Te zwaar om te koppelen.

Gestart door Willie27, 17-09-2016 14:25:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NinaPaul

Citaat van: jkV70 op 18-09-2016 12:46:57
Citaat van: Willie27 op 17-09-2016 14:25:25
Als ik het koppelingspedaal intrap gaat dat erg zwaar.
Hoe stel ik die af zodat dit veel lichter gaat?

Mijn auto had dit ook, had meer dan een half jaar buiten stilgestaan.
Na een paar maanden dagelijks gebruik ging het soepeler.
Ik vermoed dat er wat roest en vuil op de splines van de as zat waarover de koppelingsplaat schuift.

Heeft niets te maken met de kracht die nodig is voor de diafragmaveer.

Zo heb je hooguit een constant slippende/aanlopende koppelingsplaat, waardoor je veel sneller de synchromeshringen in de bak verslijt.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

WhizzMan

Synchros verslijten niet sneller van slippende koppeling. Je druklager wel.

Rommel of hard vet op de splines maken het wel zwaarder om het pedaal in te trappen omdat je daar doorheen moet trappen. De veren drukken je plaat uiteindelijk wel terug, dus slippen zal ie niet zo snel doen.

As schoonmaken bij nieuwe koppeling zetten en heel dunnetjes wat vet op de splines doen helpt zeker en doe ik altijd wel als ik een koppeling bij iemand zet. Soms zijn je hoofd/hulpcylinder inderdaad ook zwaar lopend.

Meest voor de hand liggend is toch dat je koppelingsplaat behoorlijk ver versleten is. De hoek waaronder de veren dan moeten werken verandert de hefboomwerking van het hele gebeuren en je moet dan dus meer kracht zetten.

jkV70

Citaat van: NinaPaul op 18-09-2016 12:54:04
Citaat van: jkV70 op 18-09-2016 12:46:57
Citaat van: Willie27 op 17-09-2016 14:25:25
Als ik het koppelingspedaal intrap gaat dat erg zwaar.
Hoe stel ik die af zodat dit veel lichter gaat?



Mijn auto had dit ook, had meer dan een half jaar buiten stilgestaan.
Na een paar maanden dagelijks gebruik ging het soepeler.
Ik vermoed dat er wat roest en vuil op de splines van de as zat waarover de koppelingsplaat schuift.

Heeft niets te maken met de kracht die nodig is voor de diafragmaveer.

Zo heb je hooguit een constant slippende/aanlopende koppelingsplaat, waardoor je veel sneller de synchromeshringen in de bak verslijt.

Heeft niets te maken met de diafragmaveer inderdaad, die kon de wrijving overwinnen. Schreef ik dat dan?
De koppeling heeft geen moment geslipt.
Op de synchromeshringen heeft dit dan ook geen enkele invloed gehad.
De conclusie is dat de koppelingsplaat wrijving ondervond op de splines wanneer ik het koppelingspedaal intrapte - dan namelijk gaat de koppeling zwaarder dan normaal.
Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial

jkV70

Citaat van: WhizzMan op 18-09-2016 13:06:50
Synchros verslijten niet sneller van slippende koppeling. Je druklager wel.

Rommel of hard vet op de splines maken het wel zwaarder om het pedaal in te trappen omdat je daar doorheen moet trappen. De veren drukken je plaat uiteindelijk wel terug, dus slippen zal ie niet zo snel doen.

As schoonmaken bij nieuwe koppeling zetten en heel dunnetjes wat vet op de splines doen helpt zeker en doe ik altijd wel als ik een koppeling bij iemand zet. Soms zijn je hoofd/hulpcylinder inderdaad ook zwaar lopend.

Meest voor de hand liggend is toch dat je koppelingsplaat behoorlijk ver versleten is. De hoek waaronder de veren dan moeten werken verandert de hefboomwerking van het hele gebeuren en je moet dan dus meer kracht zetten.

Dat laatste vermoed ik ook, want ik denk dat de auto met 370.000km nog zijn originele koppelingsplaat heeft.
In de gereconstrueerde onderhoudsgeschiedenis kan ik niets terugvinden over het vervangen van de koppeling.
Land Rover Discovery 300 Tdi (1997) 340.000 km, Skoda Octavia Combi 1.6 Tdi 110pk DSG7 (2017)

Vroeger: 245 GLE AT (1978) , 245 GLi AT lpg (1984), 244 2.3 AT (1987), 945 TD AT (1990)
en ook: Mini 850 & 1000, VW Golf 1.3 Mk.I, VW Passat 1.6D Estate Mk.II, Land Rover Discovery 200 Tdi, Range Rover Classic TD->300 Tdi, Citroën Xsara Coupe HDi 90pk, Citroën C3 HDi 60pk, Citroën AX 1.1i, Citroën C5 HDi 110pk Break ph.1, BMW 520i E34, Peugeot 205 Cabrio 1.1i, Citroën Xantia 1.9TD Break, Citroën Xantia HDi 90pk Break, Land Rover Discovery 300 Tdi Commercial

NinaPaul

Citaat van: WhizzMan op 18-09-2016 13:06:50
Synchros verslijten niet sneller van slippende koppeling. Je druklager wel.

Rommel of hard vet op de splines maken het wel zwaarder om het pedaal in te trappen omdat je daar doorheen moet trappen. De veren drukken je plaat uiteindelijk wel terug, dus slippen zal ie niet zo snel doen.

As schoonmaken bij nieuwe koppeling zetten en heel dunnetjes wat vet op de splines doen helpt zeker en doe ik altijd wel als ik een koppeling bij iemand zet. Soms zijn je hoofd/hulpcylinder inderdaad ook zwaar lopend.

Meest voor de hand liggend is toch dat je koppelingsplaat behoorlijk ver versleten is. De hoek waaronder de veren dan moeten werken verandert de hefboomwerking van het hele gebeuren en je moet dan dus meer kracht zetten.

"Synchros verslijten niet sneller van slippende koppeling. Je druklager wel."
Kan je dat uitleggen aan de hand van de werking van de onderdelen?

CiteerDe conclusie is dat de koppelingsplaat wrijving ondervond op de splines wanneer ik het koppelingspedaal intrapte - dan namelijk gaat de koppeling zwaarder dan normaal.
Kan je dat uitleggen aan de hand van de werking van de onderdelen?
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Lunadust

De plaat schuift over de prise-as, dat kan door vet/vuil zwaarder gaan.

Daarom nooit vet aan de prise-as doen, daar blijft vuil inzitten en daardoor gaat je plaat zwaar over de prise-as.
Of hij kan blijven plakken.

Aan het schuifstuk ook geen vet doen. Nergens voor nodig om bovenstaande reden.

Je mag (als je een externe cilinder hebt) een heel klein beetje vet (geen kopervet) op de kantelstukken van de gaffel doen.

Verder hoor je elke 2jaar dus gelijk met de remvloeistof de koppeling te verversen.

Wil je het bij een koppelingswissel echt netjes doen dan vervang je beide cilindertjes, het glijstuk op de priseas, de drjkgroep en plaat en het druklager.
Techneut, geen dichter.

Willie27

Citaat van: V70R^2 op 18-09-2016 11:32:58
Vervang die vloeistof eens.. Doet niemand, vaak gaat die erna een stuk soepeler.

Dat lijkt me wel te doen.
Als eerste stap naar een soepeler koppeling.
Baat het niet schaad het niet.
B5234T - SchuttenTuning - IPD - BSR - Snabb - Intrax - Nivomats - 19T - Ferrita 3"dp - Stop Tech - Mevius - Titans / VIP 17"