The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

V70geRwin

Citaat van: de Boeing op 04-08-2017 11:40:24
leuk om lezen!

ik herken het lostrekken van de homokineet ook niet (850), gelukkig maar want heb ze toch al x-aantal keer mogen moeten loshalen.

http://sadvk.jalbum.net/Stuuraandeverkeerdekant/170703%20Ashoes%20vervangen/slides/IMG_0116.jpg
hier lijkt wel een extra beschermring op te zitten die er bij een 850 as (met grote moer) niet op zit. Deze dient wellicht om vuil uit het wiellager te houden? moet ik toch eens verder onderzoeken (voor als ik de volgende keer aan de buurt ben...).



dat is idd een keerring, die kwam ik ook tegen in de zoektocht naar as keerringen/lagers.
mijn v70 heeft nog de 850 as met dikke moer gelukkig.

de Boeing

Bij mijn V70N, die ik heb afgebroken, zat deze stofring er ook, al lijk ik hem niet terug te kunnen vinden in Vida?...


Qua lijm voor auto's weet ik niet direct welke er gebruikt wordt. Maar bij woningbouw, waar er ook dampschermen nodig zijn, wordt er gewerkt met speciale luchtdichtheidslijm (dit is niet gewoon standaard kit maar deze blijft permanent wat elastisch om te voorkomen dat je alsnog scheuren krijgt door thermische werking...)

volvobug

#932
Citaat van: V70geRwin op 04-08-2017 11:54:52
Citaat van: de Boeing op 04-08-2017 11:40:24
....
hier lijkt wel een extra beschermring op te zitten die er bij een 850 as (met grote moer) niet op zit. Deze dient wellicht om vuil uit het wiellager te houden? moet ik toch eens verder onderzoeken (voor als ik de volgende keer aan de buurt ben...).



dat is idd een keerring, die kwam ik ook tegen in de zoektocht naar as keerringen/lagers.
mijn v70 heeft nog de 850 as met dikke moer gelukkig.

Citaat van: de Boeing op 04-08-2017 12:17:49
Bij mijn V70N, die ik heb afgebroken, zat deze stofring er ook, al lijk ik hem niet terug te kunnen vinden in Vida?...

Volgens mij blijft die afdichting bij het verwijderen van de as meestal in het fuseestuk zitten.

-edit: is het niet een keerring uit het lager zelf dat losgekomen is?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.


stuuraandeverkeerdekant

Die keerring waar we het nu over hebben, of die stofring, zit inderdaad om de as en komt tussen de buitenste homokineet en het fuseestuk - als ik het zo goed uitleg. Ook aan de andere kant van de wagen zat die er losjes omheen. Hij zit er dus niet ingeklemt zoals andere keerringen dat altijd zitten. In ieder geval bij dit type dan. 

Net trouwens even langs de automatieralen zaak geweest en wat 'afdichtingskit montagelijm' van Womi gehaald. Deze blijft elastisch, plakt overal op en kan goed tegen trillingen. Staat op de verpakking dus dat geloof ik dan maar. Zal het afdekplastic later nog eens mooi dicht kitten. En dan binnenkort ook bij de GSA. Daar weet ik dat die vellen los zitten en dat is met regenachtig weer ook altijd een koude sauna, brrrr.

Ik zie dat het berichtje van Paulson over het niet kunnen zien van de foto's weer verwijderd is. Gelukkig, want ik schrok al. Niet nog een keer zo'n geklooi met foto's hosten. Ondanks dat ik fotograaf ben had ik er niet veel lol in om al dat beeld weer werkend te krijgen. Heb genoeg andere dingen die ik kan en wil doen.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Paulsson

#935
Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 04-08-2017 14:26:00

Ik zie dat het berichtje van Paulson over het niet kunnen zien van de foto's weer verwijderd is. Gelukkig, want ik schrok al. Niet nog een keer zo'n geklooi met foto's hosten. Ondanks dat ik fotograaf ben had ik er niet veel lol in om al dat beeld weer werkend te krijgen. Heb genoeg andere dingen die ik kan en wil doen.

Ik heb het berichtje inderdaad verwijderd, want het blijkt hier company internet policy te zijn dat filesharing websites worden geblokkeerd, dus ook plaatjes die daarnaar refereren. Overschakelen naar het gast netwerk doet wonderen ;D Leuke foto's!

EDIT: heeft photobucket tegenwoordig ook geen free hosting problemen? Ik zie heel vaak iets van 'upgrade your account' staan in forum posts waar eerst hele mooie foto's te zien waren  :-\


Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Paulsson op 04-08-2017 14:48:07
EDIT: heeft photobucket tegenwoordig ook geen free hosting problemen? Ik zie heel vaak iets van 'upgrade your account' staan in forum posts waar eerst hele mooie foto's te zien waren  :-\
Absoluut ja. Zie ook hier: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,79307.0.html

Heb recentelijk al mijn beelden van Photobucket weggehaald en host het nu via jAlbum. Was een beetje een gedoetje maar kan er weer even tegenaan nu.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Paulsson

#937
Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 04-08-2017 15:30:21
Citaat van: Paulsson op 04-08-2017 14:48:07
EDIT: heeft photobucket tegenwoordig ook geen free hosting problemen? Ik zie heel vaak iets van 'upgrade your account' staan in forum posts waar eerst hele mooie foto's te zien waren  :-\
Absoluut ja. Zie ook hier: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,79307.0.html

Heb recentelijk al mijn beelden van Photobucket weggehaald en host het nu via jAlbum. Was een beetje een gedoetje maar kan er weer even tegenaan nu.

Ja zo'n grapje heeft best wat consequenties voor alle blogs en foto's op dit forum! Kan me voorstellen dat het veel werk was, gelukkig nu een mooi alternatief te pakken zie ik.

PS. gesproken over foto's, net twee mooie toegevoegd ;D

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,82715.msg1737295.html#msg1737295


Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

arjenT5R

Denk dat 850 as idd anders is die kom die liet zien met die kooi en al die kogels zit bij een 850 zeker weten anders.
heb de schurft aan ashoezen wisselen maar dit zou t nog erger maken.

Heb zo geen foto maar 850 as is makkelijker  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

stuuraandeverkeerdekant

Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

KIM

Volgens mij zit aan de bakzijde bij de 850 een tripode koppeling ipv een homokineet.

arjenT5R

Citaat van: KIM op 05-08-2017 09:17:10
Volgens mij zit aan de bakzijde bij de 850 een tripode koppeling ipv een homokineet.

Kor! Die bedoelde ik  ;D

Zo noemen ze een groot geschapen kerel ook wist je dat?   :eusa_shifty:
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

stuuraandeverkeerdekant

#942
Wow, dat is alweer even geleden dat ik hier wat geschreven heb...

Ik heb niet compleet stil gezeten, maar soms lopen de dingen even anders dan gepland en doe je niet alles wat je wilt doen - zoals bijvoorbeeld dit blog bijwerken.

Om weer even up-to-speed te komen met waar ik nu ben, dit keer geen uitgebreide beschrijvingen, maar wat fotootjes met een regeltje tekst van dingen die geweest zijn.

In omgekeerde chronologische volgorde waren dat....


MIG

Lassen. Voor alles moet een eerste keer zijn.

Op de kunstacademie waar ik lesgeef hebben ze verschillende goed uitgeruste werkplaatsen. Hout, 3D printen, zeefdrukken, en een metaalwerkplaats. Ook als docent kun je daar cursussen volgen en gebruik van maken. En omdat ik tegenwoordig na de les niet meer linea recta naar Schiphol hoef te rennen, heb ik me voorgenomen om daar eens wat vaker te blijven hangen.

Als eerste MIG lassen uitgeprobeerd, want het makkelijkst onder de knie te krijgen. Een uurtje theorie en materiaalkennis, en daarna wat spelen met de settings. Erg leuk om te doen.



Elke maandag heb ik de komende periode wel een uurtje tijd om wat te oefenen, dus dat ga ik dan maar doen. Ik heb nog een speciaal tooltje nodig voor de GSA, dus ga morgen eens kijken of ik dat in elkaar kan lassen. Foto's volgen ongetwijfeld.


Miffy Mobile

Omdat er nog ruimte in het budget was, heb ik het wagenpark weer een beetje uitgebreid. Bij een tweedehandswinkel heb ik voor vijf euro een mooi en degelijk wagentje gekocht. Een kleintje voor de kleintjes. Ze waren er erg blij mee  :)



Omdat de koplamphouders er al wel in zaten, maar hij geen lampen had, heb ik die er ingezet. Met een timer erbij zodat de accu niet leegloopt als ze de lampen weer eens laten aanstaan   ;D



Het is de eerste keer dat ik zo'n print plaatje in elkaar heb gesoldeert, en dat is ook nog wel iets wat je een beetje onder de knie moet krijgen. In eerste instantie deed hij helemaal niks! Na een klein lesje solderen van de behulpzame eigenaar van de de electronicazaak ging het al wat beter. Nog niet helemaal top uiteraard, maar de lampen en timer doen het. En ik heb weer wat geleerd.

Ondertussen ook aan het knutselen om een mooi werkende set knipperlichten te maken. Dit keer niet als bouwpakketje maar door uit te testen op een breadboard. Een LEDje wordt aan en uit gezet door een relais, en de vertraging wordt geregeld door een condensator. Zodra het allemaal mooi loopt zal ik het op een print plaatje solderen en het in het autootje zetten.  

Handig om op zo'n kleine schaal aan electronica en solderen te werken, zodat - mocht het nodig zijn - ik een klein beetje meer ervaring heb wanneer het op de Volvo aankomt.


Benzinedrukmeter

Voor een ander projectje hebben we bij HBM een benzinedrukmeter gehaald. Om te testen oftie t doet, eens even gekeken wat ie bij mijn auto aangeeft.



1.6 bar bij contact aan, motor uit. En 4.1 bar bij stationair draaien. Die waarden komen wellicht nog een keer van pas als het allemaal niet werkt zoals het hoort te werken   ;)


Pffffff

Ik had ook nog een rechtervoorwiel dat eerst langzaam, en toen steeds rapper leeg liep. Elke dag de wielen oppompen is ook zo wat, dus bij de doe het zelf garage samen met de eigenaar de band eraf gehaald, nieuw ventiel getrokken, opnieuw ingevet en er weer opgelegd. En zowaar, de lekkage is verholpen!




2CV vorderingen

Over de eend valt ook een hoop te schrijven. Ga ik nu niet doen. Maar in het kort komt het hier op neer: de motor ging er weer in, hij liep echt super maar lekte nog steeds olie.



Dus toch nog maar een keer de motor er weer uit. Er onstond een vaag plan om een testbank te bouwen zodat we hem buiten de auto konden laten draaien om zo de exacte locatie van het lek op te sporen. Maar dat idee werd al snel weer opgeschort toen we de staat van de keerring zagen.



Hij stak te ver uit waardoor hij tegen de koppelingsplaat was gekomen. Stom natuurlijk. Nieuwe erin gezet en dit keer extra goed opgelet dat hij er recht en op de juiste diepte erin zat. Motor er weer in (niet vergeten om de auto in de versnelling te zetten en de wielen wat heen en weer te draaien zodat de as goed in het blok kan glijden) en opnieuw opgebouwd. Daarna weer starten en direct lopen. Olie lekkage bestond echter nog steeds.... Niet zo erg als voorheen, maar toch meer dan je zou willen na de hoeveelheid werk die we erin hadden gestoken.

Omdat we praktisch alles aangepakt hebben behalve een nieuwe krukas of nieuwe behuizing van het blok, hebben we voor nu besloten om het maar even aan te zien en een olieopvangplaat onder te zetten. Niet de mooiste oplossing, maar voor nu is dit even waar we op uit kwamen.

Dus gestaagd gaan we verder. Op dit moment zijn we bezig met het ontwarren van de electra-logica van de vorige eigenaar. Een klusser die overduidelijk een teveel aan groene kabel had liggen...



Lassen, roestbehandeling, spuiten/verven en een lekke ashoes staan nog op het lijstje.


Zo, ik ben weer bij. Ga ik nu beginnen met een verslagje van het overspuiten van een deur   ;D



Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#943
Deur Spuiten

Een verslagje van een deur spuiten. Een van mijn achterdeuren had namelijk een heel klein plekje toen ik hem kocht, en in de loop van een jaar werd dat steeds duidelijker zichtbaar en begon de lak steeds meer te bobbelen. Na het spuiten van mijn spoiler had ik een beetje een idee wat me te wachten stond, dus op een mooie dag naar het huis van mijn ouders gereden (waar meer ruimte is) en de deur eruit gehaald.

Stekkertje loshalen.



En dan vier 13mm bouten en één Torx bout van de deurvangers of stoppers (T40 uit mijn hoofd, maar kan ook groter zijn).



Als er iemand naast je staat om de deur te ondersteunen is dit echt een peuleschil, en onderhand ben ik er al heel handig in want mijn deur is er een stuk of vijf keer in en uit gegaan. In eerste instantie wilde ik het natuurlijk in één dag doen, maar het weer en droogtijden maken dat je gewoon echt de tijd moet nemen wil je t netjes doen. Dus vandaar, een stuk of vijf keer de deur eruit om m er daarna weer in te zetten... Dit is overigens wel meer gedoe dan noodzakelijk, dus doe het vooral niet als t niet hoeft   ;)

Ziet er wel leuk uit zo zonder deur.



Hier zie je goed hoe slecht de deur eraan toe was.





De sierstrip zit vast met dubbelzijdige tape en twee plastic klemmetje. Ik heb het plakband aan de onderkant losgemaakt en daarna omhoog gewipt met een stukje plastic.



Met een houtje eronder om hem op zijn plek te houden. En ja, ook de hoek begon al aardig te roesten...



Na met een staalborstel en later wat grof schuurpapier alle roest te hebben weggehaald, heb ik er wat roestomvormer opgesmeerd. Ik heb er één dikke laag op gesmeerd, deze een nachtje laten oxideren, en daarna weer een nieuwe laag. Op deze manier zit het roest mooi ingepakt en gaat deze (als het goed is) niet verder.



En omdat er toen even wat dingen tussen kwamen heb ik een week met deze deur gereden.





Daarna de volgende stap en het opvullen van de oneffenheden. Ik heb eerst wat autoplamuur gebruikt, maar dat werkt echt alleen maar bij hele kleine gaatjes. Beter spul is dit.



Het bestaat uit twee componenten en wordt als het gemengd is al heel snel hard. Er lekker dik opgesmeerd en toen het hard was met de schuurmachine glad gemaakt tot ik zoiets had.



In principe is het metaal zo goed beschermt. De volgende stappen zijn dus voornamelijk om al je harde werk te verstoppen voor anderen en het net te laten lijken of er nooit iets met die deur aan de hand is geweest.

Ik heb trouwens veel goede tips uit dit YouTube filmpjegehaald. Dus voor iedereen die ook aan de slag gaat, kijk dat filmpje. Wordt het veel beter uitgelegd dan ik hier ooit kan doen.

Vooral de tip om met een plankje en in een kruislings patroon te schuren heb ik ter harte genomen. Plus het langzaam opwerken van grof naar fijn schuurpapier. Eerst korrel 80, toen 180. Voor het spuiten telkens goed afnemen met een schone doek.

Eerst een laag Spray Putty erop.



Om hem er daarna weer af te schuren met een plankje en korrel 300 (plus wat water). Je ziet dan mooi wat de diepe plekken waren.



Daarna een laag primer.



En ook die weer schuren, maar dit keer met korrel 400 (of 600, ik weet het niet meer precies). Hier zie je het kruislingse patroon mooi.



Hierop dan weer een laag primer, en dat dan ook weer schuren. Maar nu heel lichtjes. Van korrel 800, tot 1000, dan naar 1200.



Ik heb gewoon weer een busje Volvo verf gekocht in de juiste kleur. Dit er in drie lagen opgespoten per gebruiksaanwijzing. De busjes zijn klein en een beetje rottig, want geven niet een heel mooi egaal vlak. Maar met genoeg laagje kom je een heel end.

Mocht er nog een stofje of haartje invallen, gewoon lekker laten zitten, die haal je er in de volgende stap wel uit. Niet met je vingens (of een pincet) in natte verf gaan lopen pielen. Wordt het alleen maar slechter van (weet ik sinds het spuiten van mijn spoiler).



De laklaag heb ik er in twee lagen opgespoten. Een stuk dikker dan ik bij de spoiler heb gedaan. Zo dik dat het bijna ging druipen, maar door de deur goed vlak te liggen creeerde het een hele mooie deklaag die even dikt lijkt als de originele lak.



En zo ziet het eruit in de auto.



Die sierstrip moet ik nog ff terugplakken, maar ben heel tevreden met t resultaat. Haast niet van origineel te onderscheiden, en alleen in vol zonlicht zie je dat de oude lak net wat bruiner is. Ik heb zo'n vermoeden dat dat komt door 18 jaar weer en wind. En daarnaast heb ik de deur nog niet gepolijst dus dat kan ook nog wat doen. Maar voor zover ben ik tevreden!

Doe er later nog wel een fotootje bij van hoe hij er in de zon uit ziet  :)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

BBS

Tering he, dat is strak geworden!! :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
Volvoloos....