Mijn eerste auto, een prachtige Volvo 855 T-5 MT 2.0 1995

Gestart door jellejas, 23-11-2016 23:53:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jellejas

Nou... Lijkt mij verstandig om me eerst even dom voor te stellen.
Ik ben Jelle, op dit moment nog 17 jaar. Ik woon in Almelo. Ik studeer op dit moment Netwerkbeheer op het MBO niveau 4 en heb al mijn leven al iets voor ICT gehad. Verder speel ik graag rugby in mijn vrije tijd. Ik heb niet echt een vaste baan, ik verdien een beetje mijn geld door 2de hands servers/switches/routers op te kopen en ze weer te verkopen. verder euuuh... heb ik eigenlijk best wel een saai leven :P.
Hoe ik bij Volvo's kom weet ik niet... Ik heb ooit een keer een prachtige 850 t5r/r rond zien rijden in Almelo maar daar verder niet aan gedacht, tot dat ik een keer op vakantie naar auto's ben gaan kijken, toen kwam die Volvo weer omhoog en die was 2de hands nog wel redelijk goedkoop te krijgen en perfect als ik wil leren sleutelen aan auto's. Ik ben vanaf toen eigenlijk een lange tijd druk aan het sparen geweest en opzoek naar een mooie Volvo.  Ik ben er al een aantal mooie tegen gekomen voor een mooie prijs alleen zijn die of binnen enkele minuten verkocht, gebruikt voor onderdelen of technisch schroot.

Ik ben ongeveer 2 weken geleden toch nog een mooie T5 uit Emmen tegen gekomen op Marktplaats voor een prima prijs, en ik dacht "snel handelen anders is die ook weg" en ik heb hem tijdens school direct gebeld voor een afpraak om te komen kijken. Ik ben daar naartoe gegaan en met beperkte kennis geprobeerd in te schatten wat de status was, en die leek wel goed te zijn, het blok zag er prima netjes uit en ik zag verder ook niks bijzonders. En na een test rit was ik eigenlijk al helemaal verliefd... wat een prachtige auto. Ik heb hem daar gevraagd of hij nog wat van de prijs af wou doen en hem daar de hand geschud.

Daarna ben ik met mijn ouders vorige week zaterdag de auto op gaan halen en direct 100km naar huis gereden. Toen werd eigenlijk ook al duidelijk wat ik in een andere topic al heb gevraagd, de koppelings lager speelt niet leuk. Maar verder zonder enige problemen naar huis gereden met toch wel een hele grote grijns op mijn gezicht, want ja ik had toch echt als eerste auto een 211pk slagschip gekocht  ;D.
Toen ik het voor de deur had staan kwamen er toch een aantal dingentjes aan het licht die ik over het hoofd had gezien. Ik heb hem nog niet op een brug gehad aangezien de auto van mijn vriend nog op staat maar ik wil toch binnenkort toch hem eens goed van onderen bekijken. Maar dit is tot nu toe een klein lijstje van dingen die ik moet doen en uit endelijk wil doen.

- Koppeling vervangen, lijkt een lager alleen zoals anderen al hebben gezegd, het is zo'n grote operatie dat ik net zo goed de complete koppeling kan vervangen, dan zou ik ook graag wel een degelijke kit voor een R er in willen zetten voor 300+/- euro en dat wordt even sparen.
- PCV systeem even schoonmaken, hier ga ik gewoon een kit voor kopen en braaf een tutorial volgen op internet.
- Rook achter het blok. Ik heb atm geen idee waarom maar ik hoop op een kapot spuitstuk pakking, maar ik wacht nog even op een vriend die mij gaat helpen hier mee.
- Probleem met de electro, de vorige eigenaar zijn dat als je hem voor een aantal dagen stil laat staan dat hij dan niet meer wil starten, Dit kan de batterij zijn maar ook ergens een lek of iets dat altijd aan staat.
- Het interieur is in het algemeen een beetje  meh  ,  dash zit alles niet helemaal goed meer, iemand heeft zitten prutsen met de passagier airbag, de radio zit vast..., de mechaniek in de stoelen werkt niet goed meer en de hemel laat los. Maar dit heeft voor mij een lage prioriteit.
- Als ik na het technisch in orde maken van de auto nog wat geld over heb dan wil ik graag nog wat aan het exterieur doen. Ik wil er graag een R bumper onderzetten, spoiler achter, titan velgen en dakrails. Dan heb ik qua uiterlijk de perfecte auto.

Ik denk dat zoals ik ga en dingen vervang dat ik hier alles een beetje ga bijhouden en documenteren alleen gaat dit niet vaak updates krijgen aangezien het geld niet binnen rolt tot dat ik baan heb.



BRAAAAAAAP STUTUTU

razorx

Als eerste: Welkom op het forum!

Ga er van uit dat als je een 2e hands auto koopt, je best veel geld kwijt kan zijn om de wagen op orde te brengen. Ik wil je niet verontrusten, maar een euro of 2000 zit je zo aan. Als je bereid bent dit uit te geven heb je aan een 850 een heerlijke wagen. Je vertelt dat je 17 bent. Dan loop je niet over van het geld. ;)

Vergeet even het uiterlijk en het stoer doen met een grote bak.

Als ik je lijstje zo zie, en er komen zeker wat verrassinkjes bij zit je snel op die 2000 euro. Daarna heb je als het mee zit een hoop plezier van een fijne reiswagen. Vergis je niet in het verbruik. Deze wagens rijden niet zuinig.

Aan de andere kant: The Volvoboy wilde ook al voor het bezitten van een rijbewijs in een 850 of x70 classic rijden en doet dat nu.
Hoofdzaak is centjes of het nou een oude 850 of een nieuwere auto is.

Als je zelf wat kan of leert te kunnen dan kan zo een auto redelijk betaalbaar rijden. Al en dat weet ik uit ervaring, kan een turbo model op die leeftijd best wat van je portemonee vragen. ;)

Paulsson

Welkom op het forum!

Het is inderdaad allemaal helemaal niet goedkoop maar de hoeveelheid kennis, tutorials en hulp die hier op dit forum te vinden zijn bijna bijbels. Ik wens je alvast heel veel plezier met je nieuwe bak en pak het rustig aan, het is een lange termijn project om te komen waar je wilt zijn. Deze bakken zijn nooit af.

Wat je beschijft qua elektro storing klinkt als een klassieke kortsluiting in de accu. Hierdoor loopt hij snel leeg als je er niet in rijdt. Dat zou ook verklaren waarom hij na een paar dagen niet rijden niet wilt starten. Laat de accu even testen bij een garage, het is zo snel gedaan ze doen het misschien zelfs gratis.

Groetjes



Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

SB T-5R

Welkom op het forum Jelle.

Zoals je in het andere topic al vroeg, mijn donor T-5 duurt nog even voor die uit elkaar gaat.
Dus daar moet je misschien niet op willen wachten.  ;D

Leuk om te horen dat je bij deze fantastische modellen terecht bent  gekomen.
Als ze in goede staat zijn (of worden gemaakt) zijn het werkelijk prachtige en fantastische wagens.

Zoals RazorX al aangeeft, begin bij het technisch in orde maken van je wagen.
Optisch kan altijd nog en gaat vaak net zoveel geld in zitten, maar is lang niet zo belangrijk.

Wat bij mijn auto is overkomen wbt het leeglopen van je accu:
De portier verlichting aan de binnenzijde blijft branden als de deur dicht zit.
Kwaaltje zit in een switch in het slot van de deur. Schoonmaken is voldoende om dit te verhelpen.
Dat kleine rode vierkante lichtje dus.
Probeer deze eens te checken, dan heb je het euvel wellicht al snel verholpen.

V70geRwin

Welkom en je hoeft niet alles in 1 keer te doen hoor, veel plezier met je wagen en sleutelen  :eusa_clap:

Maar we willen wel plaatjes zien natuurlijk!

Paulsson

Citaat van: V70geRwin op 24-11-2016 13:15:10
Welkom en je hoeft niet alles in 1 keer te doen hoor, veel plezier met je wagen en sleutelen  :eusa_clap:

Maar we willen wel plaatjes zien natuurlijk!

mee eens! Plaatjes, plaatjes ;D


Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

jellejas

#6
Ik zal morgen foto's plaatsen.
Ik ben toch nog even rond gaan kijken in de motor ruimte naar de oorzaak van de oliegeur en ben tot de conclusie gekomen dat het pcv systeem toch niet helemaal lekker werkt. Het handschoentje wordt niet volledige opgeblazen maar er wordt nou ook niet echt vacuum gezogen. https://www.youtube.com/watch?v=k6w4V835-bs. Ik heb ook nog de olie dop nagekenen en die is prima lijkt mij, rubber is niet super flexibel maar is prima te buigen zonder problemen.
Verder is het mij ook nog opgevallen dat er rook achter het blok vandaan komt... Ik heb nog geen idee aangezien ik eerst graag wil wachten met sleutelen tot dat ik dit ding een keer bij een dealer heb langs gebracht voor een uitgebreid verkoop raport. Ik hoop echt op een slechte pakking... Als het wat anders gaan zijn, bijvoorbeeld iets richting de turbo of spuitstuk gaat zijn gaat het niet goedkoop worden  :-[. Ik weet niet of het goed te zien is maar ik heb hier ook een filmpje van gemaakt. https://www.youtube.com/watch?v=ZsILWzXkN0k.
Ik heb ook nog even de lampjes in de portier na gekeken en de linker was de connector een beetje vies en rode plastic beschadigd maar verder niks. Rechts echter was niet aangesloten en lag los in de deur zonder connector... de + zat ook vol met troep maar die heb ik tijdelijk met plakband bedekt en weer terug gestopt. Ik ga morgen wel even kijken of er een volvo sloop in de buurt zit en daar kijken of ik een connector en een nieuw lampje voor links kan vinden. https://puu.sh/stjtf/4d240f7f5c.jpg
En v70gerwin ik ben echt niet van plan alles in een keer te doen, heb ik het geld niet voor en kan er toch nog niet in rijden  ;)
Edit: Sorry, dacht niet dat een hoge resolutie foto een probleem zou zijn. Ik heb het vervangen door een linkje.
BRAAAAAAAP STUTUTU

cornelis-b

#7
Foto is veel te groot, zou je deze willen verkleinen naar bv 800 X 600 want dit loopt ver de pagina uit.

Edit: verkleinen niet weghalen ;D
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

jellejas

Citaat van: cornelis-b op 24-11-2016 23:58:17
Foto is veel te groot, zou je deze willen verkleinen naar bv 800 X 600 want dit loopt ver de pagina uit.
Oops sorry, is gefixet
BRAAAAAAAP STUTUTU

elianmars

#9
Zo te horen ligt de pakking van het uitlaatspruitstuk eruit.

Ik weet niet of je er verstandig aan hebt gedaan om deze T-5 snel te kopen. Zo te zien/horen/lezen is er best wel wat achterstallig onderhoud. Dit kan veel geld gaan kosten. Kán.

Ik zou eerst sowieso de belangrijke dingen in orde zien te krijgen. Er is veel zelf te doen. Zo ben ik ook ruim 10 jaar geleden begonnen met sleutelen aan mijn 850. Daarvoor had ik nog nooit iets met auto's gedaan, behalve wielen wisselen.

Er is op dit forum volop informatie te vinden. Succes ermee! :)

FGG

Welkom op 't Forum, Jelle.

Best wel ambitieus, zo'n T-5. Ik hoop voor je dat je 't bol kan werken. Anders misschien naar een 10V kijken.

FGG

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

SB T-5R

Citaat van: jellejas op 24-11-2016 23:53:04
Ik zal morgen foto's plaatsen.
Ik ben toch nog even rond gaan kijken in de motor ruimte naar de oorzaak van de oliegeur en ben tot de conclusie gekomen dat het pcv systeem toch niet helemaal lekker werkt. Het handschoentje wordt niet volledige opgeblazen maar er wordt nou ook niet echt vacuum gezogen. https://www.youtube.com/watch?v=k6w4V835-bs.


Dat handschoentje, tsja, ik weet het niet.
Ik heb me er destijds in verdiept en ben tot de conclusie gekomen dat alle turbo motoren min of meer wat blazen.
Alle atmosferische motoren zuigen.
Dit heb ik gedaan door verschillende turbo motoren te testen, waarvan ik de staat van onderhoud precies wist.
Van blokken met gemeten goede compressie en zgan carter ventilatie, tot blokken die net gereviseerd waren (incl zuigerveren en honen).

Mijn resultaat was: turbo motoren blazen allemaal iets.
Stationair hoort de dop er niet vanaf te wiebelen natuurlijk, maar verder heb ik het los gelaten als referentie.

Nogmaals dit zijn eigen bevindingen en conclusies.

Ik ben van mening dat na 20 jaar de carter ventilatie gewoon beter preventief vervangen moet worden.
Is die vervangen, en je hebt een goede cilinder compressie (geen grote blow-by dus), is het wat mij betreft in orde.
In jouw geval zou ik altijd zeggen: hup vervangen dat ding.


Citaat van: elianmars op 25-11-2016 08:08:47
Zo te horen ligt de pakking van het uitlaatspruitstuk eruit.


Lijkt me ook inderdaad. Als je turbo niet goed is zal die eerder roken uit de uitlaat dan vanachter je blok vandaan.
Of fluiten/gieren, etc.


Citaat van: jellejas op 24-11-2016 23:53:04

Ik heb ook nog even de lampjes in de portier na gekeken en de linker was de connector een beetje vies en rode plastic beschadigd maar verder niks. Rechts echter was niet aangesloten en lag los in de deur zonder connector... de + zat ook vol met troep maar die heb ik tijdelijk met plakband bedekt en weer terug gestopt. Ik ga morgen wel even kijken of er een volvo sloop in de buurt zit en daar kijken of ik een connector en een nieuw lampje voor links kan vinden.


Dat lampje in je portier, die hoort te gaan branden als je je portier open doet (zodat aan de straatkant eventueel andere weggebruikers dus zien dat er een portier open staat). Als je je portier sluit hoort dit lampje uit te gaan.
Wat wel eens gebeurt is dat de switch in je portier slot vervuild, en het lampje dus blijft branden als je het portier sluit (switch in slot registreerd niet dat je portier dicht zit). Heb je dat gecontroleerd? Dat trekt je accu namelijk ook zachtjes aan leeg. Het is mij overkomen.

Paulsson

Beste Jelle,

Het is inderdaad een uitdagende aankoop maar laten we je vooral niet ontmoedigen. Met de kennis en ervaring op dit forum kunnen we deze T-5 langzaam in conditie gaan brengen. Sandor (SB T5-R) heeft goede tips wat dit betreft. Het is misschien verstandig inderdaad om een aankoopkeuring aan te vragen bij de lokale dealer. Het zal misschien pijnlijk zijn maar dan weet je wel in één keer wat er mis is en zodra dat duidelijk is, heb je al de eerste stap gezet naar het oplossen ervan. Daarna kan je door de tijd heen dat lijstje af gaan werken. Bij die keuring wordt ook je batterij gecheckt dus dan kan je zien of dat leeglopen komt door interne kortsluiting in de accu of niet (dat vermoed ik nog steeds).

Groetjes!


Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

stuuraandeverkeerdekant

Leuk project en gefeliciteerd met je wagen! Toen ik zeventien was had ik nauwelijks een fiets dus je loopt al mijlenver voor  ;)
Wat betreft je accu: voordat je allerlei lampjes gaat vervangen kun je beter eerst systematisch naar de oorzaak zoeken. Batterij laten testen is handig wanneer je niet weet hoe oud hij is, maar lekstroom meten ook. Dan weet je waar het lekt en welk lampje of iets anders aanblijft of stroom vreet. Heb het laatst zelf ook gedaan, met multimeter op amp en een voor een de zekeringen eruit.
Met een hoop lezen, helder nadenken en de juiste vragen stellen kom je denk ik een heel end.
Succes!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

jellejas

Ik heb de pcv kit besteld plus nieuwe pakkingen voor het uitlaatspuitstuk en een olie filter.
Aantal dagen geleden de Volvo naar Volvo Feijten in Delden gereden voor een verkoopraport alleen was de accu deze keer volledig stuk  :-\, gelukkig hadden we er nog een liggen en heb ik die even gebruikt, hij is daar een aantal uur gebleven en we hebben hem de zelfde dag weer opgehaald en besproken wat er allemaal mis mee is, en ik moet eerlijk zeggen, nou is het geen kleine lijst maar het had vele male erger gekund en ik ben niet geheel ontevreden.
Dit is er uit gekomen:

Thermostaat was bekent gezien het metertje op de dash niks deed.
Accu... ja.
Bumpersteun is uiterlijk en op dit moment niet echt belangrijk.
Beugel lijkt mij geen groot probleem.
De veerdrager moet ook niet zo'n grote klus zijn, alleen ff veertjes er uit.
Dat het stuurhuis lekt is wat minder, daar zijden zij dat het ook een apk puntje zou zijn, ook moet volgens hun het hele subframe er onder uit dus die ga ik samen met de koppeling doen, maar wel lekker k*t wat die gaat niet goedkoop zijn.
Distri zou vervangen zijn volgens de vorige eigenaar en laat ik nu nog even.
Startmotor is bekend en moet waarschijnlijk wel vervangen worden maar is op dit moment nog niet echt belangrijk aangezien hij nog start.
Koppeling was bekent, ze zeggen wel daar dat het geluidje "gewoon een Volvo dingetje is" en dat ik daar gewoon mee kon rijden.
De handrem heb ik geen idee van, maar daar moet ik dan even met een vriend van mij naar kijken. Verder zijden zij dat de remmen in goede staat waren dus das mooi.
Kachel is wel een beetje jammer aangezien dat iets is dat ik gewoon domweg had kunnen nakijken tijdens de koop  :-\.
Lekstroom moet ik dus wel even naar kijken maar daar heb ik al een tutorial op de forum voor gevonden :).
Ik heb de garage ook vertelt over de geur en die zeggen dat het dus de olie retourleiding lijkt te zijn en dat het alleen een papieren pakking gaat vereisen dus dat is mooi.
En zoals ik al zij, het had vele male erger gekund dus ik ben wel tevreden  :D.
Ik heb ook al Vida "bemachtigt" en een haynes manual.

BRAAAAAAAP STUTUTU