Mijn eerste auto, een prachtige Volvo 855 T-5 MT 2.0 1995

Gestart door jellejas, 23-11-2016 23:53:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jellejas

Citaat van: Benny850 op 10-11-2017 19:36:20
Wel lekker bezig zo met die steunen. Ik wil bij mij ook de distri zijde steun en de bovenste steun bij het schutbord doen binnenkort. Baksteun ziet er ook goed uit :)
Bedankt :). Ik ga de grotere steunen ook nog doen maar dat komt later pas. Toen Mathijs mijn motor probeerde heen en weer te bewegen ging dat toch beduidend makkelijker dan bij zijn auto, dus het was redelijk duidelijk dat ze niet helemaal goed meer waren.
Ook de pu steunen geven een heel ander gevoel. Toen ik enkel de bovenste pu steun er in had waren er nauwelijks extra trillingen maar met de nieuwe schutbordsteun en baksteun geeft het toch een volledig ander gevoel. Ik ben er tot nu toe echt tevreden mee en ik denk dat er op den duur ook meer pu in komt.

Citaat van: KIM op 10-11-2017 20:23:06
Citaat van: jellejas op 10-11-2017 19:11:03
De knippercodes heb ik al geprobeert alleen die kon ik niet meer uitlezen voor wat voor'n reden dan ook.

Wellicht staat je ECU in de logging modus, dan kun je niet uitlezen.
Dat zal het waarschijnlijk zijn. Maar zoals ik zij, hij is er weer uit en het zal nog wel even duren voordat ik er echt mee aan de slag ga. Ik wil eerst een aantal andere dingen op orde hebben.
BRAAAAAAAP STUTUTU

jellejas

Tijdje geleden nieuwe motorsteun bij de distributie, nieuwe hd endlinks en de handrem gedaan.




Glimmende nieuwe onderdeeltjes :)

Eigenlijk niet zo heel veel bijzonders tot vandaag. Ik reed in een nauw straatje over iets waarvan ik dacht dat het gewoon een afval zak was. Het kwam er rechts onder langs en ik ben gaan staan, de eigenaar heeft het er onder uit gehaald en ik ben door gereden.
Ik kreeg toe last van iets wat een beetje moeilijk te beschrijven is. Bij lage snelheid in de 2 ging hij minder toeren maken ondanks dat ik niet minder gas gaf. op gegeven moment viel hij ook uit en wou niet meer starten. Bij het starten bleef hij voor 2 seconden op ongeveer 200 toeren hangen en viel gewoon uit. Sleutel er uit gehaald en na een tijd weer starten en dat deed hij wel. Ben toen door gereden naar bestemming en daarna startte hij gewoon alleen bij volgas gaf de motor een schok rond de 4000-5000 toeren ook rommelde hij redelijk wat bij stationair. Toen ik aangekomen was en heb stationair liet lopen deed hij een poging tot uitvallen maar herpakte zich wel weer maar daarna sloeg hij uit het niets "rustig" af.
Een tijdje later terug naar huis ging prima, geen schok bij vol gas en geen uitvallen. Ik heb ook nog even onder de kap gekeken en niks kunnen vinden qua losse dingen lekken of wat dan ook.

Ik heb niet zo'n geweldige manier van vertellen als Taigo maar ik hoop toch dat jullie er wat mee kunnen en mij in de juiste richting kunnen duwen.
BRAAAAAAAP STUTUTU

The Volvoboy

Heb je je luchtmassameter al eens vervangen? Zo'n ding kan een echte klootzak zijn als het gaat om vage storingen als bokken, stotteren en uitvallen. ;)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

850T5LaFrance

#153
Grappig om te zien dat onze projecten bijna parallel lopen. Die steunen zien er goed uit, dat word ook een klus bij mij.

Zou trouwens de koppelstangen wel even in de gaten houden de eerste week, mij 850 begon vanochtend flink te kloppen vanochtend naar werk toe. Gelukkig heb ik een garage in de buurt zitten dus ik hoor vandaag wat het euvel was. Draagarm was ook niet heel fraai meer namelijk. Word gelijk gestraft voor een Ikea kerst run met het vrouwtje vandaag  :)

Ik volg je project met interesse!

Update: De koppelstang was inderdaad weer losgekomen ( wist dat ik extra moest aantrekken, maar blijkbaar nog niet strak genoeg ). Zeker even in de gaten houden die dingen!

Died850

Citaat van: jellejas op 06-12-2017 23:26:57

Eigenlijk niet zo heel veel bijzonders tot vandaag. Ik reed in een nauw straatje over iets waarvan ik dacht dat het gewoon een afval zak was. Het kwam er rechts onder langs en ik ben gaan staan, de eigenaar heeft het er onder uit gehaald en ik ben door gereden.
Ik kreeg toe last van iets wat een beetje moeilijk te beschrijven is. Bij lage snelheid in de 2 ging hij minder toeren maken ondanks dat ik niet minder gas gaf. op gegeven moment viel hij ook uit en wou niet meer starten. Bij het starten bleef hij voor 2 seconden op ongeveer 200 toeren hangen en viel gewoon uit. Sleutel er uit gehaald en na een tijd weer starten en dat deed hij wel. Ben toen door gereden naar bestemming en daarna startte hij gewoon alleen bij volgas gaf de motor een schok rond de 4000-5000 toeren ook rommelde hij redelijk wat bij stationair. Toen ik aangekomen was en heb stationair liet lopen deed hij een poging tot uitvallen maar herpakte zich wel weer maar daarna sloeg hij uit het niets "rustig" af.
Een tijdje later terug naar huis ging prima, geen schok bij vol gas en geen uitvallen. Ik heb ook nog even onder de kap gekeken en niks kunnen vinden qua losse dingen lekken of wat dan ook.

Ik heb niet zo'n geweldige manier van vertellen als Taigo maar ik hoop toch dat jullie er wat mee kunnen en mij in de juiste richting kunnen duwen.


Toevallig flink wezen blazen ervoor? of in ieder geval eventjes de turbo flink druk laten opbouwen? JE zal je vast nog wel die losse intercooler slang van mij herinneren ;). klinkt een beetje hetzelfde alsof jij ook last hebt van een wat groter vacuüm lek. Misschien geen intercooler slang maar bijvoorbeeld ergens een kapot slang vlakbij je stationair regelaar. De slang boven op je stationair regelaar wordt erg hard na verloop van tijd en kan ook scheuren.
Verder kunnen het ook sensoren zijn zoals Koen al zei, KVS sensor of LMM. Heb evt een LMM om mee te testen als je nog steeds er last van hebt.


Lekker bezig voor de rest!

jellejas

Citaat van: The Volvoboy op 07-12-2017 08:11:19
Heb je je luchtmassameter al eens vervangen? Zo'n ding kan een echte klootzak zijn als het gaat om vage storingen als bokken, stotteren en uitvallen. ;)
Nog niet vervagen, een nieuwe kost ook 100+ euro, dus dat zal nog even duren voordat ik die vervang. Maar zou goed kunnen dat die niet helemaal goed meer is, maar zo plots en na over iets te hebben gereden?

Citaat van: 850T5LaFrance op 07-12-2017 09:03:15
Grappig om te zien dat onze projecten bijna parallel lopen. Die steunen zien er goed uit, dat word ook een klus bij mij.

Zou trouwens de koppelstangen wel even in de gaten houden de eerste week, mij 850 begon vanochtend flink te kloppen vanochtend naar werk toe. Gelukkig heb ik een garage in de buurt zitten dus ik hoor vandaag wat het euvel was. Draagarm was ook niet heel fraai meer namelijk. Word gelijk gestraft voor een Ikea kerst run met het vrouwtje vandaag  :)

Ik volg je project met interesse!

Update: De koppelstang was inderdaad weer losgekomen ( wist dat ik extra moest aantrekken, maar blijkbaar nog niet strak genoeg ). Zeker even in de gaten houden die dingen!
Die nieuwe steunen rijdt wel prettig, kan het zeker aanraden. De endlinks gingen er bij mij eigenlijk zonder problemen op en heb ook nauwelijks geluid uit de voorkant maar is wel een goed idee om ze nog na te kijken.

Citaat van: Died850 op 07-12-2017 13:40:08
Citaat van: jellejas op 06-12-2017 23:26:57

Eigenlijk niet zo heel veel bijzonders tot vandaag. Ik reed in een nauw straatje over iets waarvan ik dacht dat het gewoon een afval zak was. Het kwam er rechts onder langs en ik ben gaan staan, de eigenaar heeft het er onder uit gehaald en ik ben door gereden.
Ik kreeg toe last van iets wat een beetje moeilijk te beschrijven is. Bij lage snelheid in de 2 ging hij minder toeren maken ondanks dat ik niet minder gas gaf. op gegeven moment viel hij ook uit en wou niet meer starten. Bij het starten bleef hij voor 2 seconden op ongeveer 200 toeren hangen en viel gewoon uit. Sleutel er uit gehaald en na een tijd weer starten en dat deed hij wel. Ben toen door gereden naar bestemming en daarna startte hij gewoon alleen bij volgas gaf de motor een schok rond de 4000-5000 toeren ook rommelde hij redelijk wat bij stationair. Toen ik aangekomen was en heb stationair liet lopen deed hij een poging tot uitvallen maar herpakte zich wel weer maar daarna sloeg hij uit het niets "rustig" af.
Een tijdje later terug naar huis ging prima, geen schok bij vol gas en geen uitvallen. Ik heb ook nog even onder de kap gekeken en niks kunnen vinden qua losse dingen lekken of wat dan ook.

Ik heb niet zo'n geweldige manier van vertellen als Taigo maar ik hoop toch dat jullie er wat mee kunnen en mij in de juiste richting kunnen duwen.


Toevallig flink wezen blazen ervoor? of in ieder geval eventjes de turbo flink druk laten opbouwen? JE zal je vast nog wel die losse intercooler slang van mij herinneren ;). klinkt een beetje hetzelfde alsof jij ook last hebt van een wat groter vacuüm lek. Misschien geen intercooler slang maar bijvoorbeeld ergens een kapot slang vlakbij je stationair regelaar. De slang boven op je stationair regelaar wordt erg hard na verloop van tijd en kan ook scheuren.
Verder kunnen het ook sensoren zijn zoals Koen al zei, KVS sensor of LMM. Heb evt een LMM om mee te testen als je nog steeds er last van hebt.


Lekker bezig voor de rest!
Flink blazen niet maar wel druk gemaakt. Die slangklemmetjes herinner ik me nog ja haha. Zou inderdaad ook goed kunnen, mij is vandaag ook een gefluit opgevallen zodra er druk is. Hij maakt echter wel gewoon nog een normale hoeveelheid druk.
Ik ga de slangen zeker nakijken
BRAAAAAAAP STUTUTU

jellejas

Om nog even terug te komen op mijn vorige post. metalen buis over de klepdeksel een beetje verplaatst en slangklem vastgedraaid.

Voor kerst 2 speakers voor de achterdeur gekregen. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat 16 cm zou passen alleen is dat niet met het originele roostertje :L. Ik heb nu 4 speakers totaal, 2 in het dashboard en 2 in de achter portier. Ik heb niet de juiste roostertjes voor speakers in de voordeuren maar die wil ik er nog wel in hebben, ook nog tweeters achter. Alles zit nu nog op een sc800 met aux mod die ik graag wil houden alleen klinkt de audio op iets hoger volume ***. Om dit op te lossen wil ik graag een pa-200 passend maken in mijn 850, als ik het internet mag geloven moet dit te doen zijn (die van een c70 is ook nog een optie). Dit is als het goed is te doen voor ongeveer 50 euro dankzij ebay :).

Ook wat nieuwe onderdelen voor de volvo gekocht
subframe inserts
nieuwe handrem veertjes en clipjes omdat ik een clipje kapot heb getrokken...
nieuwe dingetjes die de blokjes in hun plaats houden bij de achterremmen ivm trillen op 110-120 kmh
nieuwe multiriem zonder airco (bedankt Mathijs voor het nummertje)
ali koel slangen
volvo wahler thermostaat
stuurpomp ivm dode rat in huidige stuurpomp
o ringetje voor de dipstick en het vacuum boompje



vandaag maar de subframe inserts aangepakt. Oude bussen lijken mij nog zo slecht nog niet.



2de bus op links voor er bijna in. Wat een *** klus... Luchtsleutel gebruikt, een bult aan van die ringen, veel vet en een krik en toch willen ze er bijna niet in. Komen nog nieuwe bouten in.
Hoe weet ik trouwens of mijn subframe er recht onder zit?



Ali slangen zien er goed uit alleen zullen vast een beetje bewerkt moeten worden voordat ze perfect passen. Slangklemmen zijn net zoals de andere set slecht. Ook komt er een echte volvo thermostaat en al helemaal nadat dat Arjen zijn kop heeft gekost.



Zo staat hij er op dit moment bij. Niet slecht maar er zijn nog zo veel dingen die ik wil doen waar onder super veel cosmetische dingen alleen daar is simpelweg gewoon geen geld voor op het moment :L
BRAAAAAAAP STUTUTU

arjenT5R

#157
Helaas kan ik je foto's niet zien maar ali slangen ik zeg goed bezig! ;D

Ja ik denk dat 2 kapotte thermostaten en een dommigheidje me onderhand al 1500 euro hebben gekost...
Je wil niet dat iemand anders tegen t zelfde aan loopt dus ik roep t maar te pas en te onpas ;)

edit: nadat ik heb geantwoord komen ineens de foto's in beeld wat is dit voor trucage?  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Died850

Citaat van: jellejas op 08-01-2018 00:53:10


2de bus op links voor er bijna in. Wat een *** klus... Luchtsleutel gebruikt, een bult aan van die ringen, veel vet en een krik en toch willen ze er bijna niet in. Komen nog nieuwe bouten in.
Hoe weet ik trouwens of mijn subframe er recht onder zit?

http://puu.sh/yWvjO/7a0f92f7c4.jpg




Die lijkt er niet helemaal lekker in te zitten, de bout dan, als je het mij vraagt.
Als je de audio goed wilt hebben, kun je het beste een (goeie!) versterker er tussen zetten, mijn audio setup is niet geheel standaard meer maar klinkt wel super (al zeg ik het zelf ghehe :P). Ben benieuwd naar je ervaring met de ali KVS slangetjes.
En je wagen ziet er goed uit zo! lekker stock, Columba's, geen spoiler, heerlijk!

jellejas

Citaat van: arjenT5R op 08-01-2018 08:26:12
Helaas kan ik je foto's niet zien maar ali slangen ik zeg goed bezig! ;D

Ja ik denk dat 2 kapotte thermostaten en een dommigheidje me onderhand al 1500 euro hebben gekost...
Je wil niet dat iemand anders tegen t zelfde aan loopt dus ik roep t maar te pas en te onpas ;)

edit: nadat ik heb geantwoord komen ineens de foto's in beeld wat is dit voor trucage?  ;D
Heb jij de ali koelslangen er al in zitten? Bevallen ze? Voor de thermostaat zit er nu al een volvo in alleen ziet die er niet heel netjes meer uit maar werkt nog wel dus gewoon een beetje van nu ik toch bezig ben.

Citaat van: Died850 op 08-01-2018 14:56:38
Die lijkt er niet helemaal lekker in te zitten, de bout dan, als je het mij vraagt.
Als je de audio goed wilt hebben, kun je het beste een (goeie!) versterker er tussen zetten, mijn audio setup is niet geheel standaard meer maar klinkt wel super (al zeg ik het zelf ghehe :P). Ben benieuwd naar je ervaring met de ali KVS slangetjes.
En je wagen ziet er goed uit zo! lekker stock, Columba's, geen spoiler, heerlijk!
Daar heb ik mij precies ook kapot over geërgerd, links voor zit de bout net tegen de bus aan :L. De rest heb ik niet nagekeken maar ik heb het subframe wel een beetje los gedraaid en geprobeerd te bewegen alleen dat ging niet echt.

Ik zag je post net. Wat een gigantische subwoofer! Ik wil dus graag een volvo amp ondanks dat ik die dan moet aanpassen omdat ik wel liever volvo onderdelen in de auto heb dan dat ik ergens een aftermarket moet aansluiten met verloopkabeltjes. Welke speakers heb jij trouwens in je deuren en dash zitten?

Die stock look heeft wel wat ja maar als het geld er ooit voor is gaan er wel wat dingen veranderen. Om wat dingen te noemen, xc bumper spoiler dakrails enz.
BRAAAAAAAP STUTUTU

Died850

Ik heb in de 4 deuren Vocal speakers en in het dash German Meastro. Verder dus een Audison versterker, Alpine radio en twee MDS woofers. Als je netjes werkt met verloopkabeltjes en eventueel een soldering krijg je het heel netjes weg gewerkt. Vind het persoonlijk aanzienlijk beter dan wat Volvo destijds te bieden had ;) al is dat ,zeker voor die tijd, lang niet slecht!

arjenT5R

Heb de ali koelwater slangen pas afgelopen week binnen gekregen.
de ali intercooler slangen bevallen iig best.


klemmen moet je gelijk weg gooien ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Mathijs.

wel weer lekker aan het hobbyen geweest zien ik  :eusa_clap:

Citaat van: jellejas op 08-01-2018 00:53:10
nieuwe multiriem zonder airco (bedankt Mathijs voor het nummertje)


graag gedaan!

Citaat van: jellejas op 08-01-2018 20:02:12

Die stock look heeft wel wat ja maar als het geld er ooit voor is gaan er wel wat dingen veranderen. Om wat dingen te noemen, xc bumper spoiler dakrails enz.


als je de daklijsten gaat vervangen voor dakrails heb ik wel interesse in je lijsten ;D

jellejas

Citaat van: Mathijs. op 19-01-2018 09:44:05
wel weer lekker aan het hobbyen geweest zien ik  :eusa_clap:

Citaat van: jellejas op 08-01-2018 00:53:10
nieuwe multiriem zonder airco (bedankt Mathijs voor het nummertje)


graag gedaan!

Citaat van: jellejas op 08-01-2018 20:02:12

Die stock look heeft wel wat ja maar als het geld er ooit voor is gaan er wel wat dingen veranderen. Om wat dingen te noemen, xc bumper spoiler dakrails enz.


als je de daklijsten gaat vervangen voor dakrails heb ik wel interesse in je lijsten ;D
Ik zag je post ja, mooi kloten. Als ik een keer dakrails koop mag je mijn strips hebben, zal alleen nog wel ff duren haha. Trouwens heb jij nog last van de bonk bij gas los laten? Ik heb er minder last van na ik de pu inserts in heb gedaan, misschien kan het bij jou ook helpen.

Over de pu inserts, geen geweldig verschil maar bij hard remmen kan ik wel merken dat ik niet kleine beetjes hoef te corrigeren. Als het subframe er ooit een keer onderuit komt komen er vaste bussen in.

Vandaag ook de nieuwe versterker werkend gekregen. Ik heb een high preformance versterker gekocht die normaal in een v70/s60 zit met de blauwe sticker. Ik heb er ook een kabelboom bij gekocht en wat connectoren van de sloop gehaald en die aangepast voor mijn wagen.
Ik ga geen kabel trekken van de batterij voor de versterker dus moest de 12v ergens anders vandaan komen. Ik weiger ook om in de kabelboom te gaan zitten snijden dus ik heb een adapter gemaakt en de 12v en grond van de radio gebruikt. Ook nog wat gezeur gehad met de connector omdat de 12v en grond soms niet helemaal contact wouden maken, ook dacht ik dat alle speakers enkel op de andere connector zaten alleen blijkbaar zitten de dashboard speakers op de andere connector.
Ik heb niet heel veel tijd gehad om het te testen maar hij klinkt beter en kan vele malen harder zonder dat het echt slecht gaat klinken. Er is nog steeds veel te doen qua audio maar ik redelijk blij met de versterker.



Adaptertje aangesloten. Is redelijk wat kabeltroep achter het dashboard.



Kabels heb ik ongeveer getrokken zoals het normaal is als het goed is. Tussendoor nog even getest.



Kabels netjes onder de stoel. Ik moet alleen nog kijken hoe ik hem daar goed vast maak.


Weet iemand trouwens of het mogelijk is dat mijn auto te goed koelt? Op de snelweg gaat het metertje onder de 9u staan... Zodra ik van de snelweg af ben gaat hij weer naar 9u. Waterpomp en radiator zijn nieuw, thermostaat enkel niet maar die heb ik nog liggen.
BRAAAAAAAP STUTUTU

Vulk