweging overeen met een narrowband gebruikt als voorste sensor, terwijl een broadband op die plek een gelijkmatiger signaal zou afgeven. Over hoe de twee sensoren met elkaar samenwerken heb ik nog niet veel gelezen, maar zoals ik het zie bij de beelden van jou is de functie van de tweede sensor echt om te controleren, en op het moment dat de kat zijn werk goed doet blijft dit signaal gelijkmatig.

Ik heb er nog even een ander screenshot van mijzelf bijgepakt, de vorige had ik voornameijke geselecteerd op de golfbeweging van de tweede sensor (en daardoor wellicht een niet representatief beeld gegeven). Onderstaand screenshot zou dan al meer overeenkomen met hoe je het zou willen zien: een redelijke rechte lijn voor de eerste sensor (want breedband), en een redelijk rechte lijn voor de tweede sensor (narrowband, maar kat doet zijn werk goed dus uitstoot is zoals hij het wil zien).



Komen mijn redenaties al een beetje meer in de buurt van de werkelijkheid?

Ik duik nog eens in de boeken om me in te lezen (en te kijken) op het onderwerp. Dank in ieder geval!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: BBS op 27-06-2017 19:36:00
Trouwens ik zag een scotch lok aansluitblokje zitten bij de achterlichten. Je weet dat die dingen een bron van ergernis kunnen worden? Storingen, warm worden etc?
Ik zou ze er zelf tussenuit halen en vervangen voor een degelijke verbinding. Dat kan een soldeer verbinding zijn of AMP klemmen mits goed gemonteerd en juiste dikte....
Persoonlijk zou ik voor soldeer gaan en isoleren met krimpkous. ;)
Klinkt als een goed plan! Zal ik binnenkort ook eens gaan doen  :)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: elianmars op 27-06-2017 18:17:55
Ook de 12v op  2 hoort zo. Dat is voor bijvoorbeeld een koelkast in een caravan, als je even een pauze neemt onderweg. De 'fijne' daarvan is, dat als je het niet door hebt, je met lege accu kunt komen te staan ;D
Goed om te weten dat dat hoort. Em handig om te weten voor wanneer je inderdaad die pauze neemt  ;D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

BBS

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 27-06-2017 23:41:51
Citaat van: elianmars op 27-06-2017 18:17:55
Ook de 12v op  2 hoort zo. Dat is voor bijvoorbeeld een koelkast in een caravan, als je even een pauze neemt onderweg. De 'fijne' daarvan is, dat als je het niet door hebt, je met lege accu kunt komen te staan ;D
Goed om te weten dat dat hoort. Em handig om te weten voor wanneer je inderdaad die pauze neemt  ;D
En dat is ook simpel te omzeilen met een relais....
Laat dat relais met de constante voedingsdraad schakelen met een draadje die van de geschakelde voeding af komt van bijvoorbeeld de radio.
Pas als je de wagen weer op contact zet om te starten krijgt je voeding naar de aanhanger pas spanning en zal daardoor tijdens het rijden wel bijvoorbeeld je koelkasten koud houden maar nooit bij stilstand je accu leeg trekken ;)
Volvoloos....